Gjest KATTAstrofe Skrevet 27. mai 2006 #21 Skrevet 27. mai 2006 Siste nytt? Er det ikke medisinsk abort det er snakk om? Det har isåfall eksistert i Norge i åresvis.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #22 Skrevet 27. mai 2006 Så mye surr det var her da. Jo, det er snakk om å abortere hjemme. Altså ikke dra tilbake til sykehuset før omtrent én måned etter aborten for etterkontroll. ← Det er riktig slik du beskriver det Iallefall utfra slik jeg har skjønt det etter å ha hørt/lest debattene rundt dette. Enkelte har ikke vært på etterkontroll før etter en måned. Spørsmålet er vel ikke om det er forsvarlig i forhold til kvinnens fysiske helse. Spørsmålet er om det er forsvarlig i forhold til kvinnens psykiske helse. Men etter å ha hørt denne KrF-statsråden i et debattprogram mistenker jeg at hun kun bruker denne saken som et argument mot abort. Hun prøver å framstille det som om de som er for abort har gått altfor langt. At det har blitt for lettvint med abort. Da jeg hørte henne på radio i går, begynte hun å kværne på dette at kvinnene alltid måtte presenteres for andre muligheter enn abort. Men for abort-motstandere bør jo dette være godt nytt: før abortloven foregikk jo alle aborter hjemme, det er jo tilbake til dette disse abortmotstanderne ønsker seg. Ang selve saken, så synes jeg dette bør være et reelt valg for kvinnen. Desverre kan jeg se at enkelte kan føle seg til belastning ved å oppta plass på et sykehus der det ligger mange på korridorene. Jeg ser problematikken i dette, men så lenge debatten kan holdes i gang av folk som har akseptert abortloven i utgangspunktet, ville det vært lettere å diskutere dette.
wind-up bird Skrevet 27. mai 2006 #23 Skrevet 27. mai 2006 Det er riktig som gjest skrev, at det ikke er snakk om å komme på sykehuset før etter 28 dager. Les litt mer om det her: http://www.bt.no/lokalt/bergen/article271293.ece
momo Skrevet 27. mai 2006 #24 Skrevet 27. mai 2006 Vært "heldig" du da. Jeg hadde en spontan abort i uke 8, den varte nærmere en uke, med små blødninger som etterhvert gikk over i så sterke smerter at jeg vred meg pga rier. Jeg har fødd tre ganger, og vil sammenligne aborten med en fødsel ifht smerter. Selve fosteret kom ut ut tre dager etter smertene var verst. Det var på str med en stor plomme, og eg skylte det ned. Vil tro at en slik pille som det referes til vil sette igang en prossess på samme måte som den jeg gikk gjennom. Var ikke nødvendig med innleggelse for meg, men legen ba meg være oppmerksom på om jeg blødde mye, og om forstersekken var hel. ← Skrev jo at det var forskjell på når det var! Jeg skrev om i uke 5, ikke uke 8. Og sefølgelig kan man få smerter, det har da jeg hatt og, jeg ville bare få fram at hvis det er veldig tidlig så ser man ikke fosteret fordi det er for lite. Veldig mye skjer mellom uke 5 og 8.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #25 Skrevet 27. mai 2006 Er det kun stikkpillene eller de tablettene som skal svelges de får utdelt?
Gjest gjest1 Skrevet 29. mai 2006 #26 Skrevet 29. mai 2006 Siste nytt? Er det ikke medisinsk abort det er snakk om? Det har isåfall eksistert i Norge i åresvis. ← Det samme tenkte jeg...
Pilar Skrevet 29. mai 2006 #27 Skrevet 29. mai 2006 Hvis det er slik at hele aborten skal foregå hjemme på egenhånd uten medisinsk personell som kan hjelpe til og opptre som en støtte under en påkjenning som kan være ganske skremmende, så tror jeg ikke jeg hadde følt meg spesielt komfortabel alene hjemme i min ensomhet, nei.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå