Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var inne på HW hvor de diskuterer hva som er rett å si. Er norvegia hvitost eller en gul ost?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nesten en nye høna eller egget diskusjon :)

Det heter gulost!!!

Skrevet
Nesten en nye høna eller egget diskusjon :)

Det heter gulost!!!

Men hva er da brie for noe? Den er ikke gul som osten på Mc Donald

Skrevet

Gulost? Sprøyt. Det heter kvitost evt hvitost.

Skrevet

Brie er en hvit ost, men ikke en hvitost, for de som ville sagt norvegia er hvitost

Gjest Gjest
Skrevet

Du milde himmel.... :grine2:

Jeg sier GULOST når det gjelder Norvegia, Gauda og jarlsberg. Vet ikke hvorfor, det har bar blitt sånn!

Brie er en muggost, og derfor i en annen kategori.

Gjest Gjest
Skrevet

Norvegia er hvitost, mens f.eks Synnøve Finden er gulost... :)

Skrevet

Hvitost, så klart!

Må le litt av at denne saken står under "Aktuelle saker"... :ler:

Men, det er jo aktuelt... ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Norvegia er Norvegia. :sjarmor: Ikke hvit eller gul. Dvs, gul blir den hvis den har blitt svett.

Dere som bruker fargenavn på ost (unntatt brunost), kaller dere Brie for hvitost, og oster som cheddar for oransje-ost?

Skrevet
Du milde himmel.... :grine2:

Jeg sier GULOST når det gjelder Norvegia, Gauda og jarlsberg. Vet ikke hvorfor, det har bar blitt sånn!

Brie er en muggost, og derfor i en annen kategori.

Trodde hvitost er betegnelse på alle oster som er lys/hvit/bege/offwhite og brun ost er betegnelsen på mørke oster som gudbrandsdalsost, myse, fløtemysost og geitost.

http://no.wikipedia.org/wiki/Ost

Men så er brie en ost fra frankrike og ikke betegnelsen muggost ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Klart det heter gulost! Både synnøve finden og Bjerke har jo skrevet "Gulost" på pakkene sine. Det er ingen store leverandører som selger "Hvitost".

Skrevet

Jeg sier alltid hvitost til "den vanlige" osten, og navnet på litt mer spesi oster.

Gjest Fantus
Skrevet
Klart det heter gulost! Både synnøve finden og Bjerke har jo skrevet "Gulost" på pakkene sine. Det er ingen store leverandører som selger "Hvitost".

Enig!

Gjest Gjest
Skrevet

www.wikipedia.no... og søk ost så ser du at alle norske harde oster kalles for gul/hvitost.

I min hjemstadslære bok heter det hvitost for betegnelsen på alle oster som er lyse og brun ost på de som er mørke

Skrevet

Gulost = norvegia, jarlsberg etc.

Chevre=chevre

Brie=brie

Camembert=camembert

St. Agur=st. agur

Osv...

Skrevet

Norvegia = kvitost/hvitost

Synnøve Synden = ost......

(Jeg er motstander av Synnøve Finden. Heier på Tine! :ler: )

Skrevet
Norvegia = kvitost/hvitost

Synnøve Synden = ost......

(Jeg er motstander av Synnøve Finden. Heier på Tine! :ler: )

Er ikke så glad i den smake som de har i den osten jeg heller. Altfor salt. Hmmm salt binder vann og fett. Kanskje det er derfor de kaller osten sin for gul ost. Gulere smør er som oftest fetere enn de som kalles lett smør :sjenert:

Skrevet
Er ikke så glad i den smake som de har i den osten jeg heller. Altfor salt. Hmmm salt binder vann og fett. Kanskje det er derfor de kaller osten sin for gul ost. Gulere smør er som oftest fetere enn de som kalles lett smør  :sjenert:

En interessant teori... :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...