Bobeline Skrevet 10. august 2006 #41 Del Skrevet 10. august 2006 Alle kan gjøre feil. Det kan også leger og andre som er "over sykepleiere". Nå er det for eks en sak oppe på sykehuset i Moss hvor en spesia-lege har tolket symptomer feil og pasienten døde! Dessuten,når du skriver at du ikke fikk hjelp før du viste navneskiltet...Nei; enig,sånn burde det ikke være. Men hva med de narkomane? Hjelpe meg, jeg har sett hvordan LEGER/og andre sykepleier kolleger også behandler dem som kommer inn på legevakten i Oslo- SOM LUFT nærmest. Det blir noe av det samme! ← Jeg er enig i at alle kan gjøre feil. Men feil som går ut over andres liv og helse blir mer lagt merke til. Dessverre er de narkomane en pasientgruppe som blir nedprioritert og sett ned på. Og ja, det blir noe av det samme. Det er dette jeg synes er så skummelt, når mennesker i profesjoner som skal behandle mennesker med sykdom, møter en pasientgruppe på en forkastelig måte. Dette er også erfaring, en erfaring som tilsier at dette er en grei holdning å vise til en pasientgruppe, og holdningen er utbredt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #42 Del Skrevet 10. august 2006 Jeg er enig i at alle kan gjøre feil. Men feil som går ut over andres liv og helse blir mer lagt merke til. Og feil er nok like utbredt blant leger som sykepleiere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 10. august 2006 #43 Del Skrevet 10. august 2006 Ja, det er jeg klar over. Men etter å ha hørt kommentarer som "men dette er ikke vanlig, hvorfor ble det sånn, det du sier nå er ikke sant for alle mennesker får feber, vi har gjort det sånn før" er kommentarer jeg hørt daglig fra sykepleiere når de ikke forstår hvorfor en rutine må løses på en annen måte eller ikke bør gjennomføres i det hele tatt. Når det er sagt, så har jeg spesialkompetanse innen mitt felt, og en sykepleier har ikke lov til å uttale seg om bestemmelsene som blir tatt der. Det jeg prøver å si at det er ikke alltid erfaring er det beste. Noen ganger kan erfaring stå i veien for å se en situasjon med andre øyne. ← Og minst like mange ganger er det omvende. Det er slik livet er, sammensatt. Poenget her er vel at ytringen om at alle sykepleiere er noen hovne og innbilske hespetre som tror de er bedre enn alle andre, faller på sin egen urimelighet. At noen sykepleiere er teite, det er jeg helt sikker på, akkurat som noen leger er teite og noen venninner av sykepleiere er teite. Det er også en del av livets sammensatte fakta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 10. august 2006 #44 Del Skrevet 10. august 2006 Og feil er nok like utbredt blant leger som sykepleiere! ← ' Alle gjør feil. Og dessverre er min erfaring at de som er minst tolerante for andres feil ofte er de som gjør mest feil selv. De har bare en tendens til å ikke ville innrømme sine feil, til andres frustrasjon når de må ordne opp i rotet. Ellers er det temmelig urettferdig at noen ikke får lov å gjøre feil mens alle andre får. Det er sant at det får større konsekvenser når det går utover noens helse, men vi må samtidig være klar over at de som jobber med mennesker ikke er mer maskiner enn alle andre. Og derfor gjør de naturligvis en porsjon feil i løpet av karriæren, akkurat som alle andre. Konsekvensene er noen ganger tragiske, og det er også tragisk. Men det er virkelighet uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 10. august 2006 #45 Del Skrevet 10. august 2006 Jeg er enig i at alle kan gjøre feil. Men feil som går ut over andres liv og helse blir mer lagt merke til. Dessverre er de narkomane en pasientgruppe som blir nedprioritert og sett ned på. Og ja, det blir noe av det samme. Det er dette jeg synes er så skummelt, når mennesker i profesjoner som skal behandle mennesker med sykdom, møter en pasientgruppe på en forkastelig måte. Dette er også erfaring, en erfaring som tilsier at dette er en grei holdning å vise til en pasientgruppe, og holdningen er utbredt. ← Jeg er faktisk av den oppfatning at narkomane ikke lenger blir sett ned på i den grad det prates om. de gjorde - men det har vært så mye fokus på det at holdningene har endret seg ettersom folk har fått bli mer bevisste på ting. En annen ting er at en narkoman nok kan bli feildiagnostisert på grunn av sin narkotika bruk. Det er trist, men det er også naturlig. Liksom jeg kommer inn på sykehuset og stinker bensin så vil de fleste trekke slutningen at det har med bensinlukta å gjøre, og kanskje ikke se at hodeskallen er knust før det er for seint. Men det er også en del av livet. Og når en narkoman kommer inn, da ville nok alle sammen tenkt rus som første alternativ, noe som i veldig mange tilfeller også er bra fordi det er stort sett problemet. Og - dersom de hadde begynt å undersøke alt annet først, da ville det fått konsekvenser for de som faktisk har fått for mye stoff i seg. Det er trist å være narkoman. De har lav smerteterskel og lavt immunforsvar, og er i tillegg mye syke på grunn av mangel på stoff. Det har sine følger, og dette med hva folk umiddelbart trekker av slutninger om dem, er en av dem. Sannheten er likevel at når de er veldig syke er det ofte for mye eller for lite stoff. Og de aller fleste narkomane må få tak i penger på ulovlig vis. Det er ikke for å være stygg eller generaliserende, men det er bare et faktum. Og de fleste narkomane vil jo også si det samme da. Det skal de ha, mange narkomane er virkelig selvbevisste mennesker, tro det eller ei. Det koster og når noe koster så mye,. da vokser mye frem inni oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #46 Del Skrevet 10. august 2006 Jeg er faktisk av den oppfatning at narkomane ikke lenger blir sett ned på i den grad det prates om. de gjorde - men det har vært så mye fokus på det at holdningene har endret seg ettersom folk har fått bli mer bevisste på ting. Er det bare noe du har en oppfatning om,eller har erfaring med? Jeg har jobbet på legevakten både i Oslo, Arendal og Kristiansand,og jeg har sett disse tilfellene alt for mange ganger. Det er slevfølgelig verst i hovedstaden. Man skulle ikke tro det var slik blant helsevesen,,en faktum er at selv om det sikkert er fokus på etikk og holdninger iforhold til denne gruppen,så er praksis ofte en helt annen. Det er trist,men sant. Nå snakker vi oss langt bort fra tema Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 10. august 2006 #47 Del Skrevet 10. august 2006 Er det bare noe du har en oppfatning om,eller har erfaring med? Jeg har jobbet på legevakten både i Oslo, Arendal og Kristiansand,og jeg har sett disse tilfellene alt for mange ganger. Det er slevfølgelig verst i hovedstaden. Man skulle ikke tro det var slik blant helsevesen,,en faktum er at selv om det sikkert er fokus på etikk og holdninger iforhold til denne gruppen,så er praksis ofte en helt annen. Det er trist,men sant. Nå snakker vi oss langt bort fra tema ← Ja. det er min opplevelse. Jeg opplever, heldigvis, en større respekt på narkomane som mennesker, i motsetning til tidligere. IKke at det er perfekt, men likevel langt bedre enn det var. Men må vel kanskje legge til at jeg er ikke narkoman selv da, likevel prater jeg med narkomane daglig og får inn litt der da - hvordan de føler seg mottatt osv. Noen er fortsatt av den gamle skolen, mens de fleste mykner opp og ser mennesket bak narkomanen. Ellers - jovisst, vi roter oss visst litt bort. Men det er jo viktig da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #48 Del Skrevet 10. august 2006 Ja. det er min opplevelse. Jeg opplever, heldigvis, en større respekt på narkomane som mennesker, i motsetning til tidligere. IKke at det er perfekt, men likevel langt bedre enn det var. Men må vel kanskje legge til at jeg er ikke narkoman selv da, likevel prater jeg med narkomane daglig og får inn litt der da - hvordan de føler seg mottatt osv. Noen er fortsatt av den gamle skolen, mens de fleste mykner opp og ser mennesket bak narkomanen. Ellers - jovisst, vi roter oss visst litt bort. Men det er jo viktig da ← Hel klart et viktig tema. Det burde ikke vært slik i år 2006- og ihvertfall ikke i et slik velferdssamfunn som Norge. Men allikevel; jeg vedder en 1000 lapp på at du vil få en vidt forskjellig bahandling hvis du først kledde deg ut som en nakoman,så en pen vestkantfrue, og gikk til legevakten. Jeg så det hver eneste dag jeg jobbet der. Godt at holdningen blant folk flest blir bedre ihvertfall. Må vi håpe det fortsetter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 10. august 2006 #49 Del Skrevet 10. august 2006 Hel klart et viktig tema. Det burde ikke vært slik i år 2006- og ihvertfall ikke i et slik velferdssamfunn som Norge. Men allikevel; jeg vedder en 1000 lapp på at du vil få en vidt forskjellig bahandling hvis du først kledde deg ut som en nakoman,så en pen vestkantfrue, og gikk til legevakten. Jeg så det hver eneste dag jeg jobbet der. Godt at holdningen blant folk flest blir bedre ihvertfall. Må vi håpe det fortsetter! ← Ja, det tviler jeg ikke på at jeg ville. Og det er vel derfor jeg sier at det også har sine naturlige grunner. Hvis en narkoman kommer inn, ekstremt syk, kan man lett tro det er resultater av rus eller av eks hepatitt. Mens hvis en person man ikke mistenker for å bruke rus har samme symptomer er det nok naturlig å tenke at det er farligere. Det er trist, men det er nok ved mange tilfeller rett prioritering. Og for all del - mennesker er mennesker og vil nok uansett alltid ta den som ser flottest ut, trenger ikke være narkoman, kan like gjerne være en fattig og ellers ok person eller en alkoholiker eller noe annet som gjør at de ikke ser like flotte ut. Men til syvende og sist tenker jeg at det er ikke direkte stigmatiserende mot narkomanen - det er menneskelige egenskaper som gjør at vi har større velvilje til det pene enn til det "stygge". Ikke noen god egenskap, men jeg tror en vedvarende egenskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2006 #50 Del Skrevet 10. august 2006 Det ser ut til at en del mener at sykepleiere kan vite mye pga erfaring. Opparbeider ikke leger seg erfaring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 10. august 2006 #51 Del Skrevet 10. august 2006 Det ser ut til at en del mener at sykepleiere kan vite mye pga erfaring. Opparbeider ikke leger seg erfaring? ← Og jeg er helt sikker på at leger noen ganger vil stille spørsmål med hva sykepleiere gjør også. Selv om det egentlig er sykepleiernes område. Og klart at de også har erfaring, noen ganger nok så god erfaring at de har helt rett i spørsmålene de stiller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 10. august 2006 #52 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) (...) Poenget her er vel at ytringen om at alle sykepleiere er noen hovne og innbilske hespetre som tror de er bedre enn alle andre, faller på sin egen urimelighet. At noen sykepleiere er teite, det er jeg helt sikker på, akkurat som noen leger er teite og noen venninner av sykepleiere er teite. Det er også en del av livets sammensatte fakta. ← Jeg har da ikke påstått at sykepleiere er noen "hovne hespetre". Jeg har kommentert deres påståelighet om erfaring som det beste middel i møte med pasienter. Og det er ikke alltid at erfaring er en bra ballast å dra med seg i møte med et annet menneske. Hvorfor har jeg forklart, og det er faren for å ikke se det andre mennesket. En sykepleier, lege eller andre helsearbeidere skal møte pasienten på pasientens premisser, og ikke omvendt. Endret 10. august 2006 av Bobeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 11. august 2006 #53 Del Skrevet 11. august 2006 Jeg har da ikke påstått at sykepleiere er noen "hovne hespetre". Jeg har kommentert deres påståelighet om erfaring som det beste middel i møte med pasienter. Og det er ikke alltid at erfaring er en bra ballast å dra med seg i møte med et annet menneske. Hvorfor har jeg forklart, og det er faren for å ikke se det andre mennesket. En sykepleier, lege eller andre helsearbeidere skal møte pasienten på pasientens premisser, og ikke omvendt. ← Jeg tror heller ikke jeg har sagt at du har påstått det. Jeg har uttalt at det er hva som er diskutert her. Noe helt annet det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 11. august 2006 #54 Del Skrevet 11. august 2006 Jeg tror heller ikke jeg har sagt at du har påstått det. Jeg har uttalt at det er hva som er diskutert her. Noe helt annet det. ← Jeg bare leste uttrykket i et innlegg der du hadde sitert meg over. Da forstod jeg det slik at det var en kommentar, og ikke et generelt synspunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 11. august 2006 #55 Del Skrevet 11. august 2006 Men det er helt greit at du forsto det slik. Men jeg ville da sagt - "der du sa", "der du hevdet" eller noe i den duren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå