Gå til innhold

Hvis hiv-testen er positiv

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym nå
Skrevet

Jeg hiv-testet meg på fredag og jeg lurer på hva som skjer om testen er positiv og jeg har hiv. Jeg vet jo ikke selv hvordan jeg vil reagere, og legen sa at jeg måtte komme på labben og få vite resultatet og om testen var positiv så ville hun ta seg tid til å prate med meg.

Jeg er ikke i en risikogruppe, men har hatt sex uten kondom fire ganger siden sist jeg testet meg og sist jeg testet meg var før jeg var i et flerårig samboerforhold med en mann som var utro... så jeg er usikker nå...

Det er vel noen her som enten har hiv eller som jobber som helsepersonell? Jeg skjønner ikke hvordan folk som jobber på labben kan støtte meg om jeg har testet positiv og jeg er redd jeg vil bli helt ustabil og på hvilke følelsesmessige reaksjoner jeg kan oppleve?

Jeg vet at legen vil sende anonyme brev til de fire pluss min eks hvis jeg er positiv uten å nevne navnet mitt, men jeg er redd for min egen reaksjon...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Sjansen for at du er hiv positiv er forsvinnende liten. Ville ikke tenkt på det. Hvis du er det, så får du heller ta det derfra.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Jeg glemte å fortelle at jeg er blitt voldtatt for noen år siden, av en som ikke jeg tror er kondombruker. Jeg tror han heller var sprøytemisbruker...

Derfor er jeg redd, for jeg tror at alle vil vite hvem som er hivsmittet hvis jeg er det da og alle mine ekser får beskjed anonymt...

Jeg er ikke så redd for sykdommen i seg selv, selv om den er alvorlig. Jeg er redd for at jeg har smittet andre, men jeg har hatt vegring mot å teste meg. Det vet legen min også. Legen skjønner mer enn jeg skjønner selv...

Men jeg kan ikke gå i flere år og kanskje være smittet, og kanskje smitte andre. Det ansvaret blir for stort.

Det er greit for meg å være hivpositiv, men da kan jeg ikke ha sex mer. Jeg har liksom våknet opp og vil ikke smitte andre som er helt uskyldige.

Tester jeg positiv, så oppgir jeg alle navn, men jeg kjenner jo ikke allle adresser og etternavn. Mobilnumre vil vel hjelpe om de ikke har kontantkort.

Jeg gruer meg, men er lettet på en måte, for nå har jeg tatt ansvar for å hindre at smitten sprer seg i tilfelle jeg har det selv.

Men jeg vet ikke hvordan jeg vil reagere. Jeg kommer sikkert til å tro at jeg har hiv, og tenke det verste fram til jeg får resultatet.

Men det er ikke bare mitt ansvar. De brukte heller ikke kondom.

Får håpe det går bra, og at jeg er frisk. Jeg er jo frisk, for jeg har ikke utviklet aids, men jeg føler ansvar for de mine ekser ligger med, hvis jeg har sykdommen.

Hvor ofte tar dere hiv-test?

Gjest Virvel
Skrevet

Hver tredje måned. (Hver gang jeg gir blod.)

Gjest gjesta
Skrevet
Hver tredje måned. (Hver gang jeg gir blod.)

Dei tar bare HIV test første gangen en skal gi blod trur eg... for testen e veldig dyr.

så har ikkje du lov til å gi blod om du får ny seksualpartner. da må du vente 6mnd og da tar dei ny test. (ifølge ei venninde som e bioingenør)

Gjest gjest1
Skrevet

Den seriøse hiv-testen tar noe lenger tid å få svar på; og da tas det en ny etter et visst antall måneder for å dobbeltsjekke.

Jeg har tatt en "vanlig" hiv-test, fikk svar etter en uke.

Dersom du får besked om at du er smittet vil du jo som du selv sier få en samtale med en lege. H*n vil fortelle deg veien videre, om du må ha medisiner eller ikke osv. Du vil også få kostholdsråd og endel andre råd, blant annet i forhold til andre mennesker, ting du bør være obs på osv.

Det finnes organisasjoner for hiv-positive, blant annet HivNorge

www.hivnorge.no

Her står det litt om hivtesten

Her står det litt om behandling

Lykke til! Og du, dersom testen viser seg å være positiv så er ikke det verdens undergang. Utviklingen går ekstremt fort nå, og dommedagsprofetiene man kom med på slutten av 80-tallet gjelder ikke lengre. Mange hiv-positive kan i dag se frem til et liv hvor de ender på gamlehjem som alle oss andre. Medisinene er veldig gode, og mange utvikler ikke lenger aids.

Jeg er ikke smittet selv, men jobber med problematikken (er i gang med et prosjekt) og har venner som er smittet. Ser du skriver du er utlogget nå, så dersom du er en fast bruker her til vanlig kan du godt sende meg en PM hvis du vil.

Gjest gjest1
Skrevet

Det er vel noen her som enten har hiv eller som jobber som helsepersonell? Jeg skjønner ikke hvordan folk som jobber på labben kan støtte meg om jeg har testet positiv og jeg er redd jeg vil bli helt ustabil og på hvilke følelsesmessige reaksjoner jeg kan oppleve?

Jeg vet at legen vil sende anonyme brev til de fire pluss min eks hvis jeg er positiv uten å nevne navnet mitt, men jeg er redd for min egen reaksjon...

Folk reagerer individuelt. Noen tar det "pent" og reagerer sent, andre får et enormt sjokk. Vet flere bruker psykolog for å få snakket ut om sykdommen sin og følelsene sine.

Sjansen for at du er hiv positiv er forsvinnende liten. Ville ikke tenkt på det. Hvis du er det, så får du heller ta det derfra.

Det er sant, men man bør ikke bruke det som en hvilepute. Hiv er den verste sykdommen som finnes, og det er ikke bare narkomane og homser som smittes.

Det er greit for meg å være hivpositiv, men da kan jeg ikke ha sex mer. Jeg har liksom våknet opp og vil ikke smitte andre som er helt uskyldige.

Får håpe det går bra, og at jeg er frisk. Jeg er jo frisk, for jeg har ikke utviklet aids, men jeg føler ansvar for de mine ekser ligger med, hvis jeg har sykdommen.

Man kan helt fint ha sex som hiv-positiv, de jeg kjenner som er smittet har seg som før, men bruker selvsagt kondom og unngår munnsex (altså, gutt slikker jente, suging går fint med kondom). Men man bør og skal informere sine partnere om sykdommen, så de får velge om de ønsker å ta risikoen.

Man utvikler ikke aids sånn på en-to-tre. Hiv-positive er også friske i den forstand, men de opplever jo sykdomsperioder ofte tøffere enn andre. Det er en lavere terskel for å legge inn en som er hiv-positiv, og infeksjoner må jo behandles.

Dersom en hiv-positiv person utvikler en rekke infeksjoner samtidig kan denne få diagnosen aids, men det er reversibelt, altså; når man behandles for disse "forsvinner" aidsdiagnosen igjen for å si det litt enkelt. Dessuten varierer kriteriene for å gi en person diagnosen aids fra land til land. Å utvikle aids (altså denne samlebetegnelsen for flere infeksjoner), er heller ikke "krise" lenger.

Gjest Gjest
Skrevet
Dei tar bare HIV test første gangen en skal gi blod trur eg... for testen e veldig dyr.

så har ikkje du lov til å gi blod om du får ny seksualpartner. da må du vente 6mnd og da tar dei ny test. (ifølge ei venninde som e bioingenør)

Jeg må ihvertfall krysse av eller skrive under, husker ikke hva, på at de sjekker blodet mitt for bla. HIV hver gang jeg gir blod.

Skrevet

Takk, frysepulver. Jeg kjenner også folk som jobber i Hiv-norge, men jeg nevner ikke navn. Jeg har venner og bekjente som har hiv. Ikke pga. at de har vært sprøytenarkomane men fordi de har vært samboer med feil mann...

De menn jeg kjenner har hiv har som regel tror jeg fått det via sin homoseksualitet.

Kvinner har fått det fra menn.

Legen min sa at kvinner sjelden smittes, men det har jeg lest det helt motsatte om. Jeg har lest at menn ved et seksuelt samvær med en kvinne, smittes sjelden og motsatt, at en kvinne smittes lettere pga at sæden er i kvinnens kropp i 3-4 dager... Også har jeg lest at et av tusen samleier med en hivpositiv fører til at den andre blir smittet, men det er kun en statistikk og statistikker tror jeg ikke særlig på.

Jeg får håpe jeg tester negativt. Jeg har gruet meg lenge, men jeg syntes det var på tide som et voksent menneske å teste meg slik at ikke smitten sprer seg, for jeg kan ikke tenke meg at det er en sykdom som du kan leve med uten å unngå å forandre livet ditt.

Jeg har testet meg før. Når jeg var yngre testet jeg meg en gang i året. Men etter en voldtekt, ble jeg likegyldig.

Så om jeg har hiv nå, så vil jeg føle meg ganske skyldig, men samtidig skjønner jeg at jeg gikk i en tåke av glemsel...

Jeg vet ikke om jeg er klar til å møte virkeligheten, hva den enn er, men jeg føler at jeg har et ansvar, slik at ikke andre blir smittet.

De fire trenger ikke være smittet. Menn som har sex med kvinner blir sjeldnere smittet enn kvinner som har sex med menn...

Jeg burde tatt ansvar før, men jeg hadde så mange problemer at jeg ikke klarte ett problem til.. Nå er jeg sterkere og klarer det som må møte meg.

Jeg lurer på hvor ofte folk tester seg for hiv? Da jeg var yngre og før jeg ble voldtatt, gjorde jeg det ofte.

Hva er regelen? Tror dere at hiv er noe som bare narkomane får?

Jeg tok testen, for om jeg har hiv så skal jeg ikke smitte andre og de jeg har hatt sex med vil få et anonymt brev, og en oppfordring til å teste seg.

Jeg er 35 år pluss, så jeg tror at hiven vil komme uten at vi venter det.

Jeg kjenner mange som ligger rundt.

Derfor tok jeg test. Jeg vil vite og om jeg vet og det er galt, så vil jeg fortelle det til alle jeg møter. (nesten...)

I mange år nå har jeg sett på mine venner som har hatt sex uten å beskytte seg, så jeg venter på en måte en "pandomi"...

Jeg staver sikkert feil, men jeg makter ikke mer uvitenheten...

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har bare testet meg en gang. Da var jeg 17 og fikk vite at en jeg kjenner godt var smittet. Legen sa det var unødvendig å teste seg, men gjorde det fordi jeg ba om det.

Vet ikke hvor ofte andre tester seg, men det skjer vel automatisk i forbindelse med graviditet tror jeg? Skjer kanskje også i forbindelse med operasjoner, men det skal det vel informeres om? Jeg har ihvertfall aldri blitt spurt om jeg godtar å bli testet før en operasjon :klø:

Dette vet sikkert helsepersonell mer om enn meg.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1113606.ece

Over her står det litt om kvinner og hiv

Skrevet

Nei, jeg leser det jeg selv skrev, og jeg kommer ikke til å si #ha ha jeg har hiv, jeg er #

Jeg skal ikke si mer nå.

Jeg vet jo ingenting. Alt er i fare fare krigsland.

Jeg er sikkert frisk, for jeg er sjelden syk, men jeg er ikke personlig redd for en sykdom, men jeg tok testen for å unngå at andre kan bli smita.

Det sier jo ikke dere noe. Men jeg har i alle fall testet meg, og ble enig med legen min om at jeg kommer dit om en eller tre uker. Jeg skal kanskje på jobb i utlandet, så hun gir meg alburom.

Gjest gjest1
Skrevet

Man kan være smittet selv om man er frisk.

http://hivnorge.no/hiv&aids/hiv.php

Har man en asymptomatisk hivinfeksjon kan må gå i årevis uten å merke noe. Sier ikke dette for å skremme deg, men for å informere

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar, Frysepulver. Jeg vil helst ikke lese om hiv før jeg vet resultatet for jeg vil helst ikke tenke på det nå. Jeg får bare håpe jeg tester negativt. Jeg bor på et lite sted, så hvis mine fire partnere får brev fra legen, vil de gjette hvem som har fått diagnosen.

Jeg kjenner folk som har hiv, og jeg kjenner mennesker som har dødt av aids for mange år siden.

Jeg har tenkt å teste meg lenge, men har ikke gått til det skrittet, "har stukket hodet under sanda", men jeg er lettet for at jeg testet meg. Jeg føler at jeg har et ansvar slik at ikke andre blir evt. smittet. Jeg tror ikke jeg er så veldig redd sykdommen i seg selv, og både i min familie og min omgangskrets er folk åpne rundt sykdommen.

Men jeg har sett en dokumentar og bivirkningene av medisinene virket ikke så gode, så jeg vet ikke om jeg vil velge å heller basere livet mitt på helsekost og en sunn livsstil.

Men nå krisemaksimerer jeg litt, men jeg har en følelse av at jeg vil teste positivt pga. voldtekten. Det er vel kanskje en vanlig følelse uten grunnlag i virkeligheten...

Til informasjon så blir man blir ikke testet for hiv før operasjoner. Jeg hadde en blindtarmoperasjon for tre år siden og de tok ingen hiv-test. Da ville de informert meg, for å unngå å gi meg et sjokk en uke etter operasjonen.

Jeg tror ikke en hiv-test er så dyr pga at jeg testet både stoffskiftet, hemoglobin m.m. og det kostet ikke mer siden det kun var snakk om en blodprøve.

Kanskje jeg skal lese litt på de linkene som er lagt ut. Jeg er mest redd for et evt. sjokk og at jeg skal reagere selvdestruktivt hvis testen er positiv.

Jeg vet at man kan leve med hiv i mange år og at hver sykdom/influensa blir nøye overvåket pga faren for at aids er utviklet.

Hvor lenge etter siste sexpartner bør man teste seg for å være sikker? Noen sier seks månder mens andre sier ett år.

Skrevet

Det må gå 3 mnd etter siste samleie før du kan teste deg, før den tid er det ingen vits.

Gjest gjest1
Skrevet
Det må gå 3 mnd etter siste samleie før du kan teste deg, før den tid er det ingen vits.

:klø: Hvis jeg hadde ligget med Per i 2002, Kåre i 2003 og Bjarte for en måned siden er det jo en vits i å teste seg. Kanskje Kåre smittet meg i 2003?

Skrevet

Det er dette jeg tenker på. Jeg har hatt en venn som jeg var sammen med i flere måndeder, men det er slutt. Det er mulig jeg har smittet han eller han har smittet meg, men sannsynligheten er liten. I alle fall er det best å teste seg jevnlig.

Tester jeg negativt nå, så kommer jeg til å teste meg minst en gang i året i framtiden avhengig av hvem jeg har vært sammen med og om jeg har vært sammen med noen. Jeg kommer til å teste meg om 3 mnd også, for å være sikker.

Jeg føler et sterkt ansvar for å ikke smitte andre. En hiv-smitte kan spre seg til gravide osv. og det er en dødelig sykdom som vi alle har ansvar for å hindre spredning av.

Nå føler jeg meg ikke så veldig høy i hatten siden jeg ikke har testet meg på lenge, men nå har jeg iallfall gjort det og vil opplyse legen om mine partnere selv om det blir pinlig, hvis jeg tester positivt.

Skrevet

Jeg håper virkelig du får en negativ test.

Jeg vil bare svare på det med hvor ofte man tester seg.

Jeg er testet en gang, så vidt jeg vet, da jeg meldte meg som blodgiver. Og ettersom jeg får lov til å gi blod antar jeg selvsagt at det betyr at den var negativ :)

Min samboer er også blodgiver, så han ble testet i samme situasjon.

Og jeg har absolutt ingen planer om å gå til jevnlig testing, utover det blodgivingen krever, og evt det jeg bes om i forbindelse med fremtidig svangerskap etc.

Rett og slett fordi jeg ikke har behov for det. Hiv smitter ikke av å se noen på gata som har det, og siden altså både jeg og min samboer er "frikjent" og ingen av oss har sex med andre, så har jeg ikke noe behov for videre testing.

Skulle jeg stikke meg på en spøytespiss, bli voldtatt eller av en eller annen grunn utsettes for riskio ville jeg selvsagt testet meg altså, men det anser jeg ikke som noe jeg "regner med".

Jeg anbefaler heller at du begynner å bruke kondom når du har sex med folk, enn å satse på å teste deg en gang i året for hiv. Det er tross alt en alvorlig diagnose som du bør FOREBYGGE ikke bare OPPDAGE.

Kondom er ikke bare prevensjon, men også beskyttelse. Anbefales.

Skrevet

Takk for svar. Jeg forstår at folk i et parforhold ikke tester seg jevnlig, men jeg vet om flere single som ikke bruker kondom f.eks. når de har en ONS eller et kortvarig forhold.

Og mange tester seg ikke før det har gått flere år.

Det er skremmende. Kvinner blir lettere smittet enn en mann pga. at sæden er i egglederne og livmoren i 3-4 dager.

Jeg frykter at det kan bli en eksplosiv utvikling og at mange som er i f.eks. tredveårene kan ha pådratt seg sykdommen, men samtidig sies det at bare ett av tusen samleier smitter, så jeg håper dette er rett. Men samtidig sies det ikke om det gjelder kvinner eller menn og smitten kan like godt skje under ett samleie som ved nummer tusen...

Det er litt merkelig at myndighetene ikke har fokus på dette, men behandlingen av hiv-positive er kostbar, så kanskje det er et ikke-tema pga. det?

Gjest splæsj
Skrevet

Sannsynligvis er testen negativ. Det er helt normalt at mange tanker går gjennom hodet ditt nå. Jeg testet meg for ikke så lenge siden, ga legen en "smørbrødliste" over ting jeg kunne tenke meg å testes for. Jeg tenkte som så, at skal jeg først teste meg, kan jeg like godt ta "alt". Jeg klarte heldigvis å ikke la tankene kverne den tiden det tok før jeg fikk resultatet, men så var jeg temmelig sikker på at alt var i orden også. Det er flott at du tester deg, det viser at du tar ansvar. Flere burde gjort det samme, det er nok mange som har sjanset på at ting går bra.

Skrevet

Det er ingen her som svarer som sier at de tester seg sjelden eller aldri? Forteller dette at vi er ganske sløve når det gjelder å ta en hiv-test?

Det er jo mye lettere å stikke hodet i sanden og late som om man er frisk, for om man har hiv så vet man jo ikke noe om det og får man vite det, vil det komme som et sjokk og vil få store konsekvenser for resten av livet.

Jeg skal prøve å ikke tenke så mye på det, men jeg har tenkt mye før jeg tok testen og er forberedt på at jeg kan teste positivt. Men da kan jeg hindre at andre får sykdommen.

Mine fire kortvarige forhold og eksen kan jo f.eks. ha hiv og smitte andre, som igjen kan smitte videre.

Tester jeg positivt kan jeg ikke ha sex uten å bruke kondomer, hvis jeg ikke finner meg en mann med hiv og den sannsynligheten er liten.

Jeg kan vel heller ikke ha sex uten å fortelle at jeg har hiv, siden en kondom kan sprekke og siden menn gjerne liker munnsex. :sjenert:

Det blir en fullstendig omrokkering, men jeg klarer ikke tanken på å være evt. smittebærer av en dødelig sykdom siden en enkel blodprøve kan vise om jeg er smittebærer eller ikke.

Til de som bor i Oslo så har Olafiaklinikken en test som du får svar på i løpet av cirka en time, men de er ganske strikse og gir ikke hvem som helst den typen test. Hvis du er blitt voldtatt kan du få tatt en slik prøve.

Jeg hadde selv tenkt å dra dit siden jeg ofte er i Oslo, men jeg valgte å bruke fastlegen siden legen min kjenner meg og lettere kan forstå min reaksjon hvis jeg tester positivt.

Jeg håper jeg tester negativt, men jeg skal teste meg igjen etter tre måneder for å være sikker.

Jeg tror også terskelen for å bruke kondom blir høyere når jeg har tatt en test, for det har jeg opplevd da jeg testet meg jevnlig.

Dette er et kjedelig tema men det er et viktig tema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...