Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg opplever dette ofte, har konstant hovne mandler men dustelegen synes ikke det er noen vits i å operere de bort når jeg er såpass gammel (25) :sur:

men renser de ca daglig og da har jeg null problem med dårlig ånde g lignende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok ikke du vil opperere bort mandlene i voksen alder nei .. til deg på 25

Gjest gjest1
Skrevet

Hva med ei som er 20 og får halsbetennelse hvert år? Bør hun (jeg) oprerere de vekk? Har veldig lyst, og denne tråden gir meg enda mindre lyst å beholde de! :tunge1:

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvorfor ikke det? Hvis de er et stort nok problem så blir de jo fjernet. Søstern min på 30 har nettopp fjernet sine..

Gjest Gjest
Skrevet
jeg opplever dette ofte, har konstant hovne mandler men dustelegen synes ikke det er noen vits i å operere de bort når jeg er såpass gammel (25)  :sur:

Hvordan får du renset mener du ?

Selv bruker je gog pirke ut disse gule klumpene men når je gtror jeg er ferdig så ligger det pluttselig fler og gjemmer seg :sur: Hvor fort dannes disse egentlig ?

Skrevet
Hvordan får du renset mener du ?

Selv bruker je gog pirke ut disse gule klumpene men når je gtror jeg er ferdig så ligger det pluttselig fler og gjemmer seg :sur:  Hvor fort dannes disse egentlig ?

enten en avkuttet q-tips eller en sånn hårpinne som jeg har bøyd opp så den blir dobbelt så lang.

får vel nye propper ca annenhver dag

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen av dere her inne som har fått tilbakemelding om at dere har dårlig ånde noen gang ?

Det lukter jo helt sinnsykt av disse klumpene når de kommer ut!!

Skrevet

har aldri hørt det nei.. men hvem vet, er jo ikke alle som sier ifra om man har dårlig ånde.

men hva er disse klumpene egentlig?

Skrevet
enten en avkuttet q-tips eller en sånn hårpinne som jeg har bøyd opp så den blir dobbelt så lang.

får vel nye propper ca annenhver dag

prøde med sånn hårnål, men det endte med at jeg begynnte å blø.. sikkert vært litt for hardhendt

Gjest Gjest
Skrevet

Klumpene er matrester som samler seg i porene på mandlene. Der råtner de og

"forsteines" altså blir harde hvite klumper. Altså grunnen til at det lukter dritt er fordi det er omtrent akkurat hva det er ;)

Jeg var 20 år gammel da jeg fikk mine fjernet pga. de klumpene. Faren min var godt over 30. Det er altså arvelig.

Det gir dårlig ånde..

Tyggis kan bare kamuflere lukten.

Skrevet

nå fikk jeg veldig lyst å fjerne mandlene.. kanskje derfor bestemoren min alltid har så dårlig ånde?

Skrevet

mange som har disse klumpene?

Gjest Gjest
Skrevet

Ja jeg har også slike :sur:

Begynner å bli plagsomt.

Vet aldri om jeg blir helt kvitt de når jeg renser rundt baki der.

Er det noen flere her med råd ?

Dere som har fjernet mandlene - er dette kun pga disse klumpene at de har blitt fjernet ?

Med andre ord: er det grunn god nok for legene ?

Skrevet

Jeg leste i Hjemmet om en klinikk på Høvik i Bærum som tar disse gropene med laser. Du trenger kun henvisning fra din fastlege.

Jeg prøvde det, men det hjalp ikke på meg. Han legen sa at forsvant det ikke 1. gang (noe det gjør for de fleste) så tar han dem 1 gang til.

Jeg har ikke rotet meg til han igjen, men skal en gang gjøre det. Han legen er den samme legen som var med på frokosttv på NRK eller TV2.

Gjest Gjesta
Skrevet
prøde med sånn hårnål, men det endte med at jeg begynnte å blø.. sikkert vært litt for hardhendt

Det begynner fort å blø baki der, så du bør være veldig forsiktig (hjelper med litt trening og SVÆRT godt lys) og bare bruke den til å holde en side av lommen til side, så slir det ut. Eller du kan bruke den til å "fiske" ut klumper du ser inni der om de ikke sklir ut.

Skrevet
Jeg leste i Hjemmet om en klinikk på Høvik i Bærum som tar disse gropene med laser. Du trenger kun henvisning fra din fastlege.

Jeg prøvde det, men det hjalp ikke på meg. Han legen sa at forsvant det ikke 1. gang (noe det gjør for de fleste) så tar han dem 1 gang til.

Jeg har ikke rotet meg til han igjen, men skal en gang gjøre det. Han legen er den samme legen som var med på frokosttv på NRK eller TV2.

hvor mye må man betale for dette?

Skrevet
hvor mye må man betale for dette?

Egenandel til henvisning + 600,- tror jeg det var.

Skrevet

to slike klumper på hver side i svelget...

Gjest Gjest
Skrevet
jeg opplever dette ofte, har konstant hovne mandler men dustelegen synes ikke det er noen vits i å operere de bort når jeg er såpass gammel (25)  :sur:

Det er selvsagt vits i å fjerne mandlene!

Sikter du til a det gjør så mye vondere å fjerne mandler som voksen?

Jeg gikk i flere år med kronisk betennelse i mandlene. Jeg forsøkte først å fjerne de gule klumpene med q-tips, men etter en stund klarte jeg å bruke fingrene. Selv i dag, 2 år etter, klarer jeg å ta bort i drøvelen uten å brekke meg :forvirret: Til slutt snakket jeg med legen min, og sa at dette ikke gikk lenger. Så jeg fikk fjernet mandlene, og da var jeg passert 30 år.

Når man må fjerne gule klumper nesten hver dag, er dette god nok grunn til å fjerne mandlene....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...