Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #21 Skrevet 12. juni 2006 Det har dessverre blitt slik at av to ytterpunkter - hvor det ene er å aldri gi ungene sukker, og det er andre er å gi dem det hver dag - er det siste mest akseptert og vanlig. Jeg mener at hysteri ikke er bra på noen måte, men en kan jo begynne å lure på hva slags ungdom, og etter hvert voksne, det skal bli av denne generasjonen småbarn.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 12. juni 2006 #22 Skrevet 12. juni 2006 Det viktigste er at ungene får et naturlig forhold til all mat - også snacks og søtsaker. Hvis ikke risikerer man at barna er helt desperate når de kommer til andre og får tilgang til all slags mat. Jeg har hatt sønnen til venninnen min med meg på besøk engang - da presterte han å spise opp en hel skål med ostepop før de andre ungene fikk sjansen til å smake ... Han fikk aldri sånne ting hjemme - for venninnen min ville ikke at barna skulle spise usunn mat Så hvis dere ikke vil at barna skal spise denne typen mat så er det nok en ide å lære barna at de kan spise litt hos andre - ikke alt sammen
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #23 Skrevet 12. juni 2006 Litt på sidelinjen i forhold til trådstarters tema men: Tror man kan spare masse mas med tidlig å være bevisst med barns forhold til snop. Selv er jeg heldig og har sjelden sukkernoia, så jeg handler sjelden snop til meg selv. Hos oss har vi konsekvent aldri kjøpt sjokoladepålegg, resultatet er at vi aldri har hatt problemer med å få ungene til å spise sundt pålegg. Maser de om sjokoladepålegg i butikken, ler jeg bare bort og sier feks "Dere vet jo at vi ikke kjøper sånt. Dere får vente med å få det til dere skal på ferie til bestemor." Et annet eksempel er at vi aldri har brus i kjøleskapet eller i boden, noe som heller ikke har medført mas om brus (selv ikke på lørdagskvelder er det mas om det, holder i massevis med juice). Gotter prøver vi å være strikse på å kjøpe inn på lørdager (får da feks kjøpe 3 ting hver), resultatet er at ungene sjelden maser om snop. Om sommeren er vi litt løsslupne med iskrem med det resultat at ungene spør om is hver dag det er finvær. Og selvfølgelig har vi masse kaker, gotter og brus når det er skikkelig fest. Husmusa
Leanne Skrevet 12. juni 2006 #24 Skrevet 12. juni 2006 Det har jeg heller aldri skjønt.. Brus og kaker er jo ikke sunt for noen og spesielt ikke for små barn.. Nå som jenta mi er 1,5 får hun kun vann og melk til drikke. Men er det bursdag / eller annen fest så får hun jo smake kake og juice / brus..
Gjest Ava Skrevet 12. juni 2006 #25 Skrevet 12. juni 2006 Det viktigste for meg er alt barna mine skal ha et normalt forhold til mat - og da er sjokolade og brus endel av virkeligheten. Jeg vil ikke ha barn som går "bananas" hos andre fordi de får noe der som de ikke får hjemme. Når det er sagt så er det ikke nødvendig å gi babyer søtsaker - men jeg tror det er viktig å la dem få når de blir gamle nok til å ønske det selv. Her i huset kjøper vi aldri brus - vi kjøper kun Farris med lime ... men nå er ungene mine så store at de kjøper seg brus og sjokolade selv om de ønsker det.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #26 Skrevet 12. juni 2006 Når det gjelder at barna får et godt forhold til snop så er det ikke bare snakk om at de skal vende seg til å få det "som en naturlig del av kostholdet". Jeg tror det er vel så viktig å ikke lage en for sterk kobling mellom kos og godter. For mange er det nesten umulig å kose seg uten litt lørdagsgodt. Helt fra ungen er liten blir jo godteri koblet med besøk ol/gave fra slektninger osv. Viktigere at man lærer barna at man kan ha det vel så hyggelig ved å gjøre ting sammen, også uten godteriet. Det er jo bla derfor noen blir trøstespisere: de spiser søtt, fordi det vanligvis opptrer sammen med hygge. Men godteri fører ikke nødvendigvis til hygge, sammenhengen går motsatt vei! At ungen det fortelles om her spiste hele godteskålen tyder jo litt på manglende høflighet? Jeg vet at jeg aldri ville spist alt godteriet som barn, selv om jeg ikke fikk særlig mye godter hjemme. Og ingen tvil om at overvekt er arvelig i form av dårlige matvaner. Trist å se barn av overvektige som tilegner seg de dårlige matvanene.
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #27 Skrevet 12. juni 2006 Barnet mitt får aldri søtsaker. H*n spiser fisk, grønnsaker, grovt brød, hvitt kjøtt og drikker mye vann. Hjemme hos oss er vi ultra sunne og ingen søtsaker kommer inn døren her.
Gjest Ava Skrevet 12. juni 2006 #28 Skrevet 12. juni 2006 Barnet mitt får aldri søtsaker. H*n spiser fisk, grønnsaker, grovt brød, hvitt kjøtt og drikker mye vann. Hjemme hos oss er vi ultra sunne og ingen søtsaker kommer inn døren her. ← Da lurer jeg litt på hvor gammel barnet ditt er ?
prinsessa Skrevet 12. juni 2006 #29 Skrevet 12. juni 2006 Det jeg lurer på er hvorfor man begynne å kjøpe slike ting som sjokoladepålegg og sjokolademelk - det sier seg da selv at ungene vil da mase om å få dette hver dag. Sønnen min er 2.5 og drikker melk og vann i ukedagene og i helgene får han eplejuice. En veldig liten bolle med potetgull og han får også is hvis det er varmt også hvis det er mandag. Tror det er lurt med en middel gyldenvei der man får litt søtt men ikke for mye. Har gått veldig greit med 1. mann men når 2.mann kommer blir det nok vanskeligere kan jeg tenke meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå