Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er litt rådvill for tiden.

Eldstemann skal begynne i 4 kl til høsten, har aldri gått i SFO siden jeg jobber hjemme og vi har trivs med det. Hadde plan om at neste mann skulle få samme tilbud og nå begynner hun i første til høsten.

Men problemet er at alle venninnene hennes og ellers de jentene hun kjenner skal gå på SFO. Det vil bare være henne som vil gå alene hjem fra skolen. Dermed er jeg redd for å holde henne utenfor resten av felleskapet hvis vi holder henne hjemme.

SFO på ungene sin skole har ikke all verdens godt rykte, så jeg føler det blir en oppsamlingsplass. I tillegg har de ikke leksehjelp der så ungene må gjøre leksene når de kommer hjem om ettermiddagen og av erfaring vet jeg at det kan være tungt når ungene er trette.

Men hva veier tyngst? Skal hun komme hjem til meg hver dag eller skal hun få de timene sammen med venninnene?

Skal vi ha henne hjemme frem til jul for å se eller la henne prøve i SFO frem til jul?

Jeg hadde egentlig gledet meg til noen ekstra kroner etter bhg og SFO er forholdsvis dyr i forhold til tilbud. Men jeg føler at vi tross alt ikke kan tenke penger i en sånn situasjon, vi må tenke på datteren vårs sitt beste.

Hva har dere andre gjort? Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er det mulighet for å ha halv plass?

Gjest Gjest
Skrevet
Er det mulighet for å ha halv plass?

Dette tenkte jeg også. Prøv med noen dager i uka frem til jul, kanskje?

Skrevet

Jag skulle ha låtit henne få prova SFO tillsammans med väninnorna - om ni har råd. Och om hon vill så kan hon gå hem.

Gjest Gjest1
Skrevet
Jag skulle ha låtit henne få prova SFO tillsammans med väninnorna - om ni har råd. Och om hon vill så kan hon gå hem.

Helt enig. Venner er viktig, og mange viktige bånd blir knyttet i den alderen.

Skrevet
Helt enig. Venner er viktig, og mange viktige bånd blir knyttet i den alderen.

Helt enig her! La henne, om mulig, ha feks. to dager i uka på SFO. Så ser dere hvordan det går. :)

Skrevet

Jo vi har vurdert halv plass, men prisenforskjellen er ikke så stor (400,-) og da har man faste dager.

Det å ha faste dager er litt ubekvemt, en dag i uken jobber jeg ikke hjemme og det kan være dager jeg plutselig ikke er hjemme og da er det greit å kunne variere det litt. Så vi har vel kommet frem til at hun ikke skal ha fulle dager og at av og til kan hun komme rett hjem etter som det passer.

Vi skal prøve det til jul og heller kreve litt av SFO. Legge litt press på dem om et opplegg, slik at det ikke bare blir en oppsamlingsplass.

Gjest Gjest1
Skrevet
Jo vi har vurdert halv plass, men prisenforskjellen er ikke så stor (400,-) og da har man faste dager.

Det å ha faste dager er litt ubekvemt, en dag i uken jobber jeg ikke hjemme og det kan være dager jeg plutselig ikke er hjemme og da er det greit å kunne variere det litt. Så vi har vel kommet frem til at hun ikke skal ha fulle dager og at av og til kan hun komme rett hjem etter som det passer.

Vi skal prøve det til jul og heller kreve litt av SFO. Legge litt press på dem om et opplegg, slik at det ikke bare blir en oppsamlingsplass.

Litt av poenget med frididsordningen er at det skal være nettopp det, fritidsordning. Ungene skal ha fri, men være under tilsyn.

Skrevet

Hørtes smart ut å la henne gå på SFO sammen med venninnene sine. Synd at SFO har så dårlig opplegg. Da jeg jobbet på SFO var det forskjellige aktiviter som teatergruppe, bakegruppe, tegnegruppe osv..og selvfølgelig lekselesing..Syns at SFO skal kunne tilby slike ting;)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har valgt SFO til min datter fordi at de fleste andre i klassen

også skal gå der.

Om hun skulle kommet rett hjem etter skolen hadde hun kjedet seg ihjel...

Skrevet

Det jeg mener her er at ungene på denne SFOen går mye på sjølstyr. Det er til og med unger som har stukket uten at de har merket det over lengre tid.

Jeg er ikke enig i at ungene skal ha helt fri, ikke på den måten jeg oppfatter det. Jeg synes det er viktig at de kan drive på med aktiviteter, selvvalgte, at de har flere alternativer og at en voksen følger med, ikke bare drikker kaffe og drøser.

Opplegg er det i bhg, ikke hele tiden, men det er til en vis grad voksenstyrt, ivertfall voksen observasjon er obligatorisk. Det bør ikke være dårligere på en SFO, heller bedre. Ungene er tross alt der kun fra 2-4 timer hver dag og tilbudet er forholdsvis dyrt, ikke får de noe mat heller, så noe må vi da betale for.

Skrevet

Att vara fri eller ha ledigt är inte samma sak som att inte ha lite organiserad lek - inte i min värld i alla fall.

SFO skulle mycket väl kunna ordna med basketspel, hoppreps tävling eller lek, ordna med temavecka, baka eller som någon nämde hjälp med läxläsning.

Varje dag behöver inte vara planerad men jag tycker det är viktigt att det finns ett utbud av spel, böcker, bollar, lego, tyger, färger och papper, tyg och garn och annat att aktivera sig med. Det kanske det gör i de flesta SFO, det vet jag inget om.

Skrevet
Det jeg mener her er at ungene på denne SFOen går mye på sjølstyr. Det er til og med unger som har stukket uten at de har merket det over lengre tid.

Jeg er ikke enig i at ungene skal ha helt fri, ikke på den måten jeg oppfatter det. Jeg synes det er viktig at de kan drive på med aktiviteter, selvvalgte, at de har flere alternativer og at en voksen følger med, ikke bare drikker kaffe og drøser.

Opplegg er det i bhg, ikke hele tiden, men det er til en vis grad voksenstyrt, ivertfall voksen observasjon er obligatorisk. Det bør ikke være dårligere på en SFO, heller bedre. Ungene er tross alt der kun fra 2-4 timer hver dag og tilbudet er forholdsvis dyrt, ikke får de noe mat heller, så noe må vi da betale for.

hva?..får de ikke mat engang?? det gjorde jeg da jeg gikk på SFO..

Det her må være den dårligste SFO`en jeg har hørt om..

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med Hanne her! Jeg jobbet på SFO her oppe for noen år siden. Det var en bordsetning hver gang, brødmat. Mandager var det yogurt rett etter skolen og varmmat seinere på dagen OG bursdagskake en gang i måneden (samla opp alle som hadde hatt bursdag i løpet av måneden. Og vi hadde aktiviteter for de som ville være med, to voksne per etasje og to voksne ute til oppsyn av lek.

Jeg tror jeg ville samlet sammen noen foreldre og krevd bedre tilbud.

Skrevet
Enig med Hanne her! Jeg jobbet på SFO her oppe for noen år siden. Det var en bordsetning hver gang, brødmat. Mandager var det yogurt rett etter skolen og varmmat seinere på dagen OG bursdagskake en gang i måneden (samla opp alle som hadde hatt bursdag i løpet av måneden. Og vi hadde aktiviteter for de som ville være med, to voksne per etasje og to voksne ute til oppsyn av lek.

Der min datter gikk var det også brødmat med pålegg hver dag. Noen ganger yoghurt, vafler mv. og bursdagskake/is. Og diverse aktiviteter, også lekselesing.

Skrevet (endret)

jepp...når jeg gikk på barneskolen var det noe som het FAU, er det sikkert fortsatt. Er foreldre av barn fra skolen som sitter i FAU( kommer ikke på hva FAU står får, men tror det er noe lignende som Foreldrenes arbeidsutvalg). De driver å diskuterer hva som kan forbedres ved skolen ol. Kansje det er noe lignende på skolen dattern din går i hvor du kan ta det opp, hvis ikke er det vel noe å ha på planen til neste foreldre møte?

Endret av Hanne_88
Gjest Embla s
Skrevet

Barnehage skal ha et pedagogisk opplegg, SFO trenger ikke ha det. SFO er i utgangspunktet tilsyn. Jeg syns også det er surt at SFO koster like mye som barnehage, men så vidt jeg vet subsidieres barnehagen (derfor kontantstøtten til de som ikke benytter seg av disse subsidiene, ?) mens SFO skal så vidt jeg vet være foreldrefinansiert.

Skrevet

Hva med om hun kan ta med venninder hjem etter skolen, slik at de er hjemme hos deg og leker.

Vet ikke om du har noe særlig kontakt med vennindene sine foreldre men hadde jeg hatt et barn som hadde gått på en dårlig SFO hadde jeg blitt kjempeglad om barnet kunne være med hjem til venner i blandt.

Skrevet

Nå er det slik at jeg kan ikke ha ansvar for andre sine barn til daglig pga min egen jobb situasjon. Det hadde vært greit en gang i uka, men ikke hver dag. Men det kommer vi nok til å gjøre av og til uansett.

Når det gjelder å ta opp saken i FAU er det værre. Jeg er selv i FAU på skolen og SFO er privat så vi har ingen som helst innvirkning på dem. Regner med at de har sitt eget opplegg med foreldrekontakter osv, det skal jeg sjekke litt rundt.

Men krav bør det stilles til alle som tar seg av eller ser etter barn og vi kommer til å prøve så godt vi kan å få positive forandringer inn.

Skrevet

Om SFO-tilbudet var så dårlig og prisen høg, ville eg aldri latt ho gå der.

Dette fordi ho heilt sikkert får leike med veninnene i friminutta på skulen, og ho kan jo også leike med dei etter dei er ferdige på SFO?!

Som lærar merkar eg at elevane vert slitne etter en heil skuledag, og gler seg til å komme heim. Trur nok ingen vil komme utenom fellesskapet sjølv om dei ikkje går på SFO. Eg synest synd på dei ungane som vert levert på SFO halv 8, og henta halv 5.. (noko som selfølgelig ikkje e nokon sin feil, men ungane blir trøytte og slitne likevel ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...