smil Skrevet 6. desember 2002 #1 Del Skrevet 6. desember 2002 Hei! Vi vurderer å pusse opp badet vårt, og da har vi lyst på varmekabler. (Gulvet er så kaldt! Brrrrr!) Har hørt at det finnes varmekabler som passer til slik "etterlegging". De kan jo ikke ta for stor plass, da må vi i så fall bryte opp betonggulvet, noe som vi ikke har særlig lyst til. Noen som vet noe om dette? Vil også gjerne ha sparetips i forbindelse med oppussing av bad. Vil få det fint, uten at det koster så alt for mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 6. desember 2002 #2 Del Skrevet 6. desember 2002 Jeg vet dessverre ikke mye om legging av varmekabler men jeg fikk det gjort på mitt bad og har aldri angret en eneste dag. Iskalde badegulv på kalde morgener er skikkelig ukos. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 6. desember 2002 #3 Del Skrevet 6. desember 2002 Du får kjøpt tynne "matter" med kabler i. Disse bygger ikke mye.. det var muligens sånne du tenkte på. De koster mer enn vanlige varmekabler da, men jeg er usikker på prisen. Så vidt jeg vet kan dere legge ut kabelmattene selv, men en elektriker må koble dem til. Sånt er det nok best å avklare på forhånd, ettersom mange elektrikere krever å få gjøre jobben selv. Sparetips? Tja.. kommer an på hva slags krav dere har det. Når det gjelder fliser, så er det absolutt lønnsomt å ta en runde i alle byggvarehus og flisbutikker. Sjekk priser, få tilbud og se på varer som er på salg. IKEA har helt greie innredninger som koster mye mindre enn andre. Hent inn tilbud fra flere rørleggere og elektrikere (og evt. murere). Ting som membran er det ikke videre smart å få lagt "svart" pga forsikring o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 6. desember 2002 Forfatter #4 Del Skrevet 6. desember 2002 Nå leste jeg et innlegg Tusenfryd hadde skrevet om varmekabler. Hun sier det ikke lønner seg å legge det når en bor i blokk, og det gjør vi. Men hun tenkte kanskje ikke på sånne matter da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 6. desember 2002 #5 Del Skrevet 6. desember 2002 Fant denne info-en på en side jeg: Lavtbyggende varmekabler Dette er en type varmekabler som leveres i en ferdig 'netting' av plast eller stoff som gjør at kablene får konstant avstand seg imellom. Denne typen kabel er godkjent for legging med kun 6mm påstøp, noe som gjør at total bygghøyde inkl. fliser blir på under 15mm. Kabelen må legges på ubrennbart underlag (gips, sement, etc.). Både kabel og støping utføres av elektriker. Gulvet er klart for flislegging bare timer etter at kablene er lagt. Fordeler: Liten masse. Temperaturen kan reguleres relativt raskt. Lav byggehøyde. Egner seg godt for rehabilitering. Kort tørketid. Ulemper: Dyrere en tradisjonelle varmekabler. Varmefolie Dette er en svært tynn aluminiumsfolie som er innstøpt i mylar. Total byggehøyde på folien er 0,2mm. Folien forsynes med lavvolt spenning (34-48V) via en transformator. Den lave bygghøyden gjør at det er mulig å legge varmen kun i de deler av rommet der man normalt beveger/oppholder seg. Egner seg meget godt som deloppvarming under laminatgulv eller fliser. Kvadratmeterprisen er omtrent det samme som for lavtbyggende varmekabler, men kan bli billigere hvis man kun legger i en del rommet samt gjør arbeidet selv. Fordeler:Trenger ikke legges i hele rommet, ekstremt lav bygghøyde. Liten masse, temperaturen kan reguleres raskt. Kan legges selv (elektriker må tilkoble trafo!). Kan legges på brennbart underlag (tregulv, vinylbelegg etc.). Ulemper: Nødvendig med ekstern transformator (må skjules i skap, bod, u/sokkel, etc.). Kan ikke brukes på bad (maks. 75W pr. kvm.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 6. desember 2002 #6 Del Skrevet 6. desember 2002 Jeg har sett de mattene dere snakker om ett sted, og de jeg så hadde en viktig ulempe: De avga for lite varme til å være eneste varmekilde på badet (slik tradisjonelle varmekabler kan). De gjorde at gulvet ikke blir iskaldt å gå på, men ikke stort mere. Det er mulig det er kommet nye matter med mere effekt, sjekk opp antall watt per kvadratmeter, og se om det ser fornuftig ut. Noe mindre enn 750 W totalt på et lite bad tror jeg blir for lite - det er tross alt et rom hvor vi liker å ha det litt ekstra varmt, og det blir gjerne litt vann som skal fordampes (krever ekstra energi det også). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Husmora Skrevet 6. desember 2002 #7 Del Skrevet 6. desember 2002 Vi fikk montert noen slags matter i badegulvet vårt, da vi pusset opp for to år siden. De tok liten plass, og kunne legges i gulv som vanlige varmekabler ikke kan legges i. Varmer godt (har termostat) og kan absolutt anbefales. På vårt bad, som jeg tipper er 9-12 kvadrat (husker ikke helt) kostet det 3500 og det var inkludert elektrikeren som ordnet alt. Så lenge det er under 10 minus ute, så trenger vi ikke annen varme på badet (dårlig isolert hus, jeg er frossen og må ha minst 25 grader på badet...) men har ekstra ovn når det er kaldere. Disse mattene avgir så mye varme at man ikke kan ha f.eks matte med gummi, bleier eller lignende liggende på gulvet, da blir det merke i gulvbelegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 7. desember 2002 #8 Del Skrevet 7. desember 2002 Nå leste jeg et innlegg Tusenfryd hadde skrevet om varmekabler. Hun sier det ikke lønner seg å legge det når en bor i blokk' date=' og det gjør vi. Men hun tenkte kanskje ikke på sånne matter da?[/quote'] Riktig - jeg vet ikke om sånne matter - hør med en rørlegger og få skikkelig faginformasjon. Det jeg mener er vanlige varmekabler, og for å legge de må du ta opp gulvet, da må du også legge membran for er det en gammel blokk er dette sannsynligvis ikke gjort. Så blir det et voldsomt arbeid, dersom du skal gjøre dette - og så kanskje badene i ditt borettslag skal renoveres om få år - og da vil alt arbeid være forgjeves, eller du kunne i hvert fall spart endel. Rørleggerarbeid i en blokk involverer så mange... vi fikk et anbud - og 8000,- kr var bare for å fikse taket til hun under... skjønner? Så sjekk med styret der du bor, om hva slags planer. Og så ringer du litt ulike baderomsentrepenører og ber dem komme til deg og gi deg et anbud. Hør også om disse mattene - det høres jo veldig smart ut da... kanksje vi også skulle kikke på dette, skjønt, vi gidder vel ikke gjøre så mye - vi skal ikke bo her lenge - helt sikkert ikke så... Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 7. desember 2002 #9 Del Skrevet 7. desember 2002 Jeg bodde i en gammel blokk og la vanlig varmekabel å badet. Vi måtte legg membran der, men har heldigvis "fagfolk" i familien til sånt . MEN rørleggeren påsto at sluket måtte pigges (det var en sånn duppeditt som gikk ned i taket hos de under på sluket). Dette kostet mer enn resten av oppussingen tilsammen. I ettertid har vi hørt at det ikke var nødvendig å gjøre dette. Det ble støpt nytt gulv oppå det gamle. Det var ikke noe problem. Så det er mulig å legge vanlige varmekabler også, men det krever MYE, både tid og penger. Regner med at det kreves mambran for å legge disse mattene også.. men det bør man jo ha uansett. En stor fordel ved evt. salg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå