Gå til innhold

Jeg sprakk skikkelig.....


Gjest Neffi

Anbefalte innlegg

Gjest Neffi
Bruk samme hersketeknikk tilbake.. du skal jo slutte.. drit i å si hei, så kanskje hun får det inn i den lille hjernen sin hvordan det føles. Kikk rakt forbi henne hvis du må krysse henne i gangen eller lignende, og hun ikke viser noen tegn til å gi deg noen tegn til å gjenkjenne deg. Hun har gjort det flere ganger før sier du? denne sjefen er ikke bare barnslig men utrolig uproffesjonell, man behandler ikke ansatte slik. Tydelig at makten har gått henne til hodet. Gi faen, hadde jeg gjort, man høster som  man sår. Hadde en slik sjef tidligere jeg, og det endte med at hun fikk sparken.

Takk for forståelsen.

Skal se hvor lenge jeg orker å være irritert, kjenner jeg meg godt nok, har jeg glemt det igjen i morgen og kommer kvitrende inn med et "hei" igjen. Dumt nok, men det har vel ikke sin hensikt å gå rundt å være sur heller. Jeg har fått forklart henne at jeg ikke liker måten hun opptrer på.

For meg er hele episoden helt gresk. Nå etter at jeg har fått tenkt mer på det, føler jeg overhodet ingen skam for at jeg sa ifra. Men er heller flau på hennes vegne. Tenk å være så iskald.

Endret av Neffi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Dette var en kostelig tråd.

Selvfølgelig er det normal folkeskikk å svare på en hilsen(eneste forutsetning er at man hører den).

En del av svarene her sier ganske mye om den mentaliteten som hersker på dette området - "du kan ikke kreve et hei tilbake....."

Det kan jo nevnes at dette er en av grunnene til at nordmenn oppfattes som mutte, kalde og lite sosialt intelligente av utlendinger. Selv en enkel sosial samhandling som hilsing klarer vi ikke.....

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men vet du hvordan det var? Hvorfor kvalifiserer det ikke til at jeg tok det opp på en skikkelig måte? det var ingen andre som hørte det, og jeg hverken skrek eller ropte til henne. Sa det bare rett ut til henne.

Er det ikke lov å si ifra? jeg mistet absolutt ikke besinnelsen! Jeg føler nå at jeg virkelig burde ha endret overskriften.

Les mitt innlegg igjen du, og vis meg hvor jeg "mistet besinnelsen"!

Om du hadde lest mine svar i tråden hadde du også sett at dette ikk var første gang!! Til slutt topper det seg.

Sitat: "I dag stod min gruppesjef ved kaffeautomaten og små-pratet med en annen - jeg ser på de begge, smiler og sier: HEI! ....................... Stillhet i tre fire fem sekunder , så vrir jeg hodet om igjen og sier enda høyere og tydligere HEEEEEI. INGEN RESPONS.

Jeg går til min pult og ser min sjef rett i øynene mens jeg sier: "Det går an å svare, da noen sier "HEI" til deg. Det er bare hyggelig det." INGEN RESPONS!!!!

Hva i svarte, hva er dette? "

Beklager Neffi, men slik du beskriver dette hendelsesforløpet, så dummet du deg rett og slett ut.

Dette virker som en sterk overreaksjon fra din side.

Ser du virkelig ikke hvordan du fremstiller situasjonen her ?

Du mistet ikke besinnelsen ?

Du sier jo selv at det sprakk for deg ?

Du sier også at sjefen din og en annen sto og snakket sammen, og så sprekker det for deg og du sier at det går an å si hei - det er bare hyggelig det.

Du sier ingenting om at du tar dette med sjefen under fire øyne, og hvis det IKKE SPRAKK for deg, er dette feil ord å bruke.

Det er slik du fremstiller situasjonen, og det er ut ifra det vi svarer deg.

Vi kan selvsagt ikke lukta hendelsesforløpet annet enn slik du beskriver det.

Og det er ut ifra det du ønsker tilbakemeldinger, noe du får og går aggressivt ut og svarer surt tilbake til de som ikke er enige i din reaksjon.

Dette er et diskusjonsforum, og du legger inn et innlegg for å få andres mening - da må du også tåle at andre ikke er enig med deg i din måte å reagere på uten å angripe oss som svarer deg fordi du er uenig med vår tolkning av situasjonen slik du fremstiller den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så langt greit nok. Merkelig oppførsel (fra dere begge, særlig deg) men greit nok.

Ja, det er åpenbart merkelig å si hei til hverandre...siden du poengterer at hennes oppførsel var "særlig" merkelig - også i forhold til den personen som ikke besvarte hilsenen - to ganger(!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er åpenbart merkelig å si hei til hverandre...siden du poengterer at hennes oppførsel var "særlig" merkelig - også i forhold til den personen som ikke besvarte hilsenen - to ganger(!)

Nei, det er ikke merkelig å si hei, men det ER merklelig å gjenta høyt og ventende HEEEEIIII når noen ikke svarer første gang, vedkommende sto i en liten samtale, og svarte ikke, so what?

Jeg sier hei om morgenen når jeg kommer, men om noen ikke svarer, enten fordi de jobber, snakker i telefonen, snakker em andre, eller av annen årsak, så stiller jeg meg ikke opp og venter og jentar HEI og venter på svar (ei heller "sprekker det for meg" senere)

Det er ikke å si hei som er "merkelig oppførsel", men

Stillhet i tre fire fem sekunder , så vrir jeg hodet om igjen og sier enda høyere og tydligere HEEEEEI

Jeg sier "God morgen" når jeg kommer inn, men jeg stiller megi kke opp og venter på svar og GJENTAR det om de ikke svarer. Jeg forventer ikke at hver enkelt svarer når jeg g\år for dagn og sier "god middag" heller, men får jeg et svar eller to, så er det kjekt.

Det er vanlig høfflighet å hilse, men man kan ikke FORVENTE et svar i enhver situasjon likevel.

Det er det litt barnslige "vil du ikke høre meg, så SKAL du likevel" konseptet jeg anser som litt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er det litt barnslige "vil du ikke høre meg, så SKAL du likevel" konseptet jeg anser som litt merkelig.

Vel, jeg vil si at det personene som sto i en uformell samtale(slik jeg forsto det) ved kaffeautomaten som er uhøflige.

Det blir litt søkt å sammenligne det med en telefonsamtale, men selv her kan man i det minste hilse andre med et smil.

Om jeg hilser på noen og ikke får noen reaksjon så ville min første antagelse være at de ikke hørte hva jeg sa....derfor ville det være naturlig å gjenta hilsenen høyere. Om de da bare stirrer dumt på meg vil det være natrulig å anta at de enten ikke har lært seg normal folkeskikk eller bare er frekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Neffi
Sitat: "I dag stod min gruppesjef ved kaffeautomaten og små-pratet med en annen - jeg ser på de begge, smiler og sier: HEI! ....................... Stillhet i tre fire fem sekunder  , så vrir jeg hodet om igjen og sier enda høyere og tydligere HEEEEEI. INGEN RESPONS.

Jeg går til min pult og ser min sjef rett i øynene mens jeg sier: "Det går an å svare, da noen sier "HEI" til deg. Det er bare hyggelig det." INGEN RESPONS!!!!

Hva i svarte, hva er dette? "

Beklager Neffi, men slik du beskriver dette hendelsesforløpet, så dummet du deg rett og slett ut.

Dette virker som en sterk overreaksjon fra din side.

Ser du virkelig ikke hvordan du fremstiller situasjonen her ?

Du mistet ikke besinnelsen ?

Du sier jo selv at det sprakk for deg ?

Du sier også at sjefen din og en annen sto og snakket sammen, og så sprekker det for deg og du sier at det går an å si hei - det er bare hyggelig det.

Du sier ingenting om at du tar dette med sjefen under fire øyne, og hvis det IKKE SPRAKK for deg, er dette feil ord å bruke.

Det er slik du fremstiller situasjonen, og det er ut ifra det vi svarer deg.

Vi kan selvsagt ikke lukta hendelsesforløpet annet enn slik du beskriver det.

Og det er ut ifra det du ønsker tilbakemeldinger, noe du får og går aggressivt ut og svarer surt tilbake til de som ikke er enige i din reaksjon.

Dette er et diskusjonsforum, og du legger inn et innlegg for å få andres mening - da må du også tåle at andre ikke er enig med deg i din måte å reagere på uten å angripe oss som svarer deg fordi du er uenig med vår tolkning av situasjonen slik du fremstiller den.

jeg skriver at jeg burde ha endret tittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott - kan du da forstå at vi kun kan tolke ting ut ifra slik du fremstiller dem ?

Er hendelsesforløpet ikke slik du har beskrevet det er det helt iorden å bli frustrert for at folk ikke forstår hva du mener, men da tror jeg vel det at du har ordlagt deg en del feil i denne tråden, og jeg syns derfor det blir feil å bli så irritert for at andre oppfatter dette som en overreaksjon fra deg.

Å tvinge noen til å hilse på deg, ved å gjenta HEEEIIII, blir en demonstrasjon.

Klart det er hyggelig å bli hilst på, men du skal ikke se bort ifra at de kanskje ikke hørte deg første gang, og ble så paffe over din reaksjon når du ikke fikk svar at de ble mer eller mindre målløse.

Det hadde iallfall jeg blitt.

Endret av Skyler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
Vel, jeg vil si at det personene som sto i en uformell samtale(slik jeg forsto det) ved kaffeautomaten som er uhøflige.

Det blir litt søkt å sammenligne det med en telefonsamtale, men selv her kan man i det minste hilse andre med et smil.

Om jeg hilser på noen og ikke får noen reaksjon så ville min første antagelse være at de ikke hørte hva jeg sa....derfor ville det være naturlig å gjenta hilsenen høyere. Om de da bare stirrer dumt på meg vil det være natrulig å anta at de enten ikke har lært seg normal folkeskikk eller bare er frekke.

Jeg syns ikke det er naturlig å gjenta hilsenen, for hvorfor må man vise andre at man hilser? Det er slik jeg oppfatter det, om man bare må få den andre til å høre at man hilser.

Om jeg kommer inn et sted, så hilser jeg, men jeg hilser bare en gang. Kunne aldri falle meg inn å stoppe opp, for at den andre bare måtte få med seg at jeg hilste. På meg virker det litt desperat, og at en er veldig opptatt av å bli sett og hørt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neffi
Nei, det er ikke merkelig å si hei, men det ER merklelig å gjenta høyt og ventende HEEEEIIII når noen ikke svarer første gang, vedkommende sto i en liten samtale, og svarte ikke, so what?

Jeg sier hei om morgenen når jeg kommer, men om noen ikke svarer, enten fordi de jobber, snakker i telefonen, snakker em andre, eller av annen årsak, så stiller jeg meg ikke opp og venter og jentar HEI og venter på svar (ei heller "sprekker det for meg" senere)

Det er ikke å si hei som er "merkelig oppførsel", men

Jeg sier "God morgen" når jeg kommer inn, men jeg stiller megi kke opp og venter på svar og GJENTAR det om de ikke svarer. Jeg forventer ikke at hver enkelt svarer når jeg g\år for dagn og sier "god middag" heller, men får jeg et svar eller to, så er det kjekt.

Det er vanlig høfflighet å hilse, men man kan ikke FORVENTE et svar i enhver situasjon likevel.

Det er det litt barnslige "vil du ikke høre meg, så SKAL du likevel" konseptet jeg anser som litt merkelig.

ha ha, tror du virkelig jeg stilte meg opp, og skrek: HEEEEI?

Jeg var så absolutt ikke frekk i den situasjonen. Det er ikke her jeg mener at jeg "sprekker". Jeg skrev med stor skrift for å fortydliggjøre at jeg gjentok min hilsen, da den åpenlyst ikke ble oppfattet. Trodde jeg. De små-pratet (dette hørte jeg før jeg rundet hjørnet), og ventet på at kaffeautomaten skulle lage kaffen ferdig.... jeg så henne jo i øynene da jeg sa hei, og gikk forbi. Hun var ikke opptatt med å skravle da! Hun så rett på meg, og svarte ikke.... Jeg snudde meg, så på henne litt avventende og gjentok hilsenen - smilte fortsatt, kanskje jeg var utydlig?

Det var da jeg kom tilbake på plass at det "sprakk" for meg. Det var denne situasjonen jeg selv kan beskrive som noe "på kanten" for min del. Jeg bruker ikke å si ifra om folk ikke eier folkeskikk. Jeg er ikke så nærtagende. Men etter at denne jenta fortsetter å være mildt sagt uhyggelig, så tilslutt så ble det for mye. Og jeg "sprekker" ved å fortelle henne at jeg ikke synes hennes attityd ikke er så tillatende.

Og så får jeg virkelig vite hvor landet ligger her inne. Herlighet nå vet jeg iallefall at det ikke går an å gjøre seg forstått uannsett hvordan man legger frem en sak. jeg har jo prøvd og prøvd å få historien til å bli slik den var.

Jeg vet jo selv at jeg faktisk ikke gjorde noe "ille" etter at jeg har tenkt meg om. Jeg stoler på meg selv angående denne saken. Innlegget la jeg inn rett etter episoden, og jeg var da mildt sagt fortsatt frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neffi
Jeg syns ikke det er naturlig å gjenta hilsenen, for hvorfor må man vise andre at man hilser? Det er slik jeg oppfatter det, om man bare må få den andre til å høre at man hilser.

Om jeg kommer inn et sted, så hilser jeg, men jeg hilser bare en gang. Kunne aldri falle meg inn å stoppe opp, for at den andre bare måtte få med seg at jeg hilste. På meg virker det litt desperat, og at en er veldig opptatt av å bli sett og hørt hele tiden.

Wow! Du kan altså vite at jeg er en person som ønsker å bli sett og hørt alltid! Bra jobbet :) Da vet du mer enn hva jeg gjør. Jeg har nå prøvd å forklare, men dette var siste vink fra meg iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg syns ikke det er naturlig å gjenta hilsenen, for hvorfor må man vise andre at man hilser? Det er slik jeg oppfatter det, om man bare må få den andre til å høre at man hilser.

Om jeg kommer inn et sted, så hilser jeg, men jeg hilser bare en gang. Kunne aldri falle meg inn å stoppe opp, for at den andre bare måtte få med seg at jeg hilste. På meg virker det litt desperat, og at en er veldig opptatt av å bli sett og hørt hele tiden.

Med andre ord så synes du ikke det er så nøye om folk hilser på deg heller når du ankommer et sted? Det er selvfølgelig følgene av logikken i en tankegang som sier "det er ikke så nøye å vise at man hilser".

Som sagt så er det nok en del av slik tankegang som gjør at nordmenn oppfattes som mutte og sosialt uintelligente...det er ikke så nøye om andre ser at du hilser, og det er heller ikke så nøye om andre gidder å hilse forståelig på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
Wow! Du kan altså vite at jeg er en person som ønsker å bli sett og hørt alltid! Bra jobbet  :)  Da vet du mer enn hva jeg gjør. Jeg har nå prøvd å forklare, men dette var siste vink fra meg iallefall  ;)

Svarte jeg deg? Eller bare tror du at alt må gjelde deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går fint an å gjøre seg forstått her inne, men det krever at man bruker ord som riktig gjenspeiler situasjonen, bruker man ikke det, kan man ikke forvente den store forståelsen hvis historien ikke var slik man fremstiller den.

Jeg er helt enig i at det er normal høflighet å hilse - men jeg syns det er unødvendig av deg å gjøre et nummer ut av at hilsen ikke returneres.

Slik er det av og til - jeg opplever det ofte og hilser sikkert heller ikke alltid tilbake - enten jeg er opptatt med noe, står i andre tanker eller andre grunner.

Jeg går ut ifra at dine problemer med sjefen ikke kun har med at hilsen ikke returneres, men ligger dypere, og at det er derfor du reagerte slik du gjorde - hvorfor ikke heller ta en samtale med sjefen om det egentlige problemet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neffi
Svarte jeg deg? Eller bare tror du at alt må gjelde deg?

Unnskyld meg, har du noe imot meg eller?

Du svarer i min tråd, så ja, jeg tror naturligvis den var myntet på meg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
Med andre ord så synes du ikke det er så nøye om folk hilser på deg heller når du ankommer et sted? Det er selvfølgelig følgene av logikken i en tankegang som sier "det er ikke så nøye å vise at man hilser".

Som sagt så er det nok en del av slik tankegang som gjør at nordmenn oppfattes som mutte og sosialt uintelligente...det er ikke så nøye om andre ser at du hilser, og det er heller ikke så nøye om andre gidder å hilse forståelig på deg.

Har jeg sagt det ikke er nøye om folk hilser på meg eller ikke? Jeg sa jeg ikke ville krevd at noen hilste, og da tenker jeg spesielt på om to personen står og snakker sammen, så må ikke jeg forsikre meg om at de hører at jeg hilser. Jeg forventer heller ikke at de skal snu seg vekk fra samtalen for å hilse, for det er faktisk ikke sikkert de hørte hilsenen.

Men du mener kanskje det at alt skal stoppe rundt deg, for nå må alle hilse på deg fordi du hilser? Det er mange måter man kan vri og vende det vi sier på, og dette er en også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Skyler er nok inne på poenget her ja... Gå heller inn på det som egentlig var problemet mellom deg og sjefen! Selv om du skal slutte, så vil det jo være en fordel å ha et ok forhold - f.eks. med tanke på attester og referanser etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neffi
Det går fint an å gjøre seg forstått her inne, men det krever at man bruker ord som riktig gjenspeiler situasjonen, bruker man ikke det, kan man ikke forvente den store forståelsen hvis historien ikke var slik man fremstiller den.

Jeg er helt enig i at det er normal høflighet å hilse - men jeg syns det er unødvendig av deg å gjøre et nummer ut av at hilsen ikke returneres.

Slik er det av og til - jeg opplever det ofte og hilser sikkert heller ikke alltid tilbake - enten jeg er opptatt med noe, står i andre tanker eller andre grunner.

Jeg går ut ifra at dine problemer med sjefen ikke kun har med at hilsen ikke returneres, men ligger dypere, og at det er derfor du reagerte slik du gjorde - hvorfor ikke heller ta en samtale med sjefen om det egentlige problemet ?

Neida, om dette hadde vært en engangshendelse hadde det ikke vært noe jeg overhodet hadde reagert på. Men jeg hadde nok gjentatt min hilsen. Rett og slett for at det er naturlig å få det i retur etter at du ser personen i øynene. Du var ikke der - Noe annet ville vært (og var) helt absurd.

jeg kan bare la deg lese det jeg tidligere har skrevet som beskriver situasjonen. Forstår du det ikke av den informasjonen får det være opp til deg hva du konkluderer ut av hendelsen.

Problemet ligger ikke dypere enn at hun ikke er spesiellt hyggelig. Hun velger seg personer å "ikke like" og en av de er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
Unnskyld meg, har du noe imot meg eller?

Du svarer i min tråd, så ja, jeg tror naturligvis den var myntet på meg  :sjenert:

Da må du lese hvilket innlegg jeg svarte på, for selv om du startet tråden så dreier ikke alt seg om deg for det. Det kan være andre diskuterer litt også ;) Det er derfor det kalles et diskusjonsforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neffi
Skyler er nok inne på poenget her ja... Gå heller inn på det som egentlig var problemet mellom deg og sjefen! Selv om du skal slutte, så vil det jo være en fordel å ha et ok forhold - f.eks. med tanke på attester og referanser etc...

Jeg har allerede fått en veldig bra jobb der jeg endelig får mulighet til å bruke min utdannelse. Og min det er sjefen som sitter over henne igjen som skriver mine attester - hun jeg skriver om er gruppesjef. Sjefen og jeg er gode "venner". Og hun har overhodet ingenting å utsette på mitt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...