Gå til innhold

Delt fra "Nyfødte kattunger"


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Er redd for at de skal bli slik som moren er (når hun ikke har unger, for akkurat nå er hun merkelig nok kjempetrygg). Hun er den engsteligste katten jeg har vært borti, og kan ikke bæres uten at klørne kommer ut. Jeg vurderte å la dyrlegen ta en titt på henne pga det, men fødselen har forandret henne totalt. Er det sannsynlig at hun vil fortsette å være så kosete og trygg etter at ungene er voksne, eller er det mer sannsynlig at hun vil gå tilbake til å være så engstelig som hun var før? Er det noe dyrlegen kan gjøre for en superengstelig katt, eller er det ikke noen vits å få ham til å se på henne?

Er det virkelig folk som setter kull på katter som har dårlig gemytt :overrasket: Det gjør man aldri med rasekatter! Det viktigste er at kattene er menneskekjære.

Selvsagt er gemytt en kombinasjon av arv og miljø, slik det jo er med oss mennesker også. Men sannsynligheten er alltid større for å arve morens gemytt.

Det finnes to type villkatter her i verden: den afrikansk/asiatiske og den nord-europeiske (skotske). Den skotske lar seg ikke temme, selv ikke hvis man har den fra den er liten, mens den afrikanske er stamfar til den huskatten vi kjenner i dag. men det finnes altså huskatter som i tidligere generasjoner har blitt parra med den skotske, og dermed har en genetisk disposisjon for et mer villt gemytt.

jeg synes huskatter er flotte. Men de useriøse "oppdretterne" er grunnen til at jeg aldri mer kommer til å få meg huskatt, men heller kjøper rasekatter. De får i det minste det stellet de trenger, og blir ikke avlet på uavhegnig av gemytt (selv om det selvsagt finnes useriøse rasekattoppdrettere, men de får man holde seg unna)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Varg-Menja
Er det virkelig folk som setter kull på katter som har dårlig gemytt :overrasket: Det gjør man aldri med rasekatter! Det viktigste er at kattene er menneskekjære.

Det er jo en sannhet med modifikasjoner, jeg har møtt utrolig mange oppdrettere som gir blanke i det, og hos noen katteraser er grinete gemytt så utbredt at det burde stått i rasespesifikasjonen...

Mange dyr med vanskelig gemytt har også blitt slik pga ytre faktorer, og da er det ikke arvelig. Og mange blir også mye tryggere av å få ett kull, og dette var noe av grunnen til at jeg lot katten min få unger, i tillegg til at jeg hadde planer med ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er jo en sannhet med modifikasjoner, jeg har møtt utrolig mange oppdrettere som gir blanke i det, og hos noen katteraser er grinete gemytt så utbredt at det burde stått i rasespesifikasjonen...

Hvilken rase da? Fertile katter kan bli gretne av å gå for lenge ukastrert, og enkelte sette hunnkattene på p-piller som også kan forandre humøret deres. Men ingen seriøs oppdretter setter kull på an katt som hele livet har vist lite menneskevennlige trekk.

Og målet til rasekattoppdretterne er harmoniske menneskekjære katter. Hvis ikke de er det er det umulig å ta dem med på utstillinger og la fremmede dommere håndtere dem.

Og, ja: jeg vet det finnes useriøse oppdrettere. Men det er derfor jeg holder meg langt unna både disse useriøse oppdretterne og de like useriøse huskattt-"oppdretterne"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og mange blir også mye tryggere av å få ett kull, og dette var noe av grunnen til at jeg lot katten min få unger, i tillegg til at jeg hadde planer med ungene.

Enda en myte om katter som lever i beste velgående. Og det verste i dette tilfellet er at du her bruker et annet liv som et middel for å fremme et annet livs interesser. I følge norsk lov for mennester er det faktisk ikke lov å bruke et annet liv som et middel.

Og hvorfor mener jeg det er å bruke et annet liv som et middel: jo, fordi det er så altfor mange hjemløse katter, og det har ingen hensikt å skulle produsere enda flere. Dessuten er det et mål at katter er menneskekjære. å sette kull på en katt med adferdsproblemer er i strid med både målet om å begrense kattungeproduksjonen og målet om harmoniske katter.

Det som gjør humøret til katten bedre er å kastrere den! Det er hormonene som påvirker humøret, og gjentatte løpetider stresser katten i negativ retning. Vet om en egenrådig katt som fikk kull, og hun ble ikke mindre sær etter hun hadde født unger. Snarere tvert i mot!

Og katter går ikke og ønsker seg unger. Det er rent hormonstyrt at de får unger, og hvis man fjerner hormonene (ved å kastrere), så vil de ikke ønske seg unger. De knytter seg ikke til ungene på samme måte som vi mennesker gjør. De har feks ingen kontakt med ungene etter de har flyttet hjemmefra.

Jeg skjønner ikke hvorfor alle disse mytene om katter og kattehold må leve videre. Kattens status blir aldri bedre så lenge folk fortsetter å produsere kattunger. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Må bare svare på de siste innleggene. Jeg er ingen seriøs oppdretter. Dette kattungekullet var rett og slett et uhell, og jeg prøver å gjøre det beste ut av situasjonen slik den er nå. Kattemor er (var) en nervøs katt, og hadde jeg hatt valget hadde jeg aldri satt kattunger på henne. Men jeg tror ikke nervøsiteten har noe med genene å gjøre, hun fikk en veldig dårlig start på livet og ble behandlet stygt som kattunge, så det er egentlig forståelig at hun har fått noen men.

Men hun har faktisk forandret seg veldig etter at hun ble gravid, hun har gått fra sær og nervøs til trygg, harmonisk og kosete. Og jeg ser ingen grunn til å tvile på Varg-Menja når hun forteller at hennes katt, som også var av den nervøse typen, har forandret seg i positiv retning pga kattungekullet.

Og dersom jeg hadde visst på forhånd at et kattungekull ville fjerne en del av nervøsiteten til kattemor, så tror jeg jammen at jeg hadde satt kattunger på henne med vilje. For hun har det så mye bedre nå, og ungene er det ikke noen problemer å finne gode eiere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Må bare svare på de siste innleggene. Jeg er ingen seriøs oppdretter. Dette kattungekullet var rett og slett et uhell, og jeg prøver å gjøre det beste ut av situasjonen slik den er nå. Kattemor er (var) en nervøs katt, og hadde jeg hatt valget hadde jeg aldri satt kattunger på henne. Men jeg tror ikke nervøsiteten har noe med genene å gjøre, hun fikk en veldig dårlig start på livet og ble behandlet stygt som kattunge, så det er egentlig forståelig at hun har fått noen men.

Men hun har faktisk forandret seg veldig etter at hun ble gravid, hun har gått fra sær og nervøs til trygg, harmonisk og kosete. Og jeg ser ingen grunn til å tvile på Varg-Menja når hun forteller at hennes katt, som også var av den nervøse typen, har forandret seg i positiv retning pga kattungekullet.

Og dersom jeg hadde visst på forhånd at et kattungekull ville fjerne en del av nervøsiteten til kattemor, så tror jeg jammen at jeg hadde satt kattunger på henne med vilje. For hun har det så mye bedre nå, og ungene er det ikke noen problemer å finne gode eiere til.

For noe forbaska tull! Det er hormonene som gjør at katten din endrer adferd nå. Du burde heller prøvd Feliway for å endre adferden hennes.

Og synes du det er moralsk forsvarlig å sette til verden kattunger kun for at din katt skal endre adferd (selv om det jo bare er en midelrtidig adferdsendring pga hormonproduksjon når katten er drektig og ammer). Det er ulovlig å sette til verden menneskebabyer hvis deikek er et mål i seg selv.

Hvorfor må disse mytene leve videre i beste velgående? Hvorfor skal aldri kattens status bli bedre? Katter må ikke få et kull før de kastreres. Derimot anbefaler jeg tidligkastrering av katten, så den slipper å oppleve det stresset det er å ha løpetid. Hunnkatter kan bli nervøse og stresset av å ha før mange løpetider etter hverandre.

Tydelig at du leser det du vil av innleggene i denne tråden. Jeg er ikke ute etter å ta deg, siden kattungene allerede er født. Jeg er ute etter å avlive slike myter som blir presentert her ang nødvendigheten av å få kull. Jeg har hatt mye med katter å gjøre, og det som er best for både katt, eier og kattebestand er at katten blir kastrert før første løpetid. Da reduseres faren for pattekreft til et minimum (studier har vist signifikante forskjeller her). Hormoner kan som kjent midlertidig endre adferd, men det beste er å fjerne kjønnshormonene til katten for godt, det vil gjøre at hunnkatten føler at hun ikke trenger å være så på vakt hele tiden (dvs mindre nervøs). Hannkattene blir mindre aggresive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
og ungene er det ikke noen problemer å finne gode eiere til.

ja, vi trenger virkelig at det blir født flere kattunger her i landet, for det er altfor få kattunger som blir født nå på vårparten. tror du bør ta deg en tur på omplasseringssenterne og høre hva de mener om denne saken. For viktigste årsaken til at det finnes hjemløse katter er at det er for mange av dem. Det finne ikke nok gode hjem i forhold til alle de hjemløse kattene i dette landet. I Oslo er det mer enn 10.000 hjemløse katter! Flott at du kjenner noen som ønsker kattunge, men hvorfor kan du ikke heller henvise disse gode kattemenneskene til dyrebeskyttelsen som snart er fullt opp av katter for sesongen?

Og dessuten må vel alle de kattungene katten din ha fått, også få et kull før de blir kastrert. Og deres unger må få et kull osv. Du kan jo regne ut dels hvor mange katter dette blir etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
ja, vi trenger virkelig at det blir født flere kattunger her i landet, for det er altfor få kattunger som blir født nå på vårparten. tror du bør ta deg en tur på omplasseringssenterne og høre hva de mener om denne saken. For viktigste årsaken til at det finnes hjemløse katter er at det er for mange av dem. Det finne ikke nok gode hjem i forhold til alle de hjemløse kattene i dette landet. I Oslo er det mer enn 10.000 hjemløse katter! Flott at du kjenner noen som ønsker kattunge, men hvorfor kan du ikke heller henvise disse gode kattemenneskene til dyrebeskyttelsen som snart er fullt opp av katter for sesongen?

Og dessuten må vel alle de kattungene katten din ha fått, også få et kull før de blir kastrert. Og deres unger må få et kull osv. Du kan jo regne ut dels hvor mange katter dette blir etter en stund.

Jeg ser poenget ditt gjest, men jeg anbefaler deg å heller starte en egen tråd om dette emnet siden det engasjerer deg sånn. Denne tråden har utviklet seg fra et spørsmål om hjelp ved kattefødsel til en slags dagbok for kattungenes utvikling, med bilder og koselige tilbakemeldinger.

Jeg ser som sagt poenget ditt, men det blir litt feil å ta det ut på 1 person at det er 10.000 katter i Oslo uten hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine
Er det virkelig folk som setter kull på katter som har dårlig gemytt :overrasket: Det gjør man aldri med rasekatter! Det viktigste er at kattene er menneskekjære.

Selvsagt er gemytt en kombinasjon av arv og miljø, slik det jo er med oss mennesker også. Men sannsynligheten er alltid større for å arve morens gemytt.

Ikke enig med deg.

Genene en kattunge arver fra faren sin, vil være bestemmende for hvor vennlig kattungen vil bli. Morens gener spiller selvsagt en rolle, men betydningen av hennes gener er ikke så stor som av farens gener.

Vennlige mødre vil med større sannsynlighet få sosiale kattunger, for de viser ungene sine at det ikke er noe å være redd for.

En katt som blir stelt vel med og blitt behandlet vennlig av kattemor og katteeier siden fødtselen, vil mest sannsynelig bli tilitsfull og vil også trives i selskap med fremmede mennesker.

Endret av Miloine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Det er ulovlig å sette til verden menneskebabyer hvis deikek er et mål i seg selv.

Vel, den var ihverfall ny for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Og synes du det er moralsk forsvarlig å sette til verden kattunger kun for at din katt skal endre adferd (selv om det jo bare er en midelrtidig adferdsendring pga hormonproduksjon når katten er drektig og ammer). Det er ulovlig å sette til verden menneskebabyer hvis deikek er et mål i seg selv.

Noen hormonelle endringer er midlertidige, mens andre er varige etter en fødsel. Slik er det hos alle dyr, både katter og mennesker. Sosialt sett er også det å få barn en endring for de fleste flokkdyr, noe som også påvirker gemyttet deres.

Og det du sier om å få menneskebarn her er jo helt på jordet... De aller fleste mennesker får jo barn for sin egen skyld, fordi de ønsker å stifte familie, spre genene sine og bli foreldre. Og det er vel ingen som har fått politiet på døra av den grunn?

Er også enig med de som mener det er feil å ta ut dette engasjementet ditt ved å angripe enkeltpersoner, og at du heller bør starte en egen tråd om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vel, den var ihverfall ny for meg...

Bioteknologiloven... et liv skal være et mål i seg selv, ikke et middel.

Jeg ser poenget ditt gjest, men jeg anbefaler deg å heller starte en egen tråd om dette emnet siden det engasjerer deg sånn. Denne tråden har utviklet seg fra et spørsmål om hjelp ved kattefødsel til en slags dagbok for kattungenes utvikling, med bilder og koselige tilbakemeldinger.

Jeg ser som sagt poenget ditt, men det blir litt feil å ta det ut på 1 person at det er 10.000 katter i Oslo uten hjem.

Jeg synes at dette skal være en kosemosetråd om kattebabyer!!

Jeg er ikke ute etter å ta TS. Men her ble framsatt påstander som er riv ruskende gale. Når disse mytene kan gi katastrofale konsekvenser for de hjemløse kattenes status her i landet, synes jeg det er riktig å si i fra. Det er så mange myter om katter og kattehold som ikke har rot i virkeligheten. Men mange av dem har blitt gjentatt så mange ganger at folk tror på dem.

Og så må jeg legge til at det er hver enkelt katteeier så må være ansarlig i forhold til kattene sine. Det er eneste måten å få bukt med de hjemløse katter: det må ikke bli født flere katter så man kan hjelpe dem som alelrede er født. Så lenge alle tenker som slik at "det ikke spiller noen rolle om bare jeg lar katten få kull", så vil det alltid bli født altfor mange kattunger.

Moderator kan gjerne dele tråden, men jeg synes ikke det er riktig å la helt uriktige myter bli stående.

Du kan ta kontakt med nas hvis du har problemer med kattens adferd. De vil ikke anbefale å sette kull på problemkatter.

Her er noen flere linker som avliver myter:

myths and facts

myths and facts 2

benefits of neutering

just one litter?

why you should neuter your pet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...