Væren Skrevet 10. desember 2002 #1 Del Skrevet 10. desember 2002 Da jeg var liten, hadde jeg hver desember en enkel adventskalender. Ett år fikk jeg en kalender der man bare kunne åpne en luke, og finne et nytt bilde bak. Stor glede og forventning hver morgen mht. hva som skjulte seg bak luken!!! Andre år hang det små, nummererte papirposer nederst på kalenderen. I disse posene befant det seg små adventsgleder i form av små plastdyr og alt mulig smått og rart... Nå er jeg mor selv, til tre flotte sønner. Jeg pakker inn små presanger og henger på adventskalenderen vår på kjøkkenveggen; 3x24 pakker. Den ene dagen får de hver sin slikkepinne, en annen dag en liten Freia eventyrsjokolade. En lypsyl den ene dagen, og en boxershorts eller et par sokker den neste. Her om dagen hørte jeg en nabo fortelle om en hun kjente som gav barnet sitt PC i adventskalenderen! Del for del, og til slutt var datamaskinen ferdig bygget på julaften! Da lurer jeg på: Hva får det barnet på julekvelden? I går, en vanlig mandag, kom min mellomste håpefulle hjem fra skolen og fortalte om ei jente i klassen som hadde fått kunstløpskøyter i kalenderen den dagen. Jeg kjenner tilfeldigvis moren til denne jenta og vet at det ikke bare er skryt. Moren forklarer de flotte adventspakkene med at "det er jo ting hun trenger!" Hvis mine sønner hadde trengt skøyter, hadde de fått skøyter - til jul! For meg blir dette helt feil, og jeg lurer på om jeg er håpløs gammeldags på dette området, eller om andre også reagerer på utviklingen! Med så flotte pakker hver dag i hele desember, tror jeg det blir vanskelig å matche på julaften! Og hva lærer vi ungene våre om å ønske seg ting, om å sette pris på og bli glad for ting? Etter mitt syn skal adventskalenderen være en liten forventning i magen, en indre glede, noe å se fram til, noe som skal komme... Skjønner? Selv om jeg hadde hatt økonomi til å gi barnet mitt en adventskalender til kr. 500,- pr. dag, ville jeg ALDRI i verden ha gjort det!!! I dag pratet jeg med ei ung mor som har ei datter som nettopp fylte 2 år. Hun fortalte at hennes svigermor hadde kommet med DEN adventskalenderen til jenta; kjempedyre, flotte pakker, hver dag! Denne unge mammaen hadde forklart meget vennlig, men bestemt at det ble for mye for barnet, og ikke hengt den opp. Farmor var blitt litt såret, men moren sto fortsatt på at dette ville hun ikke være med på. Det var kanskje trist for denne bestemoren å bli "avvist" på denne måten, men jeg synes faktisk det var litt modig av en mor på et par og tjue å stå i mot! Hvilke tanker har dere om denne karusellen? Er adventskalenderen fortsatt det den en gang var? Klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 10. desember 2002 #2 Del Skrevet 10. desember 2002 Jøss, det får en si.. Skøyter? Data? :o Jeg er enig med deg, dette var drøyt. På min sønns adventskalender henger det bare papirlapper. Så skriver jeg på en gåte for hver dag som han må løse for å finne den egentlige gaven. De tingene han får er slikt som kinderegg, en liten "snekule", blader, en bamse fra rimi, en lue (som var det dyreste med sine 55 kr).. Vanligvis får han bare godt i helgene. den dyreste gaven kommer på julaften, jeg skal bestille filmen "Mikkes jul". Det kunne ikke falle meg inn å bruke mer penger på dette. Da hadde vi hatt et problem med selve julegaven, ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Christine- Skrevet 10. desember 2002 #3 Del Skrevet 10. desember 2002 Jeg er HELT enig med innsender her. Lillesøsteren min på 8 får pakke hver dag ,mens jeg og min andre søster får 2-3 pakker hele desember. Vi får vel et par sokker, kansje en pocket bok eller noe, mens hun minste får div småting, som en "sminkesaker" (til unger da,vel å merke) sokker, penner,små nisser og lignende. Dette er gaver vi alltid har vert vant til, det har ikke blitt høye forventninger,bare gleden over å få en liten overaskelse 24dager i desember. Å få tilsammen en DATAMASKIN var nå litt i drøyeste laget. Har aldri hørt om noe lignende. Synes det høres veldig rart ut at noen bruker så mye penger rett opp under jul. Å få skøyter i adventspakke er ikke akkurat hva vi er vant til heller.. Man klarer å vente TIL jul med slike ting. Slike vaner fører jo bare til at ungene blir bortskjemte og utakknemlige, samtidig som de ofte ikke forstår verdien av penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Skrevet 11. desember 2002 #4 Del Skrevet 11. desember 2002 Helt enig med dere andre. Dette blir for drøyt. Hva skal man ha gaver på julaften for da? Hele poenget er spenningen med at nå er det snart jul. Jeg kan ikke forstå foreldre som kjøper rådyre gaver til en adventskalender, er det fordi barna skal fortelle til andre barn osv....? Synes meningen med en slik kalender blir borte i sånne tilfeller, og meningen med julen. Jeg og mannen min deler en kalender, og i de to siste lukene har vi litt dyrere ting som vi legger under treet til kvelden på julaften. Kanskje et lite smykke eller en ring, men resten av gavene er jo bare snop og småting. Synes det holder lenge jeg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 11. desember 2002 #5 Del Skrevet 11. desember 2002 Da jeg var liten fikk jeg fx en legobil - i 24 små pakker - så på julaften kunne jeg sette den sammen. Eller et sjakkspill husker jeg - i 24 biter - selve platen fikk jeg den 24. De barna jeg kjenner har enten ikke kalender annet enn Månetoppen (det er litt stusslig, jeg skal ta ansvar neste år) eller de får småting de trenger likevel. Sokker, truser etc. Og så noe som er for kos og moro selvsagt, litt mer i helgene enn i ukedagene... med skøyter og data tar helt av. Aldri skal jeg ha noe barn som forlanger denslags. Og aldri skal jeg lære dem at det går an heller. Man får gaver til jul og bursdag. Som dere andre lurer jeg altså - hva får de på julaften? En bil? Vi er voksne nå, og har julekalender - i hver pakke er det en marsipanbit, tilogfra-lapper - julepynt til treet - telys etc. Ting vi trenger nå - og litt kos. Ikke noe dyrt og råflott, men en hyggelig tradisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 11. desember 2002 #6 Del Skrevet 11. desember 2002 Husker også tilbake til de adventskalenderne vi selv hadde som barn - hvert år fikk vi små plast-dyr - det var bare fargen som varierte fra det ene året til det andre. Men jeg husker også hvor kjekt det var - disse figurene var et symbol på jul for meg. Og slik vil jeg at mine sønner skal ha det også - denne julen er de 11 1/2 og 16 1/2 år - og er kjempefornøyde med en pakke Extra tyggi eller en liten sjokolade den ene dagen og en 10-er eller en 20-kroning den andre dagen. Julaften kommer de til å få sjokk, tenker jeg - da har jeg nemlig bare lagt en lapp med at de må hente pakkene i skapet på gangen. Og i den pakken har jeg lagt saker og ting de trenger: Boxere, hansker, skjerf, en pose smågodt og en ny tannkost og litt sånn forskjellig. Jeg synes ærlig talt at dette gave-hysteriet tar helt overhånd - når jeg leser at folk til og med går hen og låner penger for å kjøpe gaver og ting til jul - ja, da går det altfor langt. Jeg har endel skrekk-eksempler på kalender-hysteri jeg også, Væren - men jeg skal la være å komme med dem her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chimp Skrevet 11. desember 2002 #7 Del Skrevet 11. desember 2002 Syns strengt tatt d er ganske vanskelig å holde kalenderpakkene under kr. 20,-, så alt i alt kommer jo hele stasen på en to-trehundre kroner, og d er evig nok..... Jenta vår på 12 var gått helt tom for hele sokker, så d finner hun 5 par av i kalender'n. Godteri kun i helgene; ellers finner hun malerskrin, såpefigurer, hårpynt, juksetatovering, billige sminkesaker fra Nille osv.osv..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 11. desember 2002 #8 Del Skrevet 11. desember 2002 Synes også det er galskap med dyre gaver i julekalenderen. Det må da holde evig nok med feks: en liten sjokolade, et par hårspenner og den typen småting!!!!! Store gaver kan de jo få på julaften (selv om jeg synes gavehysteriet på den dagen også er i voldsomste laget noen steder ) Jeg har ikke barn selv, men jeg har laget adventskalender til samboeren min, da :-) Han får små sjokolader, sorte sokker (kr.10.-) og flax lodd, sånn litt om hverandre. Tror det hele kom på ca. 200.- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 11. desember 2002 #9 Del Skrevet 11. desember 2002 Vi har ikke barn selv, men jeg synes det høres helt hårreisende ut å gi unger så store gaver i adventskalenderen - selv om man har økonomi til det. Hvor blir det av evnen til å glede seg over de små ting i livet? Jeg husker også kalendere med bilder og plastikkting fra da jeg var lita. Savner dem faktisk jeg. Hvorfor er det bare uspiselig sjokolade i dem nå for tida? Nei, gi ungene småting i pakkene (og da mener jeg ikke RAM-brikker ), slik at de kan beholde spenningen og glede seg til de store overraskelsene på julaften...... Stå på Væren ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Feline Skrevet 11. desember 2002 #10 Del Skrevet 11. desember 2002 Husker da jeg bodde hjemme, vi er tre barn. Vi måtte pent vente til "vår" dag, vi fikk ikke hver dag! Helt greit syntes vi. Da var det et par Twist, viskelær, klistremerker, strikk, sokker m.m. Også pleide vi å ha barne-tv kalender. Som vi delte på! Null problem, sånn var det bare! Så når jeg ser hva andre barn kan få i sine kalendere, begynner jeg å lure på hva vitsen er. Meningen er jo å gjøre ventingen på den store dagen litt enklere med en kalender, men det er da ikke meningen å ha julaften hver eneste dag! I år fikk jeg et kjevle i julekalender av Ma (kjekt å ha som nyutflyttet), ellers har sambo'n og jeg hver vår sjokoladekalender. Neste år skal jeg lage en skikkelig en, en med små pakker. Dessuten får ilderne en ekstra godbit om dagen nå i desember som sin kalender, og de er henrykt! Det er ikke prislappen som teller, det er tanken bak... Så de store gavene deles ut på selve dagen. Nemlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 11. desember 2002 Forfatter #11 Del Skrevet 11. desember 2002 Takk og pris, jeg er normalt allikevel!!! Det høres ut som vi er enige i denne saken, folkens! Jeg synes jo at det viktigste skal være forventning og glede, ikke å bli bortskjemt hver bidige dag fram til jul!!! I dag fikk guttene mine en boxershorts til 39.90, det er det dyreste de finner i kalenderen i år - bortsett fra en DVD til lille Julaften, med filmen "Istid" som vi aldri rakk å se på kino. Ha en fin førjulstid og kos dere med de små gledene! God klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosejente Skrevet 13. desember 2002 #12 Del Skrevet 13. desember 2002 Har hørt om slike tilfeller ja, og synes det er helt "sykt"....jeg og lurer på hva disse barna får på julaften.... :-? Gutten min kom hjem og spurte en dag om hvorfor ën kamerat fikk "store" pakker i julekalenderen og han fikk små.... :-? Med fare for å provosere.....ofte ser jeg en mulig sammenheng mellom det å gi mye materiellt til barna og ha dårlig samvittighet for å ikke ha nok samvær med dem.... Jeg lager pakkekalender til mine 2 gutter...og pakkene ligger på 10-30 kroner. På julaften pakker de ut et skattekart der de må følge dette og til slutt finner de pakken...dette er utrolig stas og eldstemann nevner det nesten hver dag... Pakken på julaften er en julevideofilm som de kan kose seg med mens de venter på julekvelden.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 13. desember 2002 #13 Del Skrevet 13. desember 2002 Er så enig i at kalenderne har utviklet seg til det rene hysteriet. Jeg har helt bevisst droppet hele greia, og mine barn er såre fornøyde med sjokolade-kalendre fra Rema. å kjøpe dyre gaver er bare tøys, og det blir pøst ut utrolig mange ting som ungene ikke har så stor bruk for nå i desember. Er det noe ungene våre har nok av, så er det TING... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå