Gå til innhold

alkohol på juleaften?


Lisle

Anbefalte innlegg

Helt enig med Nelle.

Ulykker/katastrofer kan skje både julaften, nyttårsaften og alle andre dager,- med eller uten alkohol.

Uansett er julehelga og nyttårshelga de mest utsatte i året omtrent, både med familieproblemer og brann/branntilløp, så vær forsiktig, sjekk at det ikke oppstår brannfarlige situasjoner og ta vare på deres kjære :D

Klem til alle fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine svigerforeldre tror at de har et avslappet forhold til alkohol, de mener de bare tar litt alkohol for å kose seg på juleaften. Kjennsgjerningen er at svigerfar og flere menn i min manns familie har et alkoholproblem. (Men det blir aldri nevnt.) Jeg har faktisk opplevd snydens fulle folk på juleaften :o(

Når vi feirer juleaften med min manns familie blir vi tilbudt alkohol fra vi kommer inn døra. Julegløgg, akevitt, juleøl, rødvin, juleøl igjen, likør, conage, rødvin igjen osv... Min mann og jeg har avtale om at skal vi feire jul med hans familie skal VI være helt alkoholfri. Så hvert år spør svigerfar min mann: "Skal du ha julegløgg?", "Uten alkohol", sier min mann, jeg kjører. Så spør han meg, og da svarer jeg år etter år. "Neitakk. Jul er barnas høytid, og barn og alkohol hører ikke sammen." Allikevel maser de resten av kvelden.

Jeg synes at julen bør være alkoholfri. Hjemme hos mine foreldre har alltid julen vært alkoholfri, men det betyr ikke at vi aldri har sett foreldrene våre nyte alkohol. Pappa tok av og til en øl om lørdagskvelden uten at det var noe dramatikk forbundet med det. Men juleaften var barnas dag og derfor alkoholfri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt tankespinn her nå, men det er så mange som sier at "barn tar ikke skade av å se voksne/foreldrene nyte ett glass eller to med alkohol".

I hode mitt bare snur jeg spørsmålet jeg da, "voksne/foreldre tar ikke skade av å la være å nyte alkohol mens barna er tilstede!" ?? eller tar jeg helt feil? MÅ vi liksom nyte alkohol for å kose oss?

Går det ikke an å lage gløgg uten alkohol, slik at barna også kan få smake? Er øl og vin det eneste gode man kan drikke til middag?

MÅ man ha en cognac til kaffen? eller klarer vi å nyte kaffe og kaker uten alkohol?

Det sies altså hele tiden at "barna har ikke vondt av.."

Har vi voksne vondt av da? og dersom vi aldri klarer å kose oss uten alkohol, hva lærer vi barna våre da? At du som voksen MÅ drikke alkohol når det er festlige sammenkomster og koselige familiekvelder? At det å ha EN slik feiring UTEN alkohol, er noe vi faktisk ikke har lyst til å ha?

Jeg er ikke avholds, har festet masse selv, men er i dag ikke særlig glad i alkohol (blir dårlig av det.) Og jeg må si det at av de voksne jeg skal feste med eller feire med, så er det pent lite forståelse for at det går an å nyte en aften med venner og party UTEN å drikke alkohol!! Og hadde jeg dog KJØRT så hadde det jo vært forståelig, men når man ikke kjører?

MÅ vi ha alkohol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at alle som har barn hjemme i julen kunne la flaska stå i fred både juleaften og nyttårs aften. Det er både fordi barna fortjener og kunne feire julen uten frykt for foreldrene sine, men også fordi man aldri vet hva som vil skje. Det skal alltid være minst en person som ikke er påvirket av slkohol der det er barn. tenk dere og komme på et akuttmottak og lukta alkohol samtidig som man har med seg barn.

Er man voksen så for man oppføre seg sånn ovenfor barna også, de fortjener og være trygge, ikke bare i jula, men det er mange som drar ting ekstra langt på denne høytiden.

Mener du det lite voksent å ta seg et glass vin og akevitt til maten på julaften? Jeg synes du overdramatiserer veldig her. Barn lider ikke av at de voksne tar seg et glass alkohol, uten å bli synlig beruset. Jeg følte meg aldri utrygg som barn av at foreldrene mine tok et glass til maten. I de fleste tilfeller barn føler seg utrygge med alkohol tilstede, er det fordi foreldrene/andre voksne tidligere har driti seg ut i fylla eller fordi de er alkoholikere. Det er disse voksne som har problemer og bør la være å drikke, ikke det store flertallet av voksne som tar et glass for kosens skyld. De fleste som drikker alkohol er faktisk ikke alkoholikere. Hvis man som voksen vet at man ikke greier å slutte å drikke etter et par glass, bør man selvsagt ikke drikke i det hele tatt når det er barn til stede. Selvsagt er det en del med store alkoholproblemer som ikke innser at de har problemer, men disse tror jeg ikke vi når fram til med denne debatten uansett.

Det irriterer meg at enkelte fanatiske avholdsfolk skal pådytte andre sin frodømmende moral. Jeg respekterer at andre av ulike årsaker ikke drikker alkohol (f eks de som kommer fra alkoholiserte hjem selv), men ikke påstå at alle som tar et glass til maten setter ungene sine i fare, ikke eier dømmekraft og er dårlige foreldre. Det er faktisk ikke ulovlig å nyte alkohol her i landet.

Når det gjelder å evt komme på akuttmottaket med alkoholånde, tror jeg de fleste som jobber der har forståelse for det på en sånn dag som julaften. Klart de ser an oppførselen til vedkommende og evt reagerer mot overstadig berusede foreldre, som de må og skal, men ingen reagerer på at man har tatt et glass til maten. De jeg kjenner innen politi og helsevesen er ikke mer fanatiske når det gjelder alkohol enn andre yrkesgrupper og ville mest sannsynlig tatt et glass til julemiddagen selv om de ikke hadde vært på jobb.

Hvorfor er enkelte her så opptatt av at man til en hver tid må kunne kjøre bil dersom noe uforutsett skulle skje? Det er ikke alle foreldre som har lappen en gang! Mener dere at disse er dårligere foreldre enn andre? Jeg håper noen svarer på dette snart, for det er flere her som tidligere har spurt om akkurat det samme, uten å få svar. Igny og Care kan gjerne få lov å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt tankespinn her nå, men det er så mange som sier at "barn tar ikke skade av å se voksne/foreldrene nyte ett glass eller to med alkohol".

I hode mitt bare snur jeg spørsmålet jeg da, "voksne/foreldre tar ikke skade av å la være å nyte alkohol mens barna er tilstede!" ?? eller tar jeg helt feil? MÅ vi liksom nyte alkohol for å kose oss?

Går det ikke an å lage gløgg uten alkohol, slik at barna også kan få smake? Er øl og vin det eneste gode man kan drikke til middag?

MÅ man ha en cognac til kaffen? eller klarer vi å nyte kaffe og kaker uten alkohol?

Det sies altså hele tiden at "barna har ikke vondt av.."

Har vi voksne vondt av da? og dersom vi aldri klarer å kose oss uten alkohol, hva lærer vi barna våre da? At du som voksen MÅ drikke alkohol når det er festlige sammenkomster og koselige familiekvelder? At det å ha EN slik feiring UTEN alkohol, er noe vi faktisk ikke har lyst til å ha?

Aline, du er flink å ordlegge deg,. :wink: Du sier det jeg har tenkt hele tiden.

Hvorfor kan ikke vi la være en dag i året, tenker jeg. Må vi på liv og død drikke denne dagen. Men man skal selvsagt heller ikke nyte for mye alkohohol med barn til stedet ellers i året. For mange kan det bli en hvilepute, "vi drikker ikke på julaften p.g.a barna": kan de si, men så bælmer de resten av året.

Forskning viser at barn ikke liker de voksne når de drikker; så når vi har denne kunnskapen, så lar jeg heller ikke vær å bruke den. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har vi ikke vondt av å la være å drikke, uansett hvilken dag det måtte være. Selvsagt kan vi ha det festlig uten å drikke.

Hvorfor ikke la være en dag i året, spør Care. Det høres ut som man drikker alle de andre dagene. Jeg drikker så og si aldri alkohol og når jeg gjør det kun i moderate mengder. Jeg tar et glass når jeg koser meg, ikke fordi jeg må ha glasset for å kunne kose meg. Er det ikke bedre at jeg tar et glass når jeg skal kose meg enn å drukne sorgene mine i alkohol når jeg er trist og lei?

Selvsagt liker ikke barn berusede og fulle folk, det gjør ikke jeg heller. Men man bli ikke beruset eller rar av et glass. (Blir man det bør man virkelig holde seg langt unna alkohol!)

Siden du nettopp har vært inne på tråden, Care, hadde det vært fint om du svarte på det jeg spurte deg om i mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er enkelte her så opptatt av at man til en hver tid må kunne kjøre bil dersom noe uforutsett skulle skje?.

Det var et eksempel fra noen som sa det, men hovedpoenget er at har man barn i huset skal man også være edru. Grunnen til det Babyface, er at man i alle situasjoner skal kunne ivareta barnets behov hvis det skulle trenge det, og her gjelder det ikke bare at man skal kunne kjøre bil (for det er det jo mange som ikke gjør), men man skal være edru nok til å ta vare på, og gi omsorg..

Alle vet at leger anbefaler unge mødre til ikke å drikke, mens de ammer. dette er primært ikke fordi at det er livsfarlig at barnet får alkohol i seg (selv om det ikke er bra), men det er for å kunne sikre seg at mor holder seg endru når hun skal ivareta et lite barn som trenger mat og omsorg kontinuerlig.

Det er ikke alle foreldre som har lappen en gang! Mener dere at disse er dårligere foreldre enn andre? Jeg håper noen svarer på dette snart, for det er flere her som tidligere har spurt om akkurat det samme, uten å få svar. Igny og Care kan gjerne få lov å svare.

Jeg håper du forstår hva jeg mente i avsnittet overfor. Jeg er ikke fanatiker og har heller ikke vokst opp med forledre som er alkoholikere, men det er min kunnskap og erfaring med barn som gjør at mine holdninger reflekters på den måten som den gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var et eksempel fra noen som sa det, men hovedpoenget er at har man barn i huset skal man også være edru. Grunnen til det Babyface, er at man i alle situasjoner skal kunne ivareta barnets behov hvis det skulle trenge det, og her gjelder det ikke bare at man skal kunne kjøre bil (for det er det jo mange som ikke gjør), men man skal være edru nok til å ta vare på, og gi omsorg..

quote]

Herregud, da, menneske! Det er da stor forskjell på å være dritings og å nye ett glass alkohol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er or lat til å lese hele tråden...men er det virkelig et tema at man ikke skal drikke et eller to glass vin til maten julaften?

Da har man ekstra god mat, som blir bedre med ekstra god vin til. Så har man vann eller noe for å slukke tørsten i tilegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alle vet at leger anbefaler unge mødre til ikke å drikke, mens de ammer. dette er primært ikke fordi at det er livsfarlig at barnet får alkohol i seg (selv om det ikke er bra), men det er for å kunne sikre seg at mor holder seg endru når hun skal ivareta et lite barn som trenger mat og omsorg kontinuerlig.

Er du seriøs eller??? Det er da ikke bedre/verre om mor ikke klarer å ta seg av barnet når hun er fedig med å amme! Grunnen til at leger sier at man ikke bør drikke under ammeperioden er kun fordi barnet ikke skal få i seg alkohol. Alle med iq over 70 vet at man bør holde seg edru/ikke synlig beruset når man har ansvaret for barn (selv om alle tydeligvis ikke bryr seg så mye om det). Det ligger ikke noe skjult budskap i dette med at ammende ikke bør drikke alkohol, nok en gang legene sier dette kun fordi babyer ikke skal få i seg alkohol. Leger sier også rett ut, som alle andre med litt vett i hodet, at berusede foreldre ikke har noe sammen md barn å gjøre.

Ja, Lasse, denne debatten er nøyaktisk så patetisk som du tror. Enkelte tror at man faktisk ikke klarer å tenke i det hele tatt etter et glass alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor mange mennesker her inne som hisser seg opp over at noen av oss her mener at jula er til for barna, og at voksne bør forholde seg endru på julaften. Det at man i seg selv hisser seg så opp p.g.a av at andre har disse meningene er patetisk.

Dette er en diskusjoneguide, der vi primært ikke har som mål å bli enig, men diskuterer for å utvide vårt perspektiv. Når noen mennesker her inne tar i bruk usaklige argumenter, har aggresjonsnivået kommet frem, og da mener jeg man kan ha seriøse problemer. Kan det være slik at de som blir mest hissige her er de som føler at de har mest og forsvare. Er det en dårlig skyldfølelse som kommer frem......mon tro.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Care, det blir vel snevert å si at foreldre som nyter ett glass eller to IKKE setter barna sine først? Vi liker å si at julen er FOR barna, men den er jo også for de voksne. Høytiden er jo ikke skapt for barna sånn sett. Hvorfor er det verre for barna å se at far tar seg en pils til jule maten fremfor å se far ta seg en pils til tippe kampen? Eller å se mor ta et glass vin til julematen fremfor et glass vin en vanlig lørdagskveld?

Slik jeg leser tråden så er jo ALLE enige om at barna kommer først, og at ingen foreldre bør være beruset foran barna sine. Og DET er jo faktisk det som blir viktig i det store og det hele. JEG drikker ikke selv for det føles galt for MEG, men jeg skjønner jo at andre kan nyte ett glass eller to selv om barna er tilstede.

Folk har forskjellig drikke kultur, og så lenge det ikke skader barna så er det jo greit, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cassandra skrev:

Slik jeg leser tråden så er jo ALLE enige om at barna kommer først, og at ingen foreldre bør være beruset foran barna sine.

O' store diplomat! :wink:

Jeg er så enig med deg; det er det som er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

care, nå må du begynne å tenke litt annerledes... jeg har ikke et eneste tvil i mitt hjerte at foreldre ikke prioriterer barna først, selv om de tar et glass alkohol eller to på julaftenog nyttårsaften... er du klar over hvor mange år man har ansvar for et barn? man kan da ikke la være å unne seg å ta seg et glass alkohol av og til, når man har ansvaret for et barn i minst 18 år!!!

Som barn så jeg jo selv at mine foreldre drakk på julaften, nyttårsaften og ved festlige anledninger, men tok jeg skade av det? følte jeg at de nedprioriterte meg? nei så aldeles ikke!

Så det finnes noe som heter alternativer.... foreldre til et barn kjenner alltids noen voksne som kan kjøre et barn til legevakten, hvis det tilfeldigvis skulle være sånn at barnet skader seg den gangen mor eller far tar seg et glass....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Care' date=' det blir vel snevert å si at foreldre som nyter ett glass eller to IKKE setter barna sine først? ?[/quote']

Vel, nå har jeg jo ikke sagt det da. Hvor har du egentlig det fra? Det som satte "fart i pumpa mi" var innlegget fra Nelle. Hun mente hun kunne drikke såååååå myeeeeeeeeeeeeee hun ville, og andre kunne ikke legge seg opp i det. En slik setning minner om umodenhet og egoisme. Og da tenner jeg....da kan jeg diskuterer til jeg stuper.............bare så det er sagt.

Det er ikke værre det, men noen bruker jula som en unnskyldning for å ta deg en fest. Det er dette som er utgangspunktet.

Men det er mange som ikke vet at barna tar skade av når de ser mor snubler avgårde. Det fins så alt for mange mødre og fedre som ikke vet dette. OG DET VET JEG. Jeg vet om unge foreldre som mener de har en bra drikkekultur, mens jeg mener de har en destruktiv drikkekultur. Greit nok at vi har forskjellige drikkevaner, det godtar jeg.Og ta dere gjerne et glass(Jeg har aldri sagt at man ikke kan ta et glass), men det er like greit å stå over, for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er en diskusjoneguide' date=' der vi primært ikke har som mål å bli enig, men diskuterer for å utvide vårt perspektiv. Når noen mennesker her inne tar i bruk usaklige argumenter, har aggresjonsnivået kommet frem, og da mener jeg man kan ha seriøse problemer. Kan det være slik at de som blir mest hissige her er de som føler at de har mest og forsvare. Er det en dårlig skyldfølelse som kommer frem......mon tro.........[/quote']

Jeg har absolutt ikke dårlig skyldfølelese, selv om jeg er for et glass alkohol på julaften. Som jeg skrev tidligere drikker jeg nesten aldri.

Jeg har heller ikke som mål å bli enige med alle her inne og hvis du synes jeg virker aggressiv, skyldes det at jeg synes du er umulig å diskutere med. På meg virker det som om du har et noe forvrengt syn på hvordan alkohol virker eller at du ikke har peiling i det hele tatt. De aller fleste voksne mennesker blir ikke fulle av et glass alkohol og særlig ikke når man spiser et stort måltid samtidig. Hvis du virkelig mener at man blir uansvarlig etter ett glass alkohol, burde du virkelig ta en prat med en fagperson, f eks en lege eller forsker som har god greie på forbrenning og/eller alkohol, for å få oppklart en del ting.

Når det gjelder å bruke usaklige argumenter, synes jeg du, Care, har kommet med et av de verste, nemlig det du skrev om at leger anbefaler ammende å ikke drikke hovedsaklig pga de skal holde seg edru for å ta vare på ungen sin. Dette er jo feil! Hovedpoenget med å ikke drikke alkohol når man ammer er fordi barnet ikke skal ha alkohol. Selvsagt skal man alltid holde seg edru eller ikke synlig beruset når man har ansvaret for et barn, særlig et lite barn som er totalt avhengig av andre.

Som flere har skrevet her på slutten, er de aller fleste enige om å sette barna først, et glass alkohol eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ditt innholder feil på feil på feil

1. Jeg har aldri sagt at det er du som blir aggresiv

2. Har ikke siktet til deg når det gjelder skyldfølelse

3. Jeg har ikke et forvrengt bilde på alkohol, tvert i mote, har jeg jobbet med barn som har opplevd mye vondt, p.g.a alkolholmissbruk fra foreldre.

4. Jeg har ikke sagt at man blir full eller at barn tar skade av at foreldre tar seg et glass vin. Det er mer psinsippet vi snakker om her. Prøv å gripe essensnen av det vi snakker om.

5. Jo leger sier også at man ikke skal nye alkohol fordi barn trenger en edru mor som skal kontinuerlig være edru for å passe på barnet. Har venner som er leger, så det har vi snakket om flere ganger. SÅ dette er ikke et usaklig argumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg er innom denne tråden, og nå tror jeg faktisk jeg har fått m meg alle nnleggene; på slutten må jeg innrømme jeg skumleste mye; d er så mye som går igjen...

I d aller vesentligste syns jeg meninger/holdninger bærer preg av hva man selv har opplevd i barndommen; de som kommer fra alkoholfrie/nesten alkoholfrie hjem og de som har svært negative opplevelser knyttet til alkohol og kanskje spes alkohol/jul er veeeldi restriktive, mens vi som kommer fra hjem m, hvordan skal man uttrykke d, ihvertfall i våre øyne, et normalt forhold til alkohol, ser ut til i stor grad å videreføre dette videre...

Både sambis og jeg kommer fra hjem der d var helt vanlig å drikke øl/akevitt til julematen og kaffe avec etterpå. Etter d pleide ihvertfall faren min å ta seg en pjolter el to. Har aldri engang tenkt tanken at dette skulle ha hatt noen som helst negativ innvirkning på meg el mine søstre. Ihvertfall kjører ingen av oss noen alkolfri linje på julaften; barn el ikke barn, men gjør nøyaktig d samme som v en hvilken som helst annen festlig anledning, og er d barn til stede, får de være m hele veien, akkurat som i Middelhavslandene, som en annen var inne på her tidligere. Vår tolv-åring vet at vi ikke er noen enten/eller-mennesker, men både-og...M d mener jeg at vi godt kan kose oss m øl/akevitt el vin til maten, kaffe avec osv. osv., men samtidig opplever hun å ha en mor som trener mer enn de fleste hun kan sammenligne seg m (skulle ønske jeg kunne si d samme om faren :sjarmor::ler: ), som er opptatt av et godt kosthold og å få i seg '5 om dagen', følger henne 100 % opp i forhold til hennes fritidsaktiviteter osv osv.

Så derfor blir d ikkeno' enten-eller på julaften heller, ikke alkofritt, heller ikkeno' fylleslag, men en gylden middelvei, som vi stort sett prøver å etterleve året rundt.

Julaften er ikke bare barnas dag, den er selvfølgelig alles dag......skulle d liksom ikke være jul for alle dem som av forskjellige årsaker ikke er sammen m barn i jula?

Jeg har all respekt for ANDRES valg/synspunkter når d gjelder alkohol I ALLE SAMMENHENGER, enten de kjører el velger alkofritt av andre grunner, og kunne aldri tenke meg å mase på folk for å få dem til å drikke alkohol.....ALDRI!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og en annen ting: Hvorfor er d så innmari få gutter m i denne tråden bortsett fra Lasse....???? Her må d da vel også være EN DEL synspunkter ute og går......? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...