Gjest Ninakanin Skrevet 19. mai 2006 #21 Skrevet 19. mai 2006 Jeg tror du får seks alderspoeng. (To får hvert år fra og med fyllte 20). Også trodde jeg du fikk 1,5 poeng for det halve året på universitetet. 55, 5 poeng får du da. Og ang. kunsthøyskolen: Det skal vanvittig mye til å komme inn. Mange av dem som har gjort det stort innen kunst søkte flere år på rad før de kom inn der. ← Ja jeg vet jeg bare får 55,5. Men jeg får 8 poeng innen jeg søker neste år, for da er jeg 24. Jeg må ha 64 eller mer for å føle meg trygg, så jeg må på Sonans og fikse vitnemålet Men det har jeg jo ett år på! Og nå sier plutselig min kjære om at jeg tar dyrepleierstudiet i Danmark, så blir han med! Hm!
Gjest gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #22 Skrevet 19. mai 2006 Ja jeg vet jeg bare får 55,5. Men jeg får 8 poeng innen jeg søker neste år, for da er jeg 24. Jeg må ha 64 eller mer for å føle meg trygg, så jeg må på Sonans og fikse vitnemålet Men det har jeg jo ett år på! Og nå sier plutselig min kjære om at jeg tar dyrepleierstudiet i Danmark, så blir han med! Hm! ← Å studere i Danmark var kanskje ikke så dumt, nei. Du kan jo søke i andre land også. Da kan du kanskje prøve deg på veterinærstudiet i tillegg.
Gjest Ninakanin Skrevet 19. mai 2006 #23 Skrevet 19. mai 2006 Å studere i Danmark var kanskje ikke så dumt, nei. Du kan jo søke i andre land også. Da kan du kanskje prøve deg på veterinærstudiet i tillegg. ← Ja kanskje... Men det er mange år i et annet land altså.. God min kjære kan dansk iallefall (bodd på Grønland)
Saeria Skrevet 19. mai 2006 #24 Skrevet 19. mai 2006 Nina, Nina, Niiiinaaa... Før du hører med Sonans, så stikk til Danielsen Intensivgymnas. De er MYYYYYYYE billigere og har kjempedyktige lærere. Jeg vet ikke hvor mange plasser som er ledige og på hva, men jeg ville gått dit først...
Scheherazade Skrevet 19. mai 2006 #25 Skrevet 19. mai 2006 Og jeg ville før jeg gikk på verken Sonans eller Danielsen gått på voksenopplæringen på Katten, for det er nemlig gratis, man betaler kun for skolebøkene, og man får standpunktkarakter og ikke bare eksamenskarakter som privatist. Tok selv 3MX og 2FY der og er veldig fornøyd. (Ehm, nå skal det sies at jeg alltid roter med disse navnene, tror det er katedralskolen, iallfall den som ligger på skrått bak politistasjonen?) Ellers er nok realfagene veien å gå, spesielt dersom du ikke har disse fra før, nå er jo 3MX, 3FY, 3BIO og 3KJ verdt 1 poeng hver. Klarer du feks å ta alle realfagene får du 6 tilleggspoeng og er nesten i mål. I tillegg får du gjerne 2 ekstra fordypningspoeng dersom du ikke har 3 fordypningsfag fra før?
Saeria Skrevet 19. mai 2006 #26 Skrevet 19. mai 2006 Problemet med Katten er at en ikke får gå på kurs hvis en har GENS fra før. Jeg var der, og fikk beskjed om at: "Her kommer du ikke inn. Skolen er i hovedsak for de som ikke har fullført vgs. Om det mot all forventning skulle være en ledig plass, kan det hende at du får den."
Scheherazade Skrevet 20. mai 2006 #27 Skrevet 20. mai 2006 Problemet med Katten er at en ikke får gå på kurs hvis en har GENS fra før. Jeg var der, og fikk beskjed om at: "Her kommer du ikke inn. Skolen er i hovedsak for de som ikke har fullført vgs. Om det mot all forventning skulle være en ledig plass, kan det hende at du får den." ← De fleste i min 3MX og 2FY-klasse hadde iallfall videregående fra før, men kanskje de hadde få søkere det året? Er jo ikke et tilbud som er så veldig kjent og realfag er kanskje ikke øverst på prioriteringslisten til de som ikke har allmenn.
brumma* Skrevet 20. mai 2006 #28 Skrevet 20. mai 2006 Jeg fikk 8 alderspoeng i fjor. Når jeg var 23. Det er forøvrig maks... *føler meg gammel*
Saeria Skrevet 20. mai 2006 #29 Skrevet 20. mai 2006 De fleste i min 3MX og 2FY-klasse hadde iallfall videregående fra før, men kanskje de hadde få søkere det året? Er jo ikke et tilbud som er så veldig kjent og realfag er kanskje ikke øverst på prioriteringslisten til de som ikke har allmenn. ← Det kan godt være. I så måte kan det være en ide å høre med Katten om de har plass på de fagene. De felles allmenne er hvertfall vanskelige å få plass på om en har gens.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #30 Skrevet 20. mai 2006 Man må ha realfagskompetanse for å komme inn på dyrepleier-studiet, ikke sant?
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #32 Skrevet 20. mai 2006 Man trenger bare generell studiekompetanse. ← Aha.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #33 Skrevet 20. mai 2006 Det er ikke så lett å få jobb som dyrepleier, nei, og snittet er latterlig høyt. Men det kan godt hende det lar seg gjøre å få en assistentjobb på en dyreklinikk, evt andre steder med dyr - så får du praksis som i hvert fall betydde noe for opptak ved NVH før i tida. Vet også at mange av dyrepleierne som jobber i Norge har utdanning fra Danmark, så det er ikke dumt å se den veien, selv om jeg ikke vet om det er lettere å komme inn der i praksis (før telte det i hvert fall ikke med forbedret vitnemål, tror jeg). Lov å ombestemme seg og ha flere bein å stå på/flere interesser. Jeg har vært i en veldig liknende situasjon selv en gang i tida. lykke til!
Gjest Ninakanin Skrevet 20. mai 2006 #34 Skrevet 20. mai 2006 Ja jeg har vært i kontakt med klinikkene i Bergen som fungerer som skoleplass i Danmark, de virket veldig positive og jeg ska levere søknad i uken som kommer! Så har jeg regnet ut at jeg hadde 49,3 poeng på vitnemålet. Tar jeg engelsk forypning og klarer en 5'er, retter opp gym-karakteren min til en 5'er, og det stemmer at jeg har 1,5 fra universitetet, så har jeg innen søknadsfristen neste år 63,7 poeng. Lurer også på om jeg skal ta biologi, både for å ha det lettere på dyrepleierstudiet og få realsfagpoengene. Går det an å hoppe over Biologi 2BI og begynne rett på Biologi 3BI, eller blir det veldig vanskelig? Kjenner ikke pensum i biologi, og vet ikke om jeg bør ta begge deler.. For med de to biologi-fagene får jeg 1,5 poeng til, og om jeg klarer en 5'er i begge (så ikke snittet trekkes ned), så har jeg plutselig 65,2. Og da burde jeg være trygg på å komme inn!! Men jeg må si jeg krysser fingrene for å komme inn i Danmark. Da kan jeg bo hjemme i Bergen
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #35 Skrevet 20. mai 2006 Jeg vet ikke om man kan "bare" ta 3BI, men ville nok anbefalt deg å ta 2 BI først. Nå husker jeg ikke pensum helt, men 3bI gikk ganske mye mer i dybden i enkeltemner som hadde vørt tatt opp i 2BI... tror jeg... Særlig stoffskiftedelen kan forresten være vanskelig om du ikke har 2KJ eller generelt gode kjemikunnskaper.
Saeria Skrevet 20. mai 2006 #36 Skrevet 20. mai 2006 Jeg vet ikke om man bare kan ta 3bi, men pensum i 2 og 3 bi er ganske forskjellig. I 3bi er det økologi, som det forøvrig skal være mye av i 2bi, celleånding og fotosyntese, genetikk, genteknologi, evolusjon og miljøproblemer. Slik er det hvertfall i min bok. En femmer i 3bi burde gå ganske greit. 2 bi skal visstnok være en del lettere, men det kommer vel an på øynene som ser. Det eneste som er py i 3bi er celleånding og fotosyntese, men en overlever da det og.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #37 Skrevet 20. mai 2006 Jeg vet ikke om man bare kan ta 3bi, men pensum i 2 og 3 bi er ganske forskjellig. I 3bi er det økologi, som det forøvrig skal være mye av i 2bi, celleånding og fotosyntese, genetikk, genteknologi, evolusjon og miljøproblemer. Slik er det hvertfall i min bok. En femmer i 3bi burde gå ganske greit. 2 bi skal visstnok være en del lettere, men det kommer vel an på øynene som ser. Det eneste som er py i 3bi er celleånding og fotosyntese, men en overlever da det og. ← det er ti år siden jeg tok 3bi, så jeg husker ikke pensum helt. Men hvis man har grunnleggende forståelse og interesse for biologi er kanskje ikke 3BI så mye vanskeligere enn 2BI, bortsett fra alt som har med stoffskifte å gjøre (det er snakk om ganske detaljert biokjemi - ikke vanskelig om man har klart seg i 2KJ, men tungt nok for de som ikke liker kjemi). Genetikken er vel ganske basal, i hvert fal lvar den det i min tid, og jeg hadde et mye vanskeligere genetikkurs på hyskoe etterpå...Men det er en ganske mye tjukkere bok - det er vel et større fag i antall timer? Hva var pensum i 2BI igjen? Celletyper og celleoppbygning, nesledyret Hydra og anatomi..? Likte faget så godt at jeg dro til med 6'ere i både 2 og 3BI, men husker ikke så mye nå.. Aner heller ikke om man kan ta bare 3BI. Hvis du vurderer det anbefaler jeg deg å kikke i pensumbøkene først for å få et inntrykk.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #38 Skrevet 20. mai 2006 hyskoe ← Ehh. Høyskole. Måte på hvor fort man skal skrive...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå