Gå til innhold

Stor og oppblåst mage

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Hva er gastritt?Og cøliaki?

Og har noen forslag til mat en kan spise som man garantert ikke får oppblåst mage av? Jeg er så dårlig på det, at jeg føler mitt kosthold blir heller kjedelig om dagene, uten at det hjelper stort heller.

Kutte ut brødmat? Hva kan jeg spise istedet. Føler knekkebrød og frokostblandinger er litt stusselig...

Vurderer faktisk å dra til legen og få sjekket dette jeg. Fordi nå har jeg hatt en sto mage som har blåst seg opp lenge, og det irriterer meg, fordi det ikke samsvarer med resten av kroppens proposjoner. Ett eller annet er det, det er jeg sikker på.

Når jeg tenker over det, så har jeg perioder der jeg er veldig uggen i magen også, type løs mage og masse rumling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cøliaki er allergi mot et spesielt protein som heter gluten. Når man har denne sykdommen forsvinner tarmtottene og tarmene blir helt glatte innvendig. Dermed tar kroppen opp veldig lite næringsstoffer. Sykdommen er permanent, og hvis man unngår mel vokser tarmtottene frem igjen og alt fungerer som det skal. Gluten finnes i hvetemel, rugmel, malt (øl), havre og sikkert noe mer. Man må holde seg unna all mat som inneholder dette. Siden man må spise såpass spesiell mat får man dekket en viss sum av trygdekontoret.

Symptomer på cøliaki kan være diaré, masse luft i magen, oppblåsthet, masse blemmer i munnen, man kan være blek, ha jernmangel hele tiden osv osv. Men noen har ingen symptomer i det hele tatt, som moren min og faren hennes som ikke merket noen ting... ;)

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jøss! Ikke for å være hypokonder her, men når jeg leste om symptomene var det som å finne svar på problemene.

Sjekk:Jeg har periodevis diare, eller veldig løs mage. er oppblåst hele tiden. Har noen blemmer i munnen som aldri forsvinner, men som kommer tilbake i tide og utide (har til og med vært til legen med det). Jeg er veldig blek, har riktignok vært det hele livet, men noen ganger er jeg nesten blå/grå.

Og jeg vet ikke om jernmangel, men noen ganger er jeg veldig slapp, og blacker nesten når jeg reiser meg.

Hva tror du, kan dette være cøliaki? Kan legen sjekke meg for det?

Skrevet

Vel, jeg er overhodet ingen lege eller spesialist, men det kan jo hende du bør sjekke det? Legen kan henvise deg til gastroskopi, som egentlig er den eneste måten å fastslå cøliaki på. Da sendes det en slange med kamera på ned i halsen, inn i magesekken og ut i tynntarmen. Tror de tar biopsi også. Jeg ble selv sjekket for cøliaki for fem år siden, men de fant ingenting annet enn genet som koder for sykdommen. Tror jammen jeg skal spørre om å ta gastroskopi igjen ettersom magen min blåser seg opp hele tiden. :forvirret: Det er en veldig vanlig sykdom i Norge og det kan også gå i familien (som i min familie). Men det er ikke verdens undergang om man får det heller; det finnes masse man kan spise :)

Skrevet

uæææ...slange nedi magen høres fælt ut...

Gjest Gjest
Skrevet
Veldig mange kvinner har tilløp til gastritt.

Når man har det så kan man faktisk bare reagere på ett glass vann også. Det er fordi, hvis man har tilløp til gastritt så skal man verken drikke for varme eller for kalde drikker.

Magesekken din blir muligens irritert av det kalde vannet.

Hva er det, hvordan bli kvitt?

Skrevet

Det kan også komme av stress, beskymringer etc.

Lette måltider ofte, er bedre enn tyngre som mange spiser sjeldent.

Skrevet

Jeg gjorde innkjøp sv diverse glutenfrie varer i dag, og spiste salat og kylling istedetfor ting som inneholder mel eller melkeprodukter. Magen er ikke like oppblås i dag faktisk. Mulig det er innbildning, men jeg tror det hjelper jeg...

Noen tips til mat man kan lage som ikke inneholder gluten?

Skrevet

Ååååh :( Jeg kom akkurat hjem fra en 30-minutters tur og da jeg drakk et glass vann blåste magen seg opp! :sur: Magen min føles stappfull og som en boble med luft, selv om jeg ikke svelger noe særlig luft når jeg drikker vann. Slik er det alltid og jeg begynner å bli lei!

Men du sier det hjelper med glutenfri mat, altså? Det kan jo være verdt å prøve det ut. Annen mat som ikke inneholder gluten er ris, bønner, riskaker, linser, alle slags grønnsaker og frukt, nøtter, enkelte sauser og supper (se bakpå pakken) og rosiner. Obs soyasaus inneholder gluten, så pass på hvis du vil prøve en glutenfri diett i et par dager. Gastroskopilegen min fortalte meg at man ikke skal spise glutenfri mat hvis man ikke må, men et par dager går sikkert bra bare for å teste det :)

Skrevet (endret)

Jo, rismel og maizenamel inneholder ikke gluten. Man kan f.eks lage sauser av maizenamel (eller hvordan man skriver det hehe).

Endret av honey21
Skrevet

Jeg skal dra til legen og sjekke det ut når jeg får tid etter sommeren (nå er det så mye som skjer fremover). Jeg trodde at min lille diett funket, men nå sitter jeg og småfiser hele tiden :sjenert:

Det er med andre ord helt umulig å vite hva jeg reagerer på. For det jeg vet kan det være eple jeg spiste i morges, eller at jeg brukte soyasaus da jeg stekte kyllingbitene...

Åhhhh!! Jeg vil bare ha en normal mage!!!

Skrevet

Hmmm - derfor altså - denne store magen!

Skrevet

Jeg kjøpte også glutenfri mat i dag. Tenkte å kjøpe knekkebrød, men de hadde ikke i butikken, så jeg kjøpte glutenfri musli. Vet ikke om jeg kjenner noen forskjell enda... det tar kanskje litt tid! ;) Blir så irritert av denne magen altså; det ser nesten ut som jeg er gravid! Herreguuuud :( Håper det gir seg...

Skrevet

:sur:

For 1 time siden spiste jeg tunfisk, rugbrød, salat, et kokt egg. Drakk grønn te og et glass kaldt vann til. Nå er magen så enorm at jeg må ha smekken åpen for å orke og sitte her. Var det fordi vannet var for kaldt kanskje? Er så drittlei dette. :tristbla:

Tror imidlertid ikke at jeg har cøliaki.

Skrevet

Mulig innbildning, men jeg synes det virker som det hjelper litt med glutenproduktene jeg, så skal fortsette med det en stund fremover.

Men det var noen her på tråden som sa at det ikke var lurt å spise glutenfrie produkter om man ikke ha gluten allergi. Åssen kan det skade, lurer jeg på?

Skrevet

Bare en liten innskytelse; det sies at man ikke skal legge om til glutenfri kost uten å ha testet seg for cøliaki hos legen først. Så kanskje det er noe å tenke på først..

Skrevet

Dette er en tråd jeg føler meg hjemme i. :forvirret: Dette har begynt nylig med meg, har hatt det de siste 3-4 ukene. Jeg har ikke endret matvanene mine i det hele tatt, og er like blank som dere på hva som kan være årsaken. Det eneste som hjelper litt på meg er hvis jeg spiser oftere enn ellers, men mindre. Da er magen mer normal, men som dere alle nevner er den bare 100% normal på morgenen. Kanskje det kunne vært verdt å prøve...

Gjest BagLady
Skrevet
Men det var noen her på tråden som sa at det ikke var lurt å spise glutenfrie produkter om man ikke ha gluten allergi. Åssen kan det skade, lurer jeg på?

Grunnen til at man ikke skal starte med glutenfri kost før man har tatt prøver hos lege, er at etter en tid med glutenfri kost vil det være vanskelig å stille en sikker diagnose, fordi tarmene har blitt friskere. Hvis du får diagnosen cøliaki kvalifiserer du til grunnstønad for fordyret diett, dette får du derimot ikke hvis du ikke får diagnose. Så for din egen skyld er det best å vente med glutenfri diett til du har vært hos lege, hvis du mistenker at det er cøliaki du har.

Dessuten er det viktig at man klarer å ha et variert og sunt kosthold uten gluten, ha et fullverdig opptak av næringsstoffer og få oppfølging fra lege.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er plaget med MYE luft i magen og vondt. Merker en meget stor forskjell når jeg holder meg langt unna sukker og ellers fet mat. Har hatt veldig god effekt av et naturprodukt som heter Appital, og et annet som heter Dida, anbefales på det varmeste. Fås kjøpt på helsekostbutikk.

Skrevet

Ja, jeg skjønner dilemmaet. Selv om jeg føler det hjelper med glutenfri mat, skal jeg nå bare spise som vanlig. For det er veldig sannsynlig at jegh ar glutenallergi.

Takk for alle gode tips i allefall:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...