Gå til innhold

Hva vil det si at et studium er åpent?


Gjest 2324

Anbefalte innlegg

Fra internett, angående ordet primærsøker: Så godt som alle fag har langt flere primærsøkere (med andre ord en søker som har studiet som valg nummer én) enn hva det er tilgjengelige studieplasser. HiO har til sammen 9 913 primærsøkere. Dette er søkere som har HiO som førstevalg. Altså har ikke vitnemål eller karakterer noe å si for om du er primærsøker eller ikke.

Et åpent studium skal være åpent for alle som søker og oppfyller kravene. Hvis det skal være 20 stykker i hver klasse, blir det sikkert flere klasser.

Tusen takk for info! :klem:

Da hadde jeg riktig da? Nå ble jeg kjempe lettet! Det er nemlig bare 60 primærsøkere på det studiet jeg har søkt, og 70 plasser. Jippi!  :danse:

Jeg ble også litt mindre stresset av dette.

Heter det grunnfag fortsatt da? Er student selv og vi bruker bare ord som bachelor, årsenhet, master, emner osv... Jeg bare spør  ;)

Tror det stod engelsk årstudium i søkerhåndboka. Men er så vandt til å kalle det grunnfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilSweetie
:ler:

Nå lurer jeg virkelig altså....synes dette er litt rart....

Men er det mulig at det er noe som heter primærsøkere (som er det som gjest skriver) og noe annet som har med primærvitnemålskvote å gjøre? Får ikke det helt til å stemme heller...  :overrasket:

Jepp, det er sånn det er. Primærsøkere er de som har studiet som førstevalg, og primærvitnemålskvote er er de som ikke har noen ekstrapoeng etter videregående og er 21 år eller under

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie
Hvis studiet er åpent, så er det ikke et visst antall studieplasser. Da kommer alle inn dersom de oppfyller kravene (generell studiekompetanse). Jeg tror ikke at de kan ombestemme seg og gjøre om studiet fra åpent til lukket (=et begrenset antall studieplasser) etter at søknadsfristen har gått ut.

Er du helt sikker på at det bare er 20 studieplasser?

Selv om jeg ikke er heeelt sikker, tror jeg de kan ombestemme seg... På studiet mitt ombestemte de seg den andre veien, det sto at det var 40 plasser, men så søkte det så mange at de utvidet til 60.

Så vidt jeg har skjønt kan de både ombestemme seg på antalle studieplasser (f.eks øke til 30), men også ombestemme seg på om det er åpent (hvis det plutselig søker maaange flere enn de har kapasitet til).

Men, studiesteder vi ha studenter! Så så langt det lar seg gjøre kommer de nok til å opprette nye plasser :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningene som står i Søkerhandboka til Samordna Opptak er jo fra året i forveien. Så karakterkrav, antall plasser, om studiet er åpent/lukket kan forandre seg i løpet av et år. Dette har vel med hvor populært studiet er, hva slags resurser skolen har osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...