La Guapa Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 Er det mange barn som bruker bleie når de er over 3, 5 år? Vi passet en gutt i helgen og ble "litt tatt på sengen" da jeg fant ut at han ikke går på do i det hele tatt. Han gjør alt i bleien.Er det vanlig? Trodde de sluttet før det, jeg. Klem La Guapa
Gjest Piper Skrevet 22. mai 2006 #2 Skrevet 22. mai 2006 Alle barn er forskjellig, og selv om de fleste slutter før denne alderen, er det ikke dermed sagt alle gjør det. Så det finnes barn som ikke er moden for det, og da spesielt noen gutter.
Sunbird Skrevet 22. mai 2006 #3 Skrevet 22. mai 2006 Min sønn sluttet med bleier på dagen like etter at han hadde fylt 3år. Men sluttet ikke om natten før han var over 3,5år. Mens min datter har kuttet ut bleien nå og hun er ikke fyllt 3år ennå. Men det er nok store forskjeller mellom barna, og enkelte gutter er senere ut en jenter.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #4 Skrevet 22. mai 2006 oi sann..... da er jeg ekstremt heldig..... når mine fylte 1 år så begynte jeg potte trening med dem.. hver morgen og kveld..... og gutten min sluttet da han var 1 år og 5 mnd ... da var han tørr hele dagene og natta,,,, og jenta var tørr når hun var 1 år og 4mnd..... men da var jeg veldig flink å hadde en tisse potte tilgjengelig hele dagene,,, og satte dem på der når det trengdes... og de har ikke hatt uhell neon gang...... lykke til....
Gjest EvaL Skrevet 22. mai 2006 #5 Skrevet 22. mai 2006 Majoriteten av barna blir tørre og slutter med bleier i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år, i hvert fall når det er snakk om dagbleier, nattbleier er en helt annen historie. Så finnes det de som er tidligere ute enn gjennomsnittet, de slutter altså rundt 2 års alder, også har du de som er senere enn gjennomsnittet, de slutter rundt 4 årsalderen +- noen måneder. Det er altså ikke noe unormalt at et barn på 3.5 år fortsatt er bleiebarn.
Gjest Fruktfat Skrevet 22. mai 2006 #6 Skrevet 22. mai 2006 oj, det synes jeg var seint. min bror slutta med bleier før han var to.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #7 Skrevet 22. mai 2006 Min elste gutt sluttet med bleier da han var 4 år og 1 mnd.. da stålsatte jeg meg .. nok var nok. Kjøpte inn tisselaken og ny fancy do ring ( for og friste). Men han var tørr på dagen han. har ikke hatt et uhell. Men han var ikke klar før. Min andre sønn er nå 3,5 år og vi har forsøkt i perioder og få han tørr, men han står bare rett opp og ned og tisser på seg og alt annet så han er ikke klar enda.. tror ikke det er kjempe unormalt
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #8 Skrevet 22. mai 2006 Det er i alle fall ikke noe vits i å prøve å presse barnet. Det gjorde venninna mi med dattera, og endte med ei jente som var redd for bæsjen sin, som måtte ha klyster fordi hun nektet å gå på do og fikk alvorlig forstoppelse. Det løste seg ikke på mange år. Hvorfor gjøre en så big deal av at noen er senere enn andre? Det kommer når de er klar.
Amanlis Skrevet 22. mai 2006 #9 Skrevet 22. mai 2006 For en del barn er det traumatisk at bæsjen forsvinner ned i do og ut i intet. Bæsjen er en del av dem selv. Kanskje uforståelig for oss voksne, men slik er det visst.
Brunhilde Skrevet 22. mai 2006 #10 Skrevet 22. mai 2006 Barn er forskjellige. Han slutter med bleier når han er klar for det.
:-) anna Skrevet 22. mai 2006 #11 Skrevet 22. mai 2006 Av og til tenker jeg at foreldre konkurrerer veldig om at barna skal være best/tidlig ute med forskjellige ting. Alt barna er flinke med vil vi gjerne fortelle til flest mulig. Og slik er det jammen på KG også. Det er jo igrunn helt naturlig. Men når mange nok har svart på en tråd som denne og fortalt om barna sine som slutta med bleie da de var knapt året, så blir det nesten vanskelig å legge inn svar for de som har barn som faktisk var tørre seint. Bare så det er sagt: Det er IKKE vanlig at barn slutter med bleie før de er to år gamle. Da er de spesielt tidlig ute! At en gutt fremdeles bruker bleie når han er tre og et halvt år er innenfor normalen, selv om det er seinere enn mange andre. Sønnen min slutta ikke med bleie før han var mellom tre og et halvt og fire. Nå har han fylt fem og han kan fremdeles ha perioder med mye uhell. Han har brukt nattbleie helt til nå, men vi holder på med avvenningen av den nå. Jeg har snakket med både helsepersonell og pedagoger og dette er slett ikke unormalt. (Faktisk så snakka jeg med Stein Erik Ulvund om det på Foreldre og barn-messa i helga)
Amanlis Skrevet 22. mai 2006 #12 Skrevet 22. mai 2006 Av og til tenker jeg at foreldre konkurrerer veldig om at barna skal være best/tidlig ute med forskjellige ting. Alt barna er flinke med vil vi gjerne fortelle til flest mulig. Og slik er det jammen på KG også. Det er jo igrunn helt naturlig. Men når mange nok har svart på en tråd som denne og fortalt om barna sine som slutta med bleie da de var knapt året, så blir det nesten vanskelig å legge inn svar for de som har barn som faktisk var tørre seint. Bare så det er sagt: Det er IKKE vanlig at barn slutter med bleie før de er to år gamle. Da er de spesielt tidlig ute! At en gutt fremdeles bruker bleie når han er tre og et halvt år er innenfor normalen, selv om det er seinere enn mange andre. Sønnen min slutta ikke med bleie før han var mellom tre og et halvt og fire. Nå har han fylt fem og han kan fremdeles ha perioder med mye uhell. Han har brukt nattbleie helt til nå, men vi holder på med avvenningen av den nå. Jeg har snakket med både helsepersonell og pedagoger og dette er slett ikke unormalt. (Faktisk så snakka jeg med Stein Erik Ulvund om det på Foreldre og barn-messa i helga) ← Bra innlegg :-) anna
Ottine Skrevet 22. mai 2006 #13 Skrevet 22. mai 2006 Sønnen min sluttet med bleie da han var litt over 3 år. Det går greit på dagtid, men han bruker bleie om natta ennå. Han er 3 og et halvt nå. Skal ta litt "natt-trening" nå i sommer. Tror ikke det er vanlig å slutte med bleier FØR to, iallfall. Tror de fleste er nærmere tre år og kanskje litt over det. Så sies det jo at gutter er senere enn jenter.
Gjest Gjesta Skrevet 22. mai 2006 #14 Skrevet 22. mai 2006 Jeg jobber i barnehage, med barn fra tre til seks år. Vi har ALLTID barn på avdelingen som fremdeles bruker bleie når de kommer over fra småbarna, og noen av dem bruker bleie fremdeles når de har gått på storebarna et års tid.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #15 Skrevet 22. mai 2006 så godt å høre!spesielt fra deg anna. datteren min på 3,5 er ikke moden i det hele tatt.hun går å setter seg på do,sprader naken rundt(før leggetid),og vips,så har hun tissa på golvet.på do skjer det ingen ting. ble så frustrert i dag at jeg tenkte tanken på å få profesjonell hjelp,men nå trøster jeg med at hun nok blir bleiefri en dag.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #16 Skrevet 22. mai 2006 Min eldste slutta med dagbleier da hun var 3 år, og nattbleier når hun var 3,5 år. Min yngste er nå litt over 2 år, og syntes det er spennende med truse - men vi har prøvd en gang (hun ville absolutt ha truse på) og det endte med bæsj i trusa.. Har håp om å forsøke avvenning i sommer, men hun må bli mer motivert først. Tror heller ikke at hun kjenner at hun skal tisse ennå.. En vi kjenner var 4 år når han slutta med dag og nattbleie (samtidig). Tror det ikke er uvanlig å bruke bleie (iallefall ikke nattbleie) når de er 3,5. I gamle dager når bleiene var dårligere sluttet barn tidligere, nå er bleiene så bra (les: de merker ikke at de er våte) så det haster liksom ikke like mye for dagens barn å slutte. Et aber med utviklingen det..
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #17 Skrevet 23. mai 2006 vet at mange barn er " trege " me å slutte med bleia... men jeg er hjemme med ungene 24 timer i døgne og mine begynner med potte når de er 1 år... har potte tilgjengelig i stua om det trengs i full fart.... da har de sluttet med bleie når de er 1 ,5 år.... utrolig deilig å kunne slippe bleia...... men nå er " savne " der igjen....... og vil så gjerne ha en liten til lykke til alle sammen
Gjest Speedy Gonzales Skrevet 23. mai 2006 #18 Skrevet 23. mai 2006 vet at mange barn er " trege " me å slutte med bleia... men jeg er hjemme med ungene 24 timer i døgne og mine begynner med potte når de er 1 år... har potte tilgjengelig i stua om det trengs i full fart.... da har de sluttet med bleie når de er 1 ,5 år.... utrolig deilig å kunne slippe bleia...... men nå er " savne " der igjen....... og vil så gjerne ha en liten til lykke til alle sammen ← Og her har vi et prakteksempel på en som liker å skryte litt, og som mener at det er horriblet at en 3 åring fortsatt går med bleier i buksa. Det er ingen automatikk i at et barn blir tørr i 1,5 års alder selv om man starter med å sette de på potta i 1 års alderen. Mange barn er nemlig ikke modne for kunne bli tørre da. Et barns urin og tarmsystem er ikke helt ferdig utviklet før i 3-4 års alder, så noen barn har rett og slett ikke forutsetninger for å være tørr før dette. Uansett hvor mye man trener og barnet selv ønsker å slutte å tisse/bæsje seg ut. Det som er vanskelig for meg å forstå, er at man har full forståelse for at et barn begynner å gå eller snakke mye senere enn andre barn, men når et barn et sent ute med å slutte med bleier, ja da er holdningen ofte en annen. Da er det foreldrene som er slappe som ikke setter barnet på do liksom. At det barnet som fortsatt bruker bleier i en alder av 3 år, var det barnet som noen år tidligere begynte å gå mange måneder før barnet som er blitt tørr, ser foreldrene til de som er tørre ut til å glemme veldig lett.......
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #19 Skrevet 23. mai 2006 I gamle dager når bleiene var dårligere sluttet barn tidligere, nå er bleiene så bra (les: de merker ikke at de er våte) så det haster liksom ikke like mye for dagens barn å slutte. Et aber med utviklingen det.. ← Ja, dette tror jeg på. Min største (nærmer seg tyve nå) sluttet med bleier i toårsalderen, for han syntes de var ubehagelige å ha på. De var stive og klødde. Og han sluttet først om natta (!) for da lå han bare og klødde og sparka til slutt av seg bleia. Minsten er nå tre og et halvt og bruker bleie fremdeles, er delvis bleiefri på dagtid. Har litt vegring mot å gå på vanlige toaletter, så det blir bleie om vi skal ut på noe. Pleier å passe en gutt på fem av og til, og han brukte nattbleie til han fylte fem. Tror han sluttet med dagbleie nesten ett år før. Så jeg vil si at det er ikke uvanlig med bleie når man er 3,5. Men nå er det straks sommer og da håper vi at lettere bekledning vil gjøre susen for vårt barns del.
La Guapa Skrevet 23. mai 2006 Forfatter #20 Skrevet 23. mai 2006 Takk for gode svar. Da er det rett og slett jeg som bare trodde at det var sånn at alle sluttet før. Det var nyttig lærdom, takk skal dere ha. La Guapa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå