Gjest splæsj Skrevet 10. juni 2006 #1 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Jeg skulle gjerne vite hvilke myter folk har ang østkanten og vestkanten. F.eks "Alle på vestkanten går bare i dyre merkeklær" "Det finnes bare sosialklienter på østtkanten" osv. Få høre mytene! Endret 16. juni 2006 av G. Sky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 10. juni 2006 #2 Del Skrevet 10. juni 2006 Folk på vestkanten er penere enn på østkanten. Det tror jeg faktisk kan stemme til en viss grad, fordi det viser seg at pene mennesker blir lettere såkalt "vellykkede". Også min egen observasjon av damer fra Bærum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #3 Del Skrevet 10. juni 2006 Folk på vestkanten er penere enn på østkanten. Det tror jeg faktisk kan stemme til en viss grad, fordi det viser seg at pene mennesker blir lettere såkalt "vellykkede". Også min egen observasjon av damer fra Bærum. ← damene fra bærum ser helt like ut spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #4 Del Skrevet 10. juni 2006 Folk på vestkanten er penere enn på østkanten. Det tror jeg faktisk kan stemme til en viss grad, fordi det viser seg at pene mennesker blir lettere såkalt "vellykkede". Også min egen observasjon av damer fra Bærum. ← Jeg er østkant/drabantbyjente, men jeg tror faktisk det til en viss grad stemmer. Det er nok mye fordi fler på vestkanten bruker mer tid og penger på egenpleie; både legetimer, trening, klær, hudpleie og sminke enn ENDEL fra østkanten gjør. Jeg er sikker på at det er færre sterkt overvektige på vestkanten enn østkanten, f eks, og folk bruker mer energi på å opprettholde en fasade på godt og vondt. Man kler liksom pent på seg når man går til butikken. Har bodd både øst og vest i Oslo, og observert disse forskjellene. Selvsagt gjelder ikke dette for alle, men det er synlig, i hvert fall. Men apropos penere, jeg synes også "typiske" folk fra vestkanten er veldig like hverandre; solariumsbrunt ansikt, alminnelig pene, men ikke oppsiktsvekkende trekk, ikke sylslanke, men sånn "Madde-slank/fylt", langt slett hår som enten er lys- eller mellomblondt og evt med noe fall, klærne ganske uniformerte (men lenge siden jeg har bodd i Oslo-området nå, så skal ikke uttale meg). Dette er jentena, ja. Tilsvarende for gutta. Østkantfolk? Vel. Drikker seg oftere høylytt fulle på verandaen, går oftere i slække joggebukser i butikken, på ferie, jobb og på restaurant, snakker med røykehes stemme med datteren om utfallen livmor i det offentlige rom. Men dette er jo "slumøstkantinger". Mange deler av byen er jo fortsatt øst, men ikke så lite oppegående. Sånne østkantfolk sitter oftere på lokale puber, snakker med naboene, er engasjert i f eks frivillig arbeid i nærmiljøet eller politikk, har forskjellige hudfarger, spiller sandvolleyball på Cuba o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yourkittty Skrevet 10. juni 2006 #5 Del Skrevet 10. juni 2006 Gutter fra vestkanten går med pannehånd (eller som observert idag; HÅRBØYLE!) Møtte en 18 år gammel jente på byen en gang som sa; "det er ikke noe gæærnt med å være pen, blond og ha en karriere". Og det hadde hun jo forsåvidt rett i, bortsett fra at hun var middels pen, hadde bleket hår og jobbet på 7-11. Kanskje ikke myter, bare et lite frustrasjonsutbrudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 10. juni 2006 #6 Del Skrevet 10. juni 2006 Møtte en 18 år gammel jente på byen en gang som sa; "det er ikke noe gæærnt med å være pen, blond og ha en karriere". Og det hadde hun jo forsåvidt rett i, bortsett fra at hun var middels pen, hadde bleket hår og jobbet på 7-11. Nå er det jo ikke nødvendigvis slik at hun tenkte på seg selv da hun sa det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yourkittty Skrevet 10. juni 2006 #7 Del Skrevet 10. juni 2006 Nå er det jo ikke nødvendigvis slik at hun tenkte på seg selv da hun sa det da. ← Eh jo, hun snakket om seg selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 10. juni 2006 #8 Del Skrevet 10. juni 2006 Jeg skulle gjerne vite hvilke myter folk har ang østkanten og vestkanten. F.eks "Alle på vestkanten går bare i dyre merkeklær" "Det finnes bare sosialklienter på vestkanten" osv. Få høre mytene! ← Det er jo "alle" og "bare" som skaper myten, for det finnes selvsagt dyre merkeklær på østkanten og sosialklienter på vestkanten. Det er dog tilfelle at det bor flere rike på vestkanten enn østkanten. Det vil jo derfor - naturlig nok - være flere tilfeller av "dyre merkeklær" der, enn på østkanten. Folk lever lengre på vest osv. Dette finner du forskning og statistikk på, på nettet. (Har ingen linker å hoste opp sånn i farten). Mange myter stemmer bra de, bare man husker å nyansere litt. Dette var vel egentlig ikke svar på spørsmålet når jeg tenker meg om. (Jeg kom ikke på noen myter i farten...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest østkantjenta Skrevet 10. juni 2006 #9 Del Skrevet 10. juni 2006 Jeg kom på flere ting, som går mer spesifikt på myter uten å begrunnes. På vestkanten tjener pappaen mange mange penger, så familien kan ha stort hus/diger leilighet og god råd, men de er ikke lykkelige. Nesten alle på vestkanten er skapdrankere bak fasaden. Alle barna på vestkanten blir jurister eller økonomer fordi foreldrene vil det. De får (butikkny) bil til attenårsdagen og har det egentlig trist og vanskelig på skolen pga press om å ha mest penger og status. -- Vet jo at dette ikke stemmer, da, men det er gjerne sånt som blir nevnt likevel. Ettersom jeg er fra østkanten klarer jeg ikke helt å skille mellom myter og virkelighet om "oss". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 11. juni 2006 #10 Del Skrevet 11. juni 2006 Vestkantungdommen går for lut og kaldt vann fordi foreldrene har andre og viktigere ting å ta seg av enn ungene sine. Men de får eget visakort for å døyve smerten og foreldrenes dårlige samvittighet litt. Det er ikke uten grunn at det er større rusproblemer der enn andre steder. Østkantsungdom er kriminelle fordi de kommer fra fattige kår og har vokst opp i drabantbyblokkleiligheter med far som drikker og mor som jobber som vaskehjelp på skolen. Det var myter du var ute etter, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå