Catrine Skrevet 26. mai 2006 #1 Skrevet 26. mai 2006 Har dere hørt siste nytt? Man kan få med seg hjem tablettene som setter i gang en abort, for å slippe å være på sykehuset. Hva er deres synspunkter på dette? Selvsagt er det fint å være i hjemlige omgivelser, men hva med det psykiske? Reaksjonene når aborten er utført? Bare lurer på hva dere synes?
Gjest Godjenta79 Skrevet 26. mai 2006 #2 Skrevet 26. mai 2006 Det er jo et valg til damene, og valgfrihet er jeg jo FOR. Men, det er jo ikke alle som kan forutse hvilke psykiske reaksjoner de kan få etter noe sånn. Jeg hadde aldri gjort det, ville holdt meg på sykehuset i trygge hender. For noen damer er det sikkert det beste, og jeg synes det er fint at de kan få ta det valget selv.
Gjest Hufsa Skrevet 26. mai 2006 #3 Skrevet 26. mai 2006 Man foretar ikke aborten hjemme man får tablettene med seg hjem, men må på sykehuset for å være der, når selve aborten begynner... Dette for å være sikker på at kvinnen har det "bra", og alt går som det skal.
mallina Skrevet 26. mai 2006 #4 Skrevet 26. mai 2006 Kan ikke si at jeg likte det. Da blir det jo enda lettere å ta abort. Og skulle det skje komplikasjoner? Og hva gjør man da med, "det som kommer ut"?? Nei syntes det ørtes litt ekkelt ut.
mallina Skrevet 26. mai 2006 #5 Skrevet 26. mai 2006 Man foretar ikke aborten hjemme man får tablettene med seg hjem, men må på sykehuset for å være der, når selve aborten begynner... Dette for å være sikker på at kvinnen har det "bra", og alt går som det skal. ← Åja daså.. Men hva hvis det skjer noe imellomtiden? Når de er hjemme?
Gjest Gjest1 Skrevet 26. mai 2006 #6 Skrevet 26. mai 2006 Kan ikke si at jeg likte det. Da blir det jo enda lettere å ta abort. Og skulle det skje komplikasjoner? Og hva gjør man da med, "det som kommer ut"?? Nei syntes det ørtes litt ekkelt ut. ← Hvordan blir det lettere å ta abort ved dette? Og tror du flere tar abort pga dette? Hvorfor?
Gjest Hufsa Skrevet 26. mai 2006 #7 Skrevet 26. mai 2006 Åja daså.. Men hva hvis det skjer noe imellomtiden? Når de er hjemme? ← Disse tablettene man tar, de skal taes en stund i forveien, og man kommer inn på sykehuset slik at det som kommer ut..kommer ut på sykehuset i trygge omgivelser.
mallina Skrevet 26. mai 2006 #8 Skrevet 26. mai 2006 Disse tablettene man tar, de skal taes en stund i forveien, og man kommer inn på sykehuset slik at det som kommer ut..kommer ut på sykehuset i trygge omgivelser. ← Ja skjønnte det, men hva hvis det skulle oppstå komplikasjoner? Og det jeg mente med at det ble lettere var: det føles jo mye tryggere å sitte hjemme? Hvet ikke, det er ikke sikkert alle føler at det blir enklere, men for min del, så hadde valget blitt enklere å ta, hvis jeg fikk ta dem hjemme, istedenfor på sykehus, for så å bare ligge der i flere timer å vente på det som skal skje..
Gjest Hufsa Skrevet 26. mai 2006 #9 Skrevet 26. mai 2006 Ja skjønnte det, men hva hvis det skulle oppstå komplikasjoner? Og det jeg mente med at det ble lettere var: det føles jo mye tryggere å sitte hjemme? Hvet ikke, det er ikke sikkert alle føler at det blir enklere, men for min del, så hadde valget blitt enklere å ta, hvis jeg fikk ta dem hjemme, istedenfor på sykehus, for så å bare ligge der i flere timer å vente på det som skal skje.. ← ..Ville du følt det tryggere hjemme... Poenget er at man skal "blø fra seg" på sykehuset for å se at alt er kommet ut, og det ser sykepleieren ved å kikke på det som kommer ut. For om ikke alt er kommet ut, kan det oppstå komplikasjoner...
mallina Skrevet 26. mai 2006 #10 Skrevet 26. mai 2006 ..Ville du følt det tryggere hjemme... Poenget er at man skal "blø fra seg" på sykehuset for å se at alt er kommet ut, og det ser sykepleieren ved å kikke på det som kommer ut. For om ikke alt er kommet ut, kan det oppstå komplikasjoner... ← Ja ville det i ventetiden, for så å gå på sykehuset.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2006 #11 Skrevet 26. mai 2006 Herregud... folk har da abortert hjemme til alle tider.. og det går jo stort sett bra med de aller aller fleste. Ingen blir jo tvunget til dette heller da. Folk føder da barn hjemme også og jammen går det ikke bra da også.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2006 #12 Skrevet 26. mai 2006 Det er utrolig. Jeg visste ikke engang at man kunne ta abort med pille! Må man ikke operere under noen omstendigheter? For eksempel hvis fosteret har vokst seg for stort? Vet ikke hvordan den pilla virker uansett under aborteringen?
Gjest Gjest1 Skrevet 26. mai 2006 #13 Skrevet 26. mai 2006 Herregud... folk har da abortert hjemme til alle tider.. og det går jo stort sett bra med de aller aller fleste. Ingen blir jo tvunget til dette heller da. Folk føder da barn hjemme også og jammen går det ikke bra da også. ← Folk har abortert hjemme til alle tider? Hva slags utsagn er det? Er du klar over hvor mange som dør av komplikasjoner i forbindelse med aborter (illegale, hjemme) i året på verdensbasis?
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #14 Skrevet 27. mai 2006 Folk har abortert hjemme til alle tider? Hva slags utsagn er det? Er du klar over hvor mange som dør av komplikasjoner i forbindelse med aborter (illegale, hjemme) i året på verdensbasis? ← Poenget her er at dette ikke er ILLEGALE aborter jo. Når jeg snakker om aborter så mener jeg også ufrivillige aborter som mange inklusive meg selv har hatt hjemme. Tror dere virkelig dette har vært et tilbud om ikke dette var medisinsk forsvarlig?
Jane How Skrevet 27. mai 2006 #15 Skrevet 27. mai 2006 Pille kan ikke brukes til 12. uker mener jeg å ha lest. Pille går vel litt roligere for seg, ikke et stort inngrep (må kankjse ha utskraping etterpå?). Men det må være kjipt å gå og vente hjemme, det tar jo tid! Jeg ville foretrukket å bli ferdig med en gang.
momo Skrevet 27. mai 2006 #16 Skrevet 27. mai 2006 Den pillen tror jeg bare brukes til maks uke 9, men jeg er ikke helt sikker da. Og nå er det jo veldig stor forskjell på når man får utført aborten, gjør man det feks i uke 5, så blør man jo bare, man klarer jo ikke og se noe foster eller noe sånnt, for det er alt for lite. Jeg har selv hatt 6 spontanaborter, alle mellom uke 4-6. Jeg har aldri måtte dra på sykehuset eller legevakte hverken før eller etter.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #17 Skrevet 27. mai 2006 Og nå er det jo veldig stor forskjell på når man får utført aborten, gjør man det feks i uke 5, så blør man jo bare, man klarer jo ikke og se noe foster eller noe sånnt, for det er alt for lite. Jeg har selv hatt 6 spontanaborter, alle mellom uke 4-6. Jeg har aldri måtte dra på sykehuset eller legevakte hverken før eller etter. Vært "heldig" du da. Jeg hadde en spontan abort i uke 8, den varte nærmere en uke, med små blødninger som etterhvert gikk over i så sterke smerter at jeg vred meg pga rier. Jeg har fødd tre ganger, og vil sammenligne aborten med en fødsel ifht smerter. Selve fosteret kom ut ut tre dager etter smertene var verst. Det var på str med en stor plomme, og eg skylte det ned. Vil tro at en slik pille som det referes til vil sette igang en prossess på samme måte som den jeg gikk gjennom. Var ikke nødvendig med innleggelse for meg, men legen ba meg være oppmerksom på om jeg blødde mye, og om forstersekken var hel.
Pilar Skrevet 27. mai 2006 #18 Skrevet 27. mai 2006 Man får en pille og drar på sykehuset etterhvert, ja, man har vel ikke selve aborten hjemme alene ?
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #19 Skrevet 27. mai 2006 Har dere hørt siste nytt? Man kan få med seg hjem tablettene som setter i gang en abort, for å slippe å være på sykehuset. Hva er deres synspunkter på dette? Selvsagt er det fint å være i hjemlige omgivelser, men hva med det psykiske? Reaksjonene når aborten er utført? Bare lurer på hva dere synes? ← Det høres bra ut, og som et naturlig ledd i utviklingen.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #20 Skrevet 27. mai 2006 Så mye surr det var her da. Jo, det er snakk om å abortere hjemme. Altså ikke dra tilbake til sykehuset før omtrent én måned etter aborten for etterkontroll. Jeg synes det virker som en god íde å tilby det for de som ønsker det. Jeg hadde vært en av de som benyttet seg av tilbudet. For meg er abort noe privat som jeg heller vil gå gjennom alene/sammen med partner enn på sykehuset med ukjente rundt meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå