Gå til innhold

Stueplantene saboterer meg :-(

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

er glad i planter jeg ..og har mange ...men nå i det siste har to av de begynt å sabotere meg :( ....det er en ficus plante og et paraplytre (scheflera).....begge plantene slipper bladene ....paraplytreet har holdt på lengst....og har nesten ikke blader igjen ...og jeg feier og feier dem opp fra gilvet. Ficusen bar begynt nå de siste dagene ...og det ligger blader overalt :evil: :-?

Hvorfor???? De får vann...jeg lar de tørke litt også ...de står ikke våte. Håper noen vet botemiddel før de er helt bladløse.

Og så lurer jeg på om husfreden misliker vann på bladene - vil den helst vannes på skålen?

Lille Meg 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Benjaminfiken hater trekk - kan det være noe sånt du har utsatt den for? Det kan være noe så enkelt som under og mellom dører, da blir den grinete. Og den liker gjerne at du dusjer den litt. Den skal - som enkelte andre planter - aldri tørke helt ut, men ikke utsettes for for mye vann heller.

Paraplyplanta derimot skal vannes så lite som mulig om vinteren, og den kan godt stå litt inn i rommet. La den tørke godt ut mellom hver vanning om vinteren. Har du tittet etter at ingen av dem er utsatt for noen insektsangrep (selv om bladslipp ikke høres ut som et insektsproblem, men trivselsproblem)?

Kan det være litt for lite lys for husfreden? De fleste planter liker godt vann nedenifra så prøv å se om det er det som skal til.

Lykke til ... mine potteplanter er stusselige akkurat nå også hvis det er noensomhelst trøst :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...