Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #22 Skrevet 15. mai 2006 31 år ← Hei, forumet mitt er ikke dødt nei... Bare lite kjent rett og slett! Jeg lar det stå slik i håp om at flere finner frem og SKAPER liv der inne. Blir ikke så mye liv av at jeg alene går og slenger i dørene der... Man kommer ikke inn på særslikt grunnlag for dyskalkuli, det har jeg forsøkt. Ikke gjennom samordna opptak. De holder deg også utenfor selv om du har generell studiekompetanse på annet vis, dersom du mangler et fag (matte) Det har de ikke lov til. Men slik er det. (Selvopplevd ja) Som voksen er det vanskelig å få testing, men ditt lokale PPT er riktig sted å begynne. Ta det fra der! Lykke til. V.
FrøkenHobart Skrevet 15. mai 2006 Forfatter #23 Skrevet 15. mai 2006 Da må du nok søke realkompetanse... ← Ser ut til at jeg fikk noe å sette meg inn i...Dette er nok riktig vei for meg å gå, jeg har jobbet i helstilling siden jeg var 18 år.
Gjest gjest1 Skrevet 15. mai 2006 #24 Skrevet 15. mai 2006 Ser ut til at jeg fikk noe å sette meg inn i...Dette er nok riktig vei for meg å gå, jeg har jobbet i helstilling siden jeg var 18 år. ← Da har du jo jobbet over 5 år ihvertfall, som er minstekravet. Det har ikke jeg (pga sykdom), så jeg kommer nok ikke inn dersom jeg ikke står i matematikken
FrøkenHobart Skrevet 15. mai 2006 Forfatter #25 Skrevet 15. mai 2006 Hei, forumet mitt er ikke dødt nei... Bare lite kjent rett og slett! Jeg lar det stå slik i håp om at flere finner frem og SKAPER liv der inne. Blir ikke så mye liv av at jeg alene går og slenger i dørene der... Man kommer ikke inn på særslikt grunnlag for dyskalkuli, det har jeg forsøkt. Ikke gjennom samordna opptak. De holder deg også utenfor selv om du har generell studiekompetanse på annet vis, dersom du mangler et fag (matte) Det har de ikke lov til. Men slik er det. (Selvopplevd ja) Som voksen er det vanskelig å få testing, men ditt lokale PPT er riktig sted å begynne. Ta det fra der! Lykke til. V. ← Men V., har du forsøkt realkompetanse?
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #26 Skrevet 15. mai 2006 Men V., har du forsøkt realkompetanse? ← Jeg har ikke jobbet i samme jobb lenge nok til å få realkompetanse. Dessuten fikk jeg beskjed om at realkompetanse måtte være relatert til det studiet man ønsket. Altså jeg (om jeg hadde holdt på lenge nok) i lagerarbeid, alikevel ikke ville få realkompetanse for å komme inn på barnevernspedagog. At jeg har mange barn selv i tillegg var heller ikke noe de tok hensyn til. V.
FrøkenHobart Skrevet 15. mai 2006 Forfatter #27 Skrevet 15. mai 2006 Jeg har ikke jobbet i samme jobb lenge nok til å få realkompetanse. Dessuten fikk jeg beskjed om at realkompetanse måtte være relatert til det studiet man ønsket. Altså jeg (om jeg hadde holdt på lenge nok) i lagerarbeid, alikevel ikke ville få realkompetanse for å komme inn på barnevernspedagog. At jeg har mange barn selv i tillegg var heller ikke noe de tok hensyn til. V. ← Må det virkelig det? Må jobben du har utført være i samme gate som din ønskede utdanning? Spørs om jeg noen gang kommer meg ut av min nåværende jobb...
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #28 Skrevet 15. mai 2006 Jeg hjalp en venninne med å få diagnosen "dyskalkuli" nå i høst. Jeg tok kontakt med voksenopplæringen, og fikk navn og nummer derfra. (PPT kunne ikke hjelpe henne) Hun fikk diagnosen "spesifikke matematikkvansker" (dyskalkuli) etter bare et par uker. Men, nå er problemet dette at denne diagnosen hjelper minimalt med tanke på å søke videre på skole, fordi du må ha bestått matematikk uansett. Den eneste "fordelen" du får er utvidet tid på prøver, samt at du kan ha krav på spesiell tilrettelagt undervisning.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #29 Skrevet 15. mai 2006 Må det virkelig det? Må jobben du har utført være i samme gate som din ønskede utdanning? Spørs om jeg noen gang kommer meg ut av min nåværende jobb... ← Jeg studerer psykologi grunnfag nå, gjennom NKI. Man kan lure systemet, men det koster penger. De private nemlig, de henger seg ikke opp i bagateller. Ta turen innom forumet eller mail meg (adressen ligger der) så skal jeg se om det er noe jeg kan gjøre for deg!
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 25. september 2008 #30 Skrevet 25. september 2008 Er det noen som kjenner til hvordan man skaffer seg diagnosen dyskalkuli? Jeg har funnet et nettforum dyskalkuli.net, men det ser ut til at forumet ikke er aktivt lenger. Noen som kjenner til rettigheter man evt. kan ha med tanke på å søke skoler, evt. fritak i matte? Noen med erfaring her? Selv fikk jeg aldri bestått videregående pga min dyskalkuli. Jeg har selv slitt med dyskalkuli. Som så mange andre har jeg toppkarakterer i de fleste fag, men strøk gang på gang i matte. Ikke la deg lure til å tro at om bare du leser nok, så vil du forstå det. Det er ikke viljen det står på. Folk med dyskalkuli kan lære matematiske metoder og gjennomføre dem plettfritt, men en time senere er alt glemt. Jeg vet ikke hvorfor, men slik er det. Jeg hadde heldigvis en onkel som tok tak i meg og sa noen av de klokeste ordene jeg har fått ang. matte: "Du skal ikke forstå det, du skal gjøre det." Ved å gi slipp på følelsen av å forstå innholdet og heller utvikle sinnrike metoder for å huske enkle regneoperasjoner, klarte jeg å bestå matten på videregående (som jeg tok opp i midten av 20-årene, etter to tidligere forsøk). Det var med nød og neppe, men det gikk. Og det åpnet mange dører! Har siden valgt fag på universitetsnivå hvor jeg ikke trenger matte, og følelsen av inkompetanse og manglende intelligens er mye mindre nå enn før. Husker alt i bilder, så hva annet velger man da å studere enn kunsthistorie...! Mer jo allikevel at det er situasjoner i dagliglivet jeg ikke fullt ut behersker. Å gi riktig tips på restaurant, å huske når bussen går, å huske avtaler, datoer og klokkeslett, å huske navn, å betale i nettbanken, å huske bursdager, å oppdage om jeg får feil med vekslepenger, å svare på hvor mye klokka er om noen spør litt for brått... Det låser seg, hjernen vil ikke. Men nå vet jeg ihvertfall at det skyldes dyskalkuli, og ikke manglende intelligens. Og bare det gjør livet litt lysere. PP-tjenesten og voksenopplæringen er nevnt. Videre finnes det universiteter og høyskoler som utreder folk med dyskalkuli, og/eller henviser videre. Dyskalkuli er fremdeles ikke en "akseptert diagnose" som dysleksi, så ofte må man være påståelig og kjempe for rettighetene sine. Men det er verdt det. Noen tåpelige tall skal ikke stoppe en fra å få en utdannelse, om det er målet. Ikke forstå det, GJØR det... Og lykke til!
ninuska_ Skrevet 21. november 2010 #31 Skrevet 21. november 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler. ninuska_, mod
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå