Gå til innhold

Bli blodgiver før jul!!

trifolii

Anbefalte innlegg

Kan ikke gi blod jeg, for jeg er blodfattig som det er..... :(

Men jeg synes dere som gjør det gjør en kjempefin gjerning.....Keep up the good work!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk telefon fra blodbanken her i byen noen timer etter at jeg hadde registrert meg på nettet. Desverre kan jeg ikke bli blodgiver fordi jeg bruker allergimedisiner hele året.

Oppfordringen her fikk meg i hvertfall til endelig å ta kontakt, noe jeg lenge har gått og tenkt på. Håper flere andre hiver seg på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er det ventetid på å få GI blod :D

Mangel på sykepleiere, sier de. Så jeg fikk ikke time før langt uti januar.

Samtidig oppfordres vi daglig gjennom aviser og radio om å komme å gi blod - fordi lagrene nesten er tomme!!!!!! Jeg har tidligere gitt blod ved et annet sykehus, og dro i forige uke innom blodbanken på Ullevål for en for å melde meg som blodgiver der. Trodde at jeg da ville få fylt ut skjema og ta de blodprøvene som trenges, men fikk beskjed om å komme tilbake i slutten av januar for å få gjøre dette. Så ineffektivt - ikke rart lagrene snart er tomme.....???!!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dragsund:

Når var det du var der?

Jeg var for ca tre uker siden og det hadde ingenting å si hvor tatoveringene var tatt, så lenge det var mer enn ett år siden.

Jeg var på sykehuset for 2 måneder tilbake. Da var det 7 måneder siden sist jeg hadde tatovert meg. De sa ingenting om at jeg kunne bli blodgiver etter det var gått 1 år, men at det ikke var muligheter for at jeg kunne bli det i det hele tatt.... raaaare greier! Kanskje det kun var hun som var litt tussete akkurat denne dagen, ikke vet jeg.

GOD JUL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Før jul er ikke aktuelt, jeg reiser bort lørdag morgen, rekker ikke en eneste ting innen den tid nei.

Når det gjelder dette med allergi, ja det lurer jeg også på. Har lest en del om dette, i forbindelse med blodgivning, og det står (om sesongallergikere) at så lenge medisiner gjør deg sympromfri kan man gi blod, selv under allergiperioden. Så da antok jeg egentlig at for meg som holdes symptomfri hele året ved hjelp av medisiner, så burdet det kanskje gå, men leser her at noen fikk beskjed om at de ikke kunnet, nettopp grunnet slik medisinering. Det synes jeg er dumt, men er det slik, ja, så er det vel slik.

Litt mye medisiner i blodet kanskje ja. Reell fare for det, det har jeg tenkt om meg så lenge at jeg egentlig har vært innstilt på at blodgiver det blir jeg aldri (Når jeg endelig ble gammel nok, OG TUNG NOK (man må veie over 50 kilo) ja da spiser jeg altså for mye medisiner? dumme greier... Trur kanskje likevel jeg skla ta kontakt med dem, bare for å spørre, men det hele skjer nok etter nyttår ja. Et nyttårsforsett kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ringte Ullevål i går - og skal gi mandag.

Jeg har vært blodgiver i mange år, og er dermed sjekket alle steder og av alle etc - det er kun mine egne jernlagre det kommer an på, og at jeg ikke gir for ofte.

Dere som har meldt dere nå, skal vite at dere blir sjekket veldig grundig. Det tar tid å gå gjennom alle testene - noen svar må man vente på etc. Så at dere ikke får gi enda er kun en trygghet for dere og for oss og alle som en gang skulle tenkes å motta blod.

Visst gir man av seg selv, det koster tid og det kan være en svært ubehagelig greie for mange som har sprøyteskrekk fx. Men det er ingen grunn til å bli fornærmet av den grunn om man ikke får gi med en gang.

Jeg er veldig glad for at de er så grundige jeg! Neste gang det er krise er du allerede registrert, og da er det du som kan melde deg og gi utenom tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har vært blodgiver i mange år. Kan ikke fordra nåler, og innimellom er det vondt når de stikker, men jeg har bestemt meg for at å gi blod skal jeg uansett!!!!

Vil si til dere som "faller utenom" midlertidig eller totalt, at man får tenke at det er bra at de er forsiktige med hvem som kan gi blod, tenk om det er du som trenger blodet! Og så tenker jeg også at de har disse begrensningene fordi de fremdeles får "nok" blod uansett. Så da er det sikkert bra.

Lykke til alle sammen - stå på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke gammel nok enda, men har donorkort og melder meg på så snart jeg blir 18.

Tror det skulle gå bra, men blodårene mine kollapser alltid når jeg blir stukket i (!) - noen som vet om det funker allikevel?

Vil gjerne gi, både for min egen og andres del. Å bytte ut blod er bare sunt; det er en grunn til at mensutrerende kvinner har mye mindre sjanse for å få sykdommer som er blodrelatert (aka blodprpp osv.) enn menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...