Gjest Bestemor Skrevet 23. mai 2006 #21 Skrevet 23. mai 2006 I gamle dager når bleiene var dårligere sluttet barn tidligere, nå er bleiene så bra (les: de merker ikke at de er våte) så det haster liksom ikke like mye for dagens barn å slutte. Et aber med utviklingen det.. ← Dette stemmer ikke. Det er riktig at barna sluttet med bleier tidligere, men det var ikke fordi de ble renslige mye tidligere enn i dag. Nei de sluttet med bleier rett og slett fordi tøybleier og dårlige engangsbleie løsninger var til stor bry for foreldrene. Vasking og tøring av tøybleier som ofte også medførte lekkasjer i buksene, var det jo like eller enda mer tungvindt å vaske, tørke og brette før de var klare til ny bruk, enn å vaske å tørke klær. Dvs. at det spilte mindre rolle om man vasket truser og bukser enn om man vasket bleier. Derfor hente det at man valgte å slutte med bleier lenge før ungene var renslige, man aksepterte altså i langt større grad uhell enn mann ville ha gjort i dag hvor bleiene faktisk holder tett. En annen viktig ting å merke seg, er at det i gamledager faktisk var snakk om status med tidlig pottetrening. Dvs. at mødrene gikk hjemme, og det ble forventet at de potettrente ungene. Jo tidligere tørr ungene ble, jo bedre. Da hadde man gjort jobben sin og var en god mor rett og slett. Igjen førte dette altså til at mange barn sluttet med bleier lenge før de egentlig kunne sies å være tørre. Også har vi det faktum at man med årene husker dårligere. Selv har min datter fortalt meg at jeg igjennom årenes løp, nå faktisk har redusert årene hun gikk i bleier med ca. 6 måneder (i forhold til hva jeg har sagt om aldren hennes tidligere kontra hva jeg sier i dag... så jeg har skytt på meg tidligere og tidligere bleieslutt for henne
Leo Skrevet 23. mai 2006 #22 Skrevet 23. mai 2006 I gamle dager når bleiene var dårligere sluttet barn tidligere, nå er bleiene så bra (les: de merker ikke at de er våte) så det haster liksom ikke like mye for dagens barn å slutte. Et aber med utviklingen det.. ← Både lillebroren min og jeg ble født i tøybleienes tidsalder og jeg sluttet helt frivillig og uten noen form for tvang med bleie da jeg var litt over ett år. Broren min sluttet på samme måte da han nærmet seg to. Årsaken var sannsynligvis at det var forferdelig ubehagelig med bleie og spesielt med "innhold". Jeg ser det snakkes mye om "modenhet" i forhold til å slutte med bleier her, men jeg må si jeg undrer meg over at modenhetsnivået hos småbarn skal ha forandret seg voldsomt i løpet av drøyt 30 år. Vi sluttet jo helt av oss selv og det var overhodet ingen tvang eller traumer forbundet med det. Vi sluttet ganske enkelt fordi livet ble mer behagelig uten bleie og jeg må innrømme at jeg lurer litt på om den såkalte manglende modenheten hos dagens smårollinger rett og slett skyldes at livet med bleie slett ikke er så ille og at de opplever det som ganske praktisk å kunne gjøre sitt fornødne der de går og står. Jeg tillater meg altså å mistenke at det i hvert fall i en del tilfeller ikke er snakk om mangel på modenhet, men rett og slett mangel på motivasjon. Jeg forstår selvfølgelig at barn er forskjellige og jeg mener ikke å dømme noen, men jeg synes som sagt det er litt merkelig...
Leo Skrevet 23. mai 2006 #23 Skrevet 23. mai 2006 For en del barn er det traumatisk at bæsjen forsvinner ned i do og ut i intet. Bæsjen er en del av dem selv. Kanskje uforståelig for oss voksne, men slik er det visst. ← Det er helt sikkert noen som har forsket på det, men hvis man skal begynne å betrakte slike ting som traumer og ta voldsomt mye hensyn til dem fra barna er små, tror jeg disse barna vil oppleve voldsomt mye som traumatisk og vanskelig gjennom livet...
:-) anna Skrevet 23. mai 2006 #24 Skrevet 23. mai 2006 Dette stemmer ikke. Det er riktig at barna sluttet med bleier tidligere, men det var ikke fordi de ble renslige mye tidligere enn i dag. Nei de sluttet med bleier rett og slett fordi tøybleier og dårlige engangsbleie løsninger var til stor bry for foreldrene. Vasking og tøring av tøybleier som ofte også medførte lekkasjer i buksene, var det jo like eller enda mer tungvindt å vaske, tørke og brette før de var klare til ny bruk, enn å vaske å tørke klær. Dvs. at det spilte mindre rolle om man vasket truser og bukser enn om man vasket bleier. Derfor hente det at man valgte å slutte med bleier lenge før ungene var renslige, man aksepterte altså i langt større grad uhell enn mann ville ha gjort i dag hvor bleiene faktisk holder tett. En annen viktig ting å merke seg, er at det i gamledager faktisk var snakk om status med tidlig pottetrening. Dvs. at mødrene gikk hjemme, og det ble forventet at de potettrente ungene. Jo tidligere tørr ungene ble, jo bedre. Da hadde man gjort jobben sin og var en god mor rett og slett. Igjen førte dette altså til at mange barn sluttet med bleier lenge før de egentlig kunne sies å være tørre. Også har vi det faktum at man med årene husker dårligere. Selv har min datter fortalt meg at jeg igjennom årenes løp, nå faktisk har redusert årene hun gikk i bleier med ca. 6 måneder (i forhold til hva jeg har sagt om aldren hennes tidligere kontra hva jeg sier i dag... så jeg har skytt på meg tidligere og tidligere bleieslutt for henne ← Veldig sant!!! Min mor elsker å fortelle at jeg gikk og henta potta i skapet selv, og da var jeg ikke mer enn ni måneder. At jeg faktisk ikke gikk før jeg var 13 mnd glemmer hun glatt. Jeg tror også at det handlet om at flere var hjemme med barna sine og kunne putte de på potta i det øyeblikket de merka at noe var på vei/når de visste noe kom. At barna da tissa i ei potte istedet for å tisse i bleia handla jo kanskje mer om at den voksne kjente barnas tisse/bæsje-rutiner enn at barna faktisk hadde kontroll på når de gjorde hva.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #25 Skrevet 29. mai 2006 At barna da tissa i ei potte istedet for å tisse i bleia handla jo kanskje mer om at den voksne kjente barnas tisse/bæsje-rutiner enn at barna faktisk hadde kontroll på når de gjorde hva. ← Nettopp! Det er foreldrene som sørger for at barnet ikke gjør på seg ved å ta det med på do mange ganger om dagen. Det har ingenting å gjøre med når barnet selv kan kontrollere urin og avføring.
Gjest lilletroll Skrevet 30. mai 2006 #26 Skrevet 30. mai 2006 Av og til tenker jeg at foreldre konkurrerer veldig om at barna skal være best/tidlig ute med forskjellige ting. Alt barna er flinke med vil vi gjerne fortelle til flest mulig. Og slik er det jammen på KG også. Det er jo igrunn helt naturlig. Men når mange nok har svart på en tråd som denne og fortalt om barna sine som slutta med bleie da de var knapt året, så blir det nesten vanskelig å legge inn svar for de som har barn som faktisk var tørre seint. Bare så det er sagt: Det er IKKE vanlig at barn slutter med bleie før de er to år gamle. Da er de spesielt tidlig ute! At en gutt fremdeles bruker bleie når han er tre og et halvt år er innenfor normalen, selv om det er seinere enn mange andre. Sønnen min slutta ikke med bleie før han var mellom tre og et halvt og fire. Nå har han fylt fem og han kan fremdeles ha perioder med mye uhell. Han har brukt nattbleie helt til nå, men vi holder på med avvenningen av den nå. Jeg har snakket med både helsepersonell og pedagoger og dette er slett ikke unormalt. (Faktisk så snakka jeg med Stein Erik Ulvund om det på Foreldre og barn-messa i helga) ← Datteren sluttet på sommeren før hun ble 4 - altså når hun var mer enn 3,5. Hun sluttet da samtidig med dag og natt. Bestevenninnen hennes som er 4,5 bruker fortsatt nattbleie, mens andre venner igjen sluttet med bleie når de var to. Det er veldig individuelt, men jeg hadde ikke reagert så veldig på en gutt på 3,5 i hvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #27 Skrevet 30. mai 2006 hva er vitsen med denne potte-greia? er det ikke like greit å starte rett på do da? Også potte i stua? vet ikke hva som er værst jeg, bæsj i bleia, eller å bæsje i stua....usj....
Furstina Skrevet 30. mai 2006 #28 Skrevet 30. mai 2006 Potta ville sonen aldrig sitta på - nu tränar vi med en ring på toasitsen och det verkar gå bra
Gjest Emera Skrevet 30. mai 2006 #29 Skrevet 30. mai 2006 Potta ville sonen aldrig sitta på - nu tränar vi med en ring på toasitsen och det verkar gå bra ← Sånn var det her og. Tuppa mi var altfor aktiv til å sitte stille på ei potte! Men doring fungerte bra. Og gjett om det var ei som var stolt (og overrasket) første gang hun hørte sildringen i doskåla! Store øyne og så "Æ FIKK DET TE!" Tror det er riktig som :-) anna sier, at foreldre konkurrerer om hvor tidlig ungene lærer seg ferdigheter. Ungene våre blir et mål på hvor vellykkede vi selv er. Men det er jo så stor forskjell på unger. Og heldigvis for det.
Furstina Skrevet 30. mai 2006 #30 Skrevet 30. mai 2006 Men han vill helst kissa stående - som pappa gör och det föredrar jag också faktiskt, det blir mindre söl på golvet än när han försöker titta på på kisset och riktar snoppen uppåt när han sitter ner...
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #31 Skrevet 1. juni 2006 Jeg har en datter på 4 som fortsatt bruker nattbleie og må ha bleie når hun skal bæsje. Hun har tissa på do i over ett år, men vi strever med å få henne til å bæsje i do eller på potte. Vi har prøvd alt mulig; ros, belønninger, prøvd å overtale, eller si : alle de andre barna som er 4 år i bhg. bæsjer i do.. Det tar ofte litt tid for henne å bæsje, virker som hun ikke har tålmodighet til å sitte så lenge på do.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #32 Skrevet 5. august 2008 Alle barn er forskjellig, og selv om de fleste slutter før denne alderen, er det ikke dermed sagt alle gjør det. Så det finnes barn som ikke er moden for det, og da spesielt noen gutter. Det er ikke uvanlig at barn bruker bleie opp til 4-årsalderen.
Myrthel Skrevet 5. august 2008 #33 Skrevet 5. august 2008 Både lillebroren min og jeg ble født i tøybleienes tidsalder og jeg sluttet helt frivillig og uten noen form for tvang med bleie da jeg var litt over ett år. Broren min sluttet på samme måte da han nærmet seg to. Årsaken var sannsynligvis at det var forferdelig ubehagelig med bleie og spesielt med "innhold". Jeg ser det snakkes mye om "modenhet" i forhold til å slutte med bleier her, men jeg må si jeg undrer meg over at modenhetsnivået hos småbarn skal ha forandret seg voldsomt i løpet av drøyt 30 år. Vi sluttet jo helt av oss selv og det var overhodet ingen tvang eller traumer forbundet med det. Vi sluttet ganske enkelt fordi livet ble mer behagelig uten bleie og jeg må innrømme at jeg lurer litt på om den såkalte manglende modenheten hos dagens smårollinger rett og slett skyldes at livet med bleie slett ikke er så ille og at de opplever det som ganske praktisk å kunne gjøre sitt fornødne der de går og står. Jeg tillater meg altså å mistenke at det i hvert fall i en del tilfeller ikke er snakk om mangel på modenhet, men rett og slett mangel på motivasjon. Jeg forstår selvfølgelig at barn er forskjellige og jeg mener ikke å dømme noen, men jeg synes som sagt det er litt merkelig... Dette er jeg enig i.. Tror ikke at barn var mye mer modne for 30 år siden. Men jeg mener det har noe med innlæring av vaner å gjøre. Ser noen mener det ikke er viktig å trene ungene til potte/do - men at de skal "finne det ut selv".. Det er jeg ikke enig i.. Det er tull at mange 3-4 åringer trenger dagbleie.. De aller fleste vil fint klare å være tørre LENGE før den tid.. Alle mine 3 har vært tørre på dagtid rundt 2 års alder. Men det er faktisk en jobb foreldre må ta... Gidder man ikke det - og lar det være opp til ungen, skjønner jeg at det er mange 3-4 åringer med bleie.... Jeg har ikke tall på alle jeg har hørt å si : "jeg orker ikke det styret med å få ungen bleietørr", for som sagt - det er krever faktisk endel av foreldrene også.. og det bør også skje en periode hvor barna er mye hjemme, hvor doen er lett tilgjengelig... (ikke lett å stå i dokø på et kjøpesenter i den første fasen) Det er også lett å se om ungen er "moden" for trening.. Fungerer ikke treningen etter en kort stund, så slutt helt - og begynn på nytt etter en liten stund.. Ikke la ungen føle at de ikke mestrer... Vær helt naturlig med at dere utsetter det litt.. Tror også det er værre for en 3-4 åring med trening.. De forstår mye mer, og kan lettere få følelsen av at de ikke klarer det, ved uhell...
CeeCee Skrevet 5. august 2008 #34 Skrevet 5. august 2008 Er det mange barn som bruker bleie når de er over 3, 5 år? Vi passet en gutt i helgen og ble "litt tatt på sengen" da jeg fant ut at han ikke går på do i det hele tatt. Han gjør alt i bleien.Er det vanlig? Trodde de sluttet før det, jeg. Klem La Guapa Altfor mange, desverre.... Sånn er det med tidsklemma.....
suri Skrevet 6. august 2008 #35 Skrevet 6. august 2008 Jenta mi er 3 år idag og hun bruker fremdeles bleie. Men jeg tror vi kan for det litt selv, for vi har ikke vært så flinke til å sette henne på do eller potta. Har ikke øvet så mye. Men nå skal vi sette oss på do hver morgen og hver kveld til å begynne med og ellers når/om hun sier fra. Så det blir til slutt. Jeg kan ikke si at jeg bekymrer meg så veldig, for det blir til slutt Vet at både jeg og pappan var "trege" med å slutte..
Gjest imli Skrevet 6. august 2008 #36 Skrevet 6. august 2008 Det har da litt med hva man lærer dem også. Det har visst lenge vært opplest og vedatt at ungene slutter med bleie når de er "modne for det". Men nyere forskning viser at det slett ikke er sånn - det hele avhenger mye av foreldrenes innsats ift pottetrening. Bleiealderen har dessuten blitt lengre og lengre, pga bedre og bedre bleier, og dermed slappere pottetrening. I feks Kina finnes det ikke bleier til unger over 2 år, tror jeg det var. Det er vel ingen grunn til å tro at norske unger er senere modne for å slutte med bleie, enn kinesiske. Når jeg leser om en 3,5 år gammel unge som gjør alt i bleia (natta er noe helt annet) så blir jeg litt ja...
Kipa Skrevet 6. august 2008 #37 Skrevet 6. august 2008 Det har da litt med hva man lærer dem også. Det har visst lenge vært opplest og vedatt at ungene slutter med bleie når de er "modne for det". Men nyere forskning viser at det slett ikke er sånn - det hele avhenger mye av foreldrenes innsats ift pottetrening. Når jeg leser om en 3,5 år gammel unge som gjør alt i bleia (natta er noe helt annet) så blir jeg litt ja... Men har du hatt egne barn som skal slutte med bleie da? Vent til da så kanskje du forstår det bedre. Ikke alt man kan øve på, og det avhenger av modenhet det er det ikke noe tvil om! En sak er foresten å tisse på do, mange trenger bleie for å bæsje, selvom de har slutta og det kan vare lenge den perioden..
ToveM Skrevet 6. august 2008 #38 Skrevet 6. august 2008 Det er vel heller ikke så lett å drive intensiv pottetrening, når de aller fleste begynner i barnehage før de er året. tror ikke barnehagepersonalet har Så god tid at de kan drive pottetrening med de minste hele tiden. Har forresten og troa på at de fleste som slutter uvanlig tidlig (rundt 1 års alder) har foreldre som vet når de skal, ser tegnene og setter de på do/potte med en gang. Har da hørt at de aller fleste ikke er bevisst når de skal på do, før de nærmer seg 3 års alder. Vet om foreldre jeg som lar ungene gå uten bleie hjemm, gjerne naken, og heller går og tørker opp både tiss og besj, og skryter over at ungene er "tørre" siden de ikke bruker bleie. Men tisser de i buksen eller gulvet flere ganger til dagen er de ikke "tørre" Og javisst er kinaungene tidlig tørre, men de går med "hull" i buksen, så de kan gjøre fra seg over alt..
Gjest imli Skrevet 6. august 2008 #39 Skrevet 6. august 2008 Men har du hatt egne barn som skal slutte med bleie da? Vent til da så kanskje du forstår det bedre. Ikke alt man kan øve på, og det avhenger av modenhet det er det ikke noe tvil om! En sak er foresten å tisse på do, mange trenger bleie for å bæsje, selvom de har slutta og det kan vare lenge den perioden.. Har ikke slutta med bleie ennå her nei, men det avhenger nok mye av hvor mye man gidder/har mulighet til å trene... Selvfølgelig er alle unger forskjellige, men jeg nekter å tro at unger i dag blir "modne" for bleieslutt 2-3 år seinere enn for 20-30 år siden...
Kipa Skrevet 6. august 2008 #40 Skrevet 6. august 2008 Har ikke slutta med bleie ennå her nei, men det avhenger nok mye av hvor mye man gidder/har mulighet til å trene... Selvfølgelig er alle unger forskjellige, men jeg nekter å tro at unger i dag blir "modne" for bleieslutt 2-3 år seinere enn for 20-30 år siden... jeg blir så provosert av det du sier, siden du heller aldri har vært i den situasjonen. Det er ikke alltid det hjelper å trene på dette! Det sier jeg med erfaringer fra egen sønn, men også fra jobben min i bhg...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå