Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
jeg blir så provosert av det du sier, siden du heller aldri har vært i den situasjonen. Det er ikke alltid det hjelper å trene på dette! Det sier jeg med erfaringer fra egen sønn, men også fra jobben min i bhg...

- og jeg håper virkelig du skjønner at denne treningen på noen kan gjøre vondt verre... Man kan ikke presse et barn til å prøve å trene på å gå på do om det ikke vil, da ender man opp med et barn som får forstoppelse da.. kanskje ikke på alle, men risken er der og da har man virkelig et problem, et problem jeg ikke unner noen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har veldig forskjellig erfaringer med unger og bleieslutt. Min datter var tørr både natt og dag fra hun var 2,5 år, eldste sønn fra han var 3år mens minsten var over 4 år før han var tørr.

Når det gjelder minsten så prøvde jeg mange ganger å få han til å bli tørr, men det gikk bare ikke. Jeg var nok litt for hysterisk på det området, for jeg mente han skulle bli tørr. Jeg har ikke tall på alle de gangene han tisset eller bæsjet på seg pga av at jeg "tvang" han til å gå uten bleie bare fordi jeg syntes det var flaut å ha en så stor bleieunge.

Etter samtale med helsesøster så sluttet jeg å mase om dette for det var helt klart at han ikke var moden.

Men plutselig en morgen ville han ikke ha bleie på seg da han skulle i barnehagen. Jeg lot han prøve seg. Jeg var veldig overrasket da jeg kom for å hente han for han hadde ikke hatt et eneste uhell den dagen. Det gikk 14 dager før han hadde det første uhellet.

Så for han var de helt riktig å vente til han selv var klar.

Jeg må legge til at han nå som 8 åring ligger veldig langt etter sine jevnaldrende i utvikling (han ligger på 4 årsstadiet) så det har selvsagt mye å si på at han brukte bleie så lenge.

Det er ikke bestandig det er foreldrenes skyld at ungene blir tørre sent, det kan faktisk ha en årsak til det som ingen vet. Derfor skal man være litt forsiktig før man dømmer.

Skrevet

Vår to og et halvtåring har hatt potte i barnehagen i et par måneder og ikke brukt. Men sommer, naken, bading, tisse på et tre etc har gjort susen og her har det så godt som vært tørt fra dag 1. Vi har tissetre i haven og potte og dopapir i stua, det skal ikke stå på det, og det funker tydeligvis. Men måtte være klar selv.

Bæsj, derimot skal i bleie, det har vi fått klar beskjed om. "Si fra når du skal bæsje, så sitter du på do eller potte". "Nei". Og sånn er det med den saken. Bruker bleie om natten men den er altså tørr om morgenen.

Interessant det som sto lenger opp i tråden at bæsj er en del av dem - vi har nemlig aldri fått lov å ta bæsjebleier heller. Det er alltid protester og ingen plage å gå med det (annet enn for oss voksne, det mentale og lukten).

Er sikker på at det kommer det også, etterhvert.

Skrevet
Vår to og et halvtåring har hatt potte i barnehagen i et par måneder og ikke brukt. Men sommer, naken, bading, tisse på et tre etc har gjort susen og her har det så godt som vært tørt fra dag 1. Vi har tissetre i haven og potte og dopapir i stua, det skal ikke stå på det, og det funker tydeligvis. Men måtte være klar selv.

Bæsj, derimot skal i bleie, det har vi fått klar beskjed om. "Si fra når du skal bæsje, så sitter du på do eller potte". "Nei". Og sånn er det med den saken. Bruker bleie om natten men den er altså tørr om morgenen.

Interessant det som sto lenger opp i tråden at bæsj er en del av dem - vi har nemlig aldri fått lov å ta bæsjebleier heller. Det er alltid protester og ingen plage å gå med det (annet enn for oss voksne, det mentale og lukten).

Er sikker på at det kommer det også, etterhvert.

Broren min måtte faktisk gå til psykolog for å slutte å bæsje i bleien.

Skrevet
- og jeg håper virkelig du skjønner at denne treningen på noen kan gjøre vondt verre... Man kan ikke presse et barn til å prøve å trene på å gå på do om det ikke vil, da ender man opp med et barn som får forstoppelse da.. kanskje ikke på alle, men risken er der og da har man virkelig et problem, et problem jeg ikke unner noen!

Påstår da ikke at jeg ville presse en unge til noenting, jeg, men hvis man ser på pottetrening som traumatisk for ungen, tror jeg man lager problemer...

Selv om ikke min unge har slutta med bleier enda, kan jeg da ha erfaring med andre unger. ;)

Ikke alltid trening funker, men i de fleste tilfeller er det litt hva man gjør det til...

Skrevet
Min andre sønn er nå 3,5 år og vi har forsøkt i perioder og få han tørr, men han står bare rett opp og ned og tisser på seg og alt annet så han er ikke klar enda.. tror ikke det er kjempe unormalt

Samme erfaring har jeg. Tenkte han skulle slutte med bleie nå i sommer, men nei. Han bare tisser hvor enn han er. Han har aldri gitt uttrykk for at han skal tisse. Heller ikke når han har bleie på. Så vi fortsetter litt til....

• 3 måneder senere...
Gjest Ratteskrall
Skrevet
Det er i alle fall ikke noe vits i å prøve å presse barnet.

Det gjorde venninna mi med dattera, og endte med ei jente som var redd for bæsjen sin, som måtte ha klyster fordi hun nektet å gå på do og fikk alvorlig forstoppelse.

Det løste seg ikke på mange år.

Hvorfor gjøre en så big deal av at noen er senere enn andre? Det kommer når de er klar.

Redd for bæsjen sin?! MORSOMT!!! :ler: Men det er naturlig at de kan bli redd for bæsjen sin hvis de blir tvunget. :)

Gjest Ratteskrall
Skrevet

Jeg tror at denne tråden burde avsluttes snart nå! Har dere ikke sett på datoen?! Barn på 5-6 år bruker ikke bleie, vet du. Men det er vel ikke det dere snakker om heller, vel? Dere snakker sikkert bare om dette. Når den og den ungen sluttet med bleie. :kaffekopp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...