Gå til innhold

Kunne du elske en narsissist?

Bønna

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørn

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse

En narsissist har et svært høyt selvbilde, i motsetning til unnvikende og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Personen har svært høye tanker om seg selv og om sine egne evner og fortreffelighet. Han trenger ros og anerkjennelse, men har ofte lite empati for andre. Personen forventer også å bli anerkjent for sine bragder og talenter, er svært opptatt av sine fantasier om ubegrenset suksess, styrke, vakre utseende eller ideelle kjærlighet. En narsissist forventer å få spesialbehandling og at andre følger hans eller hennes beskjeder og oppfyller forventningene. Imidlertid kan de være misunnelig på andre eller tro at andre misunner ham, og kan være arrogante og mangle empati eller medfølelse. Ofte kan slike oppfattes som manipulerende og at de utnytter situasjoner og personer kun til egen fordel.

Kjenner meg veldig igjen. Hvordan slutte å være narsissistisk?

Jeg satt og leste dette selv og tenkte at dette høres ut som en beskrivelse av samtlige av mine ekser og venninner. Blir skremt her. Høres ut som diagnosen er en beskrivelse på kvinnfolk generelt :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg satt og leste dette selv og tenkte at dette høres ut som en beskrivelse av samtlige av mine ekser og venninner. Blir skremt her. Høres ut som diagnosen er en beskrivelse på kvinnfolk generelt :S

De fleste mennesker har narsissitiske trekk, og det er sunt. For noen bikker det desverre over i en patologisk lidelse. Ikke fall i den vanlige fellen å diagnostisere alle du ser på gaten som narsissiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

De fleste mennesker har narsissitiske trekk, og det er sunt. For noen bikker det desverre over i en patologisk lidelse. Ikke fall i den vanlige fellen å diagnostisere alle du ser på gaten som narsissiter.

Du har vel rett, men må ærlig innrømme at ingen av kompisene mine matcher noe av denne beskrivelsen. Tror som en annen gjest sa at kvinner har generelt flere av disse trekkene enn menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel rett, men må ærlig innrømme at ingen av kompisene mine matcher noe av denne beskrivelsen. Tror som en annen gjest sa at kvinner har generelt flere av disse trekkene enn menn.

Kanskje det har noe med at den moderne mannen er lært opp til å tilbe vakre kvinner som et seksuelt objekt, og dermed gir kvinner uhorvelig mye makt? Hvilken kvinne måtte ikke satt opp et visst filter om man hele tiden er sentrum i tilværelsen for en haug med siklende menn? Det betyr ikke at de er narsissiter fordi om. Vi må skille mellom den patologiske lidelsen Narsissisme, og normale narsissitiske trekk som positiv selvhevdelse og personlig hygiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Jeg tenner på narsistster...nog så har jeg mange tendenser selv også, og keg ser ogsål fordeler med slike personlighetsterekk!

Anonym poster: 1ed111834ab841e64bc6e52b4b137181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...