Gå til innhold

Praktikant


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har lyst til å prøve meg som praktikant et år (eller lenger), gjerne i Bærums området, der jeg forstår det er et visst "praktikant/au pair-miljø". Noen som vet noe om dette? Arrangeres det treff for praktikantene?

Vet noen hvor mye husarbeid det er vanlig at praktikanten gjør? Og hvor mye lønnen pleier å ligge på hvis praktikanten bor i et rom i huset, da med fri kost eller på hybel (og sørger for kost selv)?

Andre ting som kan være nyttig å vite?

Har noen tips hvor jeg kan "få tak i" en slik jobb? Bør jeg sette inn en stilling ledig-annonnse selv, itilfelle i hvilken avis?

Håper på å høre fra noen, gjerne fra dere som har praktikanter i hus selv!

icon_smile.gif

_ia_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mymlen

Jeg har vært praktikant det området du spør om. Det er lenge siden,ca 9 år, men jeg kan jo fortelle hvordan det var da....

Jeg fikk egen leilighet, jeg spiste nesten alle måltider hos familien jeg jobbet for. Eneste unntak var kveld og i helgen, da ordnet jeg meg selv. Jeg fikk ca 2000 kroner i mnd. dette holdt til lommepenger. I tillegg fikk jeg 200 kroner hver fredag...dette hvar liksom matpenger til helgen. Barna jeg passet hvar ganske store 7 og 10 år gamle, begge gikk på skolen, så jeg hadde ansvar for å bringe dem til og fra skolen, sørge for matpakke, at de gjorde lekser, osv. 2 dager i uken fulgte jeg yngstemann til tennis-trening...

Husarbeidet,ja.... tok helgavasken hver tordag-fredag, strøk skjorter annen hver dag ( de hadde stort forbruk av skjorter..).

Laget middag, det hvar som regel bestemt hva jeg skulle lage, men jeg fikk lage det jeg ville av og til...

Utover dette så husker jeg at jeg satt barnevakt av og til, en lørdagskveld de skulle ut eller lignende, jeg fikk alltid ekstra betalt for dette.

Jeg kom i kontakt med familien gjennom en annonse i avisen. En tid før jobben startet var jeg på intervju hos familien, i og med at jeg bor langt unna så fikk jeg være der hele helgen. Før jeg reiste hjem fikk jeg beskjed om at jobben var min....

Angående treff blandt praktikantene, så husker jeg at jeg var på et treff hjemme hos en annen praktikant, men jeg husker ikke hvem som arrangerte dette treffet.....

Håper dette hjalp litt, dette er jo mange år siden, men ,men....

Uansett det er et år jeg ser tilbake på med glede,jeg har fortsatt kontakt med barna jeg passet. Tenk....de er nå 16 og 19 år gamle!!!!!

Håper du får en jobb du trives med.

Og lykke til.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

jeg vet at det lages praktikanttreff på ulike bibliotek - bl a sandvika bibliotek - tror bekkestua bibliotek også har hatt noe lignende. det står av og til om slike arrangementer i bæringen som gis ut til alle i bærum. hvis du sjekker nettsidene til henholdsvis asker og bærum komme så bør du finne noe informasjon der. helsestasjoner er også et alternativ.....

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Venninna mi var praktikant i det området, og ble utnytta som bare det. Hun fikk vanlig praktikant lønn, men måtte gjøre alt husarbeide i tilleg...

Det værste var at moren kun var hjemme i helgene, og faren kom sent hjem om kvelden. Ungene var 10 og 12 år.

Venninna mi pleide å dra på cafe med meg i byen et par ganger i uka, men det ble det slutt på etter ungen ble syk en kveld. Venninna mi viste ingenting om dette så hun fikk skikkelig kjeft siden hun ikke var med de på kvelden.

Hun holdt ut et halvt år, for hun syntes så synd på ungene.

JEG VIL BARE AT DU MØTER FOLKENE DU SKAL TIL FØR DU BESTEMMER DEG...

Hilsen Duje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ikke lett å være praktikant, du kan havne borti mange rare familier og få flere oppgaver enn ventet. Pass på å skrive en skikkelig kontrakt med arbeidsbeskrivelse.

På Bygdøy er det et praktikantmiljø med treff o.l. Vet ikke hvordan det er i Bærum.

Tror lønna ligger på mellom 3000 og 5000. Noen får ekstra for kveldsjobbing.

Det kan være morsomt å jobbe som praktikant, men pass på så du ikke blir utnyttet. Folk kan virke veeeldig hyggelige ved første møte, men kan forandre seg totalt når du begynner å jobbe.

LYKKE TIL!

Mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Helt enig med deg Mia...

Skriv en kontrakt.

Prat med de om du må være hushjelp og kvelds barnevakt, og vis du skal det må du få ekstra betalt.

Min venninne fikk kun 3000 i månden...

Hilsen Duje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Spør om sånne ting i intervjuet.

Noen ganger kreves det at du sitter barnevakt f.eks 2 ukekvelder og en helgekveld i måneden inkl. i lønna. Sånt er greit, men be om å få beskjed i god tid.

Jeg hadde mange arbeidsoppgaver som praktikant som det ikke ble opplyst om på intervjuet: matlaging (hver dag), rundvask i huset m.m.

Ofte følte jeg meg ikke velkommen ved middagsbordet og i helgene spiste jeg aldri der.

I blant fikk jeg også kjeft for ting jeg ikke hadde gjort, men som jeg heller ikke hadde fått beskjed om. Foreldrene kom sent hjem fra jobb og lønna var elendig!

Vær forsiktig!

Mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for alle svar!

Det er sant det med å bli utnytta, akkurat det er litt skummelt... Derfor så tror jeg at det å ha egen hybel/leilighet er det beste! Hvis en bor på et rom i familiens hus er en liksom "alltid" på jobb...

Er det noen som vet noe mer åssen miljøet er på Bygdøy da? Jeg er ikke så kjent i østlandsområdet, men jeg vil gjerne i nærheten av Oslo, uten å være midt oppi selve byen...

Eller har noen tips åssen man får tak i en slik jobb på bygdøy?

Setter pris på alle svar!

_ia_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg anbefaler ikke Bygdøy! Mye folk med masse penger... disse er ofte gjerrige og tenker kun på karriere!

Følg med i Aftenposten og på internett!

Mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulseline

Jeg har vært praktikant i Bærum, nærmere bestemt Stabekk. Jeg var utrolig heldig. Ungene var 4 og 7 år, og de fikk ei jente mens jeg var der. Jeg husker ikke helt lønnen, men jeg tror den var rundt 3000,- i mnd, og da spiste jeg alle måltidene der. Jeg hadde rom i kjelleren. Jeg jobbet i fra 07.00 til 17.00. Mine arbeidsoppgaver var å få ungene på skole og i barnehage, og hente dem igjen. Når de ikke var hjemme, så gjorde jeg husarbeid. Jeg hadde en oversikt over hva som skulle gjøres hver dag. Jeg synes det fungerte veldig bra. Middagen stod som oftest på bordet, da foreldrene kom hjem. Jeg følte meg ikke utnyttet. Jeg fikk kontakt med andre praktikanter, på den måten at kameratene til barna hadde også praktikant. Ellers så kom det 2 stykker som jeg hadde gått i klassen til tidligere, og jeg var mye med dem. Dem var også praktikant. Jeg angrer ikke en dag på at jeg sa ja til jobben. Jeg var 19 år, da jeg begynte. Jeg kan anbefale det på det sterkeste.

Jeg glemte nesten å si, at dersom jeg jobbet om kveldene eller i helgene, så fikk jeg ekstra betalt.

Jeg har fortsatt kontakt med dem.

Er det noe du vil spørre om, så kan du sende meg en privat melding. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Ragnhild!

Tror at det er ganske vanskelig å få prøveperiode som praktikant.Barna skal jo knytte seg til den som skal være der også.

Mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kikker jevnlig på aetat sine sider, men jeg tenker jeg skal sette inn en annonnse i en avis eller to.

Så får jeg bare se åssen det går...

Takk for all hjelp, da!

icon_smile.gif

_ia_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Anonymous

Hei igjen!

Det viste seg at det ikke skulle være så lett å finne noe på internett... Har sendt et par mailer, men ikke fått noe svar...

Har noen av dere noen internett-sider å anbefale meg i jakten på noen å være praktikant for?

Det er ikke noen av dere her inne som trenger praktikant da?

icon_smile.gif

_ia_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulseline

Du kan jo sette en annonse i avisa. Avisa i bærum heter: Asker og Bærum budstikka. Bærum er et populært praktikant sted. Jeg likte meg veldig godt der.

LYKKE TIL.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jo, takk, Trulseline....

Tenkte å sette annonnse i avisa, men det er kanskje litt tidlig enda, hvis det skal være fra høsten av? Jeg vet ikke helt...

Er det noen som vet hva som er rimelig betaling hvis man bor på hybel hos familien, og betaler maten selv?

Syntes 3000 hørtes litt lite ut nemlig...

icon_smile.gif

_ia_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan som regel ikke velge bort maten når du er praktikant. Men hvis det er mulig synes jeg at 5-6000 er rimelig betaling. Tror det ligger på rundt 4000 når maten er inkludert (og losji da).12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det vanlig å spise med familien når man bor på hybel da?

Blir ikke det litt "unaturlig"?

Man må iallfall ha 4000 i lønn, skulle jeg mene... Kommer jo selvfølgelig ann på hva du gjør, og hvor mye man jobber, men likevel....

icon_smile.gif

_ia_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring er det vanlig å få et rom i huset (kanskje med eget bad). Så spiser man med familien.

Det finnes praktikantjobber med egne hybel der man lager mat selv, men jeg tror dette er ganske sjelden. Har familien en hybel i huset med eget kjøkken er det jo muligheter.

Det er kanskje lurt å skrive i en evt, annonse at man ønsker eget kjøkken e.l.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Etter hva jeg vet er det et veldig bra miljø for praktikanter i Bærum. Dette baserer jeg på min erfaring som arb.giver til en svensk au pair som har vært her siden august. Hun har fått mange venner i området, og hun blir IKKE utnyttet, snarere tvert imot. Arb.tiden er 0730-1700, pluss 4t. på kveldstid en gang pr. uke. Lønnen vi betaler er 4500,-, og hun har egen 50m2 stor leilighet. Hun gjør veldig lite husarbeid (støvsuger og tømmer oppvaskmaskinen), og spiser alle måltider hos oss mandag til fredag. Høres vel ikke så ille ut?! Søk deg jobb du - bruk lokalavisen (www.budstikka.no). Forøvrig satser jeg på barnehage fra høsten av - og håper jeg får plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...