Gjest Lea Skrevet 7. desember 2002 #1 Del Skrevet 7. desember 2002 Jeg skal lage julebøker som gaver. Vanlige notatbøker med stiv perm som skal trekkes med julestoff. Bøkene skal jeg dele opp med skilleark av farget papp: 1. Julemat 2. Julesanger 3. Juleminner (evt. annet) SETTER PRIS PÅ FORSLAG!! Jeg skal skrive inn noen oppskrifter, sangtekster og sånt før de gis bort, så kan den som får boken fylle opp med sine egne ting. Jeg skal også klippe ut bilder eller sette inn små klistremerker på sidene jeg skal skrive på. Fint om noen har forslag til innhold og annet jeg kan gjøre med disse bøkene. Hva ville DU hatt i DIN julebok??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 7. desember 2002 #2 Del Skrevet 7. desember 2002 OG... vet noen om et sted jeg kan finne en slags kalender med oversikt over gamle (eller nye) tradisjoner. F.eks 1. desember: "Navn på dagen" Hva vi gjør/gjorde denne dagen. Vanskelig å forklare, men jeg mener å ha sett en slik kalender/oversikt et sted. Finner den ikke igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirella Skrevet 9. desember 2002 #3 Del Skrevet 9. desember 2002 For to-tre år siden kjøpte jeg en "ferdig" julebok gjennom en bokklubb, men jeg har sett den hos Notabene senest i år. Den heter "Julens Minnebok" og er illustrert av Mona Lærum. Den er uttgitt av Rødskog Art a.s. Norway og har ISBN nr. 82-994754-0-6 . Du kan se den her : http://www.cappelenshobbyklubb.no/800/800....1496&typ=normal Jeg mener også å ha sett andre lignende julebøker. MEN! Jeg støtter ideen din om å lage en selv !!! Det blir jo enda mer personlig!! Men tror jeg ville brukt en ring-ordner istedet for notisbok, fordi at når man etterhvert limer inn en del bilder og utklipp har en notisbok en tendens til å bli "lurvete"/sprikete om du skjønner hva jeg mener??!! En perm blir som et løsark-system, og man kan supplere evt. med nye ting om det skulle bli "nødvendig". Tror det ville blitt fint med sorte ark i permen, sånne foto-ark av kartong. Og man kan jo enkelt trekke en perm med julestoff!! Det finnes slike permer av brun papp, iallefall har panduro det. Da blir det liksom litt "gammeldags"-preg over det også!! Men kan også istedet for julestoff bruke glansbilder ol. og decoupage-teknikk til å pynte permen med....!! Fantasien er i grunn ustoppelig!! :blunke: Hvis jeg skulle gå ut ifra den juleboka jeg allerede har, hva innhold angår; så ville jeg hatt et innhold â la dette: * Jeg ville laget boka sånn at jeg kunne skrive årstall for hver jul, og at hver jul inneholdt følgende: * Linjer / ruter fra 1-31 desember hvor man kan skrive inn f.eks. juleforberedelser man har gjort fra dag til dag. * Noen linjer hvor man skriver inn hvem man har feiret jul-aften sammen med og hvor hen. * Hva årets julemiddager har bestått av * Været i julehelgen - for dem som er interessert i sånt!! * Plass til å skrive hvem man har sendt julekort til og evt. fått ifra. * Plass til å skrive om årets julegaver; både fått og evt. gitt bort. Så holder man orden på det på en grei måte!! * God plass til å skrive julehilsener ifra gjestene på!! * God plass til å lime inn bilder!! * En egen "avdeling" til mat-oppskrifter og julesnacks! * Evt. en "avdeling" til å samle juleideer om pynting etc. * Hva med en liste over julesanger/noter/tekster til julesanger?? * kanskje noen lommer til å oppbevare julekort og sånt. Men hvis man får mye av dette hvert år, så vil det nok fylle ut mye plass i permen,ja...... ....så kanskje ikke så lurt likevel!! Det er det jeg kan komme på i farta......!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 9. desember 2002 #4 Del Skrevet 9. desember 2002 Takk for drøssevis med gode tips. Permer er nok en god ide ja. Har lett etter "dagbøker" i en evighet og de er ganske dyre og for pene til å trekke om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå