Gå til innhold

Kunne du elske en narsissist?

Bønna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse

En narsissist har et svært høyt selvbilde, i motsetning til unnvikende og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Personen har svært høye tanker om seg selv og om sine egne evner og fortreffelighet. Han trenger ros og anerkjennelse, men har ofte lite empati for andre. Personen forventer også å bli anerkjent for sine bragder og talenter, er svært opptatt av sine fantasier om ubegrenset suksess, styrke, vakre utseende eller ideelle kjærlighet. En narsissist forventer å få spesialbehandling og at andre følger hans eller hennes beskjeder og oppfyller forventningene. Imidlertid kan de være misunnelig på andre eller tro at andre misunner ham, og kan være arrogante og mangle empati eller medfølelse. Ofte kan slike oppfattes som manipulerende og at de utnytter situasjoner og personer kun til egen fordel.

Nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er gift med en som fikk denne diagnose for mange år siden.

Nå er det ikke slik at diagnosen er nødt til å stemme til enhver tid.

Så tidvis er han empatisk og fantastisk.

men tidvis faller han tilbake og "mister" all empati.

Det er slitsomt å leve slik. Og det er mangel på empati som gjør det vanskelig å leve sammen, de andre delene av diagnosen går det an å se gjennom fingrene med.

At han har vanvittige fantasier om hans fremtidige ubegrensede suksess, går an å leve med. At han trenger masse ros og oppmuntring går også godt å leve med.

Men jeg elsker ham, og de gode perioder er flere og lengre enn de dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
høres ut som en viss hot katt (andre ord med lik betyding) på dette forumet.

Jeg er redd det er fler enn én av dem her inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Kvinner med avhengig personlighetsforstyrrelse har lett for å havne i forhold med mannlige narsissiter. Dette fordi deres mangler utfyller hverandre. Det er ikke dermed sagt at kvinnen trives med narsissisten, men hun vil heller bli i et dårlig forhold enn å konfrontere seg med angsten som kommer når hun står alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tok mange personlighetstester tidligere fordi jeg gjorde ekstreme ting som andre oppfattet som skremmende og unormale. Narsissist- og psykopat diagnosen har kommet fram hver eneste gang. Det plager meg ikke, overhode, men jeg vet jeg har vært glad i andre mennesker også og satt pris på dem. Om vi ikke kan elske kan vi hvertfall sette pris på andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse

En narsissist har et svært høyt selvbilde, i motsetning til unnvikende og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Personen har svært høye tanker om seg selv og om sine egne evner og fortreffelighet. Han trenger ros og anerkjennelse, men har ofte lite empati for andre. Personen forventer også å bli anerkjent for sine bragder og talenter, er svært opptatt av sine fantasier om ubegrenset suksess, styrke, vakre utseende eller ideelle kjærlighet. En narsissist forventer å få spesialbehandling og at andre følger hans eller hennes beskjeder og oppfyller forventningene. Imidlertid kan de være misunnelig på andre eller tro at andre misunner ham, og kan være arrogante og mangle empati eller medfølelse. Ofte kan slike oppfattes som manipulerende og at de utnytter situasjoner og personer kun til egen fordel.

Kjenner meg veldig igjen. Hvordan slutte å være narsissistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Noen vil faktisk hevde at kvinnfolk generelt har narsissistiske tendenser uten at det trengs en diagnose til. Mange elsker jo kvinner. Noen elser katten sin, og kattens natur er på lik linje med kvinnen ekstremt narsissistisk. Ja, det er mulig å elske en narsissist. Hvis ikke ville de aldri blitt reprodusert. Hilsen en narsissist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok mange personlighetstester tidligere fordi jeg gjorde ekstreme ting som andre oppfattet som skremmende og unormale. Narsissist- og psykopat diagnosen har kommet fram hver eneste gang. Det plager meg ikke, overhode, men jeg vet jeg har vært glad i andre mennesker også og satt pris på dem. Om vi ikke kan elske kan vi hvertfall sette pris på andre mennesker.

Ja, dere kan sette pris på andre mennesker dersom de gir dere noe dere vil ha. Dere har et instrumentelt og materialistisk menneskesyn. Dem som ikke er enige med dere, eksisterer praktisk talt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil faktisk hevde at kvinnfolk generelt har narsissistiske tendenser uten at det trengs en diagnose til. Mange elsker jo kvinner. Noen elser katten sin, og kattens natur er på lik linje med kvinnen ekstremt narsissistisk. Ja, det er mulig å elske en narsissist. Hvis ikke ville de aldri blitt reprodusert. Hilsen en narsissist

Det er bare mennesker som selv har en personlighetsforstyrrelse som vil tolere å bo med en narsissist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ja, dere kan sette pris på andre mennesker dersom de gir dere noe dere vil ha. Dere har et instrumentelt og materialistisk menneskesyn. Dem som ikke er enige med dere, eksisterer praktisk talt ikke.

Haha slutt å lat som du er noe nå. Du kan liksom mer om dette enn meg påstår du? Jeg vet hva jeg snakker om, og du er bare en hobbypsykolog hjernevasket av dårlige youtube-videoer og et pk utdanningssystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha slutt å lat som du er noe nå. Du kan liksom mer om dette enn meg påstår du? Jeg vet hva jeg snakker om, og du er bare en hobbypsykolog hjernevasket av dårlige youtube-videoer og et pk utdanningssystem.

En typisk narissistisk reaksjon. Du tåler ikke at andre enn deg selv er i sentrum, og alle som ikke er enige med deg blir umyndiggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

En typisk narissistisk reaksjon. Du tåler ikke at andre enn deg selv er i sentrum, og alle som ikke er enige med deg blir umyndiggjort.

Det var du som angrep meg! Du fortalte meg hva jeg følte og deffinerte meg ut fra dine tolkninger og antagelser og jeg reagerte derreter. Hvem tror du at du er liksom? Du forsøke å umyndiggjøre meg på din egen arrogante måte ved å ty til det du selv kaller seg, nemlig en påståelig stråmann uten noe ytterligere argument eller kildehenvisninger. Du svarte meg som om jeg var et uverdig dyr og klarte å provosere fram den reaksjonen du antageligvis ønsket at andre skulle se! Du har latt deg hjernevaskes av andre, og forsøker å gjøre narr av meg med hersketeknikkene dine, men jeg gjenomskuer deg og det du har på agendaen selv om de frøene som leser vår lille diskusjon antageligvis vil la seg påvrike av det billige våset du spyttet ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som angrep meg! Du fortalte meg hva jeg følte og deffinerte meg ut fra dine tolkninger og antagelser og jeg reagerte derreter. Hvem tror du at du er liksom? Du forsøke å umyndiggjøre meg på din egen arrogante måte ved å ty til det du selv kaller seg, nemlig en påståelig stråmann uten noe ytterligere argument eller kildehenvisninger. Du svarte meg som om jeg var et uverdig dyr og klarte å provosere fram den reaksjonen du antageligvis ønsket at andre skulle se! Du har latt deg hjernevaskes av andre, og forsøker å gjøre narr av meg med hersketeknikkene dine, men jeg gjenomskuer deg og det du har på agendaen selv om de frøene som leser vår lille diskusjon antageligvis vil la seg påvrike av det billige våset du spyttet ut

Åja. Jeg angrep deg ikke, jeg svarte så saklig som mulig på din påstand om at alle kvinner er narsissister. Men som narsissist tar du alle kommentarer som går på tvers av ditt syn som en kritikk av deg som person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Åja. Jeg angrep deg ikke, jeg svarte så saklig som mulig på din påstand om at alle kvinner er narsissister. Men som narsissist tar du alle kommentarer som går på tvers av ditt syn som en kritikk av deg som person.

Jeg sa ikke at alle kvinner var narsisister. Jeg sa at samtlige kvinner har høyere narsissistiske tendenser enn hva menn har. Også en kvinne her har sagt at hun kjenner seg igjen i mye av det og frykter at hun er en selv. Klassiske ting som usikkerhet og sjalusi er mye mer utrpeget i kvinner enn i menn. En trang til positiv oppmerksomhet og komplimenter er også narsissistiske tendenser. Ut i fra argumentet om at katter er narsisistiske av natur, kan man si det samme om kvinner. Jeg sier ikke at kvinner er narsisister, men at de har utrolig mange mer uskyldige narsissistiske personlighetstrekk enn det som er naturlig i menns natur. Forstår du nå lille venn eller var dette for komplisert og vanskelig for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har latt deg hjernevaskes av andre, og forsøker å gjøre narr av meg med hersketeknikkene dine, men jeg gjenomskuer deg og det du har på agendaen selv om de frøene som leser vår lille diskusjon antageligvis vil la seg påvrike av det billige våset du spyttet ut

".....selv om de frøene som leser vår lille diskusjon antageligvis vil la seg påvirke....."

Disse frøene du snakker om, er det liksom oss lettpåvirkelige damene det? Vi som ikke er i stand til å tenke selv? :rolleyes:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...