Gå til innhold

bestille legetime

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Det er nok slitsomt å skulle starte på en prosess, men du har jo allerede gjort det viktigste, og viser at du vil prøve å løse problemene. Da har du kommet langt allerede:-) Flink er du!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Vel, legen kom og da jeg skulle åpne munnen kom det ingenting annet enn snørr og tårer...  Fikk pratet litt, selv om det var vanskelig og tok en test. Jeg fikk skrevet ut antidepressiva, og skal tilbake om 3uker og snakke mer.

Det som gjorde meg litt lettet var at han virket svært flink (da han først kom). Det første han sa angående antideppressiva var at det ikke kom til å hjelpe meg med noe som helst, bare lindre litt og at jeg trengte mer hjelp enn det (henvisning til psykolog e.l.) Jeg hadde fryktet at han bare skulle skrive ut tabletter og ikke være interessert i å gi meg noen henvisning..

Ikke for å ødelegge her. Men jeg reagerer litt på hvor raskt leger skriver ut antideppresiva. Jeg var også hos legen pga depresjon, men ba om en rekvisisjon. Men legen begynte med en gang å snakke om mulig medisinering. Jeg synes generelt leger er altfor slepphendte med tabletter.

Nå håper jeg det går bra med deg. Du er i en sårbar situasjon, og da ønsker man å stole på legen som en tillittsperson. De fleste trenger psykolighjelp heller enn tabletter i første omgang (nå vet jeg jo ingenting om din situasjon). Men desverre er det nesten umulig å få tak i en offentlig støttet psykolog i dette landet. :tristbla:

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke for å ødelegge her. Men jeg reagerer litt på hvor raskt leger skriver ut antideppresiva. Jeg var også hos legen pga depresjon, men ba om en rekvisisjon. Men legen begynte med en gang å snakke om mulig medisinering. Jeg synes generelt leger er altfor slepphendte med tabletter.

Nå håper jeg det går bra med deg. Du er i en sårbar situasjon, og da ønsker man å stole på legen som en tillittsperson. De fleste trenger psykolighjelp heller enn tabletter i første omgang (nå vet jeg jo ingenting om din situasjon). Men desverre er det nesten umulig å få tak i en offentlig støttet psykolog i dette landet. :tristbla:

Jeg vet det er mange leger som skriver ut antideppressiva "altfor lett". Men i mitt tilfelle er det ikke det. Det finnes mennesker som virkelig trenger det for å fungere i dagliglivet, som meg. Jeg kommer til å få offentlig støttet psykolog, men slike ting tar gjerne litt tid. Nå trengte jeg absolutt en hjelp i hverdagen uten at jeg utdyper den noe mer her nå.

Jeg har lest masse rundt temaet, og vet hva jeg går til. Jeg ba om å få hjelp i form av tabletter og psykolog, og det får jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er nok slitsomt å skulle starte på en prosess, men du har jo allerede gjort det viktigste, og viser at du vil prøve å løse problemene. Da har du kommet langt allerede:-) Flink er du!

Takk :)

Det føles utrolig slitsomt om dagen ja.. Men jeg har "gått i ring" og avskjermet meg fra omverdnen, så det var virkelig på tide. I vinter skjønte jeg at jeg ikke hadde noe valg, og jeg har brukt siste halve året på å "psyke meg opp" til å komme meg til legen...

Skrevet

supert at du er igang med behandling, det er første steget på vei til å bli bedre.

jeg synes fremdeles den ventetiden på legekontoret er totalt pyton! og det er nesten ett år sykemeldt og vært innom stort sett hver måned.... var også sånn at de første gangene var det mest snørr og tårer, det tok litt tid før legen fikk virkelig innsikt i hva det var som var problemet..

men det å ha en lege man føler tar en på alvor og ønsker å hjelpe en videre, det er viktig det, og det er ingen selvfølge dessverre.

lykke til med behandlingen.

Gjest Gjest
Skrevet
supert at du er igang med behandling, det er første steget på vei til å bli bedre.

jeg synes fremdeles den ventetiden på legekontoret er totalt pyton! og det er nesten ett år sykemeldt og vært innom stort sett hver måned.... var også sånn at de første gangene var det mest snørr og tårer, det tok litt tid før legen fikk virkelig innsikt i hva det var som var problemet..

men det å ha en lege man føler tar en på alvor og ønsker å hjelpe en videre, det er viktig det, og det er ingen selvfølge dessverre.

lykke til med behandlingen.

Takk :klem:

Håper ikke jeg brekker sammen neste gang og, denne gangen var jeg alene på venteværelset... Men det hjelper vel hvis jeg ikke blir glemt.

Det var hvertfall inntrykket jeg fikk, at legen var svært interessert i å hjelpe meg og "trodde" meg, for slik har jeg ikke alltid følt det.. Tror nesten det var meningen at min egen fastlege sluttet, slik at jeg kom til denne legen, som tar meg seriøst.

Skrevet

uff, satser på at det blir bedre når du slipper å bli glemt ja... :ler: (ikke stygt ment å le altså, men skjønner frustrasjonen, hadde knekt totalt jeg og om det hadde skjedd meg.)

det er tøft i starten, og noenting kan hende er vanskelig lenge, men det VIL bli bedre etterhvert. :klem:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet det er mange leger som skriver ut antideppressiva "altfor lett". Men i mitt tilfelle er det ikke det. Det finnes mennesker som virkelig trenger det for å fungere i dagliglivet, som meg. Jeg kommer til å få offentlig støttet psykolog, men slike ting tar gjerne litt tid. Nå trengte jeg absolutt en hjelp i hverdagen uten at jeg utdyper den noe mer her nå.

Jeg har lest masse rundt temaet, og vet hva jeg går til. Jeg ba om å få hjelp i form av tabletter og psykolog, og det får jeg.

Nei, jeg vet ingenting om din situasjon, og jeg skrev også det i innlegget ditt. Jeg uttalte meg egentlig på mer generelt grunnlag: jeg ble selv tilbudt det altfor raskt. 5 år senere har jeg klart meg uten, og jeg er veldig glad for det.

For det er bivirkninger med disse preparatene, og de går jo litt feilaktig under navnet "lykkepiller".

Men jeg håper du får tak i en psykolog, det kalrte aldri jeg. Har gått litt til privat, men det hadde jeg ikke råd til o lengden, så jeg har i stedet ungått situasjoner som gir meg angst. (dvs livet..)

Lykke til :klem:

Gjest Tanita
Skrevet

Jeg gikk til legen med det samme problemet idag, men slik som jeg "dysser ned ting" og samtidig ikke visste helt hvordan jeg skulle si det - så fikk jeg telefon nummeret til en psykolog men ingen henvisning - enda. Vurderte å spørre om sovetabletter også, men turde ikke fordi jeg har fått det før og vil ikke at legen skal tro jeg er avhengig eller noe sånt, selv om det ville hjulpet meg mye akkurat nå. Jeg syns du er flink som kom deg til legen og fikk ordnet med hjelp. Selv sa jeg til legen at jeg ikke tror jeg trenger hjelp men at samboeren min sa at jeg ikke måtte komme tilbake fra legetimen uten å ha prøvd... Samboeren min mener det, men mye av årsaken til angsten og depresjonen jeg har er pga han.

Lykke til! :klem:

Gjest Ninakanin
Skrevet
Jeg gikk til legen med det samme problemet idag, men slik som jeg "dysser ned ting" og samtidig ikke visste helt hvordan jeg skulle si det - så fikk jeg telefon nummeret til en psykolog men ingen henvisning - enda. Vurderte å spørre om sovetabletter også, men turde ikke fordi jeg har fått det før og vil ikke at legen skal tro jeg er avhengig eller noe sånt, selv om det ville hjulpet meg mye akkurat nå. Jeg syns du er flink som kom deg til legen og fikk ordnet med hjelp. Selv sa jeg til legen at jeg ikke tror jeg trenger hjelp men at samboeren min sa at jeg ikke måtte komme tilbake fra legetimen uten å ha prøvd... Samboeren min mener det, men mye av årsaken til angsten og depresjonen jeg har er pga han.

Lykke til! :klem:

Sånn er jeg også, avfeier behovet mitt for hjelp hele tiden!! Sitter og unnskylder meg selv overfor legen, nærmest.. "Ja jeg sover ikke og sliter veldig..Men det går greit altså,hehe!"

;)

Men jeg ringte i går, og skal til legen på mandag :)

Skal ikke være like forsiktig som sist gang..

Skrevet

kjenner igjen den der, det gikk endel måneder før legen min fikk vite hvor ille jeg faktisk hadde det, og fremdeles overrasker jeg ham med informasjon han ikke har fått før... :sjenert:

Gjest Ninakanin
Skrevet
kjenner igjen den der, det gikk endel måneder før legen min fikk vite hvor ille jeg faktisk hadde det, og fremdeles overrasker jeg ham med informasjon han ikke har fått før...  :sjenert:

Tror det er en gjenganger hos sterke jenter som vil klare seg sjøl og ikke plage andre... sånne som er vant til å hjelpe alle andre ;)

Skrevet
Tror det er en gjenganger hos sterke jenter som vil klare seg sjøl og ikke plage andre... sånne som er vant til å hjelpe alle andre ;)

det er DET det er ja, det høres supert ut da. :ler:

men du har nok rett, det går for meg mye på å ikke skulle syte. så jeg vet jo at jeg er syk, men vet jo også at det finnes folk som har det værre, så da uviktiggjør jeg min egen situasjon litt, siden det sikkert ikke er SÅ ille liksom. :ler:

har faktisk klart å gjøre det i så stor grad at jeg fikk en lege til å totalt overse at jeg hadde full halsbetennelse, bihulebetennelse, øyebetennelse, ørebetennelse og stort sett betennelser i alt fra halsen og opp samtidig.... gikk en måned slik inntil jeg kom til en ny lege, hun bare så på meg og så slik ut: :overrasket:

spurte om jeg ikke hadde fått noe medisiner eller sykemelding og fortalte meg at jeg hadde betennelse i alt fra halsen og opp... :sjenert: og hadde gått slik en måned...

jeg var virkelig overbevisende til han første legen... om at det ikke var så ille og sikkert gikk bra...

så min nåværende lege har jeg forklart det til fra dag en, at når jeg først KOMMER, da er det noe, uansett hvor bra jeg sier at det sikkert går. jeg går aldri til legen om det ikke er noe, venter heller litt for lenge. så nå får jeg hjelp selv om jeg ikke klarer å uttrykke alt fra dag en. :ler:

Skrevet

Kjenner meg igjen i det å dysse ned problemene. :sjenert: Men jeg har kvinnet meg opp og klarte faktisk å fortelle legen min hvordan ståa med hofter og rygg faktisk var, så nå har jeg fått henvisning til røntgen. Jeg var til og med så flink at jeg bestilte time til røntgen med en gang jeg kom hjem fra legen. ;)

Til TS: Så flott at du har funnet en lege som tror deg, og som er interessert i å hjelpe. Anti depressiva utsetter nok/forskyver nok en del ting, men det er nok bedre å ha det litt bedre i hverdagen frem til en får hjelp fra f.eks. psykiatrien. Masse lykke til! Du er tøff som har klart å ta det første viktige steget mot hjelp og en bedre hverdag. :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...