Gå til innhold

Stressa eller tilbakelent?

Anne Mona

Blir det mer eller mindre julefeiring i årene framover?  

2 stemmer

1. 1. Blir det mer eller mindre julefeiring i årene framover?

• Mer
      6
    • Mindre
      3

Anbefalte innlegg

Jeg så at det var ganske høy andel svensker som helst skulle ha sluppet å gi og få gaver til jul, og siden jeg selv har et temmelig avslappa forhold til dette med jula tenkte jeg at det er kanskje den veien det går etterhvert? At det har vært så mye jul de siste 20-30 årene at nå kommer det en motreaksjon?

Jeg husker mora mi og familien ellers stressa voldsomt da jeg var liten: vaska hus, kjøpte eller sydde juleklær, organiserte maten, kjøpte inn pakker (akkurat dén delen husker jeg naturligvis minst av :ler: ), innimellom jobb og familiebesøk og julebord. Nå har jeg på følelsen at god mat og en skitur 1. dag er premier nok til å komme seg gjennom dette. Eller er det bare meg som er blitt gammel? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarte ikke helt å svare på det der, for det kommer helt an på hvordan man ser det. Legger mer og mer vekt på å kose oss sammen som familie, og mindre og mindre vekt på alt stresset. Ingen i min familie vasker ned huset til jul. Hvorfor gjøre det akkurat da, når det er så mye annent å gjøre? Da koser vi oss heller. Ikke baker vi så mye heller, det er for ungenes skyld i den grad vi gjør det. Vi pleier derimot å ha nisseverksted i adventstiden der vi lager ting som vi gir i julegave til de voksne (såpe, godterier, stearinlys ol.). Alle unger i familien skriver ønskeliste, og vi foreldrene blir enige om hvem som kjøper hva, så gavene gjør jeg unna på en dag. Maten er jo også kjempeenkel, og krever ingen hodebry. Det er jo det samme hvert år, så de innkjøpene går jo også fort unna. Lurer av og til på hva folk maser etter i dag. Skjønner det var stress før når de måtte slakte og herje for å få maten i hus. Grunnen til at de måtte vaske ned huset før var vel mye fordi de fyrte med kullovner, og vegger og tak ble sotete etterhvert, og i jula ville de jo ha det rent. I dag, når vi lever så rent at ungene får allergier, overlever man nok en jul uten å vaske tak og vegger. Når andre klager på jobben om at de må hjem og vaske hus, synes jeg det er deilig å tenke på at jeg skal renne på akebrett og drikke kakao i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det faktisk mer og mer feiring, spesielt av den grunn av at jeg nå har giftet meg og etablert meg sammen med min kjære. Han er veldig vant til tradisjoner hjemmefra og jeg prøver nå å kombinere de tradisjonene han er vant til med mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver også å latt stresset ligge,hvorfor i all verden skal jeg stresse?Jula kommer alikevel den.Her i gården vasker vi kroker og krinker på helga før lillejulaften og bruker adventstiden til og kose oss sammen.

Blir sint når jeg hører hvordan folk stresser til jul,med at de skal gjøre både ditt og datt og åssen i all verden skal de klare dette nå når det bare er XXX antall dager til jul.

Jula kommer alikevel den,og når julen ringes inn er jeg ferdig med alt uten å stresse :ler:

klem fra koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...