Gå til innhold

Ammer vi oss stygge?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ammet mitt første barn i 14 mnd. Sluttet fordi jeg var to mnd på vei med neste og dessuten (heldigvis på en måte) bet hun så det blødde :cry:

Nå ammer jeg sønnen min i 9`ende mnd og puppene blir dratt i alle retninger når han fatter interresse for noe som skjer i rommet. Klart de blir litt slitne...

Med dagens utvalg av BH`er er det jo ikke noe problem...

Å sole seg toppløs er visstnok kreftfremkallende allikavel...

Svar på spørsmålet må vel være at man ammer seg pene. For når et barn livnærer seg av en er det en meget simpel slankekur.

Jeg gikk opp 25 kg i hvert svangerskap og disse raste ganske fort av (spesielt når barna spiste mye på natten også). Barna har forresten aldri fått flaske.

Må også ta med at begge barna mine har ligget langt fremme i utviklingen og aldri pådratt seg annet enn forkjølelse.

SKRYTE - SKRYTE - SKRYTE

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fint at skryte men det er ikke modersmælken kan jeg hilse og sige :D min 3 tøsser er dux'er i skole, en skal være med i VM i kunstløberskøjter efter nytår og alle mine unger har kun fået bryst i ca 3 uger...

nej det er generne som tæller her :D og så har alle mine startet skole da de var 5 år da kunne de læse og skrive...

så til dem som ikke ammer længe i kan også få svært kloge og intelegente børn :D

Gjest Matahari offline
Skrevet

Ann Forup - det handler ikke om å gi barna høy IQ eller god motorikk. Ammingen kan motvirke allergier. Min mor ammet ikke meg, og det angrer hun bittert på i dag. Vi vet ikke om mine allergier, som er svært plagsomme, kunne vært motvirket ved amming, men samtlige spesialister jeg har vært hos har sagt at manglende amming i hvert fall ikke har gjort det bedre for meg.

Min klare oppfatning, som støttes av medisinere, er at amming styrker barnet og bør derfor prioriteres fremfor forfengelighet.

Skrevet

Pupper er til for å brukes, og hvis man ikke bruker dem i deres opprinnelige hensikt, har man dobbelt sjanse for å få brystkreft.

Det går visst under samme kategori som at en som får første barn etter 35 har dobbelt så stor sjanse for å få brystkreft som en som er 20 ved første barn. Denne kvitt-eller-dobbelt gjelder da altså også mødre som får barn når de er yngre enn 35, men ikke ammer.

Det har jeg lest i "Kvinner og helse" boka mi, er interessant for tida fordi mamma nettopp har fått brystkreft. Uten at manglende amming var grunnen.

Og da det jo en sjanse for at den puppen man har tatt så godt vare på og ikke brukt for å beholde fin, blir amputert...

Skrevet

Tror helle rikke vi skal sammenligne oss for mye md land der barna knapt er sammen med mor før de blir satt i barnehage fra 8-18 hver dag...

Vi er milevis foran de fleste europeiske land når det gjelder kontakt mellom mor, far og barn i det første året....

Skrevet

Jeg har ingen forståelse for mødre som ikke vil amme fordi de er redde for å ødelegge utseende sitt. Da er man etter min mening ikke voksen nok til å få barn. (Det er forresten ikke bare amming som kan ødelegge utseende. Man kan få strekkmerker, kjerringfasong og slapp hengemage pga et svangerskap også!) En god mor tenker først og fremst på barnets beste og det er vel liten tvil om at morsmelk er noe av det sunneste som finnes.

Skrevet

Jeg har selv 3 barn som jeg har ammet alle sammen, de to første til de var over året, men den minste hadde jeg rett og slett ikke mere melk til når det var gått ett halvt år.

Har nå pupper (hvis du kan kalle det det??? :roll: ) som henger, men jeg ville ikke latt være å amme selv om jeg visste det på forhånd at det ville bli slik.

Da jeg fikk førstemann så var jeg heldig og fikk til ammingen med en gang, men jeg kjenner flere som har slitt og fått store psykiske problemer fordi de ikke har fått det til.

Mye av dette problemet kom bla av at de ble "presset" av sykehus og ammehjelpen til å prøve allt som var mulig før de gikk over på flaske.

Jeg mener at man skal amme fordi det er det beste for barnet, men hvis man ikke får det til, så skal man gjøre det som føles riktig for seg selv og barnet. Men ikke la være fordi at puppene blir slappe, da burde man jo heller vurdere om man skal få barn i det hele tatt.

Skrevet

æNår det gjelder amming, er det med det som med alt annet myndighetene har fått for seg av helsefremmende tiltak her i landet: Statlig massesuggesjon uten rom for avvik!

Ammehysteriet fører så mye nevroser og utslitthet med seg at det for noen er direkte skadelig. Og det uten at effekten er sikkert dokumentert. la meg ta et eksempel: Noen vil kanskje huske at for ca. 10 år siden var fullamming det eneste saliggjørende for å forebygge allergier. Så fant man at statisisk gjorde amming ingen forskjell mht allerdier... Det seneste nå er at amming FREMMER allergier (ikke ulogisk med tanke på overføring?)!! Hallooo Gro Nylander og dere andre i amme-politiet, hvorfor ble dere så stille?

Jeg er såre (bokstavlig talt sårt ja) fornøyd med at jeg har kunnet tilby mine barn pupp i 10-12 mnd, dog ikke som eneste næring.

Som noen ganske riktig skrev tidligere er brystenes fasong allerede gitt etter et svangerskap - så det kan neppe være gangbar grunn for ikke å amme. Men etter min mening finnes det mange andre: Evne, lyst, stress mm. Og ikke minst ønsket om at far i huset (dersom han er tilstede) kan ta sin tørn og avlaste mor. Finnes det noe mer svangerskaps-depresjons-frembringende enn mangel på nattesøvn grunnet amming 2.hver time? tror ikke det... Og barn som liksom ikke vil ta puppen etter å ha smakt flaske...? fnys!

Lenge leve tåteflasker, Nan, smokker og alt annet - gjerne i kombinasjone med pupp - som kan gjøre livet levelig for både mor, barn og far. Ikke gjør som jormora di sier!! :lol:

mvh

Ambi

Skrevet

Store og struttende har mine aldri vært. Mulig de hadde beholdt noe av ungpikeutsende hvis jeg ikke ammet.

Men jeg er utrolig stolt av at mine tidligere "speilegg" eller nå "teposer" faktisk har vært eneste næring for mine tre barn i 6-10 mnd. Hadde vel aldri trudd at jeg skulle klare det.

Nr 1 stoppet jeg etter 6 mnd men han viste det seg var veldig allergisk. Ved neste runde ble jeg fortalt at mye allergi kunne forebygges ved lengre amming. Det har stemt for oss her. Jeg er glad jeg har valgt amming fremfor flaskenæring. Brukte mye pumpe slik at far kunne avlaste meg litt noen ganger og jeg var også litt redd for at jeg ikke hadde nok melk.

• 5 år senere...
Gjest Gjest_Vibeke_*
Skrevet

Her trengs det faktakunnskap:

For det første: WHO anbefaler amming i 2 år, Norge anbefaler amming i ETT år: http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/...1047_18910a.pdf

Det er ikke bare den "første" melken som er nyttig for barnet. Den mest vesentlige forskjellen mellom tillegg og morsmelk, er at morsmelk inneholder antistoffer. Disse sørger for å holde barnet ditt rustet mot mange infeksjonssykdommer, samt at morsmelken gir helsefordeler for ditt barn livet gjennom! Har du f.eks tenkt over hvorfor morsmelk er hvit og ikke rød, selv om alt kommer fra blodet...? http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=147

Amming har også store fordeler for mor: http://www.shdir.no/ernaering/spedbarnsern...ed___amme_11556

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=59

I et innlegg ble det sagt at på Island lærte hun ikke så mye om ammingen. Vel, statistikken over amming på Island er på langt nær så god som i Norge.

Ellers må jeg si meg enig i at amming er en hver kvinnes valg, men vær voksen! Det handler om mer enn fasongen på puppene! Apropos fasong: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=274

;-)

• 6 måneder senere...
Gjest Gjest_ylva_*
Skrevet
NEI! Kutte ut amming pga utseendet? Hva er det for sprøyt da?

Er utseendet til mor viktigere enn barnet?

Kan man amme, så bør man amme, det er min mening

Mange kan ikke amme, og da har man ikke noe valg, men, å kutte ut ammingen bare fordi de er redde for at puppene blir stygge etterpå, nei det er ikke grunn god nok for meg nei.

Hvis en mor hadde sagt til meg at hun ikke ammer fordi hun tenker på brystenes utseende, ja da hadde jeg tenkt mitt ja....

unskyld meg,hvis du tenker ditt bare pga noe sånt,så synes jeg du er utrolig dømmend,og det forteller mye mer om deg enn den som ikke ammer!.Den melken man får kjøpt i butikken er bra og sunn melk det også.Eller hadde den ikke blitt godkjent av Norge som baybymat!

Det finnes faktisk damer som synes det er intimt og ubehagelig å amme av andre grunner.Selv synes jeg det var ekkelt at jordmødrene dreiv å tok meg på puppene.Jeg forbandt det med noe seksuelt og fant det svært ubehagelig.

Man kan være en ypperlig mor selv om man ikke ammer,Skjerp deg!

Skrevet

Til tross for at tråden er en veritabel forumdinosaur;

Har ammet tre barn, har pene pupper fremdeles (like Carla Brunis). Om man kan registrere bittelitt heng, har det med vektnedgang og alder å gjøre.

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet

Brystene blir jo slappere med alderen også ( likegyldig om man ammer eller ei) i likhet med resten av kroppen. Det er de harde fakta.

Skrevet

Jeg har også ammet 3 barn, den siste sluttet for 8 år siden, og jeg har aldri hatt større og fastere pupper enn nå, så det trenger ikke å ha noen sammenheng!

Men at ammehysteriet er i drøyeste laget kan jeg være enig i. Jeg hadde skikkelig dårlig samvittighet når eldstemann nektet å ta puppen etter å ha smakt flaske i en alder av 3 mnd. Heldigvis lærer man mens man lever, så nr to fikk aldri flaske..med det resultat at jeg var totalt utslitt og ungen fikk minimalt med mat...

Når sistemann kom var jeg så trygg på meg selv at jeg var avslappet i forhold til amming eller ikke, og han fikk pupp lengst av alle. Og jeg hadde nok mat til ham. LA hver og en gjøre seg opp sin menin om amming eller ikke, og slutt å gi oss mødre dårlig samvittighet om vi ikke klarer det. Det er nemlig utrolig slitsomt å amme om man begynner å få problemer.

Skrevet

Mange har jo stygge bryster fra før.

Mine derimot har bare blitt støtte og finere etter amming. Men så har jo også jeg en perfekt kropp....og er skikkelig kvinne.

Skrevet

brystene mine har ikke endret seg etetr 2 barn som ammet i ca 8-9 månder hver. Er selfølgelig eldre, så ser ikke ut som en 20 åring. Men de er like vakre :)

Synes jeg ser mer kvinnlig ut nå. :P

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt skremt av en slik overfladisk tankegang om at man ikke vil amme fordi brystene blir "stygge".

Gjest Gjest_AnneM_*
Skrevet

Ammer vi oss stygge? Det aner jeg ikke.

Men jeg vet at vi lever oss stygge. Absolutt alt vi gjør er en trussel mot skjønnheten, helt ned til luften vi puster.

Vi blir eldre og vi mister glansen. Det skjer oss alle.

Og, som med alt annet, kan vi velge å gjøre det med stolthet og med verdihet, eller vi kan klore oss fast og skrike til vi bli hese.

Jeg har født og ammet tre barn. Selvsagt syns det.

Jeg har levd i over 60 år. Det syns enda bedre.

Angrer jeg på noe?

Aldri.

Skrevet

Jeg skal ALDRI ha barn!! Det er jeg alt for selvsentrert og egoistisk til! ;)

Skrevet

Nei, det er ikke ammingen som forandrer puppene. Det er først og fremst graviditeten, og deretter melkeproduksjonen. Om man pumper seg eller ammer er likegyldig. Dersom man derimot velger å ikke produsere melk blir man selfølgelig skånet for en del. Vil også tro at jo mer melk man har jo mer hengete blir brystene senere. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...