Gå til innhold

Om slakt av DaVinci-koden

Fremhevede innlegg

Gjest Godjenta79
Skrevet

...synes filmen var bra jeg :sjenert:

Men boken bedre :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Okey, hadde vært morsomt å se undersøkelsen. 25 % var et høyt tall. Hvem ble spurt, et representativt utvalg, eller folk som faktisk har lest boken/sett filmen?. Er litt skeptisk til at 25 % faktisk tror at boken er en dokumentar..

Synes det var et lavt tall jeg. De aller fleste jeg har snakket med som har lest boken, både IRL og på nett, tror at denne boken er fakta. Det er nok mange som vet det er en roman og en fiksjon men likevel tror på "fakta" som er i boken. Det er slike som:

jeg leser mye, og jeg elsket boken!! Tror filmen blir flott!! Og jeg gidder ikke høre på folk som sier at boka var dårlig og filmen verre. Hvis de ikke likte boka såklart liker de ikke filmen!

Vet at det er oppdiktet, men jeg tror heller på den enn bibelen for å si det sånn. Tror dere ikke at den er oppdiktet?? Det er så mange spennende hemmeligheter opp gjennom historien, synes det er flott at folk graver og spør.

Tror dere alt som står i historiebøkene og dere eller?

Synes boka var superspennende!

Og alle disse faller jo utenfor kategorien "De som tror det er en faktabok", selv om man faktisk tror mye av det som står i DVK.

Har sett filmen, og jeg synes den var dårlig med tanke på hvordan den kunne ha vært (i tillegg til dårlig skuespill). Men slik er det vel som oftest når en går fra bok til film. Men jeg synes det er verdt å se en film med Sir Ian McKellen i, bare for å se om den går an, selv om man har mistanke at den er dårlig.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Det er faktisk sant det er veldig mange som tror boken er en dokumentar. Og ikke forstår at det er en roman...

Dette er nokså vanlig, og gjelder nokså mange bøker hvor forfatteren har prøvd å gi boka dokumentarisk preg. Tenker feks på Vita Brevis av Jostein Gaarder, og mange av bøkene til Jan Kjærstad. Det som er spesielt med DaVinci-koden er at også forfatteren går ut og sier at boka er fakta, noe som jo gjør at det blir vanskelig å overbevise folk om at det er fiksjon. Samtidig er jo en del av teoriene han bruker i boka ting som er vanskelig å bevise eller motbevise, så det må være opp til hver enkelt å tro hva man ønsker om dem.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Det er så mye kultursnobberi ute og går for tida. Alle leter etter en dypere mening eller historie i både filmer og bøker, og har de ikke det, så slaktes de. Jeg syns boka var underholdende, og det er nok til at jeg syns den var bra. Filmen har jeg enda ikke sett, men dersom den er underholdende er jeg fornøyd, for det er akkurat det jeg er ute etter.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er så mye kultursnobberi ute og går for tida. Alle leter etter en dypere mening eller historie i både filmer og bøker, og har de ikke det, så slaktes de. Jeg syns boka var underholdende, og det er nok til at jeg syns den var bra. Filmen har jeg enda ikke sett, men dersom den er underholdende er jeg fornøyd, for det er akkurat det jeg er ute etter.

Hva mente du? At de som leter etter en dypere mening i Da Vinci koden og tror på "teorien" bak er kultursnobber? Jeg vil nå påstå at de ikke er det da...

Boken har fått flotte kritikker (i begynnelsen i alle fall), spesielt i de litterære kretser, rett og slett fordi den er underholdende. Punktom. Problemet kom først etterpå når det faktisk var noen som trodde teoriene og boken var fakta, og at det ble in å tro på teoriene.

Gjest Landra
Skrevet

Hei!

Vil ikke virke dum, men er INGENTING i boka sant? Har ikke lest den ferdig, men har fått en følelse av at det faktisk er noen i verden som tror på det som kommer fram i boka er sant. Hmmmm

Skrevet
Hei!

Vil ikke virke dum, men er INGENTING i boka sant? Har ikke lest den ferdig, men har fått en følelse av at det faktisk er noen i verden som tror på det som kommer fram i boka er sant. Hmmmm

Det som Robert Langdon underviser, altså det han sier om golden ratio/ divine proportin og Fibonacci numrene er jo sant.

Beliggenheten av L'ouvre og kunsten som henger der stemmer jo. Og Opus dei er en religiøs bevegelse som finnes. De tar avstand fra Da vinci koden og mener de står for noe helt annet.

Så jo, det er mange småting som stemmer som er innblandet i fiksjonen og det er derfor det er mange som tror på det som står i boka.

Personlig ser jeg ikke hvorfor det ikke skulle kunne være noe i teoriene som Dan Brown legger frem i boka si, akkurat på lik linje som at det kan være noe i bibelhistoriene. Poenget er at ingen vet med sikkerhet hva som er sant eller ikke når det gjelder disse tingene. Det blir opp til hver enkelt hva man vil tro på.

Skrevet

Jo, noe av det stemmer jo. F.eks. så var det er kirkemøte i Nikea. Problemet er at fakta blir vridd på slik at det passer til historien...

Dere burde lese Illustrert Vitenskap sitt magasin "Historie" som kom ut for ikke lenge siden. Der har de tatt for seg teoriene og fortalt fakta rundt disse.

Gjest BagLady
Skrevet
Dårlig bok som blir bra film? To ord: Steven King.

Jeg vil nå heller si at det stor sett er motsatt med Stephen King, jeg da, at han har skrevet bra bøker som noen ganger har blitt til dårlige filmer/miniserier, jfr Christine, Thinner, Tommyknockers. Og flere bra bøker som har blitt gode filmer, som f.eks. The Shawshank Redemption og The Green Mile.

Men det var kanskje ikke det diskusjonen handlet om. Jaja, bygones :)

Skrevet

Nå har vel aldri slike kommersielle og lettfordøyelige spenningsfilmer vært det store i Cannes.

Skrevet
Lurer bare på om det er flere enn meg som synes det er litt merkelig at den blir slaktet i Cannes?

Kanskje noen bare er kjøpt og betalt for å skape negativ blest om filmen?

Det ville vel ikke være første gang Den Katolske Kirke går til "drastiske" skritt, for å si det sånn.

(Cannes er forresten ikke så langt unna Roma og Vatikanet, så kanskje det kan trekkes noen tråder der...?)

:ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler::ler:

Gjest gjestenA
Skrevet
:ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:  :ler:

Takk, hera! Du kan tro jeg har venta lenge på den gapskratten. Begynte nesten å lure litt her, jeg...

:ler:

Skrevet
Takk, hera!  Du kan tro jeg har venta lenge på den gapskratten. Begynte nesten å lure litt her, jeg...

:ler:

Du din lille tøyseklump, hvem du nå er...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes både boka og filmen var ganske bra jeg da, men det vil ikke si at jeg tror det er historisk riktig.

Men jeg synes faktisk at teorien om Jesus og Maria Magdalena (og det han fyren viste på maleriet) er ganske interessant.

Skrevet
:ler: Du finner jo det du ser etter... Holdt på å le meg i hjel under den scenen jeg... :hoho:
  • 2 måneder senere...
Skrevet
Unntak: Broene i Madison County.  Elendig bok, nydelig film.

Må si jeg er uenig i dette. Boken klarer å få frem mange flere nyanser enn filmen, boken er så nydelig - filmen helt middels.

Gjest Narnia
Skrevet

DaVinci-koden har et spennende tema, men alt drukner i de fjottete overdrivelsene og utgreiningene som kom i tide og utide. Synes både boka og filmen var irriterende.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Boka var bra, filmen var... for dem som ikke har lest boka, sikkert spennende, men usammenhengende. Den tynne argumentasjonen i boka ble VELDIG tydelig på lerrettet.

Gjest Gjest
Skrevet

Filmen var forferdelig dårlig. Så greit var det med den saken. De som syns det var mange bra gåter osv i filmen må leve kjedelige liv. For det var jo ikke gåter der og de som var var forferdelig dårlige. zOve

Skrevet
Jeg har lest tusenvis av bøker i mitt liv og filmen er alltid dårligere enn boken! For oss som har lest mye, var ikke boken senasjonell og da ble sannsynligvis ikke filmen det heller...

Jeg har lest mange bøker i løpet av mine år, men syntes boka var kjempegod!!! Så hvem er oss??? Det blir vel i drøyeste laget å bruke oss her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...