Gå til innhold

Hvordan i alle dager skal jeg rekke alt før jul?????

MarianneE

Anbefalte innlegg

Har helt stress og panikk, jeg!

Før julaften har jeg 2 fridager, og skjønner ikke hvordan jeg skal rekke alt! Javist kan jeg skure og vaske og bake og pynte og...... før og etter jobb, men er så vannvittig sliten etter jobb! Dessuten frister det IKKE og finne frem skure bøtta og bakeredskapene når klokka er blitt 17.30 eller rundt klokka 06.30..........

I tillegg kommer det overnattingsgjester hit lillejulaften (hvor jeg selvfølgelig skal jobbe fra 11-19) og p.ga. dem og jobbing hadde det vært fint om alt var klart til den 22.!

Men hvordan i helvete skal jeg rekke alt? Kjenner jeg får hjerteklapp bare ved og skrive detta, jo........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hvorfor i alle dager skal du rekke så mye..

ta ferie, lag litt god mat og slapp av.. la husvaskinga osv vente til utpå nyåret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du partner, vener eller familie som kunne vore til hjelp?

Eller kva med gode naboar?

Tilbakebetaling kan vera i kroner eller gjentjeneste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det der.....hvorfor skal jeg på død og liv rekke alt? Må jeg vaske takene? Må jeg vaske ut av alt av skuffer og skap? Må jeg bake alle syv sorter og minst 5 slag med godter?

Jeg lager bare mer arbeid for meg selv.......

Har en mann, men han har en såpass ustabil jobb, at vi fra dag til dag ikke vet hvor i landet han skal jobbe. Dessuten vil jeg gjøre det sjøl, slik at jeg veit det blir gjort slik jeg vil ha det......... :oops:

Og ja.......jeg VET at da kan jeg bare ha det så godt........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Jobber du i helger og alt?? Jeg vasket leiligheta forrige helg, lørdag og søndag, og bakte også pepperkaker på søndagen. Dessuten er det ingen andre enn du selv som merker om du jukser litt og ikke tar det så grundig. Og julekaker kan jo kjøpes (dyrt riktignok, men...) Begynner tidlig jeg, så slipper jeg stresset. Vi mangler bare noen få gaver, og skal bare bake noen få kaker til. I helga drar vi på hytta og koser oss. Hva er vitsen med jula hvis alt bare skal være stress? Man skal kose seg!! Man trenger ikke 7 sorter, vi skal bare ha to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du må lære deg og stresse ned Marianne! kan ikke noen søsken eller bekjente eller venner hjelpe til med vaskinga?

Hvis ikke, vask litt hver dag, eller ta igjen i helgene, eller få mannen din til å gjøre litt!

Og du kan også prøve å bytte den vakta du har den 22. og ta den en annen dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger du å skure og vaske og bake osv. ? Jeg vasker ikke mer i jula enn ellers. Huset er rent nok fra før. Nedvask og slikt synes jeg passer best å ta på høsten og våren, da både været og tiden er bedre. Ellers baker jeg ikke noe særlig heller. I år baker jeg bare pepperkaker, for det synes sønnen min er moro. Resten kjøper jeg. Pyntinga gjorde jeg på en kveld. Litt lys i vinduet og noen kuler som henger her og der. Masse levende lys. Pent ble det også! Juletreet pyntes på lillejulaften.

Stress ned, folkens. Det er ingen som tvinger oss til å slite oss ut i jula. Jeg gidder i hvertfall ikke det. Det viktigste er å kose seg med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fort bli stress nå før jul, derfor er jeg alltid tidlig ute. Alle julegaver var kjøpt inn før desember. Nå har jo jeg det lettvint i år, siden jeg skal bort, men det er lurt å være tidlig ute, så blir det ikke så mye stress. Man skal jo tross alt kose seg i jula.

Lykke til med alt, håper dere får en flott jul (med eller uten nyvasket hus) :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke vaske i skuffer og skap og rundvaske tak hver jul.Jeg vasker taket annet hver år.Skuffer og skap vasker jeg en gang i måneden og slipper og tenke på det også til julevasken.

Angående baksten så går det ann å spørre gjestene om de kan ta med seg en kakesort de liker,eller spør familien om de kan bake litt ekstra så baker du litt ekstra og så bytter dere.

Du skal se at jula kommer alikevel om du ikke har børstet og vasket i alle kroker og krinkler,men ikke tenk på det.I jula skal du kose deg og bare slappe av.

God førjulstid

*klem fra koldbruna* 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke vaske i skuffer og skap og rundvaske tak hver jul.Jeg vasker taket annet hver år.Skuffer og skap vasker jeg en gang i måneden og slipper og tenke på det også til julevasken.

Angående baksten så går det ann å spørre gjestene om de kan ta med seg en kakesort de liker,eller spør familien om de kan bake litt ekstra så baker du litt ekstra og så bytter dere.

Du skal se at jula kommer alikevel om du ikke har børstet og vasket i alle kroker og krinkler,men ikke tenk på det.I jula skal du kose deg og bare slappe av.

God førjulstid

*klem fra koldbruna* 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundvasking av huset til jul? :o

Vasking av skuffer og skap til jul ? :o :o

Dette huset blir "rundvasket" to ganger i året, - en gang på høsten og en gang på våren. Grundig rundvask skjer absolutt ikke midt i julestria!!!

Marianne, - du virker som en sånn superdame som har prikkfritt hus, full jobb, ansvar for hele familien, som baker 7 kakeslag, kjøper julepresanger og sender julekort til alle, og som henger opp selvheklede julegardiner. Skjønner godt at du blir sliten jeg!

Slikt gikk kanskje ann tidligere da folk var hjemmeværende, men nå tror jeg nok vi må fire litt på kravene. :D

Her er mitt tips til deg:

Lag en liste over alt du har lyst til å gjøre. Og da mener lyst på den måten at du gleder deg til å gjøre det! :lol:

Lag en annen liste over det du gjøre. Halver må- listen (glem resten) og så planlegger du en MÅ ting og en LYSTBETONT TING hver dag.

Lykke til!

Husk å kose deg i jula!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all "kjeft"!!!!

Litago....jeg har ikke prikkfritt hus (her flyter rotet!) men resten kan godt stemme (med unntak av at jeg ikke kan hekle, da.... :ler: )

Mye av grunnen til at jeg føler at jeg MÅ gjøre alt dette er fordi vi bor i etasjen over hans besteforeldre, og det går ikke en dag uten at min manns bestemor tuter ørene mine full av alt jeg må gjøre til jul, at jeg må passe på og gi Andre det hjemmet til jul han fortjener, og jeg må for all del ikke klage! Hun hadde to barn og klarte alt til jul- jeg skal nå bare vite hva alle andre klarer!!!!!!!!! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Nå må jeg ta meg sammen her.....hvem er det jeg lager jul for egentlig? Det er IKKE for de som bor i første etasje! Det er for oss i andre etasje! Tror mye av før-juls presset kommer derfra, og jeg finner meg bare i det!

Nei, tenker det blir vanlig helgevask til jul, jeg! Kakene må jeg nesten bake sjøl, for jeg har cøliaki, og kan dermed ikke spise kjøpekaker.

Bedre og gjøre det slik og dermed ha overskudd til jul enn og lukte grønnsåpe og sovne klokka 20 på julaften av utmattelse!!!!!!!

TAKK FOR AT DERE ÅPNET ØYNENE MINE!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får din manns bestemor gjøre det du ikke gidder da - hvis det er så viktig for henne!

Jeg skal skrive massevis av julekort.

Og så skal jeg bake to kakeslag.

Kjøpe julegaver

Også skal jeg sikkert lage litt snop og sånn - marsipan særlig... masse marsipan.

Og hipphipphurraforSwiffer, tørke støv og henge opp julepynt.

Mamma baker også julekaker - og så bytter vi - så vi får dobbelt så mange slag som vi baker.

Julen skal være hygge og kos. Og i 2002 kan vi faktisk velge å kjøpe julepølsene i butikken, vi behøver ikke stappe dem selv.

Er ikke det fint da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte og få med på innlegget i stad at jeg har tatt meg en sykedag idag! Var ikke i form på jobb igår og gikk hjem. Dermed er jeg syk idag og. Skal begynne på juleforberedelsene, men ha KOS i tankene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke rekke alt!!! Jeg er SÅÅÅ enig med de andre her inne!!

Gjør de tingene som MÅ gjøres (gavekjøp, handling etc.) Sørg for at mannen din også hjelper til :-)

Resten er det ikke så viktig med.

Hos oss gjør vi kun det aller nødvendigste, og det vi evt har lyst til å gjøre i tillegg.

Her bakes det ingen kaker, og det vi evt. har glemt (eller nedprioritert ;-))

av tillaging av diverse juleposteier og sild og slikt, ja det KJØPER vi.

Det blir faktisk jul allikevel!!

Det at familien er samlet til god mat og drikke er det viktigste. Om huset ikke er vasket i alle kriker og kroker, eller maten ikke er 100% hjemmelaget, betyr mindre.

Det hjelper jo ikke om huset skinner og alt er hjemmelaget, om du er så sliten at du ikke klarer å glede deg over julen og gjestene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...