Gå til innhold

alkohol på juleaften?


Lisle

Anbefalte innlegg

...og en annen ting: Hvorfor er d så innmari få gutter m i denne tråden bortsett fra Lasse....???? Her må d da vel også være EN DEL synspunkter ute og går......? :o

Sikkert fordi det ikke er så mange menn på KVINNEguiden :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Igny og Care kan gjerne få lov å svare.

Babyface, beklager at jeg ikke har svart før, men livet utenfor KG er travelt og jeg er ikke innom så veldig ofte...

Hvorfor jeg nevnte det med bilkjøring er fordi mora mi på en fest en gang klipte av seg fingertuppen med en kyllingsaks (:roll: !). Broren hennes var den eneste klin edru på festen og hadde ikke han kunnet kjøre henne til legen hadde hun mista fingertuppen. Jeg veit at mange ikke har lappen og er veldige gode foreldre. Hallo? Jeg veit da at man tar førerkort for bil, ikke for barneoppdragelse!

I byene er det mange som ikke har førerkort. Men i byene er det også mange muligheter for å få en skada person på legevakt: Nabo med bil, drosje, ambulanse. På bygda er det mer vanlig å ha førerkort, fordi man er mer avhengig av seg sjøl når det gjelder transport. Hvis du bor et par km fra nærmeste nabo og ei eller flere mil fra drosjer og ambulanser, kan det ta for lang tid for å komme til lege/sjukehus. Jeg sier ikke at alle som bor avsides til må ha lappen og bil.

Poenget mitt er: Hvis du har lappen og bil, og dermed normalt muligheten til å komme raskt til lege m.m., er det da verdt risikoen å tape denne muligheten for et glass eller to med alkohol? Ulykker skjer sjelden. Jeg krisemaksimerer kanskje. Men tenk deg, hvis det skjer noe med et av barna dine (eller en voksen for den saks skyld) som gjør at de må ha hjelp fort, skulle du ikke da ønske at du var i kjørbar stand?

Jeg synes at det er et greit prinsipp at det i en hver sammenheng alltid er minst én edru, voksen person til stede. En som kan ta ansvar om noe skjer. Ja, jeg veit at mange mener at de ikke blir berusa av et glass eller to. At de takler en hver situasjon som de ville gjort om de var edru. Men hva er det da som gjør at stemninga blir bedre og latteren sitter løsere (?) når man har litt alkohol innabords? Hva er det som gjør at Norge har lave promillegrenser? Er det ikke nettopp fordi at man ikke lenger er klinkende klar?

Personlig har jeg et ganske uproblematisk forhold til alkohol. Noe liker jeg, annet synes jeg ikke er godt. Intet er så godt at jeg ikke kan unnvære det. Jeg er i stand til å ha det veldig hyggelig uten alkohol. I bryllupet vårt drakk jeg ikke en dråpe alkohol - og det var den beste festen jeg har vært på! Jeg har aldri vært dritings og er glad for det. Jeg har drikki meg berusa og hatt det artig. Men jeg trives ikke sammen med folk som er veldig fulle, spesielt ikke hvis de forandrer personlighet og ikke er mulig å få noe fornuftig ut av dem.

I og med at jeg ikke er noen stor vinkjenner e.l. synes jeg maten blir like god med vann til. Ergo er det ikke noe stort offer for meg å droppe alkohol til en bedre middag. Jeg har skjønt at mange opplever at måltidet blir mye bedre med vin/øl/konjakk til, og jeg forstår sjølsagt at det dermed er et større offer for mange å droppe alkoholen når de virkelig skal kose seg.

Jeg har et mer problematisk forhold til alkohol i samfunnet. Jeg har litt sansen for de som argumenterer for sitt totalavhold med at alkoholen bringer så mye vondt med seg at de i solidaritet med alkoholens mange ofre ikke drekker. Jeg synes det blir akseptert og forventa at man drikker alkohol i stadig flere sammenhenger, f.eks. på jobbseminar o.l. Det ser ut som folk har mista evnen til å virkelig hygge seg uten alkohol.

Bare litt tankespinn her nå, men det er så mange som sier at "barn tar ikke skade av å se voksne/foreldrene nyte ett glass eller to med alkohol".

I hode mitt bare snur jeg spørsmålet jeg da, "voksne/foreldre tar ikke skade av å la være å nyte alkohol mens barna er tilstede!" ??

Enig! Og jeg vil legge til: Så lenge forskning og intervju med barn viser at en del barn opplever det negativt at foreldrene drikker alkohol, hvorfor da gjøre det? Kanskje har de ikke vondt av det, men jeg tror i hvert fall ikke det skader et barn å ha foreldre som ikke drikker alkohol i dets nærhet. Kanskje opplevde ikke du det negativt at dine foreldre drakk, men hvilken garanti har du for at ikke ditt barn opplever det annerledes?

Vi kan ikke skjerme våre barn fra alt som kan gjøre dem vondt, men vi vil vel at de skal lide minst mulig?

Sjøl vokste jeg opp i ulike hjem, med ulike alkoholvaner. Jeg så aldri mora mi drikke alkohol, men det førte verken til at jeg drakk meg snydens som tenåring eller at jeg blei totalavholds. Derimot fikk jeg tidlig et bevisst forhold til alkohol og sto imot drikkepresset til jeg var gammel nok til å velge fritt og hadde lyst til å prøve.

Detta blei veldig langt, jeg er ei "skrivebøtte"! :oops:

God førjulstid,

Ingy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg vi skal holde tunga rett i munnen. Det er forskjell på å nippe og å drikke. Jeg er helt enig i at barn ikke trenger se sine foreldre fulle på julaften, men man blir ikke full av to glass vin til maten.

Og å sammenligne bilkjøring med julaften, er vel å dra den litt langt. Grunnen til at vi har så lav promillegrense på veien, er at reaksjonstiden blir et lite brøkdels sekund lenger over denne grensen. Og på veiene går det mye fortere enn innendørs, derfor har et brøkdels sekund mye å si ved bilkjøring. Det er vel ingen av oss som haster avgårde i 60 km/t inne i stua. 0,2 - 0,5 promille gjør ingen forskjell i omsorgsevne eller logisk tenkning for den saks skyld. Det gjør heller ingen forskjell i oppførsel overfor barn.

Jeg tror det er viktigere å se på hva slags forhold du har til alkohol resten av året, enn bare den ene dagen i året. Har du et problematisk forhold til alkohol, blir ofte julaften problematisk. Da bør man virkelig vurdere å kutte ned på alkoholen, BÅDE på julaften og ellers.

Selv vil jeg fortsette å nyte mine to glass rødvin, både på julaften og på nyttårsaften. God mat fortjener god drikke. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og en annen ting: Hvorfor er d så innmari få gutter m i denne tråden bortsett fra Lasse....???? Her må d da vel også være EN DEL synspunkter ute og går......? :o

Kanskje fordi det ikke er sp mye å si, men kvinner liker å snakke litt lengre om ting enn menn...?? :wink:

Alle er vel enige her... Man snakker bare forbi hverandre, og så skal en diskutere det en misforsto...

Men konklusjonen til samtlige er vel at en selvfølgelig ikke drikker seg beruset foran barna, som nevn her (Deter vel ingen som synes det er ok å drikke seg god og full foran sine barn...?)... Så hvordan tråden har kommet opp i så mange sider skyldes vel noe annet.

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Lasse! Dette her tar jo helt av!

Og -hvordan i all verden kan noen si om meg at jeg er egoistisk og uansvarlig bare fordi jeg sier at jeg drikker så mye jeg vil og når jeg vil? Det er da vel ingen andre enn meg som vet HVA som er mye for meg osv?

Det barnet jeg omgås mest er 4 år. Jeg forguder ham, og han forguder meg. Vi kan leke i timesvis sammen. Vi finner hele tiden på noe nytt og spennende og leke -vi er rett og slett særdeles kreative sammen, og vi digger å leke med hverandre. Han gir meg masse, og jeg gir ham masse. Så når dagen begynner å nærme seg slutten -når han sitter sliten og lykkelig i sofaen og hører på eventyrene jeg har skrevet til ham og lest inn til ham på en cd plate -er jeg da uansvarlig og egoistisk om jeg tar meg et glass gin tonic?

*OH MY GOD!* Pedagoger my ass!

Nelle :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes du CARE har et forvrengt syn på alkohol, for det første så skriver du at man som mor bør holde seg kontinuerlig edru for å ivareta barnet på best mulig måte.... vet du at man her i Norge blir regnet som voksen først når man er 18 år? skal ikke foreldre få lov til å drikke litt alkohol i festlige anledninger? hva slags leger er det du har snakket med? det er det rareste utsagnet jeg har hørt på lenge ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare foreldre som kan kjøre og har bil og førerkort som kan ha barn, men si at man tar taxi til legevakta da, fordi man ikke har førerkort, og så stinker det fyll av den som har ansvaret for barna. det er jo ikke bare for og kunne kjøre man kan roe ned alkohol inntaket, men alle jeg kjenner oppfører seg anderledes ¨når de drikker, og en ting som ikke er kos er at barna blir redde pga foreldrenes unaturlig oppførsel. synes ikke det er noe galt i et glass mat til vinen, tror alle kan drikke det uten og bli full, men er det mulig for en av de voksne ved bordet og ikke ta det. For en ting som er litt dumt er jo at når man har tatt den ene eller de to glassene så smaker jo det tredje og fjerde så godt også.

Jeg skjønner ikke hvorfor det så vanskelig og for en og holde seg unna alkohol en kveld. er det flere som skal feire sammen i løpet av jula så kan jo den edrukvelden gå på omgang.

Når jeg vokste opp så gledet jeg meg til julen og jeg koste meg, ingen av mine foreldre drikker ( kan ta et glass i ny og ne), men da jeg ble eldre så fikk mamma en ny sambo han er alkis, og det gjør at jeg vet at det er ikke like koselig for banra når de voksene i nærheten gjør deg redd istenden for trygg.

Jeg synes alle fortjerner og føle seg trygge i julen som alle andre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

foreldrene mine drakk alltid en flaske øl til julematen da vi var barn.

på kvelden tok de gjerne en kaffe avec. kan ikke si at dette plaget meg som barn, eller at de virket fulle eller skremmende på noen måte. dette gjorde de også av og til ved andre anledninger gjennom året, og ikke bare i jula. når jeg var 18, så fikk jeg også en flaske øl til maten, og cognac til kaffen fikk jeg etter jeg ble 20.

nå når vi bare er voksne tilstede under julefeiringen, så blir det gjerne en flaske vin på deling utover kvelden også, og noen ganger blir vi kanskje litt "muntre", men aldri direkte fulle.

synes bare det er koselig at mamma kanskje fniser litt ekstra :)

vi har også nesten alltid folk utenom familien sammen med oss i jula, og de som har vært avholds har heller ikke klaget. tror det er ganske normalt å ta en liten dram til all den tunge maten.

når vi har feiret hyttejul, har jeg lagt merke til (etter jeg kom i tenårene)

at pappa tar lettøl til maten, sikkert for å være i beredskap hvis vi må kjøre noe sted. tror ikke jeg ville nytt alkohol om det hadde vært barn med dårlige erfaringer rundt alkohol tilstede.

*ravna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Aftenposten kan vi lese at hver Oslo-borger i gjennomsnitt drikker en kasse øl, fem flasker vin og halvannen flaske sprit i desember måned, så det er nok ganske mange som drikker veldig mye mer enn det ene glasset med vin, den ene ølen og akevitten dere snakker om her.

Les hele artikkelen i Aftenposten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Aftenposten kan vi lese at hver Oslo-borger i gjennomsnitt drikker en kasse øl, fem flasker vin og halvannen flaske sprit i desember måned, så det er nok ganske mange som drikker veldig mye mer enn det ene glasset med vin, den ene ølen og akevitten dere snakker om her.

Men det sies ikke noe om hvor mye de med barn drikker...

Jeg vet ikke hvordan undersøkelsen er gjort, men regner med at de har kommet frem til dette ved å se hvor mye alkohol som selges totalt.

Det finnes mange som drikker MYE mer enn dette i julen.

Det er mange julebord, det kjøpes mange gaver osv.

Jeg har kjøpt 8 flasker vin og 2 flasker sprit i julegaver, men det vil jo ikke si at de blir drukket i julen.

Mange får alkohol i gave fra arbeidsgiveren (jeg fikk 2 flasker, sambo fikk 1). I fjor fikk vi ca 10 flasker vin og sprit til jul av venner og kjente. Ingenting av dette ble drukket i julen.

Synes ikke at denne undersøkelsen har så mye med saken å gjøre jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke at denne undersøkelsen har så mye med saken å gjøre jeg..

Tja, resten av artikkelen har da i hvert fall mye med saken å gjøre. Det er faktisk veldig mange barn som lider under foreldrenes alkoholbruk i julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg ikke nekte for, men jeg har en mistanke om at disse barna lider resten av året også pga dette.

En alkoholiker tar neppe fri i julen... for å si det sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, mange gjør nok det. Men i tillegg har man alle de som vanligvis ikke drikker noe særlig alkohol mens de er sammen med barna, men som drikker seg i "godt humør" i jula. Mange barn synes det er ekkelt når foreldrene drikker, selv om de bare blir fjåsete og "snille".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og mange barn synes det er litt morsomt når mamma og pappa er i litt "ekstra" godt humør. Det er faktisk sant!

Og en annen ting: Jeg tror at dersom et barn er 100% trygg på sine foreldre sånn "til vanlig" -så vil det overhodet ikke virke hverken skremmende eller truende for dette barnet om mamma eller pappa ler litt ekstra og er litt småpussa på julaften. Ærlig talt! Vi er mennesker -ikke porselensdukker!

Det handler ikke om å være edru på julaften fordi julen er barnas høytid og bla bla -det det handler om er egentlig mer de andre dagene i året. Har man det godt innad i familien sånn ellers -så vil man også ha det fint sammen på julaften, helt uavhengig av om de voksne drikker alkohol eller ikke.

Nelle :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og mange barn synes det er litt morsomt når mamma og pappa er i litt "ekstra" godt humør. Det er faktisk sant!

Nelle  :briller:

Si meg, snakker du her om foreldre som er i "ekstra" godt humør når de drikker og at barna liker dette??? Hvis det er så, så må jeg spørre om du kjenner noen barn som synes dette er morro? Jeg tør jeg vedde mange penger på at du IKKE kjenner noen barn som synes dette er morro. Det kan det neppe være et gjennomtenkt kommentar fra deg. Ingen barn, liker at foreldre drikker. Det er nærmest en sannhet, om man kan si det slik.

Si meg har du noe kunnskap om det du uttaler deg om, eller gjetter du bare??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MÅ jeg være pedagog for å uttale meg? Jeg har da selv vært barn!

JEG syntes det var litt morsomt at mamma og pappa fniste litt ekstra på julaften. DET betydde at vi hadde det bra, og at atmosfæren var avslappet.

Nelle :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg fryktelig sent ute siden tråden har blitt 7 sider lang :roll:

Jeg er oppvokst så og si uten alkohol i familien. Jeg har aldri sett mamma eller pappa full, før i fjor da pappa fylte 50 år og pappa ble en smuuuuuule pære :roll: Mitt først møte med kong alkohol var da jeg var rundt en 6-7 år og vi møtte på onkelen min på vei hjem fra pub, totalt bortreist. Han skulle på død og liv bort og snakke med oss barna og mamma som satt i bilen men pappa forsøkte og holde han unna siden vi faktisk ikke hadde sett noen berusa før og fordi har var drita full.

Denne opplevelsen husker jeg godt, for jeg synes den var fryktelig ubehagelig. Jeg har etter den episoden alltid vært redd når jeg omgåes fulle mennesker, og det er jeg den dag i dag. Om jeg ikke er redd lengre så er det hvertfall ikke det hyggeligste selskapet jeg kan omgås med.

Men så til julaften :roll: Mamma og pappa tok seg et glass eller to med vin eller øl. Resten av kvelden gikk det i brus og kaffe.

Men jeg må si jeg er sjeleglad for at mamma og pappa "sparte" meg det synet og se dem full før jeg var voksen nok til å skjønne tegniga selv.

Spesielt siden jeg har/hadde det synet jeg har på fulle folk som jeg har.

Det er også sikkert en grunn til at jeg stort sett aldri drikker, akkurat som foreldrene mine og lillebroren min var på fylla for første gang på torsdag snart 19 år gammel, så JA jeg tror det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thea: Eller kanskje man kan snu på flisa og si at ÅRSAKEN til at du er så redd for fulle folk i dag er fordi dette med alkohol har vært noe du er blitt skjermet for fra du var liten. Dine foreldre har åpenbart sendt ut masse signaler om at alkohol er "skummelt og farlig" (blant annet i og med de absolutt ville skjerme deg for den fulle onkelen den gangen) -og det er klart at det er lett for et lite barn å "adoptere" disse signalene. Jeg sier ikke at det ER sånn -men sier at det likegjerne kan være en forklaring på linje med alle andre forklaringer.

Jeg for min del er overhodet ikke redd fulle folk. Jeg har aldri vært det -og jeg kommer vel heller aldri til å bli det. Jeg synes det er forholdsvis patetisk å drikke seg så til de grader dritings, ja -men er ikke redd, og finner det ikke hverken ubehagelig, truende eller skremmende.

Og -jeg sier heller ikke at barn SKAL utsettes for drita fulle mennesker -men ofte er det slik at dersom et barn er i en gitt situasjon så vil ikke barnet selv ha tilegnet seg tilstrekkelig erfaring til å vurdere situasjonen på egenhånd. Dersom de nærmeste voksne da viser til eksempel frykt -så vil barnet adoptere denne "vurderingen" av stiuasjonen og innta de samme følelsene for situasjonen som de voksne har.

For eksempel: Jeg gikk en gang en tur sammen med min lille venn på 4 år. I skogen. Midt på natta. Det var bekmørkt. Det var en nydelig tur -vi gikk og hørte på fuglene (ugler blant annet -det er mange spennende fulger du aldri hører om dagen), kjente på "lukta" av skog nattestid osv. Jeg selv er ikke mørkredd -jeg føler jeg fullstendig trygg og tilpass i skogen nattestid -og min lille venn er selv for liten til å ha utvklet en eventuell frykt for mørket, så han vil automatisk adoptere mine følelser for situasjonen. Dersom jeg selv hadde vært redd og tydelig sendt signaler om at jeg ikke følte meg tilpass i situasjonen ville selvsagt også han blitt fryktelig redd. Det er ingenting som virker mer skremmende på barn enn å oppleve at den voksne personen man forholder seg til ikke takler en situasjon.

Nelle :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sånn delvis enig med Nelle her.

Klart at små barn 0-4 år kanskje bør skjermes for fulle folk. Mens barna er så små bør foreldrene holde seg til et glass vin/øl synes jeg. Men jeg tror ikke at barna her vondt av å se berusede folk. Og jeg snakker ikke om folk som er sanseløst drita, men mer "brisne".

Dette kan nok gå begge veier. Som Thea, så kan barna ta etter foreldrene og bli "nesten-avholds" som voksne. De kan også bli stikk motsatt. Barn av alkoholikere kan også bli totalavholds, men i noen tilfeller tar de etter foreldrene sine de også (har sett mange eksempler på det siste).

Mine foreldre tar seg gjerne en øl/et glass med vin eller en drink midt i uka. Jeg har også opplevd at de har vært brisne etter fester o.l. fra jeg var ganske liten. Men dette har ikke gitt meg noen negative følelser. Og jeg er faktisk ikke glad i alkohol. Drikker gjerne i godt selskap og blir gjerne litt full også ved enkelte anledninger.

Jeg har sett fulle folk fra jeg var ganske liten også. Har en onkel som er alkoholiker, han kom alltid innom når han var ute på fylla. Mine foreldre forklarte meg hvorfor han gikk så rart og jeg oppfattet ham bare som snill og god (for det VAR han jo også).

Vi var også mye ute og reiste. Fulle folk var det over alt, men jeg ble forlart at de hadde drukket for mye vin og at folk gjerne blir litt dumme da. Jeg hadde altså en logisk forklaring på dette med fulle folk og det synes jeg er en fordel.

Om barn blir skjermet for alt som heter fulle folk og ikke får noen forklaring på HVORFOR enkelte er fulle, så tror jeg nok at de vil bli engstelige og redd fulle folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...