Coronas Skrevet 29. mai 2006 #1 Skrevet 29. mai 2006 Var inne på HW hvor de diskuterer hva som er rett å si. Er norvegia hvitost eller en gul ost?
Amanlis Skrevet 29. mai 2006 #2 Skrevet 29. mai 2006 Nesten en nye høna eller egget diskusjon Det heter gulost!!!
Coronas Skrevet 29. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 29. mai 2006 Nesten en nye høna eller egget diskusjon Det heter gulost!!! ← Men hva er da brie for noe? Den er ikke gul som osten på Mc Donald
Amanlis Skrevet 29. mai 2006 #5 Skrevet 29. mai 2006 Brie er en hvit ost, men ikke en hvitost, for de som ville sagt norvegia er hvitost
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #6 Skrevet 29. mai 2006 Du milde himmel.... :grine2: Jeg sier GULOST når det gjelder Norvegia, Gauda og jarlsberg. Vet ikke hvorfor, det har bar blitt sånn! Brie er en muggost, og derfor i en annen kategori.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #7 Skrevet 29. mai 2006 Norvegia er hvitost, mens f.eks Synnøve Finden er gulost...
Jasmin Skrevet 29. mai 2006 #8 Skrevet 29. mai 2006 Hvitost, så klart! Må le litt av at denne saken står under "Aktuelle saker"... Men, det er jo aktuelt...
Gjest Gjesta Skrevet 29. mai 2006 #9 Skrevet 29. mai 2006 Norvegia er Norvegia. Ikke hvit eller gul. Dvs, gul blir den hvis den har blitt svett. Dere som bruker fargenavn på ost (unntatt brunost), kaller dere Brie for hvitost, og oster som cheddar for oransje-ost?
Coronas Skrevet 29. mai 2006 Forfatter #10 Skrevet 29. mai 2006 Du milde himmel.... :grine2: Jeg sier GULOST når det gjelder Norvegia, Gauda og jarlsberg. Vet ikke hvorfor, det har bar blitt sånn! Brie er en muggost, og derfor i en annen kategori. ← Trodde hvitost er betegnelse på alle oster som er lys/hvit/bege/offwhite og brun ost er betegnelsen på mørke oster som gudbrandsdalsost, myse, fløtemysost og geitost. http://no.wikipedia.org/wiki/Ost Men så er brie en ost fra frankrike og ikke betegnelsen muggost
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #11 Skrevet 29. mai 2006 Klart det heter gulost! Både synnøve finden og Bjerke har jo skrevet "Gulost" på pakkene sine. Det er ingen store leverandører som selger "Hvitost".
Tusseline Skrevet 29. mai 2006 #12 Skrevet 29. mai 2006 Jeg sier alltid hvitost til "den vanlige" osten, og navnet på litt mer spesi oster.
Gjest Fantus Skrevet 29. mai 2006 #13 Skrevet 29. mai 2006 Klart det heter gulost! Både synnøve finden og Bjerke har jo skrevet "Gulost" på pakkene sine. Det er ingen store leverandører som selger "Hvitost". ← Enig!
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #14 Skrevet 29. mai 2006 Klart det heter gulost! Både synnøve finden og Bjerke har jo skrevet "Gulost" på pakkene sine. Det er ingen store leverandører som selger "Hvitost". ← www.wikipedia.no... og søk ost så ser du at alle norske harde oster kalles for gul/hvitost. I min hjemstadslære bok heter det hvitost for betegnelsen på alle oster som er lyse og brun ost på de som er mørke
Hu i Svingen Skrevet 29. mai 2006 #15 Skrevet 29. mai 2006 Gulost = norvegia, jarlsberg etc. Chevre=chevre Brie=brie Camembert=camembert St. Agur=st. agur Osv...
Blueberry Skrevet 29. mai 2006 #17 Skrevet 29. mai 2006 Norvegia = kvitost/hvitost Synnøve Synden = ost...... (Jeg er motstander av Synnøve Finden. Heier på Tine! )
Coronas Skrevet 29. mai 2006 Forfatter #18 Skrevet 29. mai 2006 Norvegia = kvitost/hvitost Synnøve Synden = ost...... (Jeg er motstander av Synnøve Finden. Heier på Tine! ) ← Er ikke så glad i den smake som de har i den osten jeg heller. Altfor salt. Hmmm salt binder vann og fett. Kanskje det er derfor de kaller osten sin for gul ost. Gulere smør er som oftest fetere enn de som kalles lett smør
Blueberry Skrevet 29. mai 2006 #19 Skrevet 29. mai 2006 Er ikke så glad i den smake som de har i den osten jeg heller. Altfor salt. Hmmm salt binder vann og fett. Kanskje det er derfor de kaller osten sin for gul ost. Gulere smør er som oftest fetere enn de som kalles lett smør ← En interessant teori... :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå