Gå til innhold

Hva vil det si at et studium er åpent?


Gjest 2324

Anbefalte innlegg

Overskriften sier seg selv. Har søkt engelsk grunnfag til høsten, og det stod i søkerhåndboka at studiet var åpent. Hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OK, det var det jeg trodde.

Det har seg slik at jeg jobber på den høgskolen jeg skal studere ved, og sitter nå med søkertallene for alle studier vi tilbyr. Det er 33 primærsøkere, og 20 studieplasser på engelsken. Vil det si at de oppretter enda en klasse?

Ble plutselig redd for at jeg ikke kommer inn. Det er det eneste jeg har søkt også, så hvis jeg ikke gjør det har jeg et stort problem til høsten..

Takk for svar forresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet? Holder på å stresse meg ihjel nå. Hadde regna med at dette var bankers, derfor tatt det helt med ro. Nå kanskje det ikke er det alikevel. Noen som vet hva en primærsøker er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

primærsøkere er vel dem som søker rett fra videregående uten noe alders eller tilleggspoeng for annen utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, da er det over og ut med meg da. Faen, nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Så irriterende, hvorfor skrive at studiene er åpne hvis de i virkeligheten ikke er det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde at åpne studier betyr at forelesningene er åpne for alle og at alle som vil kan melde seg opp til eksamen... Trodde egentlig ikke det fantes åpne studier etter innføringen av kvalitetsreformen heller... Men dette vet vel studieveileder ved skolen best, tror du ikke? Det går nok bra skal du se. :troest:

Primærsøkere er de som ikke har endret på vitnemålet siden videregående, og er under 21 år når de søker. Du er helt sikkert ordinær søker, og skal forholde deg til tallene for ordinære søkere (som er litt høyere...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanta mi jobber ved Universitet i Stavanger. Hun sa at primærsøkere på slike statestikker ikke betyr de som kommer direkte fra vgs, men står for hvor mange som har akkurat det studiet som førstevalg. Da er det altså 33 som har Engelsk grunnfag som førstevalg på søknaden sin. Jeg er ikke helt sikker på om dette er riktig, men hun er ganske høyt oppe i systemet så jeg regner med at hun vet hva hun snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanta mi jobber ved Universitet i Stavanger. Hun sa at primærsøkere på slike statestikker ikke betyr de som kommer direkte fra vgs, men står for hvor mange som har akkurat det studiet som førstevalg. Da er det altså 33 som har Engelsk grunnfag som førstevalg på søknaden sin. Jeg er ikke helt sikker på om dette er riktig, men hun er ganske høyt oppe i systemet så jeg regner med at hun vet hva hun snakker om.

Ja, dette er en klassisk misforståelse. Tragisk nok baserte studentavisa i Stavanger seg på denne oppfatningen i en artikkel, og den artikkelen ga jo egentlig ingen mening da.

Jeg har jobbet med studieveiledning (ved Universitetet i Stavanger), og er nokså sikker på at min forklaring er noen lunde korrekt.

Se her hva Samordna Opptak skriver om saken (sannsynligvis den sikreste kilden ;) ):

Primærvitnemålskvoten er for kvalifiserte søkjarar som

    * ikkje fyller meir enn 21 år i søknadsåret og har eit vitnemål der alle faga er tatt for første gang (utan forbetringar)

    * har fullført og bestått utdanninga innafor den normerte opplæringstida på 3 år (for nokre utdanningsløp 4 år)

Det kan gjerast følgjande unntak frå kravet om normert opplæringstid:

    * inntil eitt år med internasjonal utveksling, folkehøgskole, verneplikt eller omsorgsarbeid

    * inntil eitt år ved omval av grunnkurs eller VKI

    * inntil to års sjukdomsavbrot

I primærvitnemålskvoten tel berre skolepoenga.

Søkjarar med primærvitnemål konkurrerer i primærvitnemålskvoten t.o.m. året dei fyller 21 år, men konkurrerer samstundes òg i ordinært opptak, der dei kan få medrekna forbetringar og evt. tilleggspoeng.

Primærvitnemålskvoten er på 40 %, med unntak av medisin der kvoten er 50 %.

Følgjande studium har ikkje primærvitnemålskvote:

    * 2-årige ingeniørutdanningar

    * Desentraliserte og/eller deltids utdanningar med minst eitt års yrkespraksis som spesielt opptakskrav

    * 2-årig trafikklærarutdanning ved Høgskolen i Nord-Trøndelag

    * Yrkesfaglærarutdanningar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sånn jeg trodde det var, og ble derfor veldig overrasket når hun sa at det ikke var sånn likevel. Jaja, da sank den gode muligheten jeg hadde til å komme inn på mitt førstevalg. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff...d var da veldig dumt. Håper du kan gjøre noe gøy dette året da og samle poeng så du kommer inn på 1.valget ditt neste år. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis studiet er åpent, så er det ikke et visst antall studieplasser. Da kommer alle inn dersom de oppfyller kravene (generell studiekompetanse). Jeg tror ikke at de kan ombestemme seg og gjøre om studiet fra åpent til lukket (=et begrenset antall studieplasser) etter at søknadsfristen har gått ut.

Er du helt sikker på at det bare er 20 studieplasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Jeg skjønner ingenting av dette jeg. På lista jeg fikk, står det kun primærsøkere og REAsøkere. Og det er derfor jeg blir slik i tvil. Om det faktisk bare er 20 plasser vet jeg ikke, men det var det som stod oppført på den oversikten jeg så.

Skal snakke med de på opptakskontoret i morgen. Håper virkelig jeg kommer inn, for ellers sliter jeg. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips... Husk at viss du ikke kommer inn på første forsøk, men blir satt på venteliste, er det gode muligheter for å komme inn alikevel( spørs på popularitet og slik) Mange takker nei til plassen, eller slutter første ukene, så ikke mist motet helt ennå. Høgskolene bruker og å ta inn flere en kvoten tilsier på grunn av at mange takker nei, slutter tidlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Fra internett, angående ordet primærsøker: Så godt som alle fag har langt flere primærsøkere (med andre ord en søker som har studiet som valg nummer én) enn hva det er tilgjengelige studieplasser. HiO har til sammen 9 913 primærsøkere. Dette er søkere som har HiO som førstevalg. Altså har ikke vitnemål eller karakterer noe å si for om du er primærsøker eller ikke.

Et åpent studium skal være åpent for alle som søker og oppfyller kravene. Hvis det skal være 20 stykker i hver klasse, blir det sikkert flere klasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra internett, angående ordet primærsøker: Så godt som alle fag har langt flere primærsøkere (med andre ord en søker som har studiet som valg nummer én) enn hva det er tilgjengelige studieplasser. HiO har til sammen 9 913 primærsøkere. Dette er søkere som har HiO som førstevalg. Altså har ikke vitnemål eller karakterer noe å si for om du er primærsøker eller ikke.

Et åpent studium skal være åpent for alle som søker og oppfyller kravene. Hvis det skal være 20 stykker i hver klasse, blir det sikkert flere klasser.

Da hadde jeg riktig da? Nå ble jeg kjempe lettet! Det er nemlig bare 60 primærsøkere på det studiet jeg har søkt, og 70 plasser. Jippi! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter det grunnfag fortsatt da? Er student selv og vi bruker bare ord som bachelor, årsenhet, master, emner osv... Jeg bare spør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter det grunnfag fortsatt da? Er student selv og vi bruker bare ord som bachelor, årsenhet, master, emner osv... Jeg bare spør  ;)

:ler:

Nå lurer jeg virkelig altså....synes dette er litt rart....

Men er det mulig at det er noe som heter primærsøkere (som er det som gjest skriver) og noe annet som har med primærvitnemålskvote å gjøre? Får ikke det helt til å stemme heller... :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...