Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #101 Del Skrevet 16. juni 2006 Ett eller annet funker ikke med quote-funksjonen, det er i hvert fall sikkert. Ikke rart det blir uoversiktlig da. Jeg hadde oversett denne Jeg VET det er mange grunner til at FORELDRE generellt IKKE er MER medvirkende i sine barns oppvekst og skolegang. Men DET gjør ikke saken MER RIKTIG av den GRUNN. Så argumentet ditt om Foreldres medvirkning i skolegangen og utdannelsen er HELT bak mål. og igjen......FORTSATT IKKE SER NOEN GRUNN TIL OG STIGMATISERE EN HEL GRUPPE MENNESKER. Jeg tok utgangspunkt i min erfaring fra mine barns skolesituasjon. Der stilte de norske foreldrene opp, de mørke gjorde det i stor grad ikke. Men nå bor jeg altså i en kommune hvor vi nesten ikke har innvandrere og en kommune hvor det er dyrt å bo, så kanskje vi bare får de som står på egne ben. Kanskje disse er mer oppegående enn de som lever på statens regning i ghettoer inne i Oslo? Ikke vet jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_sam_* Skrevet 16. juni 2006 #102 Del Skrevet 16. juni 2006 Her er jeg ikke enig med deg. Det som er interessant i denne sammenhengen er hvor mange av innvandrerne som er kriminelle i forhold til hvor mange prosent av nordmenn som er det. Selvfølgelig vil innvandrere være underrepresentert dersom vi tar all kriminalitet under ett - de utgjør jo en atskillig mindre prosent av landets totale befolkning. Jeg synes heller ikke at man skal ta med trafikkforseelser i den statistikken - man kan lage en egen statistikk på rus- og voldskriminalitet. Kanskje bør man også skille mellom by og bygd og lage to statistikker, så får man et klarer syn på det. Om det da viser seg at de er underrepresentert eller det går like langt i begge retninger, så er det ikke noe mer å diskutere forsåvidt, da er det mange av oss som maler fanden på veggen uten grunn. Fengslene er visstnok fulle av utlendinger som ikke er bosatt i Norge. Disse er vel noe av grunnen til de lange køene. At det videre er flere norske i soningskø har vel igjen en viss sammenheng med at det tre millioner flere nordmenn enn innvandrere i dette landet. Man må jo se det i forhold. Dette vet jeg, og det vet de fleste andre også. Men allikevel så tar jo jeg til meg det jeg leser. Jeg tar ikke alt for god fisk, derfor er jeg heller ikke bastant i mine uttalelser, og jeg trekker fort tilbake ting jeg ser har kommet for bastant ut. Det gjør jeg forsåvidt også. Når jeg nå sliter med mitt eget forhold til innvandrere så er det (igjen) basert på episoder mine barn har vært utsatt for. Det farger mitt syn veldig. Men ikke verre enn at jeg fremdeles ikke påstår at alle innvandrere er kriminelle døgenikter uten respekt. Jeg bare lurer på om det prosentvis er flere av dem enn av etniske nordmenn. (og da mener jeg voldsforbrytelser, ikke trafikkforseelser) "Om enn ikke samme type". Nei, det kan du ha rett i. De har nok vært i bråk med andre unger også opp igjennom, men ikke av samme grove karakter. Ingen stjålne mobiler, ingen voldtekter med eller uten bruk av sigaretter og kniver. Det har vært mer på tørre nevene eller munnbruk over en uoverenstemmelse der og da, som begge parter har vært del i. Det er absolutt et politisk problem, det har du rett i. Og som jeg har nevnt et par ganger også, det er politikerne her i landet som lager den største rasismen. Dette høres fint ut, men jeg antar at visse av våre politikere vil steile over noe så uhørt som nulltoleranse osv... Jeg er personlig av den oppfatning at de som skriker høyest om rasisme og toleranse og multikulturelle samfunn og så videre, er en gjeng mennesker med overutviklet morsinstinkt, som faktisk ser ned på fremmedkulturelle, uten at de er klar over det selv, og synes synd på dem fordi de ikke er norske, og fordi de kommer fra dårligere kår enn oss selv, og som stort sett gjennomgående snille og misforståtte og ser det som sin oppgave å hjelpe dem (les: sy puter et visst sted) og som i all sin vanvittige naivisme ikke for sitt bare liv kan se at noen av dem faktisk utnytter nettopp dette merkelige synet på ting. Jeg hørte en av dem på tv nærmest arrestere disse to jentene jeg tidligere har nevnt som fortalte at i miljøet hvor de kom fra, så lo dem av nordmenns naivitet. "Nei, slik er det ikke" satt damen og sa...Og dem tror jeg det er mange av, og med sånne holdninger kan vi ikke komme noen vei. Og her har jeg slettet og ordnet så jeg aner ikke hva du henviser til..Jeg får gå tilbake til innlegget ditt og se hva du svarer på Jeg er enig med deg i dette, men så lenge vi ikke har dette apparatet så bør vi si nei. Vi så hva som skjedde på en av Oslo-trikkene her for et par år siden som følge av vårt elendige psykiske helsevern. MÅ vi betale denne prisen? Greit at ting må fikses, men da må det gjøres FØRST. Vi har sikkert nok av norske nordmenn som burde vært sperret inne, trenger vi egentlig fler? Helt klart. Kanskje jeg er helt på jordet nå, men disse reisende i kriminalitet har jeg fått inntrykk av kommer fra øst/sydøst Europa. Det kan godt være feil, for det er bare et inntrykk jeg har fått uten å ha det minste belegg for det. Hehe... siden du nevner det. Nettverkere er også ganske godt stigmatisert her i landet. For ikke å snakke om å gi dem dyre lån som de ikke makter å tilbakebetale, underprise deres varer til oss og overprise våre varer til dem. Vi er grådige i den vestlige verden, og det går på bekostning av andre. Vi er en liten del av verden sånn rent tallmessig, og vi tråkker de største fotsporene i den felles hagen, nemlig kloden vår. Dette bør du starte en egen tråd om - det er verdt en gjennomgående diskusjon. Her tok du litt av vel, og mistet litt kredibilitet i debatten ellers... synes jeg da... :klø: ← skal ikke kommenter hele innlegget ditt utfullende. det jeg derimot MÅ poengtere når det kommer til krim.statistikken er "hvis man tar 1 person av 10 så vil dette utgjøre 10 %. hvis man tar 1 person av 100 så vil dette utgjøre 1 %. Så slutt og snakke om statistikk i prosent det blir et misforhold Heller snakk om Megde og ikke minst HVOR norge består tross alt av MER enn indre østlandet. Jeg har drevet med montering og salg/utvikling av MESTE parten av de sikkerhetsproduktene som du finner på markede i dag jeg VAR kjent som en av de ledende sikkerhets utviklerene i NORGE for etpar år siden. Jeg har sittet og lest på studier OM kriminalitet OGSÅ de statistikkene som du henviser til i sin HELHET. dels for HELE landet og DELS for min del av landet. Dette gjorde jeg for og kunne LAGE system som var BEDRE en de som fantes DEN gang. Jeg var den FØRSTE i VERDEN til og filme et innbrudd med en INNBRUDDS ALARM. Alle disse påstandene kan jeg dokumentere (noe jeg IKKe vil gjøre her på åpent forum Fordi jeg IKKE vil at ALLE skal vite hvem og hvor jeg bor dette pga. av mine barn. hvis du vil så finn en måte jeg kan sende deg linker og / eller referanser til). og IGJEN OSLO og indre østlandet er IKKE NORGE og er ei heller representativt som et eksempel for tilstanden her i norge i DENNE sammenhengen. Videre BØR VI FÅ TRÅDEN TILBAKE til det TS SPØR om. Hunspør IKKE om enkelt inndivider blant innvandrere (noe som jeg føler du kommer tilbake til hele tiden.) Vi snakker her om HELE GRUPPER av mennesker og IGJEN så så prøver jeg og poengtere man kan IKKE si at det er GRUNN til skepsis MOT innvandrere samtidig som at man sier "men det gjelder IKKE de og DE menneskene for de kjenner jeg og de er såååå hyggelige". ENTEN har man et syn som sier at man HAR grunn til skepsis mot ALLE ellers så får man si (som gjelder for en stor del av befolkningen her i landet) at DET vet man IKKE SIKKERT men MULIGENS siden jeg IKKE vet NOK om emnet. men Gi meg en stund til og FATTE en avgjørelse OM man har GRUNN til SKEPSIS TIL HELE (og da mener man ALLE uten Unntak) denne gruppen av folk. hvis folk IKKE klarer og se hvilken side de ender på i en debatt om Det emne vi her diskutere (All debatt om rasehat, innvandring osv) Så er man FAKTSK med og SKAPER en GOD del av de problemene som man ender opp med i disse debattene Og DERFOR har jeg avsluttet med det siste innleget som du sitere på DEN MÅTEn(og Ja jeg VET at en STOR DEL mener at jeg Mistet kredibiltet der ikke bare du, og DET kan jeg leve med) Det man MÅ VÆRE KLAR over er at når man IKKE kan gjøre seg OPP en mening selv Hvordan skal da de som SKAL fatte avgjørelsen klare det. Jeg repekterer ALLE meninger OGSÅ Nasjonalsosialistiske meninger MEN IKKE NASJONALSOSIALISTISKE HANDLINGER eller ANDRE EKSTREMISTISKE HANDLINGER. Uansett om du er NYNAZIST, MUSLIMSK TERRORIST eller hva du måtte være. Det jeg IKKE repektere er PÅTVINGELSE og OPPFORDING til påtvingelse av EKSTRME meninger som fører til ekstreme handlinger. Og DER KAN MAN ikke "Ha kaken og spise den samtidig" og det er DET de fleste SER UT til og havne feil med en slik holdning som du utviser. Med den usikkerheten du her i denne tråden utviser, medblanet Subjektive meninger til folk du IKKE kjenner men alikevel henviser som kildemateriell (ikke dine EGNE bar) samt handlinger som du har 1/2veis personlige erfaringer fra (med det mener jeg 3 parts personer som dine barn tross alt er) så sender du et KRAFTIG signal og begrunnet eller ei er dette RIKTIG??? Jeg hadde forstått det MER hvis DINE barn hadde kommet med med innlegg. for de har PERSONLIGE erfaringer og vet MER om hva som skjedde og HVORFOR og IKKE MINST HVEM. (vet at dette er hard tale men jeg finner ikke bedre måte og ordlegge meg på akkurat nå. beklager det. Videre jeg mener IKKE at dine barn har skyld i det som har skjedd dem. Slike handlinger er det DEN SOM UTFØRER SOM SELV ER ANSVARLIG FOR). Vi har ALLE kommet med Retorikk som argumenter for VÅRE synspunkt i DENNE tråden og det er HELT NORMALT. men TS har ENDA IKKE FÅTT KLARE og ENTYDIGE SVAR fra så MANGE her i denne tråden. De fleste som forfekter et JA i denne tråden har OGSÅ en lei tendens til og BORTFORKLARE sine synspunkt og eksludere enkelte av DENNE gruppen mennesker og det er IKKE det hun spør om DETTE GJELDER ALLE med en annen ETNISK bakgrunn en NORSK. Videre så leste jeg at jeg IKKE ville blitt betegnet siden jeg har fått NORSK KULTUR inn gjennom morsmelken. Der må jeg si at du tar HELT feil. Jeg har fått TOLLERANSE for ALLE kulturer og PERSONERS MENINGER inn gjennom morsmelken og på en god del områder så føler jeg meg ALT ANNET ENN NORSK. sanheten er at jeg føler meg HELT ALENE på disse områdene siden det er veldig FÅ av oss som har fått denne formen for "Moral"//morsmelk rundt om i verden. Jeg henviste til min far tidligere og hvis man da tenker på dette også gjør seg opp en mening om hvordan min oppvekst var så vil man mest sannsynlig ende opp med at "Jeg har Fått en MULTINASJONAL" oppvekst Min familie på fars side er IKKE begeistret for muslimer da den siden av familien for det meste er katolikker (Noen av de som er inngift i familien er dog hinduer). Tiltross for dette Hadde vi Muslimer boende hos oss da jeg var liten, mange av min fars venner VAR og er Muslimer. Det Min mor og far lærte oss var "Repekt for andres Tro og livsoppfatning, samtidig som at man skal IKKE dømme folk utfra et for dårlig grunnlag" folk kan faktisk overraske oss både på godt OG vondt. Men det er dermed IKKE sagt at ALLE er slik som man har erfart av enkelt individer. Leste du ikke hva jeg skrev om Nordmenn i utlandet ER VI ALLE SLIK??? Når det kommer til HVORFOR ENKELTE innvandrer er slik som det synet du prøver og forfekte er så vil jeg bare be deg om og tenke litt på det jeg sier nå. ER DET IKKE SLIK AT VI I HOVEDSAK BLIR ET PRODUKT AV ALLE HOLDNINGER OG HANDLINGER RUNDT OSS?? Hvis et barn vokser opp med frykt LÆRE ikke da dette barnet at man skal FRYKTE?? Hvis et barn vokser opp med vold lærer det da ikke og bli VOLDELIG??? hvis et barn vokser opp i trygghet blir ikke dette barnet TRYGG PÅ SEG SELV OG SINE OMGIVELSER???. vi er alle med og FORME VÅRE omgivelser utfra den HOLDNINGEN VI VISER. MER ENN hva våre barn FORMER VÅRE OMGIVELSER. VI er DE voksne, Vi som har barn må vise ansvar og gi barn TRYGGHET. ALLE BARN IKKE BARE VÅRE EGNE MEN ALLE BARN SOM ER I VÅRE OMGIVELSER UANSETT RASE RELIGION ELLER ETNISK OPPRINNELSE. Et Barn uansett etnisitet vil vise fordom i voksen alder hvis DETTE BARNET BLIR MØTT AV FORDOMMER. Og der tror jeg du møtte deg selv i døra jeg vil nå refere (om enn fritt) fra ditt eget utsagn om HVORDAN INNVANDRERENE var på 70 tallet da de først kom hit til landet SAMT at de vi snakker om (for det meste ) i denne tråden er 2 og 3 generasjons innvandrere. JEG vet hva det vil si og bli møtt av en VOKSEN når man er ¤-5 år gammel med orden "er du med DEN PAKKISEN" jeg VET at det er LETT og bli bitter når man er ung når man fra de man BURDE få forsvar og forståelse fra møter deg med et bebreidene blikk når det ikke PASSET seg at du var tilstede fordi en VENN av en onkel eller tante slengte med kjeften og sa "Viste ikke at du hadde en pakkis til nevø" (litt satt på spissen dette her) Det er DA man føler seg MINDREVERDIG og det er DA man stiller seg spørsmål "HAR JEG LIVET RETT???" det er DA Man tenker "JEGSKAL FAEN MEG TA DEM IGJEN JEG, EN DAG:: EN DAG BLIR JEG STOR OG DA. DA SKAL DE FRYKTE MEG" og viss man da IKKE har det nettverket rundt seg som jeg tross alt hadde, som kan forklare og få deg bort fra de tankene da går det galt. Dette er argumenter jeg hitill IKKE har valgt og bruke siden de KAN misbrukes til FORSVAR av de som TROSS ALT GJØR DISSE HANDLINGENE (De kriminelle innvandrerene i dette tilfellet) NOE DE IKKE ER. Noe som irriterer vettet av meg er når de kriminelles advokater fremhever en "ULYKKELIG BARNDOM" som en formildene omstendighet. Noe som JEG mener burde vært SKJÆRPENDE siden de VET HVA som skjer med DE som UTØVER og de som BLIR UTSATT for disse handlingene. enten det er Norskættede eller entiske utøvere. Dårlige oppleveser skal man TA LÆRDOM AV slikat man ikke begår de samme feilene engang til. IKKE tas til FORSVAR av sine Feil Handlinger og derav LEGITIMER DISSE. Det er et ordtak som sier "Det som ikke dreper deg, Gjør deg STERKERE" Det de fleste kriminelle utøver av dette ordtaket er "det som ikke dreper deg, gjør deg SVAKERE". Jeg er sikker på at vi her i norge ender opp som de fleste amerikaner (Etter som jeg har forstått da) og klør oss i hodet og lurer på HVORFOR er det INGEN som liker oss. man kan ikke utvise dobbelmoral i disse emnene folk (og Ikke minst barn) blir forvirret. og DET er farlig det (Fritt etter Ludvig i flålypa). Det er tross alt VI som er voksne som styrer utviklingen. barn har mer enn nok med og være barn. De burde IKKE bli pålagt og skjønne nyanser og gråtoner før de SELV er modne for det. Barna er et produkt av våre handlinger OG holdninger. hvis man IKKE kan ha en helt klar MENING og holdning innenfor Denne typen debatt (og Ikke minst forsvare den og vise at man KAN ta feil og endre den, enten den ene eller andre veien). Så BØR man være FORSIKTIG og vise hva man mener eller hva man TROR man mener. Gråsonen i denne debatten (og stort sett all innvandrerdebatt) er en MEDVIRKENDE årsak til at RADIKALE meninger og YTTRINGER får Fritt spillerom noe som IGJEN medfører FORDOMMER basert utfra FEIL grunnlag. Så IGJEN "Er det RART MAN BLIR SKEPTISK??" Jeg mener noe jeg har gjort gjennom HELE debatten SÅ lang JA. HOVFOR skal man bli skeptisk til EN hel gruppe av mennesker basert utfra hva ENKELTINDIVIDER GJØR. Videre mener jeg at HVIS man svarer JA på dette spørsmålet så MÅ man også være skeptisk til HVITE VESTEUROPERE og NORSKE i UTLANDET OG HER HJEMME hvis man ikke skal ende opp som en dobbelmoralist og utvise STOR feighet. Man Skal være sitt ansvar BEVIST og STÅ FOR DET MAN GJØR på godt og vondt. Og Vi har alle GODT av og INNSE VI ER IKKE VERDENS BESTE BARN NOEN AV OSS SOM GRUPPE. OG MAN KAN IKKE DØMME EN GRUPPE UTEN OG OGSÅ FORDØMME DE ANDRE. til det er det ALT for mange "Råttne egg blant ALLE gruppene" ikke bare EN (det måtte i så fall være hvis noen fant det kriminelle genet og at man utfra DET grupperte folk) gruppe mennesker. alt annet ville være naivt og som en infantil drømmeverden. og nå et spørsmål til TS kjenner IKKE du noen i din familie (eller har hørt om en fjern slektning) som har begått en kriminell handling (er sikker på at du finner noen hvis du går tilbake i slektshistorien din). Og vil det si at HELE din famile er kriminell da??? eller gjelder det ANDRE regler for deg og dine??? Skal VI som samfunn være skeptisk til deg fordi at du Sannsynligvis har, har hatt eller slekter på en som har begått en kriminell handling eller VAR ufordragelig eller uhøflig i sin tid??? hva synes DU ??? for det er DET du EGENTLIG spør om . Du spør om VI som samfunn skal være skeptisk til DEG utfra HANDLINGENE til DIN familie IKKE hva DU som person har gjort. du må huske på at du og DIN familie er en GRUPPE mennesker dere også i forhold til resten av samfunnet. Hvis man f.eks laget en statistikk som sa at brorparten av de NORSKE kriminelle het f.eks "Olsen" eller "Jensen" skulle man da være SKEPTISK til ALLE i Hele norge som het Olsen eller Jensen fordi at disse mest sannsynlig var kriminelle??????? Hvis du kan svare meg (Og eventuellt alle ANDRE) JA på disse spørsmålene kan dere ikke være så vennlige og sende meg deres etternavn slikat jeg VET HVEM jeg skal ADVARE UNGENE MINE MOT (allerhelst med hvilket Fylke dere slekter fra slik at ikke uskyldige blir ramet da). Sånn kan JEG FÅ MINE barn TIL og GÅ OMVEIER rundt DERE og skule etter dere (gjerne spytte på gata ETTER at dere har gått forbi (Man er da dannet). Min oppfordring til ALLE uansett rase osv er STÅ FOR DINE HANDLINGER FORSVAR DINE MENINGER MEN IKKE PÅ BEKOSTNING FOR ANDRES LIV OG OPPVEKST. VÆR VILLIG TIL OG INNRØME AT DINE MENINGER IKKE ALLTID ER DE RETTE. SLIK FÅR MAN ET BEDRE LIV FOR ALLE OG BLIR EN BEDRE PERSON. Mvh Sam "Frykten for det ukjente er bare frykt så lenge man IKKE kjenner det. frykten for fremtiden består bare til fremtiden er her. Frykten er det ENESTE HINDERET TIL FREMTIDEN. Man frykter ikke det man kjenner" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_sam_* Skrevet 16. juni 2006 #103 Del Skrevet 16. juni 2006 Ja det ser ut som dere er virkelig stor fan av lange og rotete innlegg her! ← Jupp Mvh Sam "man er hva man er ikke hva man ØNSKER man skal VÆRE" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_sam_* Skrevet 16. juni 2006 #104 Del Skrevet 16. juni 2006 Så IGJEN "Er det RART MAN BLIR SKEPTISK??" Jeg mener noe jeg har gjort gjennom HELE debatten SÅ lang JA HER SKAL DET STÅ NEI beklager skrivefeilen gikk litt for i svingen der gitt ). Mvh sam "Det er lov og feile så lenge man prøver og korrigere den" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #105 Del Skrevet 16. juni 2006 "man er hva man er ikke hva man ØNSKER man skal VÆRE" ← Jeg mener man heller bør si at man er den man vil være. Hvis man vil være en snill og fordomsfri person så tror jeg det er enklere å faktisk være det også. Jeg synes ikke det er rart at man kan bli skeptisk, og synes man burde skille mellom det å bli skeptisk og det å være fordomsfull. Faktisk vil jeg si at det at man uttrykker skepsis og ikke en bestemt formening man har gjort seg opp, indikerer at man ikke ønsker å være fordomsfull men at det er vanskelig å la være i visse tilfeller. Det er klart at når man til stadighet observerer hvordan ulike grupper i samfunnet oppfører seg, dannes det et bilde av den gruppen. Ikke dermed sagt at hele denne gruppen oppfører seg likedan, men det må da være lov til å påpeke visse mønstre som gjentar seg? Uten at man er rasist av den grunn? Jeg ser selv at det er forskjeller på hva slags oppførsel som er akseptert av en del av medlemmene i slike grupper. Det skyldes nok kulturelle forskjeller, spesielt for ikke-vestlige innvandrere. Jeg har ingen problemer med å si at noen fremmedekulturelle f.eks. har helt annet kvinnesyn og annet syn på eiendom enn det som er akseptert i Norge, sånn er det bare. Istedet for å nekte for at dette ikke er tilfelle, og påstå at alle slike holdninger er generaliseringer, bør vi nå prøve å gjøre noe med dette problemet. Jeg mener det skyldes manglende integrering, og er nok like mye nordmenns som de fremmedkulturelles skyld. For meg er det faktisk et tankekors at mange fremmedkulturelle, spesielt i Oslo er født og oppvokst i Norge uten å kunne snakke norsk. Hvordan mener vi da at vi skal få integrering, og at alle skal ha like muligheter til utdanning og arbeid? Vil det ikke være bedre å se disse forskjellene i øynene, heller enn å kalle det generaliseringer, og prøve å løse konfliktene så fort som mulig. Det kommer ikke til å bli bedre av at vi lukker øynene og later som om problemet ikke eksisterer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #106 Del Skrevet 16. juni 2006 og IGJEN OSLO og indre østlandet er IKKE NORGE og er ei heller representativt som et eksempel for tilstanden her i norge i DENNE sammenhengen. Nei, men det er kanskje i storbyene, og først og fremst Oslo at det virker som et forholdsvis stort problem? Videre BØR VI FÅ TRÅDEN TILBAKE til det TS SPØR om. Hunspør IKKE om enkelt inndivider blant innvandrere (noe som jeg føler du kommer tilbake til hele tiden.) Vi snakker her om HELE GRUPPER av mennesker og IGJEN så så prøver jeg og poengtere man kan IKKE si at det er GRUNN til skepsis MOT innvandrere samtidig som at man sier "men det gjelder IKKE de og DE menneskene for de kjenner jeg og de er såååå hyggelige". ENTEN har man et syn som sier at man HAR grunn til skepsis mot ALLE ellers så får man si (som gjelder for en stor del av befolkningen her i landet) at DET vet man IKKE SIKKERT men MULIGENS siden jeg IKKE vet NOK om emnet. men Gi meg en stund til og FATTE en avgjørelse OM man har GRUNN til SKEPSIS TIL HELE (og da mener man ALLE uten Unntak) denne gruppen av folk. hvis folk IKKE klarer og se hvilken side de ender på i en debatt om Det emne vi her diskutere (All debatt om rasehat, innvandring osv) Så er man FAKTSK med og SKAPER en GOD del av de problemene som man ender opp med i disse debattene Og DERFOR har jeg avsluttet med det siste innleget som du sitere på DEN MÅTEn(og Ja jeg VET at en STOR DEL mener at jeg Mistet kredibiltet der ikke bare du, og DET kan jeg leve med) Det man MÅ VÆRE KLAR over er at når man IKKE kan gjøre seg OPP en mening selv Hvordan skal da de som SKAL fatte avgjørelsen klare det. Jeg repekterer ALLE meninger OGSÅ Nasjonalsosialistiske meninger MEN IKKE NASJONALSOSIALISTISKE HANDLINGER eller ANDRE EKSTREMISTISKE HANDLINGER. Uansett om du er NYNAZIST, MUSLIMSK TERRORIST eller hva du måtte være. Det jeg IKKE repektere er PÅTVINGELSE og OPPFORDING til påtvingelse av EKSTRME meninger som fører til ekstreme handlinger. Og DER KAN MAN ikke "Ha kaken og spise den samtidig" og det er DET de fleste SER UT til og havne feil med en slik holdning som du utviser. Med den usikkerheten du her i denne tråden utviser, medblanet Subjektive meninger til folk du IKKE kjenner men alikevel henviser som kildemateriell (ikke dine EGNE bar) samt handlinger som du har 1/2veis personlige erfaringer fra (med det mener jeg 3 parts personer som dine barn tross alt er) så sender du et KRAFTIG signal og begrunnet eller ei er dette RIKTIG??? Jeg hadde forstått det MER hvis DINE barn hadde kommet med med innlegg. for de har PERSONLIGE erfaringer og vet MER om hva som skjedde og HVORFOR og IKKE MINST HVEM. (vet at dette er hard tale men jeg finner ikke bedre måte og ordlegge meg på akkurat nå. beklager det. Videre jeg mener IKKE at dine barn har skyld i det som har skjedd dem. Slike handlinger er det DEN SOM UTFØRER SOM SELV ER ANSVARLIG FOR). Vi har ALLE kommet med Retorikk som argumenter for VÅRE synspunkt i DENNE tråden og det er HELT NORMALT. men TS har ENDA IKKE FÅTT KLARE og ENTYDIGE SVAR fra så MANGE her i denne tråden. De fleste som forfekter et JA i denne tråden har OGSÅ en lei tendens til og BORTFORKLARE sine synspunkt og eksludere enkelte av DENNE gruppen mennesker og det er IKKE det hun spør om DETTE GJELDER ALLE med en annen ETNISK bakgrunn en NORSK. Videre så leste jeg at jeg IKKE ville blitt betegnet siden jeg har fått NORSK KULTUR inn gjennom morsmelken. Der må jeg si at du tar HELT feil. Jeg har fått TOLLERANSE for ALLE kulturer og PERSONERS MENINGER inn gjennom morsmelken og på en god del områder så føler jeg meg ALT ANNET ENN NORSK. sanheten er at jeg føler meg HELT ALENE på disse områdene siden det er veldig FÅ av oss som har fått denne formen for "Moral"//morsmelk rundt om i verden. Jeg henviste til min far tidligere og hvis man da tenker på dette også gjør seg opp en mening om hvordan min oppvekst var så vil man mest sannsynlig ende opp med at "Jeg har Fått en MULTINASJONAL" oppvekst Min familie på fars side er IKKE begeistret for muslimer da den siden av familien for det meste er katolikker (Noen av de som er inngift i familien er dog hinduer). Tiltross for dette Hadde vi Muslimer boende hos oss da jeg var liten, mange av min fars venner VAR og er Muslimer. Det Min mor og far lærte oss var "Repekt for andres Tro og livsoppfatning, samtidig som at man skal IKKE dømme folk utfra et for dårlig grunnlag" folk kan faktisk overraske oss både på godt OG vondt. Men det er dermed IKKE sagt at ALLE er slik som man har erfart av enkelt individer. Leste du ikke hva jeg skrev om Nordmenn i utlandet ER VI ALLE SLIK??? Når det kommer til HVORFOR ENKELTE innvandrer er slik som det synet du prøver og forfekte er så vil jeg bare be deg om og tenke litt på det jeg sier nå. ER DET IKKE SLIK AT VI I HOVEDSAK BLIR ET PRODUKT AV ALLE HOLDNINGER OG HANDLINGER RUNDT OSS?? Hvis et barn vokser opp med frykt LÆRE ikke da dette barnet at man skal FRYKTE?? Hvis et barn vokser opp med vold lærer det da ikke og bli VOLDELIG??? hvis et barn vokser opp i trygghet blir ikke dette barnet TRYGG PÅ SEG SELV OG SINE OMGIVELSER???. vi er alle med og FORME VÅRE omgivelser utfra den HOLDNINGEN VI VISER. MER ENN hva våre barn FORMER VÅRE OMGIVELSER. VI er DE voksne, Vi som har barn må vise ansvar og gi barn TRYGGHET. ALLE BARN IKKE BARE VÅRE EGNE MEN ALLE BARN SOM ER I VÅRE OMGIVELSER UANSETT RASE RELIGION ELLER ETNISK OPPRINNELSE. Et Barn uansett etnisitet vil vise fordom i voksen alder hvis DETTE BARNET BLIR MØTT AV FORDOMMER. Og der tror jeg du møtte deg selv i døra jeg vil nå refere (om enn fritt) fra ditt eget utsagn om HVORDAN INNVANDRERENE var på 70 tallet da de først kom hit til landet SAMT at de vi snakker om (for det meste ) i denne tråden er 2 og 3 generasjons innvandrere. JEG vet hva det vil si og bli møtt av en VOKSEN når man er ¤-5 år gammel med orden "er du med DEN PAKKISEN" jeg VET at det er LETT og bli bitter når man er ung når man fra de man BURDE få forsvar og forståelse fra møter deg med et bebreidene blikk når det ikke PASSET seg at du var tilstede fordi en VENN av en onkel eller tante slengte med kjeften og sa "Viste ikke at du hadde en pakkis til nevø" (litt satt på spissen dette her) Det er DA man føler seg MINDREVERDIG og det er DA man stiller seg spørsmål "HAR JEG LIVET RETT???" det er DA Man tenker "JEGSKAL FAEN MEG TA DEM IGJEN JEG, EN DAG:: EN DAG BLIR JEG STOR OG DA. DA SKAL DE FRYKTE MEG" og viss man da IKKE har det nettverket rundt seg som jeg tross alt hadde, som kan forklare og få deg bort fra de tankene da går det galt. Dette er argumenter jeg hitill IKKE har valgt og bruke siden de KAN misbrukes til FORSVAR av de som TROSS ALT GJØR DISSE HANDLINGENE (De kriminelle innvandrerene i dette tilfellet) NOE DE IKKE ER. Noe som irriterer vettet av meg er når de kriminelles advokater fremhever en "ULYKKELIG BARNDOM" som en formildene omstendighet. Noe som JEG mener burde vært SKJÆRPENDE siden de VET HVA som skjer med DE som UTØVER og de som BLIR UTSATT for disse handlingene. enten det er Norskættede eller entiske utøvere. Dårlige oppleveser skal man TA LÆRDOM AV slikat man ikke begår de samme feilene engang til. IKKE tas til FORSVAR av sine Feil Handlinger og derav LEGITIMER DISSE. Det er et ordtak som sier "Det som ikke dreper deg, Gjør deg STERKERE" Det de fleste kriminelle utøver av dette ordtaket er "det som ikke dreper deg, gjør deg SVAKERE". Jeg er sikker på at vi her i norge ender opp som de fleste amerikaner (Etter som jeg har forstått da) og klør oss i hodet og lurer på HVORFOR er det INGEN som liker oss. man kan ikke utvise dobbelmoral i disse emnene folk (og Ikke minst barn) blir forvirret. og DET er farlig det (Fritt etter Ludvig i flålypa). Det er tross alt VI som er voksne som styrer utviklingen. barn har mer enn nok med og være barn. De burde IKKE bli pålagt og skjønne nyanser og gråtoner før de SELV er modne for det. Barna er et produkt av våre handlinger OG holdninger. hvis man IKKE kan ha en helt klar MENING og holdning innenfor Denne typen debatt (og Ikke minst forsvare den og vise at man KAN ta feil og endre den, enten den ene eller andre veien). Så BØR man være FORSIKTIG og vise hva man mener eller hva man TROR man mener. Gråsonen i denne debatten (og stort sett all innvandrerdebatt) er en MEDVIRKENDE årsak til at RADIKALE meninger og YTTRINGER får Fritt spillerom noe som IGJEN medfører FORDOMMER basert utfra FEIL grunnlag. Så IGJEN "Er det RART MAN BLIR SKEPTISK??" Jeg mener noe jeg har gjort gjennom HELE debatten SÅ lang JA. HOVFOR skal man bli skeptisk til EN hel gruppe av mennesker basert utfra hva ENKELTINDIVIDER GJØR. Videre mener jeg at HVIS man svarer JA på dette spørsmålet så MÅ man også være skeptisk til HVITE VESTEUROPERE og NORSKE i UTLANDET OG HER HJEMME hvis man ikke skal ende opp som en dobbelmoralist og utvise STOR feighet. Man Skal være sitt ansvar BEVIST og STÅ FOR DET MAN GJØR på godt og vondt. Og Vi har alle GODT av og INNSE VI ER IKKE VERDENS BESTE BARN NOEN AV OSS SOM GRUPPE. OG MAN KAN IKKE DØMME EN GRUPPE UTEN OG OGSÅ FORDØMME DE ANDRE. til det er det ALT for mange "Råttne egg blant ALLE gruppene" ikke bare EN (det måtte i så fall være hvis noen fant det kriminelle genet og at man utfra DET grupperte folk) gruppe mennesker. alt annet ville være naivt og som en infantil drømmeverden. og nå et spørsmål til TS kjenner IKKE du noen i din familie (eller har hørt om en fjern slektning) som har begått en kriminell handling (er sikker på at du finner noen hvis du går tilbake i slektshistorien din). Og vil det si at HELE din famile er kriminell da??? eller gjelder det ANDRE regler for deg og dine??? Skal VI som samfunn være skeptisk til deg fordi at du Sannsynligvis har, har hatt eller slekter på en som har begått en kriminell handling eller VAR ufordragelig eller uhøflig i sin tid??? hva synes DU ??? for det er DET du EGENTLIG spør om . Du spør om VI som samfunn skal være skeptisk til DEG utfra HANDLINGENE til DIN familie IKKE hva DU som person har gjort. du må huske på at du og DIN familie er en GRUPPE mennesker dere også i forhold til resten av samfunnet. Hvis man f.eks laget en statistikk som sa at brorparten av de NORSKE kriminelle het f.eks "Olsen" eller "Jensen" skulle man da være SKEPTISK til ALLE i Hele norge som het Olsen eller Jensen fordi at disse mest sannsynlig var kriminelle??????? Hvis du kan svare meg (Og eventuellt alle ANDRE) JA på disse spørsmålene kan dere ikke være så vennlige og sende meg deres etternavn slikat jeg VET HVEM jeg skal ADVARE UNGENE MINE MOT (allerhelst med hvilket Fylke dere slekter fra slik at ikke uskyldige blir ramet da). Sånn kan JEG FÅ MINE barn TIL og GÅ OMVEIER rundt DERE og skule etter dere (gjerne spytte på gata ETTER at dere har gått forbi (Man er da dannet). Min oppfordring til ALLE uansett rase osv er STÅ FOR DINE HANDLINGER FORSVAR DINE MENINGER MEN IKKE PÅ BEKOSTNING FOR ANDRES LIV OG OPPVEKST. VÆR VILLIG TIL OG INNRØME AT DINE MENINGER IKKE ALLTID ER DE RETTE. SLIK FÅR MAN ET BEDRE LIV FOR ALLE OG BLIR EN BEDRE PERSON. Mvh Sam "Frykten for det ukjente er bare frykt så lenge man IKKE kjenner det. frykten for fremtiden består bare til fremtiden er her. Frykten er det ENESTE HINDERET TIL FREMTIDEN. Man frykter ikke det man kjenner" ← nei, jeg ser at jeg ikke makter å svare på alt dette. Jeg skjønner at dette er noe du har tenkt nøye igjennom, antakelig fordi du har levd med det i alle dine år. Mine argumenter er ikke like gjennomtenkte, derfor kan jeg nok virke vinglete og usikker i mine argumenter, men så er dette heller ikke noe jeg går rundt og tenker på hele tiden. Før en debatt dukker opp. Da kan jeg gå ut først med en ganske bastant mening, og så begynner jeg å tenke etter og modererer meg i forhold til det. Men dette kan man altså ikke gjøre i følge deg. Man skal ha en mening og stå på den? Beklager, sånn funker ikke jeg. Jeg skifter ståsted hele tiden, til jeg har fått nok argumenter i alle retninger til å ta et endelig standpunkt. Hos meg er det ikke noe enten eller - jeg er mer av typen: både óg. Jeg tillater meg til å undres når jeg ser unge innvandrere kjøre rundt i de feteste bilene, mens norske gutter på samme alder kjører rundt i halvgamle vrak. Jeg tillater meg også å undres når de få tilfellene ungene mine har blitt utsatt for uten unntak har vært foretatt av mørke innvandrere. Og jeg tillater meg å undres over hvorvidt det er en større andel kriminelle blant innvandrere enn blant en like stor gruppe etnisk norske. Jeg påstår ikke at det er sånn, men jeg undres. Akkurat det har jeg ikke fått noe svar på noen gang. At du har laget sikkerhetssystemer og filmet et innbrudd med innbruddsalarm har ingen relevans for debatten. At du har lest statistikker sier meg heller ingen ting. Jeg lurer fremdeles på om det er større kriminalitet blant innvandrere i f.eks. Oslo enn i resten av landet. Jeg har allerede sagt at i kommunen hvor jeg bor, er det ikke det. Og jeg undres på om dette har noe med ghettotendensene i storbyen og gjøre. Om trådstarter har noen reell grunn til å være skeptisk, vet jeg ikke. Antakelig ikke, men jeg skjønner at hun kan lure. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_sam_* Skrevet 16. juni 2006 #107 Del Skrevet 16. juni 2006 Jeg mener man heller bør si at man er den man vil være. Hvis man vil være en snill og fordomsfri person så tror jeg det er enklere å faktisk være det også. disse sitatene jeg kommer med etter hilsene er ikke en bevist del av debatten da men.. akkurat det sitat du henviser til spiller på hva man ER rent fysisker man født som afroamerikaner så er man afroamerikaner (såsant man ikke heter Michael Jackson da) hehe. og DET kan værken man selv eller andre endre. man er født som et menneske og dør som et menneske hva man gjør innimellom disse to punktene er opp til man selv. mvh sam " Livets store paradokse er at man blir født og at man dør og at al tman gjorde innimellom bare er sandkorn i historiens løp" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_sam_* Skrevet 16. juni 2006 #108 Del Skrevet 16. juni 2006 Vel mysan og UNDRE seg i denne debatten er EN ting og lure på SKEPSIS er en annen. Mitt poeng var og ER følgende. Selv om man LURER På enkelte ting så må MAN VÆRE forsiktig MED HVOR OG HVORDAN man utrykker disse "Bekymringene". Og IKKE MINST IKKE ANTA at SLIK er det. Mens man lurer. Hvis Jeg var en person som holdt hele livet ditt i mine hender ville du DA likt at JEG utstrålte usikkerhet??? eller sto og LURTE på HVA som var riktig eller galt og så handlet utfra faktumet at jeg ikke var sikker men antok under tvil at slik gjør vi??? For det er DET du i realiteten gjør. Du må huske på at vi Alle går foran barn og unge med våre holdninger og handlinger. og disse holdningene og handlingene preger våre barn for resten av våre og deres liv. Jeg sier ikke at MÅ på død og liv ha et standpunkt inni denne debatten ei heller at du IKKE må snu på det standpunktet. Det jeg sier er at man MÅ få klarhet i ALLE fakta FØR man tar et standpunkt. Verken mer eller mindre. Klart alle lurer på de tingene du henviser til. Men det du må være klar over er at dette IKKE bare gjelder innvandrebarn Dette gjelder OGSÅ NORSKE barn. De som hadde de fineste bilene i min ungdom (og som fortsatt har de fineste bilene) her i distriktet er Pappas Gutter og eller de som JOBBER hardt og SPARER pengene Nettopp får og få slike bil. Jeg har selv lurt på hva som ville skje hvis jeg satte meg på en flåte og kom rekende inn til norge. ville jeg få alt i hendene?? osv men jeg har lært meg at sanneheten IKKE alltid er slik den ser ut for oss mennesker. Noen ganger er VÅR sannhet farget av våre egne fordommer, misunnelser osv. derfor er det viktig og IKKE godta ALLE påstander ELLER egne oppfatninger om at slik og slik er det. Noen ganger kan vi overraske oss selv med Ahaa opplevelsen om at vi faktisk Antok noe som var feil. For det som vi bør huske er at uansett hva man gjør gjennom livet så VIL man trå feil tidvis, men det er ikke DET som er viktig hverken hva man gjør eller mener gjennom livet for det vil endre seg. Men HVA vi etterlater oss til fremtidige generasjoner. Vil vi etterlate oss en verden i krig og full av fordommer preget av VÅRE egne utilstrekkeligheter, feil antagelser og tolkninger av personer og hendelser? Eller vil vi etterlate oss en verden BEDRE en den vi ble født inn i. En verden preget av tolleranse og fortsåelse ovenfor hverandre, enten det er naboen eller en person på andre siden av jorden. Og Nei Jeg tenker ikke på dette vær dag ei heller lever jeg med det vær dag. Grunnen til at mine svar kanskje kan virke gjennomtenkte og veloverveide er MER at disse spørsmålene om hvem,hva hvor har en dypere eksistensiell og filosofisk menig. De stiller oss egentlig mer spørsmålet HVEM er vi HVOR går vi? og Ikke minst er det slik vi ØNSKER og være? Alle mellom menneskelige spørsmål går "stort sett" ut på det samme spørsmålet Hvem er JEG? Og HVA nå?? De sier mer om oss som PERSONER disse spørmålen. De viser oss HVA vi bør jobbe med oss selv for bedre kunne fortså omgivelsene "Rundt" oss. De diktere IKKE HVEM vi er eller HVORDAN vi lever våre egne liv. bare hva vi ikke vet men "ønsker at vi skulle vite mer om". Ble muligens VEL dyp og underfundig i dette innlegget men tenk litt over hva jeg skrev her og viss du gidder, gi meg en tilbake melding en dag om jeg muligens hadde et poeng her som var verdt og tenke på Det er det eneste jeg ber om Lykke til videre Mysan det har vært en GLEDE og diskuter med deg så langt :) Du har hatt Gode poeng skal vite og du vil sikkert finne flere i fremtiden. Mener IKKE at jeg har vunnet debatten eller være nedlatende med deg men jeg tror de andre deltagerene i forumet er LEI av vår diskusjon nå. så jeg tror jeg avslutter den her til alles beste men jeg skulle ELSKET og være i et debattprogram med deg på dette emne da mvh sam ""og avslutte i tide er en DYD, men JEG har aldri vært dydig" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #109 Del Skrevet 16. juni 2006 Jeg har ingen ting å tilføye dette siste innlegget ditt. Veldig enig hele veien. Men vi er mennesker alle sammen, og vi prøver og vi feiler, vi krabber, går, tryner og reiser oss igjen. Jeg er den første til å si at man skal sette seg inn i saken fra flere sider før man tar et standpunkt, og kan ikke annet enn å når du sier akkurat det samme. Vi har en laaaaaang vei å gå før fremmedskepsisen forsvinner her i landet, men jeg våger å påstå at det ikke bare er etniske nordmenn som må gjøre noe med egne holdninger i den prosessen. De som kommer utenfra må også gjøre sitt. Og politikerne må slutte å være naive, sy puter og forskjellsbehandle. Da kan det hende det skjer noe. På litt lengre sikt. Ha en fin kveld og helg der du er! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #110 Del Skrevet 16. juni 2006 Ingen Andre som har flere synspunkter/argumenter for eller imot her eller??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Azi Skrevet 17. juni 2006 #111 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg ramlet ut etter den første lange innlegge jeg da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2006 #112 Del Skrevet 17. juni 2006 Jeg ramlet ut etter den første lange innlegge jeg da! ← Ingen fare, det var ingen andre som leste dem heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå