Gå til innhold

Når forstår barna

Fremhevede innlegg

Gjest Bare innom
Skrevet

I dag skjedde det igjen: ringeklokka ringte, og utenfor står naboens 5-åring og spør etter barna mine. Jeg forklarer at barna er på skolen, at de ikke kommer hjem på mange timer, og hun løper hylende hjem igjen.

Dette skjer hver eneste gang hun ikke er i barnehagen, hun klarer ikke å innfinne seg med at ikke alle andre barn er hjemme når hun er det... (Hun er hjemme 2-3 dager i uken, samme rutine i alle år)

Nå kommer hun (om hun følger "regelen") å ringe på hver halve time fremover for å høre om de har kommet hjem. Jeg har prøvd å vise henne på klokka når de er ferdige på skolen, jeg har lånt henne en vekkerklokke som piper når hun kan komme bort, jeg har prøvd alt for at hun skal forstå, men like fullt dukker hun opp hele tiden. Moren prøver også å forklare henne at de er borte, men jenta tror ikke på mamma'n sin, hun må alltid høre det fra meg.

Det samme skjer om barna er hjemme, men av en eller annen grunn ikke kan (eller vil) leke med henne, da nekter hun å gå hjem og når jeg tar fram "strengstemmen" og sier at hun MÅ gå hjem nå, da hyler hun så høyt at en kan tro det er snakk om barnemishandling.

La meg aller først si at dette ikke plager meg, men at jeg blir overrasket over hvor ofte dette gjentar seg. Det virker rett og slett som om hun ikke klarer å innfinne seg med at verden ikke følger hennes vilje, og hennes timeplan.

Jeg har så medlidenhet med henne, hun blir jo så skuffet og lei seg, og hun hyler hele veien hjem hver gang jeg gir henne beskjed om at hun ikke kan leke med barna.

Det er flere andre barn hjemme i boligfeltet på hennes alder, men disse vil hun ikke leke med. Hun skal bare leke med mine barn. Hun fotfølger dem som en liten valp, og de ser på henne som en liten søster. De liker å være sammen med henne, men ikke hele tiden.

Så mitt spørsmål blir da: Er det vanlig at en 5-åring ikke forstår at verden ikke følger deres vlje? Og hva kan jeg gjøre for å minske skuffelsen til denne lille frøkenen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Så mitt spørsmål blir da: Er det vanlig at en 5-åring ikke forstår at verden ikke følger deres vlje?  Og hva kan jeg gjøre for å minske skuffelsen til denne lille frøkenen?

Har ingen andre forslag enn kanskje la være å åpne døren når hun kommer? Nesten slemt det også. Det er kanskje ikke unormalt at hun ikke skjønt det i en alder av 5 år, men det bør vel komme snart, om ikke annet så i hvert fall når hun begynner på skolen...

Skrevet

Jeg må si jeg synes det er dårlig av moren til denne jenta å la henne komme over til dere hver halvtime, når hun vet at barna dine er på skolen.

Gjest Gjest
Skrevet

foreldrene hennes har nok gjort en altfor dårlig jobb i å forklare hvordan "verden henger sammen"....eller..kanskje :sjenert: hun er litt "mindre begavet"?

Gjest Gjest
Skrevet
foreldrene hennes har nok gjort en altfor dårlig jobb i å forklare hvordan "verden henger sammen"....eller..kanskje  :sjenert: hun er litt "mindre begavet"?

Jeg trur jenta bare er bortskjemt og vant til å få vilja si. En femåring forstår det når moren til vennene sier de ikke er hjemme, og hylbæljer ikke på veien hjem av den grunn.....

Gjest Bare innom
Skrevet

Hei, og takk for svar. Jeg velger å svare dere alle i samme innlegg.

Jeg klarer ikke å la være å åpne døren når det ringer på, det blir for brutalt.

Dessuten hender det jo at det er andre som kommer innom også da, og jeg kan ikke se hvem som ringer på før jeg åpner døren... ;)

Moren til denne jenta vet ikke alltid at jenta har tatt turen over hit. De 20 meterne det er å gå, går unna på 30 sekunder. Er mamma en tur på badet/toalettet, så tar det nok noe lengre tid enn dette før hun oppdager at jenta er ute av døra, men det tar aldri lang tid før mor er ute på verandaen og roper sin datter tilbake.

Jenta er absolutt ikke mindre begavet, men hun har en veldig sterk (sta)personlighet!

I ettermiddag fikk jeg muligheten til å observere jenta hjemme hos seg selv med hele familien tilstede, og så at hun får viljen sin hos de fleste (unnatt mor og farmor) om hun bare maste lenge og ofte nok...

Kanskje hun bruker samme taktikk hos meg, og tror at barna kommer tidligere hjem fra skolen bare hun maser lenge og ofte nok? Hun er jo tydeligvis vant til å få viljen sin ved å bruke denne framgangsmåten...

I så fall synes jeg veldig synd på denne jenta, hun vil ikke få det lett når hun blir større om hun forventer å få viljen sin i alt!

Skrevet

Det går over av seg selv! Jeg var selv et sånt barn som ringte på hos naboen hver dag da han var i barnehagen oog jeg måtte være hjemme. Alikevel er det jo ekstremt at hun ringer på hver halvtime... Mitt råd er : hold ut, hun kommer til å gå lei. Dessuten har det ingenting med å gjøre at hun tror at verden dreier seg om henne.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns du er tålmodig jeg hvis du klarer å svare like rolig og behersket hver gang. Jeg hadde blitt fryktelig utålmodig og sikkert også sint på denne masete ungen og hadde neppe klart å late som noe annet....

Gjest Bare innom
Skrevet

Takk annemsk. Det var godt å høre!

Jeg synes det er trist at hun blir så lei seg så ofte fordi barna ikke er hjemme når hun vil leke med dem... men det er vel ikke noe mer jeg kan gjøre med det.

Gjest Very Victoria
Skrevet

En jente på 5 bør forstå at barn ikke alltid er hjemme når hun er det. Hun virker underutviklet.

Gjest allium
Skrevet

Jeg hadde blitt svært overrasket om min fem år gamle jente hadde reagert på den måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...