Gå til innhold

legge ut bilder av folk


Fremhevede innlegg

Gjest Lim & klip
Skrevet

Hvis det ligger et bilde av en veldig pen person et sted på nettet (f.eks offentlig festbilder-galleri) Kan man da legge det bildet ut i et annet forum, der folk legger ut bilder av ting, mennesker, dyr, gjenstander, bilder osv. som man synes er pene?

Eller er det mer ok å legge ut en link?

Bildet er jo allerede på nett så jeg forstår ikke problemet. Men andre har reagert vet jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Rar timing for dette innlegget, for det skjedde nettopp meg i et annet forum. I dag. Men jeg syns det er feil, spesielt når personen har sagt gang på gang at h*n ikke liker bildet, pluss å be ansvarlig på siden slette det, men de nekter. Jeg tror det er ulovlig faktisk.

Gjest Lim & klip
Skrevet

Har også opplevd det i det siste... Fant et bilde av meg selv (tatt på fest og offentliggjort) på et nerdeforum, postet av en bekjent så da var det greit. La bilde av en mann på et forum tidligere og da spurte jeg ham først om det var greit.

Men når bildene allerede er på nett, er det ulovlig da?

Handler egentlig om respekt og grei oppførsel uannsett. Men tror det er lovlig?

Skrevet

Hvordan det er med lovligheten husker jeg ikke, men det er jo noe med opphavsrett.

Ut fra egen mening, så synes jeg vel det er greit å linke til et bilde man alt ser på nett fremfor å legge ut andres private bilder på eget område, da kan jo den som opprinnelig la ut bildet fjerne det om ønskelig.

Når det er sagt, så har jeg snappet bilder av pene mennesker til min egen bildesamling på nett, men da er det snakk om mer artistiske bilder enn tydelige private fotos.

Gjest Gjest
Skrevet

Vil tro mange unge har opplevd dette! Og når de sier ifra til ansvarlige sideeiere om at bidlet må slettes så bør det bli slettet! Enkeltmennesket som har postet er vel den som egentlig bør slette, men...

Tror det er lovlig, men sier den som er avbildet "nei" så mener han "nei" og det må respekternes!

Gjest Gjest
Skrevet
så synes jeg vel det er greit å linke til et bilde man alt ser på nett fremfor å legge ut andres private bilder på eget område

Nå var det ikke snakk om private bilde rda...

Gjest gjest1
Skrevet

I et annet forum jeg henger i er det et bilde fra da jeg var 17 som ble dradd opp støtt og stadig. I dag er jeg 20. Syns det er unødvendig, for hele formålet med å dra det opp er for å si "hoho towelie se på deg så stygg og gother du var lol!"

Og de som eier bildene på siden greier ikke innse at jeg ikke er "en av dem" mer, så de beholder det. tjo og hei :frustrert:

O hvis det blir lagt ut her nå, sender jeg umiddelbart pm til gry og ber om å bli slettet, og ikke om jeg setter min fot her igjen.

Gjest Gjest
Skrevet

Paranoid?

Jeg synes de som har bildet ute bør respektere deg! Jeg ville anmeldt dem, men så er jeg kanskje litt for aggresiv da. Men å finne deg i det bør du ikke!

Når jeg poster bilder av pene menn så er det stort sett sånne som Brad Pitt og Johnny Depp. Ikke helt vanlige norske menn. Da linker jeg eller!

Skrevet

Egentlig er det ikke lov å legge ut bilder av andre uten deres samtykke. Men jeg tror det blir praktisert slik at det er greit så lenge bilder blir fjernet når man ber om det.

Så til towelie: hvis noen har lagt ut bilde av deg, og ikke fjerner det, kan du kontakte f.eks. webhotellleverandøren, dersom de har det o.l. Og du kan faktisk politianmelde om du ønsker det..

http://www.saftonline.no/lovogulovlig/

Gjest gjest1
Skrevet
Paranoid?

Jeg synes de som har bildet ute bør respektere deg! Jeg ville anmeldt dem, men så er jeg kanskje litt for aggresiv da. Men å finne deg i det bør du ikke!

Når jeg poster bilder av pene menn så er det stort sett sånne som Brad Pitt og Johnny Depp. Ikke helt vanlige norske menn. Da linker jeg eller!

Om jeg er???

Det har jeg vel vært siden den ganga noen klippet ut hodet mitt og satte det på en gammel dame med hengeklitt og la det ut overalt.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis det ligger et bilde av en veldig pen person et sted på nettet (f.eks offentlig festbilder-galleri) Kan man da legge det bildet ut i et annet forum, der folk legger ut bilder av ting, mennesker, dyr, gjenstander, bilder osv. som man synes er pene?

Eller er det mer ok å legge ut en link?

Bildet er jo allerede på nett så jeg forstår ikke problemet. Men andre har reagert vet jeg.

Dersom man tar utgangspunkt i at personen på bildet har gitt sitt samtykke til fotografen om at bildet blir lagt på nettet i utgangspunktet, så kan du poste det videre dersom du får tillatelse fra fotografen/opphavseieren av bildet.

Skrevet

Nå var det ikke snakk om private bilde rda...

Bilder som tas på fest og andre sammenkomster anser jeg som "private bilder", kontra bilder tatt i sammenhenger som intervjuer, modelloppdrag, offentlige opptredener (russerevy, taler, sceneshow) o.l.

Gjest Gjest
Skrevet
Bilder som tas på fest og andre sammenkomster anser jeg som "private bilder", kontra bilder tatt i sammenhenger som intervjuer, modelloppdrag, offentlige opptredener (russerevy, taler, sceneshow) o.l.

De jeg mente var offentlige, i høy grad. *Utdype:* Bilder tatt på offentlig fest med godt synlige plakater rundt omkring hvor det informeres om at det blir tatt bilder i lokale og at de legges ut på nett. Vil man at de ikke skal legges på nettet, må man kontakte bildetaker/nettstedet bildene legges ut på, og fortelle hvilke man ikke vil skal legges ut.

Skrevet

I et slikt tilfelle ville jeg synes det var greit å linke til bildene, men ikke å selv legge de ut på andre nettsteder.

Gjest Gjest
Skrevet
I et slikt tilfelle ville jeg synes det var greit å linke til bildene, men ikke å selv legge de ut på andre nettsteder.

Hva med kjendiser?

Er liksom mer akseptert å slenge ut bilder av dem... Synes alltid det er tryggest med link jeg.

Skrevet

Vel, jeg ville ikke publisert nakenbildene jeg har av Brad Pitt på eget område for å si det sånn.

Gjest Gjest
Skrevet
Vel, jeg ville ikke publisert nakenbildene jeg har av Brad Pitt på eget område for å si det sånn.

Har du nakenbilder av Pitt? :sikle::ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med kjendiser?

Er liksom mer akseptert å slenge ut bilder av dem... Synes alltid det er tryggest med link jeg.

Det skal vi huske, Pia.

Skrevet

Har du nakenbilder av Pitt? :sikle::ler:

Ja, men bildekvaliteten kunne nok vært bedre.

:sjarmor:

Skrevet

Synes uansett det er mange folk som tar seg friheter til å legge ut bilder av folk de kjenner på nett, jeg.

Har bl.a. en kollega som har sånn MySpace-ting på msn. Hun har den åpen så hvemsomhelst kan gå inn der og se.

Fikk plutselig beskjed av en venninne om at det lå fyllebilder av meg på nett. Da hadde min kollega lagt ut bilder på MySpace-tingen fra noen lønningspilser, hvor blant annet jeg og flere andre var rimelig fulle, - ikke så jævlig kult å vise til hele verden.

Det er snakk om respekt for folk og ikke tråkke over visse "skjulte" grenser når det kommer til dette med internett og bilder o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...