Mamma1 Skrevet 22. oktober 2008 #41 Skrevet 22. oktober 2008 Kanskje en liten digresjon, men. Jeg og mannen har valgt å få en baby, og ja, får jeg det til så skal jeg amme. Minst 6 mnd, kanskje lengre. Om puppene mine da blir litt slappere, og kanskje ikke så yppige som før, så spiller det ingen rolle. Jeg er rett og slett ikke ute etter å vise meg frem for andre menn, og mannen min kommer til å elske meg uansett hvoirdan de ser ut. Brystene våre har kun en funksjon, og det er å livnære babyene våre.
Honey Bee Skrevet 22. oktober 2008 #42 Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Jeg har ammet 4 barn og endte opp med med 2 vrengte bukselommer Selv tror jeg vel at den voldsomme vektøkningen min i svangerskap 1 og 3 har vært mer utslagsgivende enn graviditeten og ammingen.Men jeg tar kanskje feil? Men å velge bort amming for å ha finere pupper ville jeg aldri gjort. Valgte å ta brystløft og har blitt kvitt bukselommene mine Endret 22. oktober 2008 av Honey Bee
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #43 Skrevet 22. oktober 2008 Mange mener at det i Norge har oppstått et slags ammehysteri. Allerede før fødselen blir vi proppet fulle av ammingens fordeler, og på fødestua kaster jordmødre seg over oss så snart barnet er ute. Uten å spørre river og sliter og klemmer de på brystvortene for å få ut den første melka til barnet. Utvilsomt viktig. Men burde vi ikke få valget? Vil du amme eller vil du gi flaske? Tilbake til spørsmålet: I Norge ammer over 90% av mødrene fra begynnelsen av. Etter 3 måneder er det 90% som fremdeles ammer. Mange ammer helt til barnet er over året, og enda lengre. I andre europeiske land blir man spurt om man vil prøve å amme. Sier man nei blir barnet matet med flaske fra første stund. Både i Storbritannia, Frankrike, Italia og Spania er det mer unntaket enn regelen å amme, og argumentasjonen er ofte at brystene blir så stygge av det. (Sorry, det tok litt tid før poenget kom!) Og det er jo sant, er det ikke? Her i gamlelandet ammer vi gjerne både 2, 3 og 4 barn, i ett års tid hver, og etterpå ser puppene ut som teposer og vi nekter å sole oss toppløse ever again. Mens de spanske damene ypper rundt med brystene til en 25-åring til de er nesten dobbelt sa gamle. Synes dere ammehysteriet er utbredt? Er utseende en grunn til å velge ikke å amme? nei; spesielt ikke siden amming ikke generelt forverrer utseendet på bryster. Kjenner ingen som har fått styggere bryst av amming. Mine ble faktisk mye penere etter amming (ammet 1 år). Fikk mer markert, og fastere form. Tror de som får strekkmerker, hengepupper eller hva det nu er som gjør at folk mener brystene blir mindre pene, kanskje har andre problemer - lagt på seg for meget og tar av for raskt - eller omvendt.
Gjest imli Skrevet 22. oktober 2008 #44 Skrevet 22. oktober 2008 Det er vel slik at graviditeten i seg selv forandrer brystene mer enn amming gjør. Om man ikke vil risikere brystenes vakre utseende, bør man nok la vær å få barn
Mariblom Skrevet 23. oktober 2008 #45 Skrevet 23. oktober 2008 Selv synes jeg det var ekkelt at jordmødrene dreiv å tok meg på puppene.Jeg forbandt det med noe seksuelt og fant det svært ubehagelig. Driver jordmødrene og tar den nybakte mammaen på puppene!!!!???? :sjokkert: Hvorfor i all verden gjør de det? For å stimulere melkeproduksjon? Det klarer man da vel selv!!???
Kaffeavtalen Skrevet 23. oktober 2008 #46 Skrevet 23. oktober 2008 Driver jordmødrene og tar den nybakte mammaen på puppene!!!!???? :sjokkert: Hvorfor i all verden gjør de det? For å stimulere melkeproduksjon? Det klarer man da vel selv!!??? For å hjelpe mor og barn til en effektiv og mins mulig belastende ammestilling
Mamma1 Skrevet 24. oktober 2008 #47 Skrevet 24. oktober 2008 Ingen jordmødre har noen gang tatt meg på puppene.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #48 Skrevet 24. oktober 2008 Det er vel slik at graviditeten i seg selv forandrer brystene mer enn amming gjør. Om man ikke vil risikere brystenes vakre utseende, bør man nok la vær å få barn Nemlig! Det er under graviditeten melkekjertlene blir store. Når brystene er blitt dobbelt så store når man føder så innbiller man seg at om de ikke ammer så blir brystene fine igjen. Elastisk hud trekker seg penere tilbake om det går over tid.
Gjest Vibeke LSH Skrevet 10. november 2008 #49 Skrevet 10. november 2008 Flott å lese så mange tanker rundt det å amme - både kort og lenge. Det samme kan man si om puppene; de er både korte og lange, og de endrer seg av graviditeten og ikke ammingen ;-) Ta gjerne en kikk innom www.fullemugger.no og si hva dere mener!
Gjest Celina Skrevet 10. november 2008 #50 Skrevet 10. november 2008 I andre europeiske land blir man spurt om man vil prøve å amme. Sier man nei blir barnet matet med flaske fra første stund. Både i Storbritannia, Frankrike, Italia og Spania er det mer unntaket enn regelen å amme, og argumentasjonen er ofte at brystene blir så stygge av det. Jeg synes det er veldig frekt av de norske helsevesen-ansatte å ikke spørre først! De kan da ikke ta det som en selvfølge at alle er enige med de i at amming er en selvfølge?! Jeg ammer ikke, kommer ikke til å gjøre det og ved neste barn er det selvsagt at ingen rører meg uten å ha spurt, for å si det slik. Det er vanlig høflighet å spørre først hva pasienten synes og mener om å amme, ikke å bare buse på med ammehysteri. Herregud...
Gjest nobilian Skrevet 10. november 2008 #51 Skrevet 10. november 2008 Kunne ikke falt meg inn å få unger med ei dame som ikke ville amme pga av puppenes utseende. Om utseendet er så viktig, ikke få barn.
mmmSjokolade Skrevet 10. november 2008 #52 Skrevet 10. november 2008 Pupp er best. Mater er klar til enhver tid, ren og sunn. Det er så fint å se en jente som sitter og ammer babyen sin. Syns synd i de som er så opphengt i utseendet at å amme blir unaturlig for dem.
rangi Skrevet 10. november 2008 #53 Skrevet 10. november 2008 Jeg synes det er veldig frekt av de norske helsevesen-ansatte å ikke spørre først! De kan da ikke ta det som en selvfølge at alle er enige med de i at amming er en selvfølge?! Jeg ammer ikke, kommer ikke til å gjøre det og ved neste barn er det selvsagt at ingen rører meg uten å ha spurt, for å si det slik. Det er vanlig høflighet å spørre først hva pasienten synes og mener om å amme, ikke å bare buse på med ammehysteri. Herregud.. De kommer ikke å tar deg på puppene uten å spørre først da Heldigvis. Det er jo oppgaven til de ansatte på fødsels-og barselavdelingene å veilede om best mulig ernæring av de nyfødte, og da er det naturlig at de taler ammingens sak Om du ikke vil amme, så er det jo ingen som kan tvinge deg til det mot din vilje. Men, jeg syns det er helt ok at jordmødre og barnepleiere er hjelpsomme og gjerne vil hjelpe med å få ammingen godt i gang. Selv fullamma jeg i 6 mnd, og amma til barnet var ca 13 mnd. Da ville han ikke mer, og for å være helt ærlig, så syns jeg det var godt å få tilbake puppene mine også Jeg leste et eller annet sted mens jeg amma, at det var ikke ammingen som evt gjorde puppene slappe, det var selve graviditeten. Noen nevnte Liz Hurleys pupper tidligere i tråden, at hun ikke ville ha babyen i nærheten av puppene sine. Det første som slo meg da, var at puppene hennes er vel så fulle av sillikon likevel, at de hadde vel ikke begynt å henge uansett hva hun utsatte dem for
mmmSjokolade Skrevet 10. november 2008 #54 Skrevet 10. november 2008 Ammet min første til hun var 9-10 mnd. Sluttet fordi hun begynte å få tenner og glefse meg i brystvortene bare for gøy. Hun så jo at det gjorde vondt og syns det var kjempestas. Men da slo jeg av kranen. Nr 2 ammet jeg bare i 4 mnd. Da mistet jeg melken. Det syns jeg var synd. Slet også mer med å gå ned i vekt etter nr 2 og tenker kanskje det at jeg ikke ammet så lenge hadde noe å si. Syns ikke brystene mine forandret seg så veldig egentlig. Tror nok også at graviditeten i seg selv gjør at hele kroppen forandrer seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå