Gå til innhold

alkohol på juleaften?


Lisle

Anbefalte innlegg

Dine foreldre har åpenbart sendt ut masse signaler om at alkohol er "skummelt og farlig"  

Nei nei, så absolutt ikke. Jeg har da aldri blitt prenta inn den oppfatninga at alkohol er skummelt og farlig. Så du dro inn historia om onkelen min her, men det ligger mer bak den som jeg ikke har tenkt å gå inn på her.

En annen ting, om denne oppfatninga mi til foreldrene mine var at de skulle lære ungene sine om hvor skummelt og farlig alkohol er, også tar de seg et glass eller 2 på julaften, hvor er logikken hen da???

Mamma har selv en bror som var farlig nær alkoholisme, og hun så på tett hold hvor fort et menneske kan miste kontrollen over alkoholen.

Vi ble veldig skjerma mot alkohol i oppveksten, og det er jeg bare glad for. Men de tok det også som en oppgave og "lære" oss om alkohol da den tid kom.

Og grunnen til at jeg ikke drikker noe særlig alkohol i dag er IKKE på grunn av mine "fordommer" men rett og slett fordi jeg ikke liker det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thea: Ok :wink:

Lea: Veldig bra innlegg -jeg er veldig enig med deg. Synes det er veldig viktig å forklare barn HVORFOR ting er som det er -selvom det i utganspunktet kan være ting barn ennå ikke forstår, men ofte er det ikke det viktigste for et barn at det skal forstå en sammenheng -så lenge de får en logisk forklaring på ting. Synes det er veldig bra å si til et barn at "den og den har drukket litt for mye vin og derfor ... bla bla... osv". Så vil ting ikke lenger bli så mystisk -pga. barnet har fått en forklaring på HVORFOR den fulle personen er som han/hun er. Dessuten vil barnet se at den voksne (som kommer med forklaringen) har kontroll over situasjonen i og med denne voksne faktisk kan videreformidle situasjonen til barnet.

Nelle :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner selvfølgelig poenget ditt Nelle.Og skjerme barn fra akohol kan faktisk slå begge veier.

Men her i gården gikk nå hvertfall greit, så langt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Julen er ikke bare for barna. Den er for alle.

Det er mange som lider under andre fam.medlemmers drikking i julen. Noen har faktisk problemer med alkohol.

La barn få slippe og forbinde jul med beruselse.

Jeg aksepterer at det er en akevitt til maten og et glass øl. Må det være noe mere?

Dere kan være beruset alle andre dage i året.

Hadde aldri alkohol i julen da vi hadde barn i hus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig: Om man ser ting litt i perspektiv er det da vel VÆRRE for barna om det blir drukket mye hjemme alle de andre dagene i året?

Dårlig stemning i en familie handler IKKE om alkohol, ei heller julaften -det er langt dypere årsaker til at barn blir skremte eller redde av foreldrene sine enn alkohol (i moderate mengder).

Nelle :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror du, Care, har fått et litt forvrengt syn på dette med alkohol etter å ha jobbet med barn fra alkoholiserte hjem. Tror du har jobbet for lenge med emnet rett og slett. Det er faktisk langt flere barn som kommer fra "normale" hjem enn der man har alkoholproblemer. Det virker på meg som om du mener alle voksne har alkoholproblemer og ikke klarer å styre inntaket. Kom deg tilbake til den virkelige verden! Det er virkelig på tide, siden du ikke skiller klart lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med det norske alkoholforbruket er at det aller fleste som har et for høyt alkoholforbruk IKKE selv er klar over/synes at de har det. Alkoholmissbruk forekommer hos langt flere enn de som de fleste av oss ser på som alkoholikere.

Derfor kan vi godt være enige om at barn ikke har vondt av å se voksne med et "normal" forhold til alkohol. Problemet er ikke at noen tar ett glass eller to, men at også de som egentlig har et drikkeproblem ser på sitt eget forbruk av alkohol som "normalt".

Noen barn synes kanskje det er morsomt at mamma ikke kan gå beint, og at pappa er så dritings at han ikke husker hvem han fikk julegavene av dagen etter. Noen barn lar seg kanskje berolige av å bli forklart hvorfor de voksne oppfører seg sånn. Men så lenge veldig mange barn blir blir skremte og føler ubehag av dette bør man faktisk tenke nøye gjennom hvordan man bruker alkohol når det er barn til stede.

Jeg mener ikke at det er noe galt i å ta en øl til maten og en konjakk til kaffen. Men når det blir to sterkøl og to akevitt til maten, to konjakk etterpå og et par-tre drinker som skylles ned med en øl og litt rødvin for å avslutte kvelden, så har man gått for langt. Og grensa går ikke på det som oppfattes som "synlig beruset" for voksne, for barn har antenner for dette som slår inn mye tidligere. Et barn merker utrolig godt at voksne har drukket en drink for mye.

Jeg har personlig meget ubehagelige barndomsminner knyttet til voksne og alkohol, og jeg skulle gjerne har vært dem for uten. Og når man har opplevd de voksne for full en gang lever man i konstant frykt for at de skal bli like fulle neste gang. Denne frykten setter inn hver gang vedkommende tar et glass, for du vet aldri når det skjer igjen... Man bør ALDRI drikke mere når det er barn til stede, enn at man fint er i stand til å kjøre bil neste formidag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den egentlige diskusjonen her går ut på om man skal ta et glass eller to på julaften eller la være. I denne diskusjonen er det derfor irrelavant at en del mennesker er alkoholikere (bevisst eller ubevisst). Disse menneskene lar sannsynligvis ikke være å drikke julaften, siden de drikker ellers også.

Det er fanatisk å mene at man ikke skal kunne ta et glass eller to med alkohol på julaften. De aller fleste som holder seg til disse to glassene har ikke et alkoholproblem. (Og er man alkoholiker og nøyer seg med maks to glass på denne dagen, er det lite sannsynlig at vedkommende lager problemer, h*n tåler jo mer alkohol enn et gjennomsnittsmenneske.)

Det virker som om enkelte her inne mener at andre mennesker ikke klarer å tenke fornuftig når det gjelder alkohol. Det er latterlig at dere har så liten tiltro til andre menneskers dømmekraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: Enig! Latterlig er det rette ordet!

Ragnhild: Jeg for min del har iallfall ALDRI sagt at barn synes det er morsomt at mamma ikke kan gå rett og at pappa er så dritings at han ikke husker dagen etter hvem han fikk gaver fra.

Nok en gang (og vær så snill å få det inn i hodet nå, for nå gidder jeg ikke å gjenta meg selv lenger): Det ER forskjell på å være dritings og å drikke littegrann.

*OH MY GOD!*

Nelle :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knakende enig med Nelle og gjest !

Bra sagt. Dette har utviklet seg til en diskusjon om barn og alkoholisme, hvilket jeg vil si er en annen sak.

Fordi om de voksne / noen av de voksne tar seg en drink eller to, synes jeg ikke det er uansvarlig. Tror de fleste er kapable til å få brakt sitt avkom til nødvendig instans.

Og de barna som lider under sine foreldres alkoholmisbruk på julaften, gjør det sannsynlig mye ellers og. Viktig å forstå forskjellen på "vanlige foreldres" og "alkoholiserte foreldres" oppførsel på julaften. Ikke tro at alle som tar seg en dram julaften er uansvarlige og alkoholiserte av den grunn.

En god romjul til alle KG`re :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, man trenger verken drikke seg dritings eller være alkoholiker for å være kunne oppfattes som litt "ubehagelig" etter julemiddagen! Jeg feiret jul iår sammen med flere voksne, og ett barn. Ingen av disse voksne er alkoholikere, ingen av dem ble fulle eller dritings. MEN, farfar drakk såpass med akevitt at det regelrett STINKET sprit av ham!!! Og barnebarn liker besteforeldre gjør de ikke? Barna liker at besteforeldrene leker med dem, leser nattaeventyr før de legger seg. Sier da barnet noe? Når jeg som voksen kjenner og missliker stanken av "fyll" men lar være å si noe, hvorfor kan ikke dette gjelde barna?

Og ja, vi skal forklare barna, hvordan vil dere forklare barna når de spør, ikke bare hvorfor pappa oppfører seg og lukter så rart, men også hvorfor han drikker sånt som gjør han sånn? "fordi det er godt?" Har faktisk ikke hørt mange som tilstår at de virkelig liker f.eks akkevit!! Men drikker det gjør vi. Og hvorfor? fordi det er bra for magen... med så mye fet mat, altså bruker vi det som medisin da!? dersom vi forklarer dette for barnet, og barnet blir dårlig i magen, hva da? får barnet akkevit?

Ja, jeg har kanskje ett annerledes syn på alkohol, jeg er oppvokst i en avholdsfamilie! Jeg er ikke avholds selv, men har fått faktaopplysninger rundt alkohol og det den KAN føre med seg. hvor lett det KAN være å tippe over! Og ja, det ER flere en de vi ser! Og det er flere en de som innrømmer det som sliter med alkohol.

Og det er veeeeeldig mange voksne mennesker med et "naturlig" forhold til alkohol, som veeeldig sjelden er villig til å ha en hyggelig kveld med prat, musikk og dans UTEN alkohol inne i bilde!! Og dersom vi ikke klarer (eller ønsker som det selvsagt heter...) å kunne more oss uten alkohol, har vi da ett naturlig forhold til det? heeeelt under kontroll?

Har ikke noe imot en fest, eller at andre drikker seg fulle, men synes personlig at alkohol og barn ikke hører sammen. På lik linje med at jeg mener røyk og barn ikke hører sammen. eller andre "voksenting". Jeg er av den oppfatning at vi ikke TRENGER å lære barna våre å ha ett "normalt" forhold til alkohol. Jeg har et sunt og godt forhold til voksne og alkohol, og meg selv og alkohol, og jeg er oppvokst totalt uten det! Eneste jeg setter spørsmålstegne ved, er hvorfor vi må lære våre barn drikkekulturen vår?

ellers godt nytt år! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes heller ikke alkohol hører til på juleaften. Et par juleøl er o.k, og en akevitt til maten (for dem som kan få dét ned... :o )

Det er helt sikkert en oppfattelse jeg har "arvet", for da jeg var barn så jeg aldri alkohol juleaften...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å svare litt på Alines innlegg jeg, selv om jula er over for denne gang...

Mine foreldre hadde aldri noen problemer med å forklare meg hvorfor enkelte personer var litt "rare" ved slike anledninger. Jeg reagerte heller ikke på lukten av sprit.. det kunne like gjerne ha luktet tåfis liksom...

De var flinke til å forklare at det var "litt dumt" å drikke alkohol, men at voksne gjorde det likevel noen ganger.

Hva om barna er skjermet for alkohol da?

Dette "sjokket" kommer før eller siden uansett...

Må bare legge til at det er SVÆRT viktig at en av foreldrene nøyer seg med det ene glasset når barna er små. Noen må kunne forklare og være trygg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aline: Du har et sunt og godt forhold til alkohol!!???

Hvorfor i all verden får du da panikk fordi det lukter akevitt av bestefaren din? Hvorfor i all verden blir du da helt hysterisk ved tanken på at barn skal være tilstede når voksne drikker?

Før, for mange år siden, inntok man brennevin med teskje. Fordi man oppfattet brennevin som medisin. Brennevinet ble oppfunnet i medisinsk øyemed. Barn fikk brennevin med teskje -som medisin.

I portugal dypper mødrene en klut i rødvin og lar barna sutte på denne kluten for at de skal sove lettere og bedre.

Nelle :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Julen hjemme hos mine foreldre er triste greier.. veldig seriøst..

hos mine svigerforeldre derimot er det vin til maten og likør etterpå.. hyggelig..

Det er forresten ingen under 22 tilstede noen av plassene..

og hvem har sagt at julen er barnas høytid.. vi feirer da jul i massevis vi som ikke har noen barn i familien også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelle; må jeg være hysterisk fordi jeg synes det lukter vondt av en som har drukket sprit?

Det var ikke min bestefar det var snakk om, min familie er totalavholds, jeg er oppvokst uten alkohol hos mine nærmeste voksne. Jeg har lært hva alkohol kan gjøre med folk, hva farene er, ja! For det er farer med alkohol! Jeg har selv bodd sammen med (samboer) en som var på nippet til å bli (han var vel kanskje allerede, men det er skrekkelig vanskelig å innse) alkoholiker!

Ja, jeg har ett sunt forhold til alkohol! Jeg er ikke hysterisk, jeg ber ingen la være å drikke, herregud, jeg drikker da selv! Jeg har vært full mange ganger, jeg fikk heller ingen plutselig oppdagelse eller vondt slag i trynet når jeg oppfattet at alkohol var der ute og var ganske normalt. Tror mine erfaringer med alkohol gikk like normalt for seg som andre som er oppvokst med alkohol i hjemmet. Ikke drakk jeg mer, ikke drakk jeg meg fullere.

Man kan faktisk oppfatte de forskjellige valgene i verden selv om man ikke blir foret med dem hjemmefra!

Men jeg synes ikke alkohol og barn hører sammen! om det gjør meg hysterisk eller om det gjør at jeg har ettt usunt forhold til alkohol, ja da har jeg det! Men det er sabla få som klarer å svare på noen av de spørsmålene jeg stiller når jeg stiller dem! Det ER faktisk mange som ikke klarer en fest uten alkohol, dersom de ikke kjører da!

Hvorfor tror vi at vi må lære våre barn at alkohol er normalt å nyte for voksne? hvorfor kan vi ikke la være å nyte det til barna har lagt seg? Hvorfor er det hele tiden våre behov som må tas hensyn til?

Og siden jeg nå igjen blir missforstått, jeg dømmer ingen her! Jeg spør spørsmål! Og jeg håper aldri jeg slutter å stille spørsmål eller lure på ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er meget viktig å tenke på i denne sammenhengen...er at barn merker lenge før oss voksne når noen forandrer stemningsleie og "personlighet"......barn er eksperter i å lese kroppsspråk.....en egenskap vi mer eller mindre mister gradvis ettersom vi blir eldre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Kosejente og Ragnhild - barns alko-antenner slår til lenge før mamma og pappa eller andre rundt dem tror de gjør det. Tror faren min trodde at han ble oppfattet som helt normal, når jeg syntes at han var annerledes. Det er ikke noe kult i det hele tatt. Og det er ikke snakk om alkoholisme, det er snakk om følelsen av at noen er litt mer flirete / irritabel / annerledes enn vanlig, som gir en usikkerhetsfølelse. Særlig hvis vedkommende har gjort dumme ting i fylla før. Hvordan skal man vite at h*n ikke kommer til å gjøre det i kveld?

Disse tingene sitter igjen, og du vet ikke om andre voksne sitter med en litt uggen følelse når andre voksne kommer i "god stemning". Jeg vet at jeg gjør det. Kanskje svigerinnen (?) i det opprinnelige innlegget også hadde det sånn? En ting er å forholde seg til alkohol på fest, en annen ting er i et lite selskap på juleaften. Vanskelig å komme seg unna ubehageligheter da.

Voksne bedømmer dårlig når de er "annerledes", er mitt inntrykk.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk tre glass vin i går kveld, med min lille helt på 4 år på fanget. Vi voksne satt og så film, og han satt med hodetelefoner og hørte på cd'en jeg har laget til ham til jul. Han merket ikke noe til at vi drakk overhodet. Han satt bare og koste seg og var i lykkerus over cd'en han fikk.

Nelle :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...