Gå til innhold

Om slakt av DaVinci-koden

Fremhevede innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet
Jeg har lest tusenvis av bøker i mitt liv og filmen er alltid dårligere enn boken! For oss som har lest mye, var ikke boken senasjonell og da ble sannsynligvis ikke filmen det heller...

Jeg syntes slutten av boka var mest skuffende. I filmen ble slutten bedre.

Likte Engler og Demoner bedre enn Da Vinci koden. Hadde sansen for han der gale kammerherren med grønne øyner :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Likte Engler og Demoner bedre enn Da Vinci koden. Hadde sansen for han der gale kammerherren med grønne øyner  :ler:

Veldig enig i dette, den er jo mye, mye bedre enn DaVinci-koden!

Gjest Gjest
Skrevet

Både boka og filmen er skikkelig dårlige, anbefaller heller å lese Hellig blod, hellig gral" og "Focaults pendel". Men det krever litt mer av leseren, så for dere som liker kiosklitteratur med ei ny bok i mnd, er det kanskje en utfordring i største laget....

• 3 uker senere...
Skrevet

Bare en tanke:

Når en ser hvor mye oppstyr kirkene rundt om i landet skapte når denne filmen kom ut, er det klart det er en større frykt for at folk vil tro at innholdet i denne boka\filmen er sant.

Jeg bor midt i "bibelbeltet" på sørlandet og en del av kirkene i byen hadde nattåpent på premieredagen, de organiserte også møter der de debaterte innholdet i filmen.

Hadde det ikke vært et snev av mulighet for sannhet i denne filmen, hadde det nok ikke blitt sånn en stor sak ut av det.

DaVinci koden er en god bok, ikke tvil om det. Men kun som underholdning, ikke som undervisning. :)

Jeg holder på med Hellig blod, hellig gral og etter min mening er det vanskelig å sammenlikne to bøker som er så forskjellige både i innhold og hva de formidler.

Skrevet
Både boka og filmen er skikkelig dårlige, anbefaller heller å lese Hellig blod, hellig gral" og "Focaults pendel". Men det krever litt mer av leseren, så for dere som liker kiosklitteratur med ei ny bok i mnd, er det kanskje en utfordring i største laget....

Jeg hatet hellig blod, hellig gral mens jeg leste den, men den tar jo opp en del interessante ting. Blant annet rundt korsfestelsen.... Jeg likte boken etter at jeg ferdig med den, men jeg synes det var uhorvelig mye tall og navn pr. side mens jeg hold på.

Jeg holder på med Hellig blod, hellig gral og etter min mening er det vanskelig å sammenlikne to bøker som er så forskjellige både i innhold og hva de formidler.

Ja, jeg skjønner ikke helt hvordan det kunne bli en rettsak rundt plagiering...

Skrevet

Eg syns boka var underhaldande, men stor litteratur, det var det så absolutt ikkje!

Skrevet

Ja, jeg skjønner ikke helt hvordan det kunne bli en rettsak rundt plagiering...

Det var vel helst Dan Brown som vant den rettsaken fordi hans bok bare var fiksjon, mens Hellig blod, Hellig gral var faktainformasjon.

Skrevet

Fullstendig klar over det.

Skrevet

Jeg syntes boka var bra, og antakelig fikk jeg mer ut av den fordi jeg leste Hellig Blod, Hellig gral først. Den gir jo en del mer kjøtt på beina til teoriene i DaVincikoden.

Filmen har jeg ikke brydd meg om å se, fordi jeg alltid blir skuffet når jeg har lest en bok først, for så å se filmen.

Skrevet
Lurer bare på om det er flere enn meg som synes det er litt merkelig at den blir slaktet i Cannes?

Kanskje noen bare er kjøpt og betalt for å skape negativ blest om filmen?

Det ville vel ikke være første gang Den Katolske Kirke går til "drastiske" skritt, for å si det sånn.

(Cannes er forresten ikke så langt unna Roma og Vatikanet, så kanskje det kan trekkes noen tråder der...?)

Pleier du alltid tro det er konspirasjon når en film får dårlig kritikk. Eller tror du det kun fordi det har med den katolske kirke å gjøre? Jeg syns innlegget ditt høres litt paranoid ut - kanskje du levde deg litt for mye inn i den boka? Det er bare en roman altså.

Gjest gjestenA
Skrevet
Pleier du alltid tro det er konspirasjon når en film får dårlig kritikk. Eller tror du det kun fordi det har med den katolske kirke å gjøre?  Jeg syns innlegget ditt høres litt paranoid ut - kanskje du levde deg litt for mye inn i den boka?  Det er bare en roman altså.

:) Nei, jeg pleier ikke alltid å tro det.

Dette innlegget var bare noe jeg slengte ut for å se om det kunne skape litt diskusjon. Og det har det jo gjort, og det har vært morsomt å følge den. :)

Skrevet
:) Nei, jeg pleier ikke alltid å tro det.

Dette innlegget var bare noe jeg slengte ut for å se om det kunne skape litt diskusjon. Og det har det jo gjort, og det har vært morsomt å følge den. :)

Bra, da er det ingen grunn til å bekymre seg over helsen din :)

Skrevet

Synes for én gangs skyld filmen liknet på bildene jeg hadde i hodet mitt da jeg leste boka. Altså en bra bok-til-film-produksjon i mine øyne. Så da veit dere det. (Haha, som om du bryr deg..?! vel... :sjarmor: )

Skrevet

Helt enig med over her... jeg syner boken var underholdende og filmen veldig tro mot boken. Elsket filmen, og det gjorde også alle jeg så den med...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...