Gå til innhold

Stor og oppblåst mage

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_kaia_*
Skrevet

Jeg er ei jente på 23. Er slank, nesten så jeg vil si jeg er tynn.

Jeg har et kompleks, nemlig at magen min skiller seg ut fra resten av kroppen ved at det buler ut.

Trodde først at det kanskje kan være at jeg har lagt på meg. Men om morgenen er den helt flat nesten, og så i løpet av dagen kan den noen ganger bli kjempestor. Ser nesten gravid ut, og det er slitsomt å holde den inne.

Jeg har trent mye, lagt om kosthold (drikker svært lite melk fordi jeg trodde kanskje det var laktoseintoleranse) og jeg går kjempemasse. Ingenting ser ut til å hjelpe.

Nå må det riktignok sies at jeg er ganske svai i ryggen, så når den går inn der, må nødvendigvis magen gå litt utover, men så mye? Og at den vokser sånn i løpet av en dag?

Prøver å spise masse salat, rent kjøtt, knekkebrød med pålegg, supper osv. Ting som ikke inneholder så masse sukker. Men ingenting ser ut til å hjelpe.

Noen ganger har jeg helt voldsomt med luft i magen også, sånn at det kniper skikkelig.

Kan slippe en kjempelang fis :sjenert:

Noen der ute som kjenner seg igjen i situasjonen?

Mamma har sagt at det kan ha noe å gjøre med åssen livmoren er plassert? Kan dette stemme, og er det isåfall noe en kan gjøre med det liksom?

Videoannonse
Annonse
Gjest Thalassa
Skrevet (endret)

det kan også ha med noe av det andre du spiser.. mye løk, kål.

men hvetemel(fint mel, loff,rundstykker) og sukker ville jeg nok vært litt forsiktig med,

eller det kan hende du reagerer på for mye fiber.. grovbrød. men jeg ville nå helst tenkt at det er mel og sukker som er verst. Du får teste da vettu! Balansert er tingen, hva nå enn det er ;)

Endret av Thalassa
Gjest Turboguri
Skrevet (endret)

Jeg har ei venninne med samme problemet.. Hun kan f.eks spise en halv skive, eller drikke litt vann, så eser magen ut med en gang..

Hun har fått høre at hun må la være med all slags mulig mat, drikke cultura osv.. Det eneste hun vet hun reagere på som hun får skikkelig knip i magen av, er salater.. Hun har også fått høre at det kan være noe med tarmene, sår, irriterte osv.. Det med livmoren tror jeg er bare tilfeldig.. Hun måtte opperere sin, men hjalp ingenting..

Har hørt at natur medisin hjelper, men husker ikke navnet akkurat nå.. Men det du burde prøve!! :)

Endret av Turboguri
Skrevet

Sånn har jeg det også. :tristbla:

Synes det hjelper å kutte ut sukker, ost, melk og hvetemel spesiellt. (Feta ost og mozarella går fint.) Jeg har kronisk tykktarmskatarr og tror det er derfor.

Men når du nevner det lurer jeg på om ikke en lege har sagt til meg en gang at livmoren min ligger omvendt av det som er normalt. Ikke kan jeg huske om forover eller bakover er normalt nå da. :sjenert: Og ikke har dette blitt nevnt i forbindelse med 2 barnefødsler heller. Så jeg vet ikke om det stemmer. Spørre legen neste gang..

Prøv deg litt frem. Foreslår å begynne med rugbrød jeg. :)

Gjest Thalassa
Skrevet

man kan jo få oppblåst mage av candida soppen også da.. den finnes naturlig i kroppen men noen ganger kan det bli mer av den en hva som er bra, og man kan bli dårlig i magen o.l

Skrevet
man kan jo få oppblåst mage av candida soppen også da..  den finnes naturlig i kroppen men noen ganger kan det bli mer av den en hva som er bra, og man kan bli dårlig i magen o.l

:Nikke:

Den er dessuten 'glad i ' sukker, eddik og gjær..

Gjest Turboguri
Skrevet

Kjenner jeg skal følge med i denne tråden, så kanskje jeg kan hjelpe min venninne også!! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det kunne vært meg som skrev det første innlegget. For vi er i helt lik situasjon, unntatt at jeg ikke har luft i magen ofte og slipper lange fiser...

Jeg har og svai rygg, men det har nok ikke noe med saken å gjøre, siden magen kan være flat på morgenen og etterhvert ese ut senere på dagen.

Det kan kanskje lønne seg å være bevisst på hva du spiser hver dag, og se når tilstanden er verst?

Skrevet

Sånn mage har jeg og!

Svai rygg har jeg og.

Jeg er allergisk mot hvete, egg og nøtter, syntes det hjalp litt når jeg kuttet ut dette. Men jeg er fortsatt plaget med det.

Aner ikke hvorfor. Er nok greit og følge med og tenke over hva du har spist når den blir på det verste.

Jeg reagerer også på kål og løk, men sikkert mye annet og.

Gjest Gjest
Skrevet

Har det sånn jeg å :tristbla:

Jeg merker forskjell på magen min om jeg har spist mye usunt kontra mye sunn og lett mat.

Jeg drikker mye vann om dagen, uten at jeg syns det hjelper.

Men jeg tror man bare må se på maten man putter i seg, kanskje føre en dagbok over hva man spiser og hvordan magen er (?)

Noe må jo være grunnen..

Grådig irriterendes hvertfall :(

Føler meg ikke akkurat feit med 62 kg på mine 168 cm... :sjenert:

Gjest Gjest_kaia_*
Skrevet

Ok, veldig greit å høre at det er flere i samme situasjon.

Jeg har lest mye om candida, og føler at det kan være det. Om det er noen der ute som vet at de har det, fortell oss om det!! Hvordan oppdager man det (sånn bortsett fra oppblåst mage)? Kan man finne ut det ved å dra til lege? Og hvilken diett må man holde?

En annen faktor som jeg lurer på om spiller inn, er at jeg har hatt cyster på eggstokkene, og begynte derfor med p-pillen Diane. Gynekologen min sa at jenter med cyster, eller PCO gjerne har litt stor mage. Greit nok det, men nå har p-pillene med alle hormonene holdt cystene i sjakk, så jeg har de ikke lenger. Men magen går opp og ned som en jojo fremdeles den.

Men dette kan som sagt være på siden av temaet her. Men noen andre som har synspunkter på det?

Prøver å spise sunt og unngå sukker. Merker selv jeg reagerer ekstra på f.eks boller og annen gjærbakst. Rugbrød? Skal jeg teste ut!

Spiser litt salat, men merker ikke at jeg blir spesielt oppblåst av det. Jeg føler at jeg prøver å følge med selv, men det hjelper liksom ikke. Noen dager blir jeg bare oppblåst, samme hva jeg spiser.

Gjest Rose21
Skrevet

Jeg har også dette problemet!

Magen blir oppblåst når jeg har spist, og jeg har veldig mye luft i magen nesten konstant. Det er så jeg kan sitte på do og bare slippe ut en hel masse luft... :sjenert:

Men dette har jeg ikke merket før siden et halvt år siden, og jeg har da spist det samme hele veien...? Har kanskje spist en del mer sukker enn jeg pleier, da det har vært mye stress i denne perioden, og derfor litt mer hyppig belønning i form av noe søtt.

Kan man ta matintoleranse-test hos alle leger, eller må man gå til en spesialist?

Gjest Thalassa
Skrevet

boller er jo stappfulle av usunt som kan forstyrre tarmfloraen, ikke så rart du reagerer egentlig, mange som ikke tåler boller.. der er det jo masse hvetemel, sukker og gjær.. ;) kanskje du har funnet løsningen på ditt eget problem? Lykke til!

Gjest Kardemomme
Skrevet

Kjenner meg så igjen...!

Kan være utrolig irriterende altså...magen er helt flat når jeg våkner, etter et glass vann er den oppblåst :sur:

Gjest Gjest_ella_*
Skrevet

magen min er normal når jeg kutter ut kullsyreholdig drikke og ikke spiser frukt hele dagen. Men dagene før mensen blåser den seg opp uansett.

Skrevet

Du har sikkert en form for gastritt. Det kan komme av stress og feil mat.

Spiser du hveteprodukter?

Skrevet
Kjenner meg så igjen...!

Kan være utrolig irriterende altså...magen er helt flat når jeg våkner, etter et glass vann er den oppblåst  :sur:

Veldig mange kvinner har tilløp til gastritt.

Når man har det så kan man faktisk bare reagere på ett glass vann også. Det er fordi, hvis man har tilløp til gastritt så skal man verken drikke for varme eller for kalde drikker.

Magesekken din blir muligens irritert av det kalde vannet.

Skrevet

Opplever det samme selv! :tristbla: Om morgenen er den helt flat (og magen min ser faktisk ganske fin ut), men utover dagen eser den ut og blir stor. Har en del luft i magen, men ikke sånn ekstremt mye. Jeg spiser nesten bare sunn mat: masse fiber, vann, frukt, grønnsaker, proteiner osv osv. Har aldri tenkt på at det kan være allergi men nå som dere snakker om det har faktisk moren min cøliaki :overrasket: Åå-åå... håper jeg ikke har fått det jeg og!

Og hvis noen har noen tips om ting som virkelig fungerer mot disse store magene er det kjempebra ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Hmm, vet ike jeg, men tror mange er ømfintlige mot hvete og slike ting. Og at magen blir bedre om man ikk spiser så masse karbohydratholdig mat som brød og slikt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...