Gå til innhold

alkohol på juleaften?

Lisle

Anbefalte innlegg

hvor mange av dere pleier å drikke alkohol på juleaften? da mener jeg ikke bare en liten akevitt til julemiddagen men, ja til dere blir beruset i større eller mindre grad!

fikk nemlig litt kritikk av min svigerinne forrige jul. "drikking passer seg ikke på juleaften!" er det flere her som har slik respekt for jula? og ser dere ned på oss som tar oss et par glass for stemningens skyld? klart vi ikke har noen fyllefest på juleaften men et par glass gjør vel ingenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe fylleslag på julaften er det ikke snakk om for min del. Det blir juleøl og akevitt til middagen. En cognac til kaffen noe senere og langt på kveld blir det kanskje en Irish coffee eller to. Klart det letter på stemningen med litt alkoholer innenfor skjortekragen, men ikke påseilet. Ikke på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Husk at jula fremfor alt er BARNAS høytid. Og barn bør aldri måtte oppleve fulle foreldre i jula.

Det er dessverre for mange unger i dette landet som GRUER seg til jul, fordi de vet at det er en tid da foreldrene drikker kjempemasse. Nå mener jeg ikke med dette å antyde at du er det, som vil drikke litt på julaften, men bare som en påminnelse om hva mange opplever.

Mener at man skal ikke trenge å drikke spesielt mye akkurat denne dagen. (men feirer man alene to voksne folk, eller med bare voksne generelt, så gjør man mer som man vil)

Nå avhoder jeg meg fra videre å svare på dette, for jeg er antakelig ikke berettiget til å svare, jeg drikker hverken julaften eller andre dager. Min "svigerfar" kommer antakelig til å tilby meg det meste, nettopp av denne grunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra en familie der det er fullt ut akseptert at man kan ta seg opptil flere glass på julaften - og ellers ved sammenkomster i familien; selv om det er barn til stede.

Så lenge folk ikke blir ufine, eller overstadig og ubehagelig beruset både for seg selv og ikke minst omgivelsene, kan drikken inntas med den aller beste samvittighet.

For oss blir det bare kos. Julaften er intet unntak.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aksepterer ikke alkohol utover et glass øl eller to til maten.

Da hadde vi rett og slett ikke feiret med familien, men jeg er heldig å ha en familie med samme synspunkter som meg.

Det er 364 andre dager i året man kan drikke på.

Julen tilhører barna, barn og alkohol hører ikke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss drikkes det øl, akevitt, vin, likør og cognac. Ikke noe fyll, men det er ikke forbudt å bli litt beruset. Selv drikker jeg sjelden.. det gjelder også julaften.

Det skal nevnes at det ikke er barn hos oss denne kvelden. Kun voksne mennesker som ikke tar skade om bestefar får seg en dram for mye.

I min familie er det vanlig at man kan ta deg et glass vin til maten midt i uka og gjerne en drink på kvelden også. Ingen blir fulle, men koser seg med vinen, ølen eller drinken. Selv er jeg ikke noe glad i alkohol og drikker derfor ikke annet en en sjelden gang.

Hadde det vært barn i familien, så hadde det nok vært litt annerledes, en jeg tviler på at vin til maten er skadelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har det alltid vært øl (eller vin for de som ikke liker det) til maten, og litt cognac eller likør senere. Men alle nøyer seg med noen få glass. Selv om noen kan bli litt små-lystige (det er vel helst jeg, for jeg tåler ikke å lukte på korka engang :oops: ), har jeg aldri opplevd at noen har vært merkbart beruset. Kan ikke huske at jeg har tenkt over det noen gang i barndommen heller. Hos oss ville det være utenkelig at noen var fulle på julaften, for det er jo barnas kveld. I år blir det brus på meg i hvertfall, for nå må jeg tenke på lille spiren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg selv var barn var jeg vant til at de voksne tok seg en øl til maten, og en cognac eller to til kaffen. Jeg så dem aldri beruset i julen. (Bortsett fra da jeg var så gammel at jeg var våkne når de kom hjem fra fest i romjulen, og hadde meg en god latter over moderns forsøk på å gå rett.. :lol: )

Jeg pleier å drikke vin til maten, og tar meg gjerne en likør eller to senere på kvelden. Kan hende blir det litt vin til etter ungen er i seng. Uansett drikker vi oss aldri beruset i julen. Det har jeg rett og slett ingen glede av (hverken da eller til andre tider i året). Hva andre velger å gjøre er opp til dem, så lenge barna slipper å oppleve fulle foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi øl og akevitt til pinnekjøttet - noe alkohol utover det blir det ikke. Skal ha svigerforeldrene mine her på julaften og de drikker ikke alkohol i det hele tatt.

Jeg har ikke sansen for folk som drikker seg overstadig beruset når det er barn tilstede. Husker da jeg selv var liten og var på familiferie i Danmark. Far hadde fått seg litt for mye å drikke en kveld og jeg husker at jeg var livredd og syntes det hele var ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker veeldig sjelden, og aldri til maten.

Siden det i vår familie fortsatt er èn som er under 18 år, drikkes det i moderate mengder, det har det alltid blitt gjordt hos oss.

Et par,tre glass må da være lov.

2.juledag har vi familieselskap og da kan det bli noe mer lystig, men ingen som er synlig berusa likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

julen er barns tid ...enten de er små eller store...å se foreldrene fulle og uten kontroll er ikke noe kjekt uansett om det er julekvelden eller midt i uka. Barn bør spares for slikt. Skal det drikkes må den som drikker tåle dette .....og ikke miste kontrollen ....slikt glemmes desverre ikke :( - det fester seg på minnet, :-( En jul med alkohol er for meg ingen god jul ...til det er minnene for dårlige :-? og jeg er voksen nå.......heldigvis har de siste julene vært bra og det håper jeg denne også blir ...

Lille Meg 2 - en gledesdreper - jeg vet det :-? :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også vokst opp med at julen er barnas høytid. Det har aldri vært full fest hos oss på julaften, for å si det på den måten. Nå som det ikke er noen under 18 som feirer jula hjemme, så blir det drukket litt mer. Gløgg med rødvin i på dagen, øl og akevitt til middagen, konjakk og baileys til kaffen. Jeg pleier ofte å holde meg edru jeg da, men det er mere fordi jeg omtrent aldri drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å jo... Det er ikke vanlig i alle familier å se foreldrene-, barna sine fulle. Jeg har dessverre sett foreldrene mine fulle flere ganger, men jeg tror ikke at de har sett meg fulle. Det er bare en uskreven regel i min familie, at vi "barna" ikke skal bli berusa. Det har hendt at jeg har tatt med et par glass vin hjemme, og uten å ha blitt berusa av den grunn, smilt og hatt det morro. Da har jeg fått kommentar fra moren min om jeg ikke har tatt meg nok vin nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det vanlig med øl eller vin til maten, og kanskje en likør eller noe til kaffen. Hos oss er det også vanlig at noen kjører på julaften, så de drikker alkoholfritt. Har heldigvis aldri opplevd fyll verken på julaften eller i andre familiesammenhenger. Er det barn til stede må alkoholinntaket begrenses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid et lite glass "julesherry" kl. 1700 - når vi møtes og serverer vin til maten. Cognac til kaffen og en drink etterpå til de som vil. Men til dags dato har aldri noen blitt beruset. Vi koser oss - men selvfølglig med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øl eller vin og akevitt til middag. Cognac eller likør til kaffen - jo, alkohol blir det - men ikke fyll.

Vi drikker øl og akevitt til julefrokosten også vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øl og akevitt på julaften synes jeg er helt ålreit, også likør til kaffen og noen glass vin. Men jeg synes det ikke passer seg å være beruset på julaften, men skal drikke så lite av det ikke synes. Men julaften er jo en kjempekoselig dag, så hvorfor ikke kose seg dette lilel ekstra også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Øl, akevitt eller vin til maten, kanskje konjakk/likør senere. Ingen i våre familier drikker seg "beruset" på juleaften, selv om vi bare er voksne mennesker tilstede. Det er kun for kos, ikke pga virkningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt alkohol på julaften....med unntak av litt øl til julemiddagen...til de som vil ha det.

Dette gjelder hjemme hos mamma og pappa og hjemme hos oss.

Julen er barnas tid...og barn og alkohol hører ikke sammen....men ser ikke noe galt i å ta seg litt etter at barna har lagt seg på julaften...og da mener jeg LITT....foreldre skal være "friske" og opplagte for barna i julen!

Det er helt tragisk at så mange barn gruer seg til julen... :cry: jeg blir mildt sagt forbannet når jeg hører om slike tilfeller der barna opplever å se foreldrene sine fulle på julaften. Dette skal forøvrig ALDRI skje.... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...