Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #61 Del Skrevet 13. juni 2006 Slik oppførsel kunne du ha opplevd av en hvilken som helst guttegjeng uavhengig av etniskopprinnelse. Exactly! Kanskje til og med større sjangs for at super-norske-hvite frekke snørrunger hadde gjort det... Så ja, det er rart du blir skeptisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #62 Del Skrevet 13. juni 2006 Exactly! Kanskje til og med større sjangs for at super-norske-hvite frekke snørrunger hadde gjort det... Så ja, det er rart du blir skeptisk! ← Norske ville aldri gjort noe sånt. Utenlendinger har bare ikke respekt for andre menneskers eiendeler. Bare forsyner seg som om det skulle vært helt normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chantal Skrevet 13. juni 2006 #63 Del Skrevet 13. juni 2006 Det er en rasistisk påstand fordi du hevder at det er fordi NORDMENN er som de er at drømmen om det lykkelige multietniske/multikulturelle samfunn ser ut til å forbli et luftslott. I virkeligheten er slik gettofisering naturlig fordi ALLE mennesker er slik at de trekker mot sine egne. Alle land er suverene stater som ingen kan diktere hva slags politikk det skal føre. Det finnes ingen lovgivende makt som kan lovpålegge suverene stater å ta i mot innvandring. Ei heller praktiseres masseinnvandring over hele verden. En rekke land fører en svært restriktiv innvandringspolitikk. Blant annet rike land som Saudi-Arabia, Quwait, Japan og Finland har ikke innvandring i praksis. Og hvis ikke land som Saudia-Arabia og Quwait, med alle sine oljedollar, tar i mot innvandrere fra Midt-Østen, hvorfor i svarte skal Norge og det norske folk gjøre det da? Hvorfor i alle dager skal ikke Norge kunne føre en innvandringspolitikk som Japan og Finland? MÅ vi være like tåpelige som svenskene? ← Det er da ikke rasistisk. Hater jeg min egen rase fordi jeg mener at vi ikke er fullt så åpne ovenfor innvandrerene? Jeg kan godt si jeg er fordomsfull der, men rasist? Morsomt ordvalg i grunn. Jeg sier heller ikke at hele verden praksiserer "åpen" innvandring, jeg skrev nesten hele verden. På verdensbasis så har jo Norge, av lojalitetsgrunner tatt i mot kvoteflyktninger for det vi har mulighet til det. Godt mulig det ikke er en lov om det, men at det er en slags lojalitetslov mener jeg det er. Hvorfor kan vi ikke bare sende ut Irakerne som sultestreka? For hvis Norge alene bestemmer det, da hadde de ikke vært her. Mulig vi kunne ha trosset de som bryr seg, men allikevel blir det en slags uskreven lov om det. Saudia Arabia tar faktisk i mot masse billig arbeidskraft (les:pakistanere f.eks) de. Det er jo en slags innvandring det også. Ikke for det de er i krig, men for det de tjener mye penger når de da sender barna sine for å ri kamelene i kappløp (noe som er forferdelig). Da blir de lovet at hele familien skal bli forsørget hvis guttungen vinner løpet. Du må ikke glemme at Norge faktisk inviterte Pakistanerene som billig arbeidskraft her i 70-årene. Og hva skjer nå? Jo, nå inviterer vi øst-europeere. Ps: Jeg vet om to land som ikke har innvandring. det er Nord Korea og Island. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 13. juni 2006 #64 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) Det er da ikke rasistisk. Hater jeg min egen rase fordi jeg mener at vi ikke er fullt så åpne ovenfor innvandrerene? Ja, du er åpenbart en selvfolkehater som hevder at nordmenn har en særegen negativ egenskap som forhindrer det glade multietniske/multikulturelle felleskap. Jeg sier heller ikke at hele verden praksiserer "åpen" innvandring, jeg skrev nesten hele verden. Nå kan neppe rike land i Europa og Nord-Amerika karakteriseres som nesten hele verden. Faktum er at det bare er et fåtall av verdens land som praktiserer masseinnvandring. På verdensbasis så har jo Norge, av lojalitetsgrunner tatt i mot kvoteflyktninger for det vi har mulighet til det. Godt mulig det ikke er en lov om det, men at det er en slags lojalitetslov mener jeg det er. Hvorfor kan vi ikke bare sende ut Irakerne som sultestreka? For hvis Norge alene bestemmer det, da hadde de ikke vært her. Mulig vi kunne ha trosset de som bryr seg, men allikevel blir det en slags uskreven lov om det. Norge tar i mot kvoteflyktninger ene og alene på grunn av innvandringsskrullingene. Irakerne som sultestreiker er Afghanere. Veldedighetsargumenter holder heller ikke. For kostnaden ved å ta i mot en fremmedetnisk/fremmedkulturell flyktning kunne vi hjulpet langt flere hvis de ble værende i sine nærområder. Dessuten er det ikke kvoteflyktninger som utgjør den massive majoriteten av innvandringen til Norge, men familiegjenforening i form at av de fremmedetniske i Norge i stor grad finner ektefeller i hjemlandet sitt. Saudia Arabia tar faktisk i mot masse billig arbeidskraft (les:pakistanere f.eks) de. Det er jo en slags innvandring det også. Det kan ikke sammenlignes med masseinnvandringen til Norge, da disse fremmedarbeiderne aldri oppnår statsborgerskap eller har sosiale rettigheter på lik linje med statsborgerne. Når arbeidsforholdet opphører blir de sendt tilbake dit de kom fra. Dessuten, hadde Norge ført en slik ”innvandringspoltikk” hadde jo dere selvfolkehatende innvandringsskruller virkelig hylt og bært dere over hvor bedritne vi hvitinger er. Men det er tydeligvis greit så lenge det er arabere som gjør det. Du må ikke glemme at Norge faktisk inviterte Pakistanerene som billig arbeidskraft her i 70-årene. Det er bare sprøyt og løgnpropaganda. Pakistanerne ble aldri invitert hit. De kom fordi de ble kastet ut av de første europeiske landene de kom til. Norge på den tiden hadde ingen innvandringspolitikk. Det fantes ikke noe system for å håndtere innvandring. Vi ble fullstendig tatt på senga over at fremmedetniske/fremmedkulturelle ville innvandre til oss. Pakistanerne som kom vandret hvileløst rundt i Oslos gater. Og kulturradikalerne i kretsen rundt Dagbladet skrek og bar seg over de stakkars pakistanerne som gikk rundt i gatene og ikke fikk noen hjelp til å etablere ser her. Slik foregikk starten på hele spetakkelet. Og hva skjer nå? Jo, nå inviterer vi øst-europeere. Hvorfor skal vi gjøre det? De er riktig nok ikke så ille som fremmedetniske/fremmedkulturelle innvandrere, fordi de er mer kompatible med oss, men innvandring skaper negative konsekvenser for norske arbeidere på arbeidsmarkedet i alle tilfeller. Også innvandring som følger av EUs direktiver. Derfor gjør norske og andre vest-europeiske fagforeninger hva de kan for å bekjempe EUs tjenestedirektiv og slikt, fordi det innebærer en regulering av arbeidsmarkedet som er til skade for den lokale arbeiderklassen. Problemet er at norske fagforeninger, på grunn av de selvfolkehatende innvandringsskrullene, blir kneblet fra å uttrykke sin misnøye mot fremmedetnisk/fremmedkulturell innvandring på samme grunnlag. Ps: Jeg vet om to land som ikke har innvandring. det er Nord Korea og Island. ← Da har du to land til som ikke har innvandring. Hvorfor kan ikke Norge ha samme innvandringspolitikk som Island, Nord-Korea, Japan og Finland etc? Hvorfor MÅ vi være like skrullete som svenskene? Endret 13. juni 2006 av Bønna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2324 Skrevet 13. juni 2006 #65 Del Skrevet 13. juni 2006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 13. juni 2006 #66 Del Skrevet 13. juni 2006 Exactly! Kanskje til og med større sjangs for at super-norske-hvite frekke snørrunger hadde gjort det... Så ja, det er rart du blir skeptisk! ← Norske ville aldri gjort noe sånt. Utenlendinger har bare ikke respekt for andre menneskers eiendeler. Bare forsyner seg som om det skulle vært helt normalt. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 13. juni 2006 #67 Del Skrevet 13. juni 2006 (endret) du har folk uten respekt innen alle farger og kulturer, å tro noe annet er så nissenorskt at jeg blir flau over landet jeg er født i. ← På den annen side ser det ut til at det også er rimelig nissenorsk å tro at det er en kjempegod ide å blande sammen folkeslag og kulturer som er til dels svært fremmede for hverandre. Finnes det et eneste godt argument for å fortsette med den samme innvandringspolitikken vi har ført hittil? Endret 13. juni 2006 av Bønna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Sam_* Skrevet 14. juni 2006 #68 Del Skrevet 14. juni 2006 Herregud (eller Allah for de som tror på muhammed). HVOR SKAL MAN BEGYNNE???? skjelden har jeg lest om så mye sprøyt og urealistisk stereotipiske oppfattninger både den ene og andre veien. først og fremst SLUTT og bruke ordet rasisme når det er en GRUNNLEGGENDE msitforståelse som gir personer FORDOMMER det er tross alt en forskjell på FORDOMSFULLHET og RASISME. min erfaring er at man finner vel så mye såkalt "RASSIME" blant innvandere som hos norsk fødte (gjerne mer i enkelte kretser) men dette er IKKE det man kan kalle RASSIME. ordet rassime har blitt brukt og MISSBRUKT så mye av begge sider i denne debatten i årenes løp at det faktisk har gått bort i inflasjon av ordet (Dette må ENKELTE innvandrere ta skylden for selv) det er jo snart en æresbevisning og kalle folk for rassist. Da er det bedre og kalle folk for det som er mer nær sannheten, de er "FORDOMSFULLE" og som regel er denne fordommen basert på ANDRE personers erfaringer (typisk er at de kjenner en som etter sigene hadde en opplevelse med ditt eller datt skjelden en konkret person med personlige erfaringer samme erfaring fra flere urelaterte hendelser). flere av argumentene som kommer fra folk som er enig i TS sitt innlegg er HELT bak mål. ALLE innvandrere er IKKE slik, Statisktikker sier MER om HVORDAN man tolker og setter dem opp enn virkeligheten (hadde ALLE statistikker vært riktig tolket så hadde FrP styrt dette landet i MANGE år nå). Ta krimminal statistikken jeg kan sette opp en statistikk som hviser at NORDMENN og HVITE (europeiske) er OVERREPRESENTERT i kriminalstatistikken prosentvis basert på HVOR mange lovbrudd blir begått og så dele den inn etter hvor mange PROSENTER av totalen som er europere ( Har Universitets eksamen i matte med sannsynlighetsberegning og statistikk så dette er IKKE tull). Når det gjelder TS opplevelse så må jeg si følgende DETTE VIL du oppleve av NORSKE GUTTER OGSÅ (noe de ALLER fleste har eller Vil oppleve gjennom livet) og tro noe annet vitner om LITE kunnskaper utover sin egen lille Svære. slike ting skjer over hele norge også der det IKKE er innvandrere (eller lite av dem). Jeg (som er fra vestlandet) kunne like gjerne sagt det same (og det er det endel som gjør her) om østlendingene. kalt dem (som noen også gjør ) for både det ene og det andre., basert KUN på at de er østlendinger. Selv om NOKAS ranerene stort sett var HVITE østlendinger så er ikke ALLE fra oslo og østlandet mordere og ranere. se p¨mordstatistikken her i norge (høyprofilerte mordsaker) der er det som regel NORSKE og norskfødte som er hovedmistenkte (og dømte) IKKE innvandrere. jeg har drevet med montering av alarmsystemr og EN ting kan jeg si og det er at NORSKE gutter (somregel folk som er i en eller annen form for rusmilijø) er de som er BEST representer når det kommer til innbrudd på andre steder enn OSLO og en STOR del av disse er.... NETTOPP ØSTLENDINGER, som har kommet opp hit til vestlandet fordi det var ENKLERE og ta innbruddsraid her enn i oslo distriktet (mindre alarmer osv.) Og tro at Norske barn får en BEDRE oppdragelse faller på sn egen urimelighet (da må man nesten bo bak høyemurer på oslos beste vestkant (hvor man IKKE snakker om slikt) for og tro, Eller vært på en annen planet de siden fødselen. NORSKE barn er overrepresentert på misshandlings statistikken (hvis jeg skal følge denne retorikken som enkelte har lagt til grunn for tidligere) Norsk ÆTTEDE barn er også overrepresenter på RUS statistikken (legg sammen 2 og 2 siden ALLE stort sett er enige om at det er samsvar mellom rusmissbruk og kriminalitet). Videre er NORSKÆTTEDE overrepresenter når det gjelder spilleavhengighet (noe som også ansporer til kriminelle vinningsforbrytelser) Man må ikke glemme at kriminelle MC bander STORT sett består av NORSKE medlemer her i norge.jeg har selv vokst opp i det som på den tiden var den mest belastede bydelen her i byen da jeg var liten og jeg må med hånden på hjerte si at jeg kjenner flere NORSKE kriminelle vaneforbrytere en jeg gjør av de med innvandrer bakgrunn. til tross for at jeg av utseende IKKE ser ut til og være norsk så må jeg jo si at de jeg vokste opp med ser på meg og oppfatter meg som norsk. dette har gitt endel uheldige utfall oppgjennom årene der MINE venner og bekjente regelrett har slått ned og skamslått andre på mine vegne (uten at jeg har bedt om det vel og merke siden jeg IKKE har den HELT store troen på at vold løser NOE som helst bortsett fra at man IKKE er istand til og argumentere og diskutere mao føler seg underlegen og frustret over at man kommer til kort i en debatt). Jeg har opp gjennom årene vært på mange fester og hørt mange kommentarer men en som har vært en gjennganger er "Jeg er EGENTLIG rassist. Men det gjelder IKKE deg siden du er kul/norsk osv." HALLLOOOOOOO hvor er du henne du er IKKE rassist fordi om du mener EN er rasshøl eller fordi at duhar synspunter som IKKE er HELT politisk korrekt på ALLE områder. Jeg har tildags dato kun møtt EN som jeg med hånden på hjertet kan kalle rassist og det var en som overfaltmeg UTEN og ha verken snakket eller sett meg før (videre må jeg jo takke mine venner og kjente for hjelpen DEN gangen. han kommer garantert IKKE til og gå løs på noen en gang til FØR han vet hvem eller hva den personen er siden han fikk HELE gjengen etter seg både pønkere og metallfolk og sosser og skinnheads (formuleringer og kalle navn fra 80 tallet)). Skal jeg da med mine erfaringer og opplevelser si at ALLE 100 % Norsk ættede er voldsforbryter og overfallsmenn????? tror IKKE det har ALT for mange venner og kjente som ser farlige ut (og faktisk er farlige mc folk, narkomane, voldsforbrytere torpedoer osv). men også er blant de snilleste og ÆRLIGSTE folkene jeg kjenner man vet hvor man har dem man blander seg ikke inn i deres saker og går bort eller holder seg borte hvis man tror at de skal til og gjøre noe, man skryte IKKE av at man kan få den elle de banket opp fordi man kjenner den eller den disse folkene er mine BARNDOMSVENNER og jeg kunne ALDRI tenkt meg og stigmatisert dem hverken på den ene eller andre måten jeg er ikke redd for og hilse på dem når jeg treffer dem på gaten gjerne stå og snakke med dem hjelpe dem med ting jeg kan (som IKKE er ulovlige vel og merke) hvis de trenger det. Dette har forresten skapt litt reaksjoner blant venner og kjente i politiet men de VET at jeg IKKE er med på noen ulovligheter og de som ER kriminelle snakker ALDRI om slike ting mens jeg er i nærheten (ei heller bruker narkotika). Når disse såkalte FARLIGE folkene er like stigmatiserte utfra hvilken bande eller gjeng de er med i skulle jeg da IKKE snakke med dem av frykt for det ene eller andre basert utfra det jeg LESER og HØRER, skulle jeg da gjøre som om jeg IKKE kjente dem si at "nei jeg har aldri hørt eller kjent noen som ... Nei vi lekte IKKE sammen når vi var små fo han er jo FARLIG". Nei så ussel og dobbelmoralistisk er jeg IKKE. Hele denne debatten koker egentlig ned til en ting og det er FRYKT og mindreverdighetsfølelse . "Jeg er ihvertfall bedre en han og han for han er innvandrer og kriminell". Snakker om LAV selvfølelse. innvandrer bander eksisterer DET kan INGEN benekte det samme gjelder INNVANDRE KRIMINALITET. og det finnes INGEN unskyldninger for innvandrere som begår kriminelle handlinger like lite som det finnes for NORSKE som begår kriminalitet. Men til alle dere som roper så høyt om disse tenk litt, Muligens så har det en rasjonell forklaring på HVORFOR de er slik som de er (Gudene skal vite at jeg selv mange ganger har følt at jeg kunne gjort både det ene og det andre bare fordi jeg har vært Lei av ting som skjer om og om igjen). Kanskje og bare Kanskje så har innvandrer gjengene en bakenforliggende årsak som kan tilskrives FORDOMER og stigmatisering fra nordmenn slik at gjengene ble berettiget utfra nødvendigheten til overlevelse (grunnet frykt og overfall fra NORSKE gutter og gjenger). Disse gjengene er, ser det ut som et hovedsaklig OSLO problem hvor man har store fremmedfiendtlige milijøer man har hatt MANGE overfall ol på innvandrer barn og unge med et utbredt klasseskile i den generelle befolkningen og da er det enkelt og vinne frem med retorikk og stigmatisering av en gruppe man føler seg truet av. Enten for sitt eget selvbildet's skyld ELLER fordi man ønsker og ha en eller annen form for makt over andre. Ikke glem at man i alle tider (også i dyrenes verden) har en HAKKE orden og der ser det for meg ut som om grunnlaget for gjeng danelser starter. jeg var selv med i en guttegjeng da jeg var liten men disse gjengene (som garantert) fantes og finnes over over HELE norge besto av gutter og personer i en gate (eller et kvartal oslo for alt jeg vet om oslo). Vi hadde slåsskamper om lekeplasser hytter osv. Og Ikke minst hvis EN av gutta i gata fikk bank av en fra en annen gate DA ble det virkelig krig. Når jeg ble tenåring så ahdde vi fortsatt disse gjengene men da mellom BYDELENE og med de SAMME regelene "Du banker IKKE en Gutt FRA VÅRES BYDEL" jeg må jo videre si at DEN delen av gjengvirksomheten i mine tenår var jeg IKKE med på siden jeg hadde en tendens til og være sammen med en pike fra akkrurat den bydel vi var i krig med og hadde venner i begge leireog festet med dem alle (som en venn av meg sa "du kan ta deg Faen på at sigurd har fått seg en dame der nå, så han er det liten vits og spørre om vil være med og banke dem"( og som regel så hadde han rett.) Min far var en av de FØRSTE som kom til norge (og NEI han var IKKE pakistaner) han var med og etablere den første innvandrer foreningen. han sluttet i foreningen i ren protest da de enkelte folkegruppene ville ha EGNE etniske foreninger da han mente (og der har historien vist ham rett) at dette ville IKKE føre noe godt med seg, man skal integreres i samfunnet for og få en fredelig sammeksistens med repekt og toleranse for den enkeltes synspunkt Ikke holde fast på sine egne synspunkt UTEN og høre og vurdere andres synspunkt. Videre skal man IKKE påtvinge sine egne synspunkt og holdninger på andre. man skal leve her SAMMEN ikke i seperasjon på vær sin side av barrikadene hvor man misstror og mistenkeligjør hverandre. "frykt avler frykt, som igjen fører til vold. og vold avler vold. Isteden for og diskutere om HVOR FÆLE den ene eller den andre gruppen er burde man heller sette seg ned og diskuter om hva er det Fine og hva kan man LÆRE av de enkelte gruppene. Tenk dere selv dere kommer til et fremmed land hvor dere blir møtt med misstrohet og frykt ispedd med umotivert vold ville ikke dere også stigmatisere og klumpe dere sammen i en "getto" (dette skjer jo blant annet i spania, bortsett fra at man der kaller det en koloni???) det fleste innvandrer husene er faktisk ganske FINE inni de er velholdte og godt ivaretatt (mer en man kan si om de fleste NORSKE leilighetene på samme inntektsnivå). Det som skremmer meg mest inni hele denne debatten er at ingen ser ut til og se at innvandregjengene kanskje er et rop om hjelp fra denne gruppen barn og unge. se på deres egne barn hvis de ikke får den oppmerksomheten de TRENGER (og da mener jeg den RETTE typen oppmerksomhet ikke bare puter under armen og "dakkars lille dutten min") så vil de FLESTE bar FINNE en MÅTE og få oppmerksomhet på enten god eller dårlig oppmersomhet (F,eks ved og knuse vasen etter arvetante Dagny på) kjeft er som regel bedre en ingen oppmerksomhet i helt små barns verden. Som derer ser så har jeg faktisk tatt med et sitat i dette innlegget og hvis dere lurer på HVORFOR jeg har tatt det med så er det fordi DETTE utsagnet er det mest standhaftige og DUMMESTE utsagnet jeg vet om. argumentene mot dette kan derer lese UNDER sitatet. Det er forskjell i oppdragelsen av muslimske gutter og norske gutter også. Det har i hvert fall blitt meg fortalt at dersom en familie ikke har en far, så er det eldste sønn som styrer familien og mor har ikke en dritt hun skulle ha sagt. F.eks. Gutta får også løpe mye mer fritt enn jentene, og deres syn på norske jenter farges av dette. Mer enn en gang har jeg hørt at de ser på norske jenter som billige og fritt vilt. Det er jo en kulturkræsj som virkelig merkes, og det er vel ikke så rart at det blir en del mindre hyggelig episoder av det. Jeg var ung da de første innvandrerne kom, så jeg har hatt med meg hele innvandringen. Med dem kom kniver og våpen bl.a. Faktisk har jeg strittet i mot min egen tilbøyelighet til rasisme veldig bevisst i alle disse årene, og jeg har også kjent folk som absolutt har vært helt ok folk, ingen tvil om det, men det blir faktisk vanskeligere å vanskeligere og kjempe i mot, og jeg kjenner at jeg snart ikke gidder lenger heller. De gjør jo ikke all verden selv for å motvirke rasismen her til lands. Har nok fått litt for mange puter under armene, og mangler litt respekt for vertslandet er min oppfatning. Man har jo hørt at innvandrere selv i debatter på tv her i landet forteller at de innad i miljøet ler av nordmenn og hvor naive og lettlurte vi er. DET sier da noe, gjør det ikke? ← Til Mysan. Dette er det DUMMESTE jeg har hørt HVOR var du i historie timen (det utsagnet jeg har uthevet vel og merke). Vi her i norge har i ALLE tider brukt og båret våpen helt fra vikingetiden til og med i dagens samfunn så er våpen (LES KNIV) endel av vår kultur arv. det er tross alt ikke så lenge siden det var rabalder om bruk av bunadskniver på 17 mai og forbud av disse. Hvis du tror at bunadskniven og generelle bruk av kniv, her i norge bare har vært til pynt og praktisk arbeid så fåreslår jeg at du leser litt i gamle kirkebøker disse ble i forne dager (kirkebøkene) også brukt som en form for rettsprotokoll. Et søsken barn av meg derv med slekts forskning og han kunne fortelle meg at han i disse bøkene hadde lest om folk som hadde blitt knivstukket og knivdrep under festlige lag og fyllekalleas som hadde utartet seg og det helt tilbake til kristningen av norge. Videre så kan du også finne referanser om drap og slagsmål her i norge i kongesagaen til snorre og denne omhandler somkjent VIKINGETIDEN. Jeg er første generasjons innvandrerbarn (om en bare halvt innvandrer)og en ting kan jeg fortelle deg de første innvandrerene (mørhudede vel og merke ikke finner som er av NORDISK opprinnelse) var langt fra voldelige og blodtørstige drapsmenn dette er tross alt folk som har bodd i samme hus som meg (i kortere eller lengre perioder) og som har passet på meg mens jeg var liten du henviser til. Så det utsagnet der tar jeg direkte fornærmende . De som var MEST kjent for vold og fyll på 70 tallet var faktisk Finner og ANDRE fra de NORDISKE landene IKKE de man i dag kaller INNVANDRERE. Disse folkene var (som idag) for det meste reise arbeidere og i den byen hvor jeg kommer fra (Stavanger) jobbet de for det meste på skipsverftet. Der hvor jeg vokste opp bodde det noen italienere foruten de som bodde hjemme hos oss (kinesere, Indere, Søramerikanere, Grønnlendere osv) for kortere eller lengre tid mens de ventet på hyre eller egne bodsteder. Vi jadde endel knvistikkinger i den bydelen jeg bodd på 70 tallet og SAMTLIGE av disse var NORSKE GUTTER som var eller ble innblandet i fylleslagsmål. Disse knivstikkingene skjedde i den samme gaten som jeg vokste opp bare få meter fra der jeg bodde og de guttene som var innblandet var NOEN av de samme som jeg lekte med lillebrødrene til og som passet på at INGEN var stygge med MEG da jeg var liten ( Tiltross for at 1 som var 10 15 år eldre enn meg kallte meg jævla svarting 1 gang da jeg var liten. og han fikk høre det så øra flaggret når de andre Tenåringene hørt det. og det er et av DE først barndomsminnene jeg har jeg var Ca 3-5 år gammel og ble skikkelig lei meg). Og det var den FØRSTE gangen (beklageligvis ikke den siste) jeg har fått slengt en krenkende bemerkning etter meg. Videre så synes jeg at innlegget ditt er gjennomsyret av oppfatninger du har fått fra andre (Avisre tv, bekjente osv) Har du virkelig så liten selvstendighet at du ikke tør undersøke og bli kjent med andre etniske familier til og gjøre deg opp en mening på EGNE erfaringer siden du så bombastisk (underforstått av innlegget ditt) forteller hvordan ANDRE folkeslag er. Jeg er IKKE muslim og IKKE vil jeg påstå at jeg kjenner inngående til hvordan de har det i sine famileforhold. Men jeg kjenner hvertfall noen og de har IKKE den holdningen og familestrukturen du henviser til i REALITETEN. du bør huske at ikke alt er hva det ser ut til. Hva man sier og hva man gjør er to vidt forskjellige ting. Og bli familiens overhodet er ikke noe som AUTOMATISK skjer når far (eller mor) dør. og bli familens ovehodet går mer på og vise at man innehar den nødvendige kunnskapen og respekten som kreves for og få Autoritet ikke bare at man er gutt man må ha kunnskap, visdom og ikke minst ERFARING for og kunne bli klat familens ovehodet. Da min far døde så var det ganske mange i min familie som kom bort til meg og sa at nå måtte jeg passe på og ta vare på min mor og søster osv. og disse slektningene mine er 100 % norske et par av dem har ALDRI vært lenger borte enn sverige og danmark. jeg var den gang 19 år og kunne lett ha oppfattet at nå var JEG familens ovehodet (og det er jeg gjerne også enkelte ganger og på enkelte områder) men det og være et familieovehodet betyr også at du TAR ANSVAR. Spør deg selv og andre for denslags skyld (Dette har blitt sagt her i norge i mange hundre år) hvor mange har ikke blitt fortalt at "Nå Gutten min så er faren din død, så nå må du huske at du er Mannen i huset". Stil deg så spørsmålet om ikke dette også muligens er det som er blitt sagt og missforstått av disse som du siterte "har Hørt at når faren dør..osv". Når det gjelder at de Ler av nordmenn bak ryggen på oss så tviler jeg ikke et sekund på det MEN. si meg en ting når du er ute og reiser til utlandet f.eks spania og går og handler av en gate selger f.eks har ikke du også ledd av dem bak ryggen på dem når DU har følt at du har lurt dem (eller hvist du føler at du har klart og lure noen håndverkere som har jobbet for deg her hjemme), Hvor mange ganger har IKKE DU følt deg god med deg selv over at du føler at du har gjort en god avtaleder DU føler deg som en vinner dette er nokså normalt skal jeg si deg. Når det kommer til det punktet (som du ikke sier men mer insinuerer vel og merke) som går på sosialhjelp og utnyttelse av systemet så kan jeg fortelle deg at DER er NORDMENN vell så gode som alle andre forskjellen er at VI IKKE har den fordelen av at hjelpeapparatet tar imot oss og forteller oss rettighetene vi har FØR vi ber om det. Jeg kjenner flere norske trygdemissbrukere en jeg kjenner utenlandske. Jeg begynnte i Jobb da de dårlige tidene begynnte på slutten av 80 tallet. da hadde jeg gått på skole osv. jeg var en av de første til og være med på det som senere ble kalt "Arbeid for trygd" jeg jobbet hard og fikk læreplass og snerer fagbrev. Mens jeg holdt på med dette så var det flere av mine NORSKE venner som regelrett kalte meg DUM siden jeg jobbet LENGER en det jeg måtte for og få krav på arbeidledighetstrygd Mange mente at jeg burde Slutte med arbeidmarkedstilltaket etter 3 måneder siden jeg da hadde KRAV på arbeidsledighetstryg Jeg fortsatte og jobbe for 1,20 kr timen i enda 3 måneder i samme bedrift og fikk lærekontrakt og var der i nesten 11 år. Idag er jeg uføretrygdet og har kjempet i 4 år for og beholde attføringen min istedenfor og bli uføretrygdet, Istendefor og få hjelp til omskoleringen så har jeg gjennom hele denne tiden hørt fra aetat at jeg DE synnes jeg burde uføretrygdes så nå ga jeg opp for denne gang men har bestemt meg for og fortsette omskoleringen min på EGET initativ. I denne perioden så har jeg også gått mye inn og ut fra sykehuset og det kan jeg si deg at jeg er DRITTLEI av NORSKE FOLK som sitter og JUBLER over at de ENDELIG etter 3 års krangling ENDELIG har fått UFØRE. mvh sam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yourkittty Skrevet 14. juni 2006 #69 Del Skrevet 14. juni 2006 FANTASTISK innlegg Sam! HELDIGVIS finnes det sånne som deg! Tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_sam_* Skrevet 14. juni 2006 #70 Del Skrevet 14. juni 2006 FANTASTISK innlegg Sam! HELDIGVIS finnes det sånne som deg! Tusen takk! ← Takker for støtten. mvh sam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_sam_* Skrevet 16. juni 2006 #71 Del Skrevet 16. juni 2006 Glemte og legge ved et avsluttnings ordtak. les og tenk (hvis du vil da ) "Døm meg utfra mine handlinger ikke hvem jeg er " mvh sam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #72 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) Sam, jeg orker ikke å lese hele innlegget ditt, det er altfor langt og med null avsnitt, og derfor veldig tungt å lese, men jeg kan svare på akkurat det jeg sa selv om kniver. Jeg vet at vi har hatt bunadskniver og brukt kniver generelt til alt mulig i alle år. Det jeg snakker om er den store utbredelsen av kniver i gatemiljøet i Oslo, og med gatemiljøet mener jeg de kriminelle. Og det er ikke en påstand jeg har laget selv, det er noe jeg leste for mange herrens år siden. Jeg lurer faktisk på om det ikke var politiet som kom med den uttalelsen i sin tid. Kanskje mens du fremdeles gikk på barneskolen, hvem vet? Videre har jeg lest at utlendinger er overrepresentert i fengslene våre. Dette er også noe jeg har lest, og ikke laget selv. Jeg må ta utgangspunkt i ting jeg leser i aviser, da jeg ikke jobber med slike ting selv. Og det må vel folk flest. Fordommer - helt klart. Men når ungene dine stadig utsettes for ting, og det er mørke utlendinger HVER jævla gang som gjør det, så har man lov å begynne og lure. Synes du ikke? Og ungene vanker ikke i gjenger med utlendinger, så det er helt tilfeldig. Men de er i hvert fall klart overrepresentert når det gjelder å plage "ungene" mine. Men som sagt, jeg tror at den generasjonen av innvandrere som er unge i dag, er verre enn de som var unge da jeg var ung. Jeg kan ikke huske at det var noe særlig kriminalitet med dem den gangen, men det er klart, det kan også skyldes at jeg var ung og ikke fulgte med, samt at jeg syntes de var spennende. Og når det sagt, så er vel dagens generasjon av unge nordmenn også hakket verre enn da jeg var ung. Endret 16. juni 2006 av mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #73 Del Skrevet 16. juni 2006 På den annen side ser det ut til at det også er rimelig nissenorsk å tro at det er en kjempegod ide å blande sammen folkeslag og kulturer som er til dels svært fremmede for hverandre. Finnes det et eneste godt argument for å fortsette med den samme innvandringspolitikken vi har ført hittil? ← Over tid må man jo håpe at forskjellene utviskes. Foreløpig er det nytt for alle. Og nytt kan bety skremmende for mange. Ellers kan det være interessant å se til USA og de sorte der borte. De har vært der borte nå i hvor mange hundre år? Fremdeles lever de i ghettoer og er overrepresentert på kriminalstatistikken der borte. Jeg har en venn i Las Vegas som er sort, og selv han er forundret over de sorte. Han fortalte meg en gang vi snakket om det at de sorte selv ikke står opp for hverandre, men gjerne stikker hverandre i ryggen ved anledning. Han sier at de sorte mennene er slubberter som ikke gidder å jobbe, og som stikker av fra ansvaret når de setter unger til verden osv. Søstrene hans er begge forlatt av sånne slubberter og bor hjemme hos hans gamle mor i Memphis. Dette kan knapt kalles fordommer fra hans side? Og så har vi de to jentene fra Pakistan som har meldt seg ut av sitt eget miljø og tatt norske navn, som sitter på norsk riksdekkende TV og sier at innad i miljøet LER de av nordmenn og politikken her. De kaller oss naive og blåøyde og har NULL respekt. Er dette også fordommer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #74 Del Skrevet 16. juni 2006 Glemte og legge ved et avsluttnings ordtak. les og tenk (hvis du vil da ) "Døm meg utfra mine handlinger ikke hvem jeg er " mvh sam ← Dette er jeg enig med deg i. Jeg vil også forsvare meg og si at jeg ikke tror at alle innvandrere er kriminelle. Jeg går ikke rundt og knuger veska mi hardere hver gang jeg møter et ansikt med mørkere farge. Jeg sier bare at de episodene som har berørt meg, (via ungene) har vært utført av mørkhudede. Ikke dermed sagt at alle mørkhudede ville gjort det samme. Jeg ser også at de kriminelle utgjør en liten del av den totale mengden innvandrere. Jeg tror forresten også at mye av problemet i dag er at det finnes en god del individer som ikke er ønsket i sine egne hjemland som hiver seg på emigrasjonen og kommer hit som flyktninger på helt feil grunnlag. De er kriminelle i utgangspunktet og kommer hit for å fortsette med det. Dette er heller ikke noe jeg har laget selv i hodet mitt, men ting jeg har lest. Jeg tror forøvrig at miljøet i Oslo ikke er helt sammenlignbart med Stavanger, og i hvert fall ikke på 70-tallet. Og som nevnt, så var ikke problemet med kriminalitet så stort på 70-tallet. De som kom da, kom for å jobbe. De kom på reellt grunnlag. Det er de "falske" asylantene i dag som vel er det største problemet. Og også alle som kommer med krigstraumer, og vårt eget manglende apparat til å ta dem i mot. Jeg mener at så lenge man ikke har annet å tilby dem som egentlig trenger krisehjelp, enn tak over hodet og mat, så kan man ikke ta i mot dem. Det må være måte på snillisme. Vi har knapt et apparat som kan ta seg våre egne psyke, hvordan kan vi påta oss flere? Og når alt dette er sagt, så skulle jeg personlig ønske at vi alle var like så vi slapp alle disse kulturkræsjene. La oss vannes ut, la oss få ett felles språk, felles valuta, én religion (eller ingen aller helst) så kanskje vi på sikt kan få fred. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #75 Del Skrevet 16. juni 2006 (endret) Det er bare sprøyt og løgnpropaganda. Pakistanerne ble aldri invitert hit. De kom fordi de ble kastet ut av de første europeiske landene de kom til. Norge på den tiden hadde ingen innvandringspolitikk. Det fantes ikke noe system for å håndtere innvandring. ← Vi trengte arbeidskraft den gangen, og vi er der snart igjen. Og det er vel og bra. Som jeg sa i et tidligere innlegg, de som kom hit på 70-tallet for å jobbe, kom for å jobbe. De var ikke et problem så vidt jeg husker. Det er greit med innvandring synes jeg, men det må gjøres i litt mer kontrollerte former kanskje. Kanskje skal vi være litt mer restriktive på å slippe inn hvem som helst FØR de faktisk har en jobb. Eller operere med visum som i USA. Besøksvisum i første omgang. Kanskje skal vi kreve at de lærer seg språket innen f.eks. tre år. Kanskje bør vi nekte å ta i mot folk med alvorlig psykiske traumer all den tid vi ikke har noe tilbud til dem. Nå har vi vel forresten hatt innvandringsstopp i mange år her i landet så de som kommer nå er flyktninger. Rett meg hvis jeg tar feil. Endret 16. juni 2006 av mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #76 Del Skrevet 16. juni 2006 Jeg kommer meg gjennom innlegget ditt, bit for bit, og får kommentere på samme måte. Sam skrev:han sluttet i foreningen i ren protest da de enkelte folkegruppene ville ha EGNE etniske foreninger da han mente (og der har historien vist ham rett) at dette ville IKKE føre noe godt med seg, Dette hadde han helt rett i, men hvordan jobber man seg forbi dette problemet da? Man trekkes til sine egne når man kommer som fremmed til et annet land. Da jeg bodde i UK for noen år siden, var vi mange nordmenn der borte, og selvfølgelig holdt vi sammen. Om man flytter til et annet land hvor man har slekt som allerede har etablert seg, så vil man selvfølgelig gjerne bo i nærheten av dem. Helt naturlig. Og man kan ikke nekte noen det heller. "Nei, nå er det nok av dere i denne bydelen, dere må flytte til en annen bydel". Lar seg ikke gjøre. Man klarer ikke å tvinge noen til integrering. Jeg viser igjen til de sorte i USA. Asiatene også. De lager egne samfunn. Som nordmenn også gjør i f.eks. Spania. man skal integreres i samfunnet for og få en fredelig sammeksistens med repekt og toleranse for den enkeltes synspunkt Ikke holde fast på sine egne synspunkt UTEN og høre og vurdere andres synspunkt. Videre skal man IKKE påtvinge sine egne synspunkt og holdninger på andre. man skal leve her SAMMEN ikke i seperasjon på vær sin side av barrikadene hvor man misstror og mistenkeligjør hverandre. "frykt avler frykt, som igjen fører til vold. og vold avler vold. Isteden for og diskutere om HVOR FÆLE den ene eller den andre gruppen er burde man heller sette seg ned og diskuter om hva er det Fine og hva kan man LÆRE av de enkelte gruppene. Ideologisk veldig fin tanke. Funker det? Og da mener jeg ikke bare fra de hvites side. VIL de integreres? Når konene nektes å jobbe og lære seg norsk f.eks. Når foreldrene ikke stiller opp i skolesammenheng, på foreldremøter, avslutninger osv. VIL de?? Her i kommunen hvor vi ikke har så mange innvandrere, integreres de helt automatisk. Selv om ikke alle foreldre har vært like flinke til å følge opp på skolen, så har ungene klart seg fint. Jeg antar det er fordi de er i så klart mindretall at de har ingen valg. De er "norske" så gode som noen. Enten de er fra Kenya eller Iran. Tenk dere selv dere kommer til et fremmed land hvor dere blir møtt med misstrohet og frykt ispedd med umotivert vold ville ikke dere også stigmatisere og klumpe dere sammen i en "getto" (dette skjer jo blant annet i spania, bortsett fra at man der kaller det en koloni???) det fleste innvandrer husene er faktisk ganske FINE inni de er velholdte og godt ivaretatt (mer en man kan si om de fleste NORSKE leilighetene på samme inntektsnivå). Som nevnt lenger opp. Man klumper seg sammen i ghettoer uansett, bare man blir mange nok. Det har noe med tilhørighet å gjøre. Når det gjelder innvendig i leilighetene, vet jeg ingen ting. Vi hadde iranske naboer der jeg bodde før jeg flyttet hit. De var helt normale mennesker og hadde det helt sikkert like "fint" inne som jeg hadde. Sikker finere også, fordi jeg nok slet mer med økonomien enn dem, all den tid de hadde to inntekter og ett barn, og jeg hadde én inntekt og tre barn. Vel, min personlige erfaring er at integrering fungerer fint så lenge man sprer de innvandrede. Men man kan faktisk ikke bestemme hvor de skal få lov til å bo. Og de som kommer uten "mål og mening" og uten inntekter og lever på sosialen, må jo også ta til takke med kommunale leiligheter, som igjen ofte ligger i strøk med andre kommunale leiligheter og alt hva det fører med seg av kriminalitet og rusmisbruk osv. Men alt i alt, de aller aller fleste er helt ok folk, som lever lovlydige liv, som jobber og betaler sin skatt osv. Det er ikke dem som er problemet. Og videre tror jeg at den største synderen når det gjelder å skape rasisme og fordommer her til lands, er politikerne våre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #77 Del Skrevet 16. juni 2006 Har du virkelig så liten selvstendighet at du ikke tør undersøke og bli kjent med andre etniske familier til og gjøre deg opp en mening på EGNE erfaringer siden du så bombastisk (underforstått av innlegget ditt) forteller hvordan ANDRE folkeslag er. Så lite selvstendig? Jeg kjenner de det har vært naturlig for meg å bli kjent med. Går du aktivt inn for å bli kjent med folk sånn helt på måfå? Nå har jeg vel egentlig sagt at jeg også kjenner innvandrere som er helt OK, og at jeg har kjempet i mot min egen rasisme bestandig, fordi jeg synes det er dumt å være rasistisk på grunn av noen få enkeltindivider. Jeg har også sagt at jeg hadde en iransk familie som nærmeste nabo, og at det var en liten gruppe innvandrere i eldstemanns klasse som fungerte alldeles utmerket i et norsk samfunn. Jeg er IKKE muslim og IKKE vil jeg påstå at jeg kjenner inngående til hvordan de har det i sine famileforhold. Men jeg kjenner hvertfall noen og de har IKKE den holdningen og familestrukturen du henviser til i REALITETEN. du bør huske at ikke alt er hva det ser ut til. Hva man sier og hva man gjør er to vidt forskjellige ting. Og bli familiens overhodet er ikke noe som AUTOMATISK skjer når far (eller mor) dør. Hos NOEN kan det vel hende at dette er ganske automatisk, selv om det ikke er det hos alle. Det kommer kanskje an på moren i familien, hvilken autoritet hun har som person. Og hvordan faren var da han levde. Om han var en autoritær tyrann (dette er jeg sikker på forekommer hos mørkhudede også, på samme måte som det foregår hos etniske nordmenn) så lærer kanskje sønnene av ham hvordan en mann fungerer, og tar over rollen i hans fotspor. Det forekommer i hvert fall at unge gutter fullstendig styrer familien, noen gjør det sikkert godt, og noen gjør det mindre godt. At det hos noen sikkert må bevises at man kan ta den rollen, er sikkert riktig - men det blir like feil å si at sånn er det, som å påstå det motsatte. Når det gjelder at de Ler av nordmenn bak ryggen på oss så tviler jeg ikke et sekund på det MEN. si meg en ting når du er ute og reiser til utlandet f.eks spania og går og handler av en gate selger f.eks har ikke du også ledd av dem bak ryggen på dem når DU har følt at du har lurt dem (eller hvist du føler at du har klart og lure noen håndverkere som har jobbet for deg her hjemme), Hvor mange ganger har IKKE DU følt deg god med deg selv over at du føler at du har gjort en god avtaleder DU føler deg som en vinner dette er nokså normalt skal jeg si deg. Når det kommer til det punktet (som du ikke sier men mer insinuerer vel og merke) som går på sosialhjelp og utnyttelse av systemet så kan jeg fortelle deg at DER er NORDMENN vell så gode som alle andre forskjellen er at VI IKKE har den fordelen av at hjelpeapparatet tar imot oss og forteller oss rettighetene vi har FØR vi ber om det. Jeg kjenner flere norske trygdemissbrukere en jeg kjenner utenlandske. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har ledd av noen fordi jeg føler jeg har lurt dem til å gi meg en god avtale på ett eller annet. Jeg går aldri inn for å lure noen, verken på den ene eller den andre måten. Som selger er jeg også udugelig fordi jeg føler på andre mennesker lommebok før min egen. Så akkurat den kan jeg ikke kjenne meg igjen i det hele tatt. Og det å føle seg som en vinner når man ror i land en god avtale, er vel noe annet enn å snylte på samfunnet med viten og vilje. Og ja, selvfølgelig er det masse norske trygdemisbrukere. Igjen nevner jeg at det er politikerne våre som nører opp under rasismen ved at nordmenn føler seg forskjellsbehandlet i forhold til innvandrere. DE slipper f.eks. å betale moms de to første årene de starter en butikk. Gjør nordmenn det? DE betaler mindre skatt fordi de får fratrekk for familie i hjemlandet. Gjør nordmenn det fordi om mor og far bor i Spania? Når de to årene med momsfritak er ute, så fører man butikken over på en fetter, så får han også to år. Det VAR i hvert fall sånn, er det endret så føl deg fri til å oppdatere meg. Jeg sier ikke at dette er innvandrernes "feil", jeg påpeker bare at sånne ting er med på å skape rasisme. Om du flytter til USA, tror du at du får noen særretigheter der borte i forhold til innfødte amerikanere? Du må til og med vise bankgaranti for at du har råd til å brødfø deg selv, dersom du skal bli der i tre mdr på besøksvisum. Jeg begynnte i Jobb da de dårlige tidene begynnte på slutten av 80 tallet. da hadde jeg gått på skole osv. jeg var en av de første til og være med på det som senere ble kalt "Arbeid for trygd" jeg jobbet hard og fikk læreplass og snerer fagbrev. Mens jeg holdt på med dette så var det flere av mine NORSKE venner som regelrett kalte meg DUM siden jeg jobbet LENGER en det jeg måtte for og få krav på arbeidledighetstrygd Mange mente at jeg burde Slutte med arbeidmarkedstilltaket etter 3 måneder siden jeg da hadde KRAV på arbeidsledighetstryg Jeg fortsatte og jobbe for 1,20 kr timen i enda 3 måneder i samme bedrift og fikk lærekontrakt og var der i nesten 11 år. Da vil jeg påstå at vennene dine var atskillig dummere enn deg. Idag er jeg uføretrygdet og har kjempet i 4 år for og beholde attføringen min istedenfor og bli uføretrygdet, Istendefor og få hjelp til omskoleringen så har jeg gjennom hele denne tiden hørt fra aetat at jeg DE synnes jeg burde uføretrygdes så nå ga jeg opp for denne gang men har bestemt meg for og fortsette omskoleringen min på EGET initativ. I denne perioden så har jeg også gått mye inn og ut fra sykehuset og det kan jeg si deg at jeg er DRITTLEI av NORSKE FOLK som sitter og JUBLER over at de ENDELIG etter 3 års krangling ENDELIG har fått UFØRE. Ingen har påstått at det ikke finnes norske snyltere og lovlydige og arbeidssomme innvandrere. (Selv om jeg strengt tatt ikke vil kalle deg innvandrer selv om faren din er utlending). Er moren din norsk så har du vel fått mer norsk kultur inn med morsmelka enn mange andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #78 Del Skrevet 16. juni 2006 *sukk* Mod burde ha stengt tråden etter Sams innlegg - som er trådens helt suverent beste, ingen over, ingen ved siden. Jeg bukker og takker deg. Har du vurdert å jobbe med integrering og mot fremmedfrykt? Frivillige møter med skoleklasser, eller hva som helst? Vi trenger sånne som deg som engasjerer seg. Og til dere i tråden som ikke har lest Sams innlegg. Les det. Og så kan dere tenke enda en gang til på avslutningssitatet hans. Nå burde jeg kanskje ikke røre til dette med egne argumenter, men det er en ting til jeg ønsker å poengtere. Grunnen til at "folk" blir kriminelle, oppførerer seg dårlig, eller "havner på skråplanen" har overhode ingenting med hvilken farge de har på huden, eller hvilket land de (eller deres foreldre/besteforeldre etc) kommer fra. Det har derimot mye å gjøre med hvilke erfaringer hvert enkelt individ har gjort seg. En dårlig oppvekst øker risikoen, helt uavhengig av om du er hvit eller svart, rosa eller oransje. Så er det i tillegg sånn at noen er sterkere enn andre rent personlig, slik at det også finnes mennesker som har kommet fra vanskelige kår, men ved hjelp av egen kraft likevel klarer å komme seg opp og fram. Det er så mange som ser på hendelser uten å interessere seg for årsaksforhold, og det forundrer meg stadig vekk. Uansett, denne debatten må være et ypperlig argument for å ytterligere øke utdanningsnivået i Norge. For jo, fremmedfrykt, "skepsis" og rasisme - dersom man nå skal bruke det uttrykket, bunner alle i mangel på kunnskap, og utdanningsnivå er en av faktorene som det er påvist påvirker dette. Så oppfordringen må vel bli. 1. Les Sams innlegg. 2. Gå et kurs/utdann deg! 3. Bli kjent med en "utlenning", enten hvit, svart, gul, brun eller rosa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. juni 2006 #79 Del Skrevet 16. juni 2006 Siste gjest: Så sam sitter på den endelige sannheten? Det er ikke noe mer å diskutere? Er det ikke via diskusjoner man lærer? Sam skriver utfra sine personlige erfaringer som sønn av en innvandrer i Stavanger. Andre har sine personlige erfaringer. Skal man ikke kunne utveksle disse erfaringene og se dem opp mot hverandre? Jeg kan dra frem et eksempel til på motvilje mot integrering. Ei norsk jente på 19 har vært kjæreste med en iraner i tre år, da hun snakker om livet videre og ekteskap også videre. "Gifte oss? - du tror vel ikke at jeg skal gifte meg med ei norsk jente?" Nå er hun 25, og de er fremdeles kjærester.. om hun noen gang kan godtas av hans familie som koneemne gjenstår vel bare å se. Jeg sier ikke at denne familien heller er fasiten på iranske familier, jeg bare påpeker kulturkræsjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2006 #80 Del Skrevet 16. juni 2006 Til Mysan (jeg er da siste gjest som du henviser til): Jeg skulle ønske "vi" lærte av diskusjoner. Håper du har rett i at vi kan det. Men så lenge man ikke tar til seg det andre debattanter sier, f.eks. da Sam - så er det ikke mye man lærer. Og bare sånn generell undring her - hva ønsker du å lære meg ved å påpeke denne "åpenbare kulturkræsjen"? Jeg kjenner en jente som ble sammen med en svensk gutt, hvorpå familien sier "men herregud, en SVENSKE? De er jo dumme." Jeg kjenner også en jente fra oslo øst, som ALDRI ville blandet seg med "sosser" fra vest. Ignorante finnes i alle "klasser/områder/hudfarger/nasjonaliteter", men jeg synes det er synd hvis det kun er disse vi skal diskutere som eksempel på denne gruppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå