Gå til innhold

syk atter syk

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er kanskje syk en gang i måned og er kjempe lei av dt,

har fjernet mandler for ca 6 år siden.

Har også fjernet blindtarmen min....Så kan det kanskje føre til dårligere

immunforsvar pga milten?

Venninna mi ble bekymret for meg men jeg har vært hos legen min tidligere,

han sier bare at jeg har vanlig influensa - forkjølet osv osv.

Er det noen av dere er ofte syk? Men ikke spesiell diagnose forde?

Ellers er det fint å slenge inn forslag om hvordan man kan forebygge seg.

Endret av womanpower
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Venninna mi også var ofte til legen, mye syk, hypokonderi etter min mening. Hun spurte legen om hun ikke hadde dårlig immunforsvar, og fikk til svar 'nei da hadde du ikke sitti her nå', da måtte jeg flire jeg, sorry, men det måtte jeg :ler:

SPis riktig sammensatt kostold, tren jevnlig, og sov 7-9 timer pr natt. Det forebygger det meste tror jeg.

Alle har perioder man blir syk, og man blir lettere syk om man er sliten og har brutt ned kroppen. Kroppen trenger næring for å kjempe.

God bedring.

Skrevet
Venninna mi også var ofte til legen, mye syk, hypokonderi etter min mening. Hun spurte legen om hun ikke hadde dårlig immunforsvar, og fikk til svar 'nei da hadde du ikke sitti her nå', da måtte jeg flire jeg, sorry, men det måtte jeg  :ler:

SPis riktig sammensatt kostold, tren jevnlig, og sov 7-9 timer pr natt. Det forebygger det meste tror jeg.

Alle har perioder man blir syk, og man blir lettere syk om man er sliten og har brutt ned kroppen. Kroppen trenger næring for å kjempe.

God bedring.

Hva er hypokonderi? .........

Jeg spiser riktig kosthold og har nok søvn....Så vet ikke hvorfor :/

Må nok kjøpe vitaminer osv osv :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hypokonder= en som tror han er syk veldig ofte, men egentlig ikke er det

Gjest Emera
Skrevet

Sier som gjesten over meg, alle har sesonger hvor man er mer mottakelig for virus enn man ellers er.

Jeg har det sånn denne sesongen. Jeg har fått omtrent alt som har gått. Flere forkjølelser, influensa, nå har jeg en halsinfeksjon som ikke vil slippe. Takk og pris for at fugleviruset hverken er funnet i Norge, eller har mutert, for da hadde jeg ligget dårlig an i år... :ler:

Blindtarmbetennelse kan vel de fleste få, og milten er et organ voksne klarer seg bra uten (men vet ikke helt hva du mente med det der med blindtarmen/milten..?).

Skrevet (endret)

Jeg har ikke hypokonderi nei, siden jeg har vært syk nå 3-4 ganger på 3 måneder og det er ikke noe jeg dikter opp nei........

Hmm......

Noen sier at man får dårligere immunforsvar pga blindtarm,

har jo med milt å gjøre. Så eksakt vet jeg ikke mye om :)

*Banke på bordet om fugleviruset* :)

Endret av womanpower
Gjest Gjest
Skrevet

Noen sier at man får dårligere immunforsvar pga blindtarm,

har jo med milt å gjøre. Så eksakt vet jeg ikke mye om :)

Onkelen min har fjernet blindtarmen, tror ikke han har dårligere immunforsvar av den grunn.. men han røyker som en damp, og det er ikke heldig.

Skrevet

Jeg har dårlig immunforsvar, det er fordi jeg er hyperallergisk, har astma og atopisk eksem.

I høst flyttet vi inn i helt ny leilighet, hvor jeg har reagert på gassene fra malingen og har derfor vært syk i hele vinter og fått alle viruser og rart man kan tenke seg.

Føler og at det gjerne er sånn at man plutselig kan ha en periode hvor man feks er veldig mye syk, det ene etter det andre.

Året før var jeg så og si ikke syk, ihvertfall ikke sånn forkjølelsessyk.

Gjest Gjest
Skrevet

Blindtarmen har ingen funksjon, så den har neppe noen innvirkning på immunforsvaret.

Det eneste jeg vet er at ulike medisiner, f.eks. cellegift, kan nedsette immunforsvaret ditt.

Gjest gjesta
Skrevet

Du har ikke vært inne i en periode med mye stress da?

Skrevet
Du har ikke vært inne i en periode med mye stress da?

vel, har vært mye syk siden jeg var liten, lett forkjølet og influensa :)

det er nok milevis av legejournalen hehe.....

nesh, men takk for det folkens ;)

Skrevet
Jeg har ikke hypokonderi nei,

*Banke på bordet om fugleviruset* :)

:ler: ha,ha, den var god!

Gjest Gjest
Skrevet

Ugh, jeg har det samme, alltid er det ett eller annet som får meg til å føle meg syk...

Her er noen råd. Noen av de er helt sikkert selvfølgelige, men kanskje ikke alle:

* Ikke legg klær på gulvet

* Ikke sitt/ligg på gulvet (gulvet er fullt av usjne bakterier)

* Ikke spis noe du har mistet på gulvet (det hjelper ikke å steke/koke grundig)

* Ikke gå sulten, spis jevnlig.

* Når du tar oppvasken, bruk bare det varmeste vannet du kan få fra springen. Skyll av alle matrester før du begynner å vaske.

* Ikke la oppvasken stå for lenge (veldig populært sted for bakterier å stifte famile).

* Vask hele leiligheten grundig (særlig kjøleskapet!)

* Hold deg alltid behagelig varm (det er veldig fristende å ta en utepils når sola titter fram, men du blir syk av det...)

* Ikke jobb mer enn åtte timer om dagen, fem dager i uka. (Hvis du jobber mer enn dette over tid blir du uansett ineffektiv og får ikke gjort noe mer likevel, du blir bare sliten).

Noen av disse rådene ser kanskje ut som råd mot dårlig mage, men husk at alle slags bakterieangrep svekker immunforsvaret, og dermed gjør deg mer mottakelig for andre bakterier...

Ellers gjelder selvfølgelig å holde seg i form, spise sunt og variert og få nok søvn.

Gjest gjest1
Skrevet
Ellers gjelder selvfølgelig å holde seg i form, spise sunt og variert og få nok søvn.

Dette vil jeg skrive under på. Kosthold og det å ta vare på seg selv er undervurdert hos mange.

Etter at jeg ble flink med kosthold og bevisst på hva jeg putter i meg, har jeg faktisk ikke vært plaget med allergien min i det hele tatt, og den var ille fordi jeg reagerte på gresspollen og burot, og disse to til sammen utgjør hele sommeren.

Ellers har jeg en datter som hangler ganske ofte, men hun er hva jeg kaller matpyse, liker ikke det meste, og hun røyker. Sånt blir man ikke veldig frisk av.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke vært syk på lenge og innbiller meg at det er fordi jeg har begynt å spise mat med mye hvitløk. Så det anbefales!

• 2 år senere...
Gjest Gjest uten blindtarm
Skrevet
Blindtarmen har ingen funksjon, så den har neppe noen innvirkning på immunforsvaret.

Det eneste jeg vet er at ulike medisiner, f.eks. cellegift, kan nedsette immunforsvaret ditt.

Dette er faktisk feil, tro det eller ei!

"Når tonsillene og blindtarmen opereres bort eller en må fjerne lymfeknuter pga kreft, får vi et dårligere fungerende lymfesystem hvis hovedoppgave er å fjerne toksiner fra kroppen."

Det vil si at blindtarmen er en del av lymfesystemet som har som oppgave å føre avfall ut av kroppen. Svikter noe i dette systemet klarer ikke kroppen å kvitte seg med avfallsstoffet. Med andre ord svekkes imunforsvaret pga avfallsstoffet som ikke kommer seg ut av kroppen.

Jeg er ofte syk jeg også, godt jeg har noe å skylde mitt dårlige imunforsvar på!;)

Gjest alternativt
Skrevet

Og så er det fullt mulig å tenke seg syk...

Det du fokuserer og tenker på får du mer av. Hvis du fokuserer på at du er syk, så er det det du blir...

Skrevet

Gå til homeopat!

Jeg var ofte syk for noen år siden. Den ene forkjølelsen avløste den andre, også feber osv. Etter at jeg fikk homeopatmedisin har jeg knapt vært syk, og det er 7 år siden nå.

Jeg fikk små piller som skulle hjelpe på immunforsvaret, og det gjorde de faktisk også.

• 2 uker senere...
Gjest Miia 82
Skrevet

Jeg er ofte syk, ikke bare på vinteren, men sommeren også, en slags influensa forkjølelse, men ikke så mye tett og snørrete.Man kan liksom ikke klage på å være forkjølet hvis man bare er litt snørrete, det er ingenting for meg. Sliter med en del matintoleranse og stress, tror det kan ha noe å si hvorfor ofte syk, spiser vitaminer og har et sunt kosthold. Men når det blir en slags ubalanse i kroppen så blir man syk. Vi alle mennesker er forskjellige, noen tåler mye, andre lite. Man må bare lære å leve med det og passe på seg selv.

Skrevet
Hypokonder= en som tror han er syk veldig ofte, men egentlig ikke er det

Det er ikke helt riktig. En hypokonder er en som er redd for å dø av alvorlig sykdom og føler at han har symptomer på disse sykdommene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...