Gå til innhold

Forlovelse med eller uten frieri

Babyface

Anbefalte innlegg

Jeg ser på en av trådene til Milla at flere har hengt seg opp i at hun (eller var den en annen) er forlovet uten at noen av dem har fridd. Hva er så galt med det?

Jeg og sambo er også forlovet uten at en av oss har fridd skikkelig, men vi var/er enige om at vi en gang skal gifte oss, uten at vi satte noen endelig dato. Jeg var 19 da vi forlovet oss og da var det for tidlig å gifte seg, med tanke på det økonomiske. En aller annen skrev under Millas tråd at det er det samme som å "bare" være kjærester med en fin ring. For noe tull! Vi ville "formalisere" kjæreste/samboerforholdet og vise verden at vi elsker hverandre med å forlove oss (akkurat som de som forlover seg etter et frieri med bestemt dato for bryllupet). Vi har rett og slett gitt hverandre et løfte om at vi skal gifte oss, nettopp fordi vi tar forholdet seriøst.

Jeg tror for øvrig sambo kommer til å fri "skikkelig" en gang og at vi da sammen finner en passende dato for bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yes, Babyface, akkurat slik var det hos oss også! Men etter 7 år med forlovelsesring så frir han, og vips-så er vi gift! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Har ingen ring jeg. Men jeg ser ingen motsetning i å være forlovet, men enda ikke ha fridd. Jeg vet at mange ser på dette med forlovelse som noe som inngås når amn frir, men jeg mener at man kan forlove seg med løftet om "engang skal vi gifte oss" og så senere FRI, og da sette dato!

Enn så lenge er jeg samboer uten noen ring eller noe, og synes forsåvidt det er helt greit. Jeg vet uansett at han er min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at man iallefall har planlagt å gifte seg (det kan man jo kalle et frieri....ikke sant?) Så har vi noen som er forlovet som aldri har tenkt til å gifte seg heller......altså har de laget en ny betydning av forlovelse: "ekteskap light" :hoho::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... hva er et frieri for dere da, jenter? Mulig jeg har misforstått, men er ikke det vesentlige spørsmålet her: "Vil du gifte deg med meg?"?? Og hva i alle dager skal man fri for hvis man allerede ER forlovet? (Og da mener jeg forlovet i den betydningen som dere selv tillegger det her: Man er enige om at man en dag skal gifte seg).

Hvis begge går med en ring fordi de vil vise for omverdenen og hverandre at man elsker hverandre og skal gifte seg, så blir jo et frieri helt meningsløst? Dette "Vil-du-gifte-deg-med-meg"-spørsmålet har man jo allerede besvart i det man tok på seg ringene? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Vel... jeg må kanskje revurdere min mening. Sambo uttalte (jeg spurte ham om nettopp denne diskusjonen nå) "si "tving ham til å fri om han vil være forlovet", men det gjelder ikke deg"

Så... jeg får nok ingen ring innen det er tid for å fri..... og da skal vel brylluppet følge etter et år eller to?

Hmm.. tiden får vise....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert en gammel "regel" rundt dette, og jeg kan tenke meg at det er at en forlovelse= avtale om å gifte seg i fremtiden. Likevel, så ser jeg ikke problemet med at folk gjør sine egne tolkninger rundt dette så lenge de selv vet hva de vil.

Uansett, selv om man har inngått en avtale om fremtidig giftermål, så kan det jo likevel være skummel/spennende når selve bryllupet blir en nærliggende realitet, og ikke bare noe som skal skje en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på en av trådene til Milla at flere har hengt seg opp i at hun (eller var den en annen) er forlovet uten at noen av dem har fridd. Hva er så galt med det?

Jeg og sambo er også forlovet uten at en av oss har fridd skikkelig, men vi var/er enige om at vi en gang skal gifte oss, uten at vi satte noen endelig dato.

Men om du og din Sambo har blitt enige om å gifte dere en gang, så er jo det et frieri??? er det ikke??? Altså en av dere må jo ha spurt den andre om dere skal gifte dere en gang....

Hva er så et "skikkelig" frieri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis begge går med en ring fordi de vil vise for omverdenen og hverandre at man elsker hverandre og skal gifte seg, så blir jo et frieri helt meningsløst? Dette "Vil-du-gifte-deg-med-meg"-spørsmålet har man jo allerede besvart i det man tok på seg ringene? Eller?

Jo da, vi har bestemt at vi skal gifte oss og har dermed besvart spørsmålet. Men dersom sambo vil gå ned på kne og fri når tiden er moden for giftemål, må han gjerne gjøre det! I vårt tilfelle blir det er vel strengt tatt bare fordi det er romantisk, men det kan jo være at et par har vært forlovet i 15 år og vil forsikre seg om at den andre fortsatt vil gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine
Hva er så et "skikkelig" frieri?

Jo, DET inkluderer en sambo ned på kne. Og gjerne ei rød rose. Det inkluderer sommerfugler i magen og masse romantikk. Og når jeg tenker meg om... kanskje gjerne en ring (jo, jeg ser det for emg slik nå, særlig etter sambos utrykte mening om at med ring følger frieri, noe som forklarer hans "redsel" for ringer....)

Men, "et skikkelig" frieri, inkluderer i alle fall NOEN ned på kne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Mitt intrykk er at mange "fjortis" forlovelser er at paret ønsker å vise verden at de er noe mer enn kjærester/samboere. Her er det ikke et frieri eller konkrete planer om å gifte seg. Dette skjer typisk i par hvor den ene (eller begge) ikke har fylt 20 ennå. Over halvparten av disse forlovelsene blir det ikke ekteskap av.

Andre forlover seg i forbindelse med et frieri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at man iallefall har planlagt å gifte seg (det kan man jo kalle et frieri....ikke sant?) Så har vi noen som er forlovet som aldri har tenkt til å gifte seg heller......altså har de laget en ny betydning av forlovelse: "ekteskap light" :hoho::hoho:

:hoho::hoho: Hva er så mye å le av med det, da, Grokro? :roll:

Jeg er forlovet. Men har ingen planer om å gifte meg! Dette er ikke noe ekteskap-light, egentlig. Da vi forlovet oss var vi enige om at vi en vakker dag skulle gifte oss, men slik er det ikke lenger... Av personlige grunner som jeg ikke vil gå inn på her så vil jeg aldri gifte meg, og dessuten så synes ikke jeg det gjør noen ting.

Dette med at når man forlover seg så er bryllupsdato bestemt, er en gammel tradisjon fra før i tiden, og jeg er ikke så veldig gammeldags av meg, jeg.... :wink:

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med at når man forlover seg så er bryllupsdato bestemt, er en gammel tradisjon fra før i tiden, og jeg er ikke så veldig gammeldags av meg, jeg.... :wink:

Lillian

Du er ikke gammeldags...ok, hvorfor da forlove seg? Å forlove seg er jo å "vente på å gifte seg" Men du har altså forandret betydningen av ordet. Ok, du må da gjøre som du vil, selv og jeg syntes det er fullstendig latterlig. Og er enig med en annen her som sier at det er noe fjortiser gjør.

dessuten er mitt nick gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt intrykk er at mange "fjortis" forlovelser er at paret ønsker å vise verden at de er noe mer enn kjærester/samboere. Her er det ikke et frieri eller konkrete planer om å gifte seg. Dette skjer typisk i par hvor den ene (eller begge) ikke har fylt 20 ennå. Over halvparten av disse forlovelsene blir det ikke ekteskap av.

Andre forlover seg i forbindelse med et frieri.

Takk for den! Vi har allerede vært forlovet i noen år, og det ble vi etter å ha vært sammen en god stund, så jeg tror vi har et temmelig stabilt og trygt forhold, i motsetning til mange andre, som forlover seg, gifter seg og får barn i løpet av et par år.

Halvparten av alle ekteskap går også føyken, men jeg vil likevel gifte meg.

Vi har forlovet oss fordi vil gifte oss med hverandre, dermed foreligger det en ordentelig forlovelse, og fordi vi vil vise verden at forholdet vårt er seriøst. Hvorfor mener du at det må være en motsetning mellom disse to faktorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, DET inkluderer en sambo ned på kne. Og gjerne ei rød rose. Det inkluderer sommerfugler i magen og masse romantikk. Og når jeg tenker meg om... kanskje gjerne en ring

Ja, og DA er man forlovet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Zalomine

Ja, men er jo forlovet da. Men kan man ikke være forlovet uten å ha fastsatt en dato innen halavannet år fra forlovelsesdatoen?

Jeg mener....

Jeg er egentlig ikke helt sikker på hva jeg slev mener lengre. Dette har alltid vært noe jeg har lurt litt på, men utrfa erfaringer med folk jeg kjenner har jeg kommet frem til at mine mening var at man kunne være forlovet uten at gifteplanene var i nær framtid, altså uten at dato var satt. Men nå som jeg tenker mer over det, så er jeg ikke 1005 sikker på helt hva jeg mener....

vi får komme tilbake til det når det bli aktuelt for min del... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forlovet. Men har ingen planer om å gifte meg! Dette er ikke noe ekteskap-light, egentlig. Da vi forlovet oss var vi enige om at vi en vakker dag skulle gifte oss, men slik er det ikke lenger... Av personlige grunner som jeg ikke vil gå inn på her så vil jeg aldri gifte meg, og dessuten så synes ikke jeg det gjør noen ting.

Å forlove seg uten å skulle gifte seg synes jeg er meningsløst, uansett hvilke grunner du måtte ha for å ikke ville gifte deg. En forlovelse er en avtale om å gifte seg, ikke noe annet. Din situasjon er kanskje litt spesiell, i og med at dere avtalte å gifte dere da forlovelsen ble inngått. Men forlovelsen din virker ikke særlig gjennomtenkt på meg, siden du har forandret standpunkt om giftemål etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har også oppfatningen endret seg. Før så jeg på forlovelse som en romantisk greie som stadfestet at man mente alvor. Men nettopp å se det på det på den måten, syns jeg i ettertid er litt fjortis, ja... for da glemmer man hva forlovelse faktisk betyr.. og da mener jeg betydningen slik den har vært i mange 100 år: Mannen frir --> på med forlovelsesringer. Hvorvidt en dato er satt, syns jeg ikke er like viktig. Poenget er at man lover hverandre at man skal gifte seg.

Selv om alle skikker kan endre seg over tid, så syns jeg det blir litt merkelig å bare omdefinere hva forlovelse betyr? Også forstår jeg ikke helt dette behovet for en stadfestelse. Kanskje også en årsak til at fenomenet er mye utbredt blant unge mennesker: De har et større behov for bekreftelse i alle situasjoner - også i kjærligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke forlovelse fra gammelt av ventetiden mot ekteskapet da, som advent er ventetiden før julaften?

Blir man ikke forlovet for å vise at man er "opptatt" og på vei mot å gifte seg?

Riktig eller ikke det jeg skrev over, sånn oppfatter jeg det. Jeg syns det er litt teit å være forlovet uten å ever tenke å gifte seg. Om man forlover seg bør det være med ekteskap i sikte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...