Gjest indiangranny Skrevet 14. desember 2002 #41 Del Skrevet 14. desember 2002 Hei Jeg vokste opp med at de voksne fikk et glass øl til maten og barna fikk ingefær øl. Til dags dato mener jeg at jula er for barna og de er vondt for ungene som ser foreldrene røre rundt dritings.Vi kommer til å ha svineribbe,medisterkaker,medisterpølser og surkål.Litt juleøl og ingefærøl.Til dessert riskrem og karamellpudding.Seinere på kvelden kaker og kaffe,gubben synes ikke alkohol passer seg på julaften.Også er det deilig å vokne opp juledagsmorgen uten skallebank. hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 14. desember 2002 #42 Del Skrevet 14. desember 2002 Nå har visst denne diskusjonen gått over til å dreie seg om for og mot alkohol - og hvor mye som er mye og hvor lite som er lite. Og her er det ikke mulig å bli "enige" til det er vi alt for ulike - heldigvis. Jeg vil bare komme med noen flere refleksjoner Uansett kan man slå fast at mange barn opplever alkoholproblemer - og dette er vondt for de barna enten foreldrene synes de har drukket mye eller lite! Og om det hender i julen eller resten av året. Og dette er noe man bærer med seg i oppveksten som har innvirking på hvordan man senere vil se på alkohol. har man opplevd alkoholmissbruk - så er det ikke like lett å se på alkohol som en "normal" og fin ting etterpå. Selv om man forstår at andre har det helt fint og ikke blir slemme når de drikker. Man forstår jo dette - man ser det selv - man er ikke dum! - men likevel vil det være noe som gjør vondt og føles ekkelt innerst inne i hjertet når man er i situasjoner der det drikkes. Man tenker på egne minner - hvordan foreldrenes oppførsel har "ødelagt" en - hvor mye lettere og uanstrengt forhold man ville fått til drikking dersom foreldrene ikke hadde misbrukt det - og forandret oppførsel og karrakter - skremt barna sine..... Mange sliter med dette som voksen og det ødelegger så utrolig mye som foreldrene ikke vet - dersom man da ikke konfronterer de med det i voklsen alder. Synes ikke det skader å la de vite hva man har tenkt og følt..... Værst er det når det bare er den ene foreldren som har prøblemer - og den andre ser hvordan det ødelegger barna - men gjør ingenting for å forhindre det! da føler man seg sviktet. Dette er vodt! Og man kan ikke tilgi at denne lot dette skje.......... Dere kan forsvare at dere drikker .....kanskje får det dere til å føle dere bedre ...jeg nekter ingen å drikke .- og dømmer heller ikke noen her - så ver snill å ikke ta meg for det - selv om dere ikke liker innlegget mitt :oops: men prøv å tenk dere hvordan det føles å ha opplevd misbruk....hvor heldige dere er som har opplevd alkohol som en normal ting - og har fått et uanstrengt forhold til dette .....Skulle gitt mye for å få deler av min barndom visket bort og erstattet av bedre ting.......men det går jo ikke .......må heller leve med minnene og håpe at mine barn får en helt annen oppvekst . jul eller ikke jul - misbruk er ille... Hjertesukk fra Lille Meg 2, som desverre har sporet litt av fra den opprinnelige tråden :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babyface Skrevet 14. desember 2002 #43 Del Skrevet 14. desember 2002 Lille Meg 2, det du snakker om er nettopp misbruk og selvsagt er ikke det bra, verken for misbrukeren eller de rundt, men det store flertallet er faktisk ikke alkoholikere. På julaften må det gå an å ta seg et glass eller to til maten og kakene, bare for kosens skyld, selv om det er barn til stede. Grensen går etter min mening der hvor hver og en av oss begynner å bli å bli beruset. Jeg tror det er sunnere for barn å oppleve at voksne kan ta et glass for kosens skyld enn at deres første møte med alkoholen blir en dritings mann på gata eller noe liknende, som da ganske sikkert oppleves traumatisk. Jeg tror ikke barn har godt av å overbeskyttes og det mener jeg de blir når alt som tilhører voksenverdenen blir skjult eller omtalt som fysj og farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 14. desember 2002 #44 Del Skrevet 14. desember 2002 Babyface - selvsagt mener jeg at det beste er for barna å få et naturlig forhold til alkohol !!!- og det får man ved at de voksne greier å drikke med måte uten at det blir skremmende for barna. Skrev vel det også i det forrige innlegget - at man får et lettere og mer uanstrengt fohold til alkohol dersom foreldrene / voksne rundt kan ta seg et glass vin og to uten å bli fulle - enn om de drikker seg dritings - brøler og kjefter. For all del - de voksne skal kose seg på julafren også - sier ikke noe annet .....men alt med måte. (Og det er ikke alltid man merker hvordan man blir selv når man er full ...eller vil inrømme at man er full.) :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 14. desember 2002 #45 Del Skrevet 14. desember 2002 Har bare skummet igjennom innleggene her og ikke fått med meg alle. Men vil bare si at jeg har alltid sett at de voksne tar en øl eller en dring + akevitt til julematen og ikke hatt noen problemer med det. Jeg har unge foreldre som har vært bevisste på å gi meg en oppdragelse der jeg ser at det går an å drikke og ikke bli helt "wasted". De har lært meg at selv om man har tatt en drink e.l., må det ikke nødvendigvis bety at folk skifter personlighet. Jeg har hatt et sunt forhold til alkohol (begynte først forsiktig da jeg var 17 som er SENT i forhold til mine venninner....) og tror ikke barn tar skade av at mor og far tar en øl og en dram på julaften. Men synes ikke det er riktig å gjøre julaften til et fylleparty! Det må jo finnes en bedre mellomting ? Jeg for min del liker ikke øl og akkevitt, men tar gjerne et glass vin eller en drink på kvelden og KOSER MEG! Ikke noe styrtdrikking her nei! Her tar vi en cognac eller whiskey i helgene nu og da og drikker fordi det er godt,- ikke for å bli fulle. Kjenner også flere som drikker vin til middagen noen ganger i uken - et glass eller to. Ikke noe galt med det. Det er noe som heter MÅTEHOLD. Jeg mener at i situasjoner der de voksne blir fulle på julaften og skremmer barna / oppfører seg svært dårlig, har de voksne også gjort dette andre dager i året enn julaften. Da har de sannsynlig store problemer med alkohol ellers, ikke bare på denne dagen. At folk med et sunt og normalt forhold til alkohol og som kjenner sine begrensninger tar en øl eller et par drinker, synes JEG ikke er noe problem. For mange er det en del av kosen å kunne ta seg en pjolter i ny og ne. Nevner igjen MÅTEHOLD og kjenne sine grenser. Jeg synes heller ikke jula bare er barnas dag ! Den er for alle som vil delta! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 14. desember 2002 #46 Del Skrevet 14. desember 2002 Husk at jula fremfor alt er BARNAS høytid. Og barn bør aldri måtte oppleve fulle foreldre i jula. Jeg er sååå enig med deg, Fredagsbarn! Fulle foreldre er ikke det morsomste et barn kan oppleve. - Miamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 14. desember 2002 #47 Del Skrevet 14. desember 2002 Barn bør ikke oppleve fulle foreldre. Punktum. Menat de tar skade av å se at de voksne drikker vin og øl og akejakk til julemiddagen - eller hvitvin til rekene om sommeren for den saks skyld, det er tøv. I de fleste hjem ville jeg tro det faktisk finnes en mellomting - nemlig at man kan kose seg med mat og drikke, men ikke at man blir beruset. Skjønt, jeg blir beruset hver jul jeg - av god mat, være sammen med familien, juletreet etc. Akevitten er godt for fordøyelsen og smaker godt - men ingen tar skade av å se meg drikke den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingy Skrevet 14. desember 2002 #48 Del Skrevet 14. desember 2002 For dere som skal feire jul med barn vil jeg anbefale følgende link: http://www.alkokutt.no/soner2/barn_unge/index.shtml Til dere som synes det er OK å drikke i nærheten av barn: Passer dere på at det alltid er minst én voksen som ikke drikker? Hvis alle drikker, hva gjør dere hvis noe skjer med et av barna og man er nødt til å ha et voksent menneske som tenker HELT KLART og kan takle situasjonen? Hva gjør dere hvis noen må kjøres på legevakt? Ingy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psst... Skrevet 14. desember 2002 #49 Del Skrevet 14. desember 2002 Selv pleier jeg å ta ett glass rødvin til maten, men jeg stopper der. Og jeg tenker også klart etter ett glass (til siste innskriver). Andre i familien drikker mer, og noen drikker mindre. Noen blir veldig glade etter hvert, men barna takler dette fint så lenge foreldrene er edru. Jeg er vel av dem som nyter alkohol veldig sjelden, ca. tre ganger i året: Julaften, Nyttårsaften og ved andre store anledninger. Hvis min datter er tilstede, holder jeg meg altså til ett eller halvannet glass rødvin, og jeg tror neppe det er fra meg hun vil lære å misbruke alkohol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 14. desember 2002 #50 Del Skrevet 14. desember 2002 Hva gjør dere hvis noen må kjøres på legevakt? Det er kun jeg og min mor tilstede om kveldene, og ingen av oss har sertifikat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 15. desember 2002 #51 Del Skrevet 15. desember 2002 For dere som skal feire jul med barn vil jeg anbefale følgende link: http://www.alkokutt.no/soner2/barn_unge/index.shtml Til dere som synes det er OK å drikke i nærheten av barn: Passer dere på at det alltid er minst én voksen som ikke drikker? Hvis alle drikker, hva gjør dere hvis noe skjer med et av barna og man er nødt til å ha et voksent menneske som tenker HELT KLART og kan takle situasjonen? Hva gjør dere hvis noen må kjøres på legevakt? Ingy Et veldig viktig poeng. HVEM SKAL TA SEG AV BARNA, HVIS NOE SKJER MED DEM. 10 POENG TIL INGNY Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk. lattermild Skrevet 15. desember 2002 #52 Del Skrevet 15. desember 2002 Et par glass vin eller juleøl til maten skader ikke, men julen skal feires med familien, og da er det ikke akkurat ideelt å helle innpå med alkoholer. og drikker man for mye, glemmer man hvem man får gavene fra, noe som ville vært ganske uheldig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Duchess Skrevet 15. desember 2002 #53 Del Skrevet 15. desember 2002 Ja hvem skal ta seg av barna hvis noe skjer med dem, de voksne selvfølgelig. Det går da fint an å ta seg av barna selv om man har tatt seg et glass eller to ! Det må da kunne gå an å kose seg med alkohol i høyst moderate mengder selv om det er barn tilstede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hannah-1 Skrevet 15. desember 2002 #54 Del Skrevet 15. desember 2002 Naar jeg forst leste sporsmaalet fikk jeg ikke paa folesen av at det stod om ett fylleslag men heller et glass eller to. Jeg for min del kan ikke skjonne at barna skal ta skade av et lystig lag selv paa julaften. Jeg har vokst opp med foreldre som saa og si aldri har rort en draape og skulle heller onske at de hadde gjort det - det blir jo tross alt ofte mere latter etc. Jeg sier meg derfor enig i med alle de som syns det er helt greit med ett glass eller to. Bare tenk paa franskmenn som gjerne tar seg ett glass eller to hver dag til middagen. Det er tvilsomt om barna tar skade av det. Paa den annen side maa det jo aldri komme paa tale og drikke seg fulle sammen med barna enten det naa er julaften eller hvilken som helst annen dag i aaret. Det er hverken sundt for barn eller voksen. Til den som kommenterte at hun/han onsket ikke og vokne i bakrus dagen etter saa maa jeg si at jeg har da aldri voknet opp i bakrus etter ett glass eller 2. Bakrus/Fyllesyk er man vel kun hvis man har drukket "for mye". Som med alt annet saa er det viktig og kose seg med maate. God Jul Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tiit Skrevet 15. desember 2002 #55 Del Skrevet 15. desember 2002 Vi er ikke totalt avholds, men har èn regel: barn tilstede = null alkohol! Ikke en øl engang. Til det er minnene for dårlige!! Ønsker dere alle en fornøyelig, edru jul!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 16. desember 2002 #56 Del Skrevet 16. desember 2002 Jeg skulle ønske at alle som har barn hjemme i julen kunne la flaska stå i fred både juleaften og nyttårs aften. Det er både fordi barna fortjener og kunne feire julen uten frykt for foreldrene sine, men også fordi man aldri vet hva som vil skje. Det skal alltid være minst en person som ikke er påvirket av slkohol der det er barn. tenk dere og komme på et akuttmottak og lukta alkohol samtidig som man har med seg barn. Er man voksen så for man oppføre seg sånn ovenfor barna også, de fortjener og være trygge, ikke bare i jula, men det er mange som drar ting ekstra langt på denne høytiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassandra Skrevet 16. desember 2002 #57 Del Skrevet 16. desember 2002 Jeg drikker ikke alkohol på julaften, men jeg har vokst opp i et hjem hvor det ble drukket litt pils til julematen. Jeg har ingen vonde minner med DET. Men JEG klarer ikke drikke alkohol når barna mine er tilstede fordi jeg er så redd for at jeg skal forandre meg på noe vis. Jeg vet så inderlig vel hvordan det er å være barn når alkoholen flyter fordi min mor var alkohol misbruker. (Jeg vokste opp hos min far) Det har nok gitt meg skrekken, og farger helt klart mine strenge restriksjoner når det gjelder alkohol rundt mine barn. Jeg er nesten bekymret for at jeg overdriver alko kutt den veien jeg. Barna mine får jo ikke noe forhold til alkohol, og lærer ikke at det er mulig å nyte ett glass og to uten at det blir farlig. Barn som ikke har ubehagelige opplevelser med alkohol vil heller ikke reagere negativt dersom foreldrene drikker moderate mengder av alkohol. Tror jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 16. desember 2002 #58 Del Skrevet 16. desember 2002 Kjenner så godt igjen det du skriver cassandra ...slike minner har man resten av livet :-? lille meg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mzfire Skrevet 16. desember 2002 #59 Del Skrevet 16. desember 2002 Jeg syns det er helt greit å ta seg litt alkohol å kose seg med på Julaften, til maten og hygge etterpå. Men det er ikke greit å bli drita og for full på julaften . Være brisen er greit, men ikke mer syns nå jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 16. desember 2002 #60 Del Skrevet 16. desember 2002 ...og hvem skal kjøre barna til sykehus dersom det skulle skje noe? Hm... Betyr det at alle foreldre som ikke har lappen ikke burde få lov til å være foreldre? F.eks blinde folk -som ikke får lov til å ta lappen (av naturlige årsaker)? Jeg for min del velger å legge "katastrofefrykten" til side -jeg gidder rett og slett ikke gå og "planlegge" livet mitt i forhold til et hypotetisk, og særdeles usannsynlig, fremtidsperspektiv. Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå