Gå til innhold

Praktikant

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber som praktikant nå, men skal slutte fordi jeg skal begynne på utdanning. De jeg jobber for leter etter ny praktikant, send meg en mail hvis du er interessert! De er veldig hyggelige, og jeg får litt i overkant av 4000 kr i måneden. Send meg en mail da vel så snakkes vi nærmere!

Det er ikke tillatt å legge ut mail adresser i forumet. Medlemmer kan bestemme selv om adressene deres skal vises i profilen deres. Videre er det mulig å sende private meldinger til hverandre, men det forutsetter at du er logget inn med brukernavn.

Cassandra - moderator

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nermere bestemt Jar.

jeg ble skikkelig utnytta. fikk beskjed om at jeg skulle vaske litt hver uke og litt matlaging av og til. skulle få 4000 og kost og losji. ekstra betalt for barnevaktsitting ca 2 ganger i mnd.

joda. jeg måtte rundvaske huset HVER uke. og det var et gigantisk hus altså,måtte vaske tak og lister og inni kontaktene og tørke støv og det som var. jeg måtte også lage middag hver dag. jeg var også barnevakt nesten hver kveld. da fikk jeg 15 kr timen. og ble mange ganger til langt på natt.

jeg hadde en jente på 7 som jeg måtte følge og hente på skolen,en gutt på 4 som jeg måtte følge og hente i barnehagen. og en gutt på 1.

arbeistiden min var 07.00-17.00

Skrevet

Hva med å prøve praktikantformidling...litt mer skikkelig tror jeg. Sjekk ut www.praktikant.com. De kan sikkert hjelpe deg! :)

Skrevet
nermere bestemt Jar.

jeg ble skikkelig utnytta. fikk beskjed om at jeg skulle vaske litt hver uke og litt matlaging av og til. skulle få 4000 og kost og losji. ekstra betalt for barnevaktsitting ca 2 ganger i mnd.

joda. jeg måtte rundvaske huset HVER uke. og det var et gigantisk hus altså,måtte vaske tak og lister og inni kontaktene og tørke støv og det som var. jeg måtte også lage middag hver dag. jeg var også barnevakt nesten hver kveld. da fikk jeg 15 kr timen. og ble mange ganger til langt på natt.

jeg hadde en jente på 7 som jeg måtte følge og hente på skolen,en gutt på 4 som jeg måtte følge og hente i barnehagen. og en gutt på 1.

arbeistiden min var 07.00-17.00

Høres ut som mitt praktikant-år dette her.

Det er lett å utnytte unge jenter når det gjelder barnepass og husarbeid. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, men skygget banen så fort jeg var ferdig for dagen.

I utgangspunktet skulle det være "lett" husarbeid og daglig renhold (dra over kjøkkengulvet og støvsuge), men det ble ganske fort til skrubbing og rundvask av alle rom. I tillegg kom det matlaging (middag hver dag), klesvask, stryking av skjorter osv. Lista var uendelig og nesten umulig å komme til bunns i. Jeg rakk jo knapt å passe ungene.

Oppfordrer alle som vurderer å skaffe seg praktikant å behandle det nye "familiemedlemmet" ordentlig. Det kan være ganske tøft for en ung jente (eller gutt) å møte arbeidslivet på denne måten.

Og alle som vil bli praktiskanter. Spør masse på intervjuet og få en skikkelig kontrakt. Ikke hopp på den første og beste jobben. Vestkanten er ikke bedre enn østkanten og hvor stort rommet er spiller ingen rolle til syvende og sist.

Skrevet

Tydeligvis stooore forskjeller og opplevelser her. Jeg ser tilbake på mitt "hvileår" som praktikant med glede.

Bodde hos en familie i Holmenkollen (rett bak hoppet), hadde ansvaret for 2 jenter på 5 og 8 år. Moren jobbet som gruppeleder og flyvertinne, og faren som revisor. Så det sier seg selv at det varierte veeeldig i arb.tidene deres. MEN, jeg var allikevel ikke mye barnevakt. Lønna lå på 4 000,- i mnd (dette er 7 år siden !). Bodde i underetasjen på huset deres, hadde eget soverom, bad og kjellerstue. Spiste alle måltider med dem, og var jeg der en helg hvor de ikke var hjemme fikk jeg ekstra penger til å kjøpe hva jeg ville spise. I tillegg hadde jeg en splitter ny Golf som jeg disponerte (inkl. bensin) Den ble benyttet myye - da kjæresten tjenestegjorde i militæret i Oslo.

Av gjøremål jeg måtte gjøre var stå opp med ungene de dagene moren reiste tidlig, sende avgårde på skole og i park - så hadde jeg dagen for meg selv, men hadde ansvaret for at det var ryddig i huset, at klesvasken ble tatt, stryking av skjorter (for en haug :o ) og husvask 1 gang per uke. Selv om dette kan høres mye ut så hadde jeg goooode dager. Kom i kontakt med flere andre praktikanter som jeg hadde noe sosial omgang med, men var mest sammen med venninner som studerte og kjæresten selvfølgelig :P

Barneparken holdt til på Voksenkollen, og der var jeg og hjalp til ved behov - noe som ga 300,- ekstra per dag.... I tillegg til at jeg kom i kontakt med et annet foreldrepar som trengte barnevakt innimellom, hvor jeg fikk 50 kr. timen...

Alt i alt ga dette meg så mye lommepenger som jeg aldri har hatt før....

Men som alle andre her inne sier, vær obs ved valg av familie, sjekk ut betingelser og reis gjerne på besøk dit. Jeg reiste inn for å hilse på dem sammen med mine foreldre før jeg bestemte meg...og det var bare en fordel at foreldrene mine "godkjente" min nye familie....

Lykke til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...