Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mange ganger om dagen går dere på kne på bønneteppet snudd mot Mac'ca?

:ler2:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Apple-produkter kommer aldri til å komme innenfor mine fire vegger. Alt fra Apple er egentlig opphauset og overpriset skrot. Kanskje tingene blir noe bedre nå som PowerPC-prosessorene er historie og man endelig har fått satt inn noen skikkelige Intel-chipper.

*Vifter med den røde kluten*

Endret av copernicus
Skrevet (endret)

Hehe. Det har du fullstendig rett i.

Men når det er sagt, så skal det snø en viss plass før nazi-DRM-operativsystemet Windows Vista blir installert på mine private PCer. Den dagen jeg ikke vil eller kan kjøre XP lenger, så vil samtlige kjøre Linux.

Endret av copernicus
Gjest Gjest
Skrevet

Etter å ha sett flere personer på lesesalen som sitter med mac og spiller musikk, men må skrive oppgavene sine på se stasjonære Dell-maskinene som er på salen, så falt tiltroen til mac! :ler:

..og nei, det er ikke tull. Det er flere som kun sitter og hører på musikk fra mac'en, men selve arbeidet gjør de på de stasjonære maskinene...

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)
Hehe. Det har du fullstendig rett i.

Men når det er sagt, så skal det snø en viss plass før nazi-DRM-operativsystemet Windows Vista blir installert på mine private PCer. Den dagen jeg ikke vil eller kan kjøre XP lenger, så vil samtlige kjøre Linux.

Snakker om Linux og DRM. Her er et intervju med grunnleggeren av Ubuntu Linux, M. Shuttleworth. Ca 34 minutter ut i sendingen, hvis du ikke vil høre ultranerdesnakk om hvilken distro som har best pakkehåndteringssytem.

EDIT: En link er kjekt å ha ja: http://tllts.org/archives/tllts_142-05-31-06.ogg

Endret av Slangen
Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Etter å ha sett flere personer på lesesalen som sitter med mac og spiller musikk, men må skrive oppgavene sine på se stasjonære Dell-maskinene som er på salen, så falt tiltroen til mac! :ler:

..og nei, det er ikke tull. Det er flere som kun sitter og hører på musikk fra mac'en, men selve arbeidet gjør de på de stasjonære maskinene...

Ja, da må det jo være noe galt med Mac'en.

Skrevet (endret)

Jeg kan telle på en hånd de Mac-maskinene jeg har sett på Institutt for informatikk. Andre studenter derimot.. Men det er klart de ser veldig fjonge ut i forelesningssalen og på lesesalen!

Endret av copernicus
Gjest Narnia
Skrevet

Jeg er utrolig fornøyd med min ibook, et av de beste kjøpene jeg noensinne har gjort!

Har ikke hatt ett eneste problem med den i løpet av det året jeg har hatt den.

Deilig å slippe å bli møtt av en blå feilmeldingsskjerm når man slår den på... :klappe:

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, da må det jo være noe galt med Mac'en.

Det er aldeles ikke noe galt med macen. Beste kjøpet mitt, elsker macen min. Skriver oppgaver på den, hører på musikk, kommuniserer med omverdenen og ser film på den. Akkurat det samme som jeg gjorde på pcn. Hvorfor de sitter på lesesalen og kun bruker macen til musikk og skriver på en skolens pcer, aner jeg ikke. Spør dem.

Gjest Gjest
Skrevet
Snakker om Linux og DRM. Her er et intervju med grunnleggeren av Ubuntu Linux, M. Shuttleworth. Ca 34 minutter ut i sendingen, hvis du ikke vil høre ultranerdesnakk om hvilken distro som har best pakkehåndteringssytem.

EDIT: En link er kjekt å ha ja: http://tllts.org/archives/tllts_142-05-31-06.ogg

Puh! Den var lang.. Jeg orket ikke høre på hele greia, men jeg fikk med meg det han sa om DRM. Jeg tror den linjen som Shuttleworth og Ubuntu kjører, kan vise seg svært lønnsom i det lange løp. Etter hvert som rettighetshavere, som Shuttleworth så treffende kaller "not the smartest in the world" og "not the most dynamic", kjører denne krigen mot brukerne enda lenger, så vil bruken av åpne og DRM-frie multimediaformater som eksempelvis OggVorbis bare presse seg frem. DRM vil da være en saga blott, og i mellomtiden har Linux bare skaffet seg enda flere brukere.

Jeg vil anta at Bill Gates og Steve Ballmer vil komme til å brumme fryktelig i skjegget (hvis de da bare hadde noe) den dagen de må forkaste flere års arbeid med DRM for så å implementere støtte for åpne formater som gjennom flere år har blitt frontet av Open Source-miljøet. Det vil nok Jobs også gjøre. ITunes er jo det verste proprietære DRM-vrælet som finnes. For min del kan egentlig både IPod og ITunes dra dit peppern gror.

Sett i sammenheng med det som skjer i forbindelse med The Pirate Bay om dagen, så tror jeg dette korsfarerraidet som amerikansk musikk- og filmbransje har startet kommer til å slå fryktelig hardt tilbake på dem. I stedet for å se muligheter i forbindelse med distribusjon og markedsføring, så tvilholder de på de gamle forretningsmodellene sine og går til frontalangrep på den nye teknologien. Jeg både tror og håper at de vil få en dyr lærepenge, samtidig som at alle disse advokatene, som mer en gjerne går til sengs med dem, blir arbeidsløse. De glemmer jo fullstendig at det er forbrukerne som sitter med alle kortene. Vi må bare våkne opp og VELGE å bruke den makten vi har!

Dapper Drake, ja. Har ikke fått testet den enda, men det har jeg absolutt planer om å gjøre i nær fremtid. Må bare få unna noen eksamener først, hehe. Når det gjelder pakkehåndteringssystemer i Linux, så vet jo alle at APT er det beste ;)

Skrevet

Ups! "Kaka" ble utdatert. Innlegget over er mitt.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Jeg vil anta at Bill Gates og Steve Ballmer vil komme til å brumme fryktelig i skjegget (hvis de da bare hadde noe) den dagen de må forkaste flere års arbeid med DRM for så å implementere støtte for åpne formater som gjennom flere år har blitt frontet av Open Source-miljøet. Det vil nok Jobs også gjøre. ITunes er jo det verste proprietære DRM-vrælet som finnes. For min del kan egentlig både IPod og ITunes dra dit peppern gror.

Akkurat der er jeg enig. S. Jobs prøver seg med å kalle musikkbransjen grådig o.s.v., men iTunes-salget med DRM viser at pengene står høyere i kurs hos han og Apple enn idealisme.

Dapper Drake er jeg forresten veldig fornøyd med, nå er ikke selve operativsystemet noe vanskeligere enn Windows. Men selvfølgelig er det crap fra tredjepartsleverandører som Macromedia flash og lyd jeg måtte tweake. En bug, hvis de hadde lignene bug i windows-versjonen, hadde blitt fikset på dagen.

Gjest Gjest
Skrevet

Høres tett ut. Kanskje de har koblet til den stasjonære skjermen, bare? Ellers kan det godt hende gamle iBooker ikke har kapasitet til å både kjøre musikk og andre programmer samtidig uten at det blir tregt. Ikke vet jeg.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe bærbar mac nå, selv om jeg også har god erfaring med pc. Det har mest med bruksområde å gjøre for min del, og LITT at jeg liker helhetsfølelsen med en mac.. og utseendet. En ting jeg ikke liker med endel Apple-tilhengere er at de er så ukritiske tilhengere; det er tross alt snakk om at folk "elsker" et stort multinasjonalt firma som egentig bare er bedre enn Microsoft på design og sikkerhet, IKKE corporate praksis. Mitt inntrykk er at mange mac-brukere lurer mer på om eplet på laptopen lyser og om man kan se forskjell på en ny og dyr (status)maskin og en gammel "utrendy" en, enn at det stilles spørsmål med ytelse o.l....

Mange uttaler seg også uten å ha noe sammenlikningsgrunnlag - pcer og microsoft er bare noe de synes er stygt og får virus bare man slår på maskina. Det vitner jo liitt om datakompetansen til disse folka... Men igjen, jeg er på vei til å kjøpe min første mac nå, og gleder meg. Har brukt mac littegrann i skolesammenheng tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...