Dru Skrevet 11. juni 2006 #21 Skrevet 11. juni 2006 Gi meg et vink når den nye kernelen kommer da, så skal jeg teste. Det er jo nettverkskortet som har gjort at jeg fremdeles bruker windows.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 11. juni 2006 #22 Skrevet 11. juni 2006 (endret) Tja, den er vel på Release Candidate 6 nå, men vet ikke hvor villig du er til å kompilere kjerne selv (for folk uten et liv). Jeg kan se om jeg kommer over en distro hvor 2.6.17 følger med, ellers vil vel neste Ubuntu ha minst versjon 2.6.17. Ubuntu kommer normalt ut i måned 4 og 10, men siste ble et par måneder forsinket. Vet ikke om de har tenkt å gi ut neste i måned 10 eller om de vil forskyve hele syklusen p.g.a. forsinkelsen. Endret 11. juni 2006 av Slangen
Dru Skrevet 11. juni 2006 #23 Skrevet 11. juni 2006 Kompilere kjerne? Nå er vi vel way out of my league, tenker jeg. *setter seg ned og venter på neste Ubuntu*
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #24 Skrevet 11. juni 2006 Kompilere kjerne? Nå er vi vel way out of my league, tenker jeg. *setter seg ned og venter på neste Ubuntu* ← Det er litt av fordelen ved å ha prøvd en Linux-distribusjon som ikke har så altfor mange automatiske mekanismer, og heller ikke en drøss med spesialtilpasninger: Man lærer fort å kompilere kjernen selv, og kan gjøre dette når som helst man måtte ønske, og på den måten opp- eller nedgradere kjerneversjon etter behov. Det er enklere å laste ned og kompilere en Linux-kjerne enn det er f.eks. å installere Windows XP på en maskin med en diskkontroller som krever egen driver. Har du prøvd?
Dru Skrevet 11. juni 2006 #25 Skrevet 11. juni 2006 Jeg har bare en maskin for tiden, og naturlig nok har jeg litt behov for å ha den funksjonell hele tiden. Funker det å gjøre dette på en annen partisjon, f.eks, uten å ødelegge boot loader og slikt?
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 11. juni 2006 #26 Skrevet 11. juni 2006 Kompilering av kjernen gjøres når du bruker linux. ' Ulempen med dette, er at du hele tiden må følge med på patcher legge de inn i kjernen. Jeg hadde ikke giddet å drive på sånn, men det er opp til deg. 2.6.16 kom ut for en måned siden, den har allerede blitt patchet 20 ganger.
Dru Skrevet 11. juni 2006 #27 Skrevet 11. juni 2006 Dere får unnskylde meg, men jeg er faktisk litt blånn på området. Tror jeg venter til ny Ubuntu. Det er nok best.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2006 #28 Skrevet 11. juni 2006 Ulempen med dette, er at du hele tiden må følge med på patcher legge de inn i kjernen. Jeg hadde ikke giddet å drive på sånn, men det er opp til deg. 2.6.16 kom ut for en måned siden, den har allerede blitt patchet 20 ganger. ← Men man må jo ikke legge inn patchene, med mindre de inneholder noe man trenger? Og man kan jo laste ned 2.6.16.20 direkte, uten å gå veien om 2.6.16, 2.6.16.1 osv? (Jeg kjenner ikke til Ubuntu, men på Slackware er det helt uproblematisk å installere en ny kjerne.)
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 12. juni 2006 #29 Skrevet 12. juni 2006 Når det gjelder kompilering av kjernen eller kildekode til programmer, spiller det vel ingen rolle hvilken distro du har.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 12. juni 2006 #30 Skrevet 12. juni 2006 (endret) Heisann, heisann! Jeg fikk broadcom-kortet mitt på bærbaret opp i Ubuntu Dapper gitt, ved noen kommandoer jeg så på hardware.no Du må enable universe i apt-get. sudo gedit /etc/apt/sources.list og tar bort # foran der det står deb. Du kan også like gjerne ta en # foran cd-rom. Så: sudo apt-get update sudo aptitude install bcm43xx-fwcutter sudo /usr/share/bcm43xx-fwcutter/install_bcm43xx_firmware.sh Da skulle kortet komme opp i nettverkskonfigurasjon under system - administration. Da vet du det, i tilfellet du vil prøve. Du kan også prøve det med live-cd for å se om det fungerer før du evt. installerer. Cred til "huf" på hardware.no. Endret 12. juni 2006 av Slangen
Dru Skrevet 12. juni 2006 #31 Skrevet 12. juni 2006 Hmm. Det meste der er litt sånn gresk, men regner med at det går greit. Skal bare vente til regnet kommer igjen.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 12. juni 2006 #32 Skrevet 12. juni 2006 Øhøm. Nå fungerte den ikke lenger etter en reboot, så spørs om det er greit å vente litt uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå