Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Har den siste tiden vært plaget med trøtthet og tiltaksløshet..

Har til tider vanskelig for å konsentrere meg.

Trøttheten har ikke vart så veldig lenge. En ukes tid kanskje. Det er ikke noe spesielt mye vanskeligere å sto opp om morran, men utover dagen/ettermiddagen blir jeg veldig trøtt. Legger jeg meg ned på sofaen etter jobb og leser f.eks kan jeg bare glemme å holde meg våken. Uansett hvor spennende boka er tar det kort tid før øynene glipper igjen.

Har vel kanskje blitt litt mer tørst i det siste også.. Men ikke noe veldig merkbart!

Har ikke merket noe til vektnedgang.

Må man ha alle symptomene for at det skal være sukkersyke eller åssen er det?

Vil ikke dra til legen unødvendig nå, for har nettopp vært der..

Er forresten mye sulten om dagen også, og får ofte følelsen av at jeg fortsatt er sulten etter jeg har spist..

Endret av Cuba
Videoannonse
Annonse
Gjest Thalassa
Skrevet

spiser du bra da? for mye hvitt mel, ris, pasta og sukker er ikke bra for systemet vet du..

4 måltider om dagen og masse drikke er jo lurt også :enig_anim:

Skrevet

Neida, det kan godt være kostholdet også.

Spiser ikke veldig usunt, men lite poteter og ikke så mye grønt.

Er glad i søtt også.. :sjenert:

Men føler jeg drikker ganske bra med vann da! Men skal bli bedre der også..

Gjest Thalassa
Skrevet

hvis du føler deg dårlig er det kanskje en ide å begynne å spise salat, det har masse vitaminer i seg, helst en om dagen. Og grønnsaker! Hvis du er veldig kresen, prøv en gang til å smak på det, utrolig hva man kan venne seg til :)

Spiser du frokost?

Spiser du grovt brød? havregryn? Grove knekkebrød?

Gjest Gjest
Skrevet

Tror jeg ville sett på kostholdet og livsstilen i første omgang.

Høres ikke ut som sukkersyke.. de som har sukkersyke får føling om de ikke passer på å spise eller ta medisinen sin.

Spis regelmessig og relativt sunt, spis frokost. Drikk mye vann i løpet av dagen, mosjoner!

Om du fortsatt er trøtt og slapp etter 1-2 uker kan det jo være en vurdering å ta noen blodprøver.

Kanskje du har vitaminmangel??

Jeg har litt lave verdier av ditt og datt, og er ganske tappa til tider. MÅ passe på å spise regelmessig.

Skrevet

Jeg er ikke så veldig kresen innfor grønnsaker og annet sunt. Det er bare ofte enklere å slenge en pizza i ovnen osv.

Er glad i salater og andre grønnsaker! Skal bli flinkere å kjøpe inn sånt framover.

Er medlem på treningssenter og skal bli flinkere til å trene der framover! Må få det til å bli noe jeg gleder meg over i stedet for et tiltak!

Skal jeg ha brød liker jeg best kneip.

Pleier som oftest å spise frokost!

Og når jeg skal ha knekkebrød går det i "Sport".

På jobben kjøper jeg ofte groft rundstykke hos bakeren.

Spiser en del sukkerterter om dagen da! Syns det er godt.. Er vel sundt det eller?

Noen forslag til gode næringsrike grønnsaker da? Eneste jeg vet jeg ikke liker er sangselleri! :)

Gjest Thalassa
Skrevet

til middag pleier jeg å kjøre på med disse frosne grønnsakspakkene man finner i frysedisken, blomkålblanding er en slager. Ellers spiser jeg mye wok og kylling. Forskjellige typer her også, med forskjellige sauser på.

Mye grønnsaker på tallerkenen, 2/3.

Man finner som regel masse fine oppskrifter i veggisdagbøker her inne, har også kjøpt en wok og en vegetar kokebok som jeg bruker ofte. (er ikke sånn som greier å trylle med maten og da trenger man oppskrifter :) )

her er det en f.eks: veggis

Det beste er nesten å finne en oppskrift å prøve seg frem, kjøp en ny grønnsak hver gang du er på butikken og lag en ny rett, eventuelt kombiner den i en gammel rett du kan så får du prøvd litt forskjellig.

Ja, jeg liker ikke auberginer etter at jeg kjøpte fransk grønnsaksblanding, de var vassne og skikkelig ekle så det tørr jeg nesten ikke prøve, men det kan jo hende det er godt når det er litt ferskere... :ler:

Skrevet

Tror nok ikke jeg har kyssesyken.. Hadde det for et par år siden så vet at det ikke er det!

Men tror egentlig ikke det var noe galt. Bare at jeg var slapp en stund. Mye som skjer i livet mitt om dagen, så blir kanskje litt utslitt av det også..

Men nå har jeg begynt på min nye sunnere livsstil, håper jeg :)

I går etter jobben dro jeg innom butikken og kjøpte salat, cherrytomater og agurk og blandet en salat. Og så kjøpte jeg en pakke seifilet og spiste dette til middag. Første gang jeg spiser fisk etter jeg flyttet hjemmefra :sjarmor:

Tok et par grove knekkebrød ved siden av også.

Så litt senere jogget jeg en tur i lysløypa! Skal virkelig satse nå, så jeg kommer ordentlig i form! Er lei av å være slapp og "giddaløs"!!

Takk for hjelpen Thalassa!! =)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du er tøff kan du smake på urinen din. Hvis det smaker søtt kan det godt hende at du har diabetes. (gjelder ikke for gravide)

Skrevet
Hvis du er tøff kan du smake på urinen din. Hvis det smaker søtt kan det godt hende at du har diabetes. (gjelder ikke for gravide)

Takk for tipset, men tror jeg står over ;)

Skrevet
Høres ikke ut som sukkersyke.. de som har sukkersyke får føling om de ikke passer på å spise eller ta medisinen sin.

Men hvis TS lurer på om hun har diabetes (sukkersyke), så tar hun jo ikke medisiner. Da får man ikke føling (lavt blodsukker), men hyperglykemi (høyt blodsukker).

Symptomer:

- Tisser ofte

- Mye urin

- Tørste og tørrhet i munnen

- Rask og kraftig pusting

- Dårlig allmenntilstand

- Oppkast og magesmerter

- Sløvhet eller bevisstløshet

Når det er sakt, tror jeg ikke TS har diabetes. Man får kraftige symptomer + at man raser ned i vekt.

Cuba: Lykke til med trening og godt kosthold! Jeg burde fulgt ditt eksempel...

Skrevet

Skal være forsiktig med å stille diagnoser her inne, men det du beskriver er symptomer på lavt stoffskifte. Da blir man forferdelig trøtt, slapp og tiltaksløs. Man kan også ha problemer med vekten, fordøyelsen, tørr hud, hovne fingre og føtter, nedsatt sexlyst, irritabilitet og nedstemthet - og litt til.

Det er lett å sjekke ved en blodprøve. Det ville jeg gjort!

Skrevet
baby?

Tror nok desverre ikke det nei.. :)

Skrevet
Men hvis TS lurer på om hun har diabetes (sukkersyke), så tar hun jo ikke medisiner. Da får man ikke føling (lavt blodsukker), men hyperglykemi (høyt blodsukker).

Symptomer:

- Tisser ofte

- Mye urin

- Tørste og tørrhet i munnen

- Rask og kraftig pusting

- Dårlig allmenntilstand

- Oppkast og magesmerter

- Sløvhet eller bevisstløshet

Når det er sakt, tror jeg ikke TS har diabetes. Man får kraftige symptomer + at man raser ned i vekt.

Cuba: Lykke til med trening og godt kosthold! Jeg burde fulgt ditt eksempel...

Takk :)

Tror heller ikke jeg har det. Var bare en tanke jeg fikk da jeg leste om Kurt Wallander som fikk diagnosen :) Så tenkte jeg å høre litt her!

Hvorfor gjør du ikke det da? Er ikke lett, og kan hende jeg bare er inni en god periode. Kanskje om en uke driter jeg i både trening og kosthold. Men skal prøve å være sterk :) Bli med da? ;)

Skrevet
Takk :)

Tror heller ikke jeg har det. Var bare en tanke jeg fikk da jeg leste om Kurt Wallander som fikk diagnosen :) Så tenkte jeg å høre litt her!

Hvorfor gjør du ikke det da? Er ikke lett, og kan hende jeg bare er inni en god periode. Kanskje om en uke driter jeg i både trening og kosthold. Men skal prøve å være sterk :) Bli med da?  ;)

Hehe... Du leser Henning Mankell du også?

Det er noe med den viljestyrken...- eller mangelen på den! Men jeg skal prøve!

Fra i dag er det slutt på godis (kanskje unntatt på lørdag da...), og jeg skal komme meg ut av sofaen... :)

Skrevet (endret)

Jepp! :) "Ett skritt etter".. du da?

Det er bra!

Nei, jeg gidder ikke kutte ut ALT godteri.. er så glad i det så det ville ikke holdt uansett.. :forvirret:

Bare man blir kvitt søtsuget er det veldig mye sunt og godt man kan kose seg med også har jeg funnet ut! Er veldig glad i sukkererter og agurk f.eks. I går spiste jeg nesten opp en hel agurk! :D

Og nøtter? Er vel sunt det også? Hva med pistasjenøtter? Det er jo godt..

Rosiner? Er det sunt?

Og så er jo druer godt! De stenfrie som ikke er for sure.. Nam!! Og hva med å lage seg en god fruktsalat. Enkelt.. Bare ta banan, eple, apelsin og druer og blande sammen. Kjempe godt.

Er mye man kan finne på uten at det skal inneholde sukker. Er bare lennvint og godt å kjøpe en pose smågodt f.eks.

Men tror nesten man bare må nekte seg det.

Tror du ikke? Bare unne seg det på fredag eller lørdag f.eks..

Endret av Cuba
Gjest Fruktfat
Skrevet
Var bare en tanke jeg fikk da jeg leste om Kurt Wallander som fikk diagnosen :)

ah, så det ble henning mankell? :) godt valg! (startet ikke du en tråd om bokanbefalinger, eller husker jeg feil?)

men han var jo både gammel og overvektig da! :ler:

Skrevet
Jepp! :) "Ett skritt etter".. du da?

Det er bra!

Nei, jeg gidder ikke kutte ut ALT godteri.. er så glad i det så det ville ikke holdt uansett..  :forvirret:

Bare man blir kvitt søtsuget er det veldig mye sunt og godt man kan kose seg med også har jeg funnet ut! Er veldig glad i sukkererter og agurk f.eks. I går spiste jeg nesten opp en hel agurk! :D

Og nøtter? Er vel sunt det også? Hva med pistasjenøtter? Det er jo godt..

Rosiner? Er det sunt?

Og så er jo druer godt! De stenfrie som ikke er for sure.. Nam!! Og hva med å lage seg en god fruktsalat. Enkelt.. Bare ta banan, eple, apelsin og druer og blande sammen. Kjempe godt.

Er mye man kan finne på uten at det skal inneholde sukker. Er bare lennvint og godt å kjøpe en pose smågodt f.eks.

Men tror nesten man bare må nekte seg det.

Tror du ikke? Bare unne seg det på fredag eller lørdag f.eks..

Jeg har lest de aller fleste bøkene om Wallander! :)

Mange gode tips du kommer med! Frukt, nøtter, grønnsaker...- det er jo faktisk veldig godt! Jeg er spesielt glad i sånne minigulrøtter. Skal gå til innkjøp av noen sånne poser idag!

Det er endel fett i nøtter, såvidt jeg vet. Men sunnere enn godteri er det jo uansett!

Grønnsaker og dipp er også kjempegodt! (Men litt mer helgevariant kanskje?) Jeg har begynt å lage dipp med yoghurt naturelle istedenfor rømme. Blir godt det!

Å kutte godteri helt ut funker ikke for meg. Ihvertfall ikke nå med en gang... Men jeg må lære meg å kose meg med godteri, istedenfor å gomse i vei... :flau: Og bare i helgene!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...